جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

گردشگری و توسعه اقتصادی


گردشگری و توسعه اقتصادی

صنعت گردشگری هم اکنون از جایگاه بسیار خوبی در سطح جهانی برخوردار است این صنعت ضمن درآمدزایی بسیار گسترده موجب نزدیک تر شدن ملل , اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر شده است

صنعت گردشگری هم اکنون از جایگاه بسیار خوبی در سطح جهانی برخوردار است. این صنعت ضمن درآمدزایی بسیار گسترده موجب نزدیک تر شدن ملل ، اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر شده است. هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان به سفرمی روند و تقریبا مسافرت به بخشی از زندگی مردم جهان بدل شده است.اکثر قریب به اتفاق صاحب نظران عرصه اقتصادی بر این باورند که صنعت جهانگردی می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی یک کشور بازی کند .

در واقع قابلیت های صنعت جهانگردی همه را بر این باور رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی است .امروز بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا ، فرانسه، انگلیس ، هلند و ... در آمد های بسیار کلانی از صنعت توریسم به دست می آورند . صنعت جهانگردی به‌طور متوسط۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و۱۰ درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص داده و برای برخی از کشورها به عنوان مهم ترین فعالیت اقتصادی ارزآور محسوب می شود.

کارشناسان حوزه صنعت گردشگری بر این باورند صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. سرمایه‌گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است.

زیرا این صنعت نه‌تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجادکننده مشاغل جدید. اینکه امروزه مشاهده می‌شود که کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را در جهت جذب جهانگرد به کار می‌گیرند، موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است، عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهره‌برداری از آن در کوتاه‌مدت فراهم است. همچنین اشتغالزایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی موردنیاز آن محتاج به آموزش بلندمدت نمی‌باشد.

البته صنعت جهانگردی پیرایه های فرهنگی متعددی نیز به همراه داشته است و به نحوی می توان این صنعت را بزرگترین صنعت تعاملی – فرهنگی موجود در جهان نام نهاد. هرچند قدمت صنعت جهانگردی در ایران بیش از ۷۵ سال است و اولین ارگان رسمی در این حوزه نیز با نام اداره جلب سیاحان خارجی و تبلیغات در سال ۱۳۱۴ زیر نظر وزارت داخله وقت(کشور ) تاسیس شده است اما بی شک رشد این صنعت درایران به هیچ وجه مطلوب ارزیابی نمی شود. با این حال در سال جهاد اقتصادی انتظار می رود تا مسئولین نگاه تازه ای به مقوله صنعت گردشگری کشور داشته باشند و نقش این صنعت را در دستیابی به نرخ رشد اقتصادی دستکم نگیرند .

اکثر قریب به اتفاق صاحب نظران عرصه اقتصادی بر این باورند که صنعت جهانگردی می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی یک کشور بازی کند . در واقع قابلیت های صنعت جهانگردی همه را بر این باور رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی است .

کشور ایران در این حوزه یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت می‌شود، که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی‌نظیر، بویژه در شمال ایران و در منطقه تالش‌نشین و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله وجود دارد که‌در کمتر کشوری می‌توان پیدا کرد. از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبه‌های جهانگردی، بخش صنعت جهانگردی را به راحتی می‌توان در آن مقبول ساخت. هم اکنون بخش عمده هزینه های اقتصاد ایران بر دوش بخش نفت و گاز و سایر مواد خام و اولیه است . بی شک گسترش صنعت توریسم در ایران می‌تواند به راحتی جای درآمدهای نفتی در کشور را پرکند .

البته باید گفت در سال های اخیر نگاه ها به تدریج نسبت به این صنعت در حال تغییر است . یکی از مهمترین دلایل این ادعا سند چشم انداز ۲۰ساله کشور است . بر اساس این سند که راهبرد استراتژیک ایران در سال های پیش رو و نمایانگر افق و آینده ایران در سال ۱۴۰۴است کشورمان باید در این صنعت به جایگاه ویژه و درخور شانی برسد . بر این اساس ایران باید در سال ۱۴۰۴به قطب جهانگردی منطقه بدل شود و بیش از ۲۰میلیون جهانگرد را جذب کند .شایداین رقم با وضعیت فعلی جهانگردان در ایران تفاوت بیش از حدی داشته باشد اما باید دانست که ایران می تواند با توجه به ظرفیت های بی بدیل خود به سرعت در این زمینه پیشرفت کند .

حامد حجت پور