یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

مبدا تاریخ انسان کجاست انتهای مسیر او چیست


مبدا تاریخ انسان کجاست انتهای مسیر او چیست

وقتی سخن از مبدا تاریخ به زبان می آوریم , نه آن دورانی است که بشر , در پی درک صرفا مادی خود از طبیعت و بهره گیری بیشتر از آن بود

وقتی سخن از مبدا تاریخ به زبان می آوریم ، نه آن دورانی است که بشر ، در پی درک صرفا مادی خود از طبیعت و بهره گیری بیشتر از آن بود ( قبل از حضرت آدم ) ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" هل اتی علی الا نسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا ". ۱

" دوره قبل از خلقت حضرت آدم : آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود ؟! "

بلکه گاه زمانی است که این بشر ، شان و قابلیت آن پیدا می کند که خداوند او ( یعنی آدم ) را برمی گزیند ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" ان الله اصطفی آدم و ... علی العالمین " ۲

" خداوند آدم را ...... انتخاب نمود . "

از روح خود در او می دمد ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" فاِذا سویته و نفخت فیه من روحی " ۳

" پس چون کار او را به پایان رسانیدم و از روح خود در او دمیدم "

وی را به جستجو در اعماق درون خود فرمان داده ، آنجا که امام همام علی (ع) می فرمایند :

" أ تزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر " ۴

" آیا گمان می‌کنی تو واقعاً موجود کوچکی هستی در حالی که عالمی بزرگتر از این عالم در وجود تو هست "

و سیر کمالی جهان هستی را به او تعلیم می دهد ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" علم ادم الاسما کلها . ۵

" سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. "

و در مسیر عقلانیت به جاده ای که از دنیای زمینی می گذرد ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون " ۶

" گفتیم : همگی از آن ، فرود آیید ! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند ."

و در نهایت به جایگاه قرار ابدی می رسد ۷ ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" الی ربک یومئذ المستقر " ۷

" آن روز ، قرارگاه نهایی ، تنها بسوی پروردگار تو است . "

می فرستد .

از آنجا که این مسیر ، از دو جاده مستقیم " عبور از نفس ( فنا ) و بقا در خداوند " ۸ ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" ان اعبدونی هذا صراط مستقیم . " ۸

" مرا بپرستید که راه مستقیم این است . "

و یا غیر مستقیم " سقوط در نفس و عذاب و سپس بازگشت " ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه یحسبه الضمئان مائا حتی اذا جائه لم یجده شیئا و وجد الله عنده " ۹

" کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر که انسان تشنه از دور آن را آب می‏پندارد ؛ امّا هنگامی که به سراغ آن می‏آید چیزی نمی‏یابد ، و خدا را نزد آن می‏یابد که حساب او را بطور کامل می‏دهد "

تشکیل شده است ، خداوند بسبب رحمانیت و حکمتی که آدم ( انسان ) را به خاطر آن برگزید ، آنجا که در حدیث قدسی از زبان حضرت موسی (ع) می فرمایند :

" یابن آدم خلقت الاشیاء کلها لاجلک و خلقتک لاجلی و انت تفرمنی " ۱۰

" ای فرزند آدم ! همه چیزها را برای تو آفریدم و تو را برای خودم ، در حالی که تو از من می گریزی ؟ "

پیامبرانش را برای کشف گنجینه ها و ذخایر عقول بشری ، بسوی او رهنمون کرد ، آنجا که امام همام علی (ع)

می فرمایند :

" و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء ..... یثیروا لهم دفائن العقول " ۱۱

" خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانی برگزید ....تا خردهاشان را که در پرده غفلت ، مستور گشته برانگیزاند . "

تا راه از بیراهه بشناسد ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین و هدیناه النجدین " ۱۲

" آیا ما برای انسان دو چشم و یک زبان و دو لب قرار ندادیم و او را به دو راه رهنمایی‏ نکردیم ؟"

و با عبودیت حضرتش ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون " ۱۳

" من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند ! "

عاقبت در سرای الهی ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی فادخلی جنتی " ۱۴

" تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در آی و در بهشتم وارد شو ."

آرام گیرد .

و این رامش و قرار ، در بارگاه الهی ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر " ۱۵

" در جایگاه صدق ، نزد خداوند ملیک مقتدر "

سنت لایتغیری است ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" فلن تجد لسنت اللّه تبدیلا و لن تجد لسنت اللّه تحویلا " ۱۶

" پس در سنت الهی تبدیل و تحویلی نخواهی یافت . "

که خداوند در ورای هستی به جریان انداخته ، و عاقبت و منتهای همه چیز را ، به انجام رسیدن نیت خود از خلقت انسان می داند ، آنجا که حضرت حق در حدیث قدسی می فرمایند :

" و لله عاقبه الامور؛ " ۱۷

" و فرجام همه کارها از آن خداست . "

و آن چیزی نیست جز به ظهور رسیدن اسما الهی در وجود او ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف " ۱۸

" من گنج پنهان بودم . دوست داشتم که آشکار شوم . پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم "

و آن گاه است که جز حضرت حق ، غیری در پهنه هستی وجود نخواهد داشت ، آنجا که حضرت حق می فرمایند :

" کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام " ۱۹

" تمام کسانی که بر صفحه زمین هستند فانی می‏شوند و تنها ذات خداوند باقی می‏ماند " .

چرا که تنها حقیقت هستی اینست :

لا اله الا الله ۲۰

محمد صالحی

زیر نویسها :

۱- سوره انسان ( دهر ) – آیه ۱ – تفسیر مجمع البیان

۲- سوره ال عمران – آیه ۳۳

۳- سوره حجر – آیه ۲۹

۴- امام علی (ع) - پرتوی از اصول کافی‏، ج ۳ ص ۲۰۹.

۵- سوره بقره – آیه ۳۱ "

۶- سوره بقره - آیه ۳۸

۷- سوره قیامت – آیه ۱۲

۸- سوره یس – آیه ۶۱

۹- - سوره نور - آیه ۳۹

۱۰- المواعظ العددیه ، الباب الثانی عشر ، الفصل الثانی ص ۲۵۵ به نقل از کتاب گنج حکمت

۱۱- نهج البلاغه – خطبه ۱

۱۲- سوره بلد - آیه ۸

۱۳- سوره ذاریات – آیه ۵۶

۱۴- سوره فجر - آیات ۲۷ ـ ۲۸

۱۵- سوره‌ی قمر- آیه‌ ۵۵

۱۶- سوره فاطر – آیه ۴

۱۷- سوره حج - آیه ۴۱

۱۸- بحارالانوار، ج ۸۴ ، ص ۱۹۸

۱۹- سوره رحمن - آیه ۲۶

۲۰- " وَ لاتَدْعُ مَعَ اللهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ‏" - سورة قصص (۲۸) آیة ۸۸ .

" و معبود دیگری با خداوند مخوان، خدایی جز او نیست، جز وجه او همه چیز نابود شونده است. فرمان از آنِ اوست و به سوی او بازگردانیده می‌شوید. "

منبع : رازهای خلقت - http://mahsan.parsiblog.com/Pages/۲/

تحقیق : محمد صالحی ۱ / ۱۲/۹۰ http://mahsan.parsiblog.com/