پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
برترین زن
این عقیده كه حضرت فاطمه علیهاالسلام برترین زنان جهان است، چگونه با آیهای كه حضرت مریمعلیها السلام را برترین زنان عالم معرفی میكند، سازگار است؟
مفسران دو پاسخ به این سؤال دادهاند كه عبارتند از:
۱) مراد این آیه، برتری حضرت مریم بر همه زنان جهان در عصر خود است. این پاسخ هم مشابه قرآنی دارد و هم دلیل روایی بر آن دلالت میكند.
خداوند درباره بنیاسراییل فرموده است: «و همانا من شما را بر جهانیان برتری دادم».۱ در تفسیر نمونه، چنین آمده است: شاید بعضی تصور كنند كه منظور از «فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ»، این باشد كه [خدا] آنها را بر تمام جهانیان، در تمام ادوار، برتری بخشیده است؛ ولی با توجه به سایر آیات قرآن، روشن میشود كه مقصود، برتری آنها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان است؛ زیرا در قرآن میخوانیم: «شما (مسلمانان) بهترین امتی بودید كه برای نفع انسانها آفریده شدهاید».۲
در تفسیر نورالثقلین از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده است كه فرمود: «مریم، سرور زنان جهان در عصر خود بود؛ اما دخترم فاطمه علیهاالسلام، سرور همه زنان جهان، از آغاز تا پایان است».
۲) این آیه قید زمانی ندارد و مربوط به همه زمانهاست؛ ولی قید موضوعی دارد و از این رو، منافاتی با سروری حضرت زهرا علیهاالسلام بر همه زنان عالم، در كمالات والای انسانی ندارد.
در قرآن مجید، یكسری از ویژگیها و امتیازات برای حضرت مریم بیان شده است. این ویژگیها، از اختصاصات او نیست و افراد دیگری نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتی رسیدهاند؛ اما آنچه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته، چگونگی ولادت فرزند وی است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد: «[این كلمه ]از خصایص وجودی حضرت مریم، انگشت روی هیچ خصیصهای به جز ولادت عجیب فرزندش نمیگذارد. این است كه «اصطفاء» از هر جهت نیست؛ بلكه آن گونه فرزند آوردن، مراد است».
غیر از كلمه «اصطفاء»، كلمات دیگری درباره حضرت مریم آمده كه اختصاص به وی ندارند؛ مانند: «تطهیر»، «تصدیق به كلمات خدا و كتابهای او»، «قنوت» و «محدثه بودن».
در تفسیر اطیب البیان نیز امتیاز خصوصی حضرت مریم علیهاالسلام بر دیگر زنان، چگونگی زاییدن حضرت عیسی علیهالسلام بیان شده و در سرّ بیان «وَ اصْطَفاكِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ»۳ آمده است: «بیان این جمله، برای این است كه دیگر زنی نتواند چنین دعوایی بكند و بهانه به دست بیاورد». بنابراین، اگر آیه دارای قید زمانی نباشد، حضرت مریم را فقط در چگونگی فرزند آوردن، از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این، با برتری حضرت زهرا علیهاالسلام در مجموع كمالات عالی انسانی، منافاتی ندارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست