چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا

شاد و پرانرژی در محیط کار


شاد و پرانرژی در محیط کار

در جامعه مدرن کنونی «کار» جنبه ای غیرقابل اجتناب از زندگی اکثرماست

در جامعه مدرن کنونی «کار» جنبه ای غیرقابل اجتناب از زندگی اکثرماست. این فعالیت اجتماعی نه تنها استقلال مالی فرد را تامین کرده بلکه نقش مهمی نیز در رشد شخصیت اجتماعی دارد. از طرف دیگر هر چه مدت زمان بیشتری را به کار اختصاص دهیم، بیش از پیش به تعادل آن با زندگی خصوصی خود پی می بریم. هر چقدر ما برای کاری که انجام می دهیم ارزش قائل شویم، بدین ترتیب بیشتر می توانیم به پیشرفت و موفقیت برسیم. گرچه همه ما این مسئله را مدنظر داریم؛ اما گاه درخلال روزمرگی ها ممکن است احساس خرسندی ورضایت نکنیم. اگر این حالت برای شما هم پیش آمده بد نیست تا چند نکته کلیدی برای کسب شادی در محل کار با هم مرورکنیم:

● مدیریت عالی براسترس شغلی

پیش از آن که به سراغ شکوفایی و موفقیت شغلی برسیم، بهتر است تا نخست راجع به استرس؛ جز لاینفک هر نوع فعالیتی اشاره کنیم. این دشمن شماره یک تعادل شغلی، دائما ما را تهدید کرده و سعی دارد تا از ما پیشی بگیرد. در فضای کار و فعالیت اجتماعی مسلما وجود فشارهای روحی طبیعی و عادی است. اما برای کاهش تاثیرات منفی آن می توان عوامل بروز استرس را شناخت.

● شناسایی علائم

پیش بینی بروز عوامل زمینه ساز نکته طلایی در مقابله با آن است. خستگی مفرط، شور و شوقی که زمینه بروز پیدا نکرده، هیجاناتی که با تغییر رنگ چهره نمایان می شود و... از جمله حالاتی هستند که نباید با عوامل استرس زا اشتباه گرفته شود. اگر با شنیدن هر جواب بله و نه ازکوره در می روید و عصبانیت و بی حوصلگی در غالب مواقع به سراغتان می آید، باید گفت که این مشکل تقریبا برای شما جدی شده است.

عواملی که می توانند در بلندمدت مضر باشند و انرژی شما را کاهش دهند از خود دور کنید.

● توجه به کار زیاد

به نظر می رسد که اضافه کاری شیوه ای اززندگی شغلی محسوب می شود. فراموش نکنید که تلاش بی وقفه می تواند فشار زیادی را به همراه داشته باشد که در طولانی مدت مشکلات خواب و دیگر ناراحتی های جسمانی را در پی دارد. بهتر است روی اهداف منطقی و دست یافتنی تمرکز کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی صحیح داشته باشید. اگر شغلتان طوری است که نمی توانید چنین برنامه ریزی داشته باشید، نهایت آرزوی خود در کا ررا در نظر بگیرید. کلید رسیدن به تغییرات چشمگیر چیست؟ نخست اینکه یاد بگیرید اگر فعالیتی را نمی توانید انجام دهید به گونه ای سازنده پاسخ منفی بدهید و سپس در مورد شرایط تحقق برخی پروژه ها و تصمیمات، با دیگران تبادل نظر داشته باشید.

● انتخاب یک نماینده درمواقع زیادی کار

شرایط را بررسی کنید و ببینید که درمواقعی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید چطورمی توانید بخشی از آن را کم کرده و روی چه کسی حساب کرد. بهتر است با افراد مورد اعتمادی رابطه صمیمی داشته باشید؛ چرا که این افراد می توانند به شما کمک کرده و استرس را کم کنند.

مدیریت زمان را بیاموزید!

یکی از فاکتورهای استرس می تواند احساس کوتاهی روز و عدم زمان کافی برای به اتمام رساندن مسئولیت های شغلی باشد که معمولا بسیار رایج است. برنامه ریزی به گونه ای متفاوت با همیشه و به بهترین نحو می تواند راه حل های بسیار خوبی را پیش پای شما بگذارد. برای مدیریت دقیق تر بر زمان، اهداف خود در طول ماه، هفته و روز را مشخص کنید. در نتیجه می توانید کارهای مربوط به هر روز را بشناسید. هیچ جادوی خاصی وجود ندارد؛ برنامه ریزی بهتر به کاهش سطح استرس کمک می کند. در مرحله بعد، برای هر نوع فعالیتی، راهکار متناسب با آن را در نظر بگیرید. در اکثر مواقع، شرایط استرس زا زیاد مهم نیستند، بلکه ارزشی که برای آنها قائل می شویم در روحیه ما تاثیر می گذارد.

● راهکار عملی

تمام کارهایی را که باید انجام دهید به ترتیب اولویت لیست کنید. شاید بسیاری از ما تا به حال این فهرست را تهیه کرده ایم اما به نتیجه ملموسی نرسیده باشیم. نکته مهم این است که هر کاری را به اتمام رساندید، از لیست خط بزنید تا متوجه کم شدن مسئولیت ها شوید.

● هنر ارتباط موفق با همکاران

موفقیت درکار و حرفه فقط به توانایی و استعداد ما وابسته نیست، بلکه کیفیت ارتباط ما با دیگران نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. اگر سطح این روابط عالی باشد می تواند تاثیری بسیار مطلوب و سازنده بر رفتار و اخلاق داشته باشد و همچنین باعث افزایش انگیزه و رغبت نیز می شود. بر عکس، شرایط نزاع گونه بین همکاران زندگی را دچار مشکل می کند. مسلما جای تعجب نیست؛ از آنجا که ما وقت زیادی را با اطرافیانمان می گذرانیم هر نوع رفتاری که با یکدیگر داشته باشیم در زندگی خود ما نمود پیدا می کند.

● شرکت در جمعی صمیمی و محیطی دوستانه

احساس تنهایی معمولا با استرس همراه است. در حالی که عضویت در گروه، احساس شکوفایی و موفقیت را در فرد ایجاد می کند. در ابتدا خود را در مقابل جمع ضعیف می بینیم و یا حتی مانعی را برای ارتباط با آنها می دانیم. توانایی در برقراری ارتباط، مهم است و اینکه بتوانیم به یکدیگر اعتماد کنیم در درجه اول اهمیت قرار دارد. در غیر این صورت مطمئنا غرولندهای افراد را می شنوید. از طرف دیگر رفتار کم و بیش اجتماعی شما نیز حائز اهمیت است. برای رسیدن به این هدف، سهیم شدن با دیگران در ایجاد جوی دوستانه لازم و ضروری به نظر می رسد. راهکارهای ساده ای را در این باره می توانید امتحان کنید: روز تولد همکاران را به خاطر بسپارید، برنامه ای ترتیب دهید تا با هم به تئاتر، فروشگاه و... بروید. حتما نمونه های دیگری هم به ذهنتان خواهد رسید.

● ابراز علاقه به دیگران

هر کدام از ما معمولا در محل کار سعی داریم تا روابط را از نو بسازیم. رئیس و همکاران را به طور ناخودآگاه رقیب و یا گاه حتی دشمن می دانیم. برای اینکه سردی روابط را به گرمی برسانید، سعی کنید تا آنها را به خوبی بشناسید. مطمئن باشید که این کار از آموزش مطالب تازه به کودکان، ساخت خانه جدید، نگهداری از بیمار و... مشکل تر نیست. ابراز احساسات و علاقه به آنها، ثمرات مثبت خود را خیلی زود نشان می دهد. اصلا فکر نمی کنیم که این کلید طلایی رابطه موفق، چنین راهگشا باشد.

● کنترل خوب بر اختلافات

بروز اختلاف در محیط کار تقریبا همیشه دیده می شود. از آنجا که روابط انسانها پیچیده است، در شرایط کاری برخی رفتارها تشدید می شوند. همین مسائل باعث حاکم شدن جو سنگینی بر محیط است. با این حال، می توان برخی از این اختلاف نظرها را حل کرد و یا حتی از بروز آنها پیشگیری کرد. به چند توصیه در این باره توجه کنید:

وقتی موضوعی خلاف نظر شماست، با فرد مسئول آن گفتگو کنید. هرچه زودتر مسائل مبهم را برای خود روشن کنید. پیش از آنکه رنج بکشید، هرچه ناراحتتان کرده، بگویید. انتقاد و داد و بیداد فایده ای ندارد! تمام صاحب نظران علوم ارتباطات به این نکته اذعان دارند که: درگیری و دعوا با اطرافیان نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه نتیجه معکوس دارد. عادت کنید راجع به خود و احساساتتان صحبت کنید تا به راه حل های موثر دست یابید. بهتر است برای حل اختلافات جدی سلسله مراتب را رعایت کنیم. حتی اگر نتیجه معجزه آسایی مشاهده نشود، همین که خود را در موقعیت قرار دهید تغییراتی به وجود می آید.

● رسیدن به زندگی عالی

کار صددرصد ایده آل نیز مانند عشق ایده آل وجود ندارد! تغییر شغل همیشه بهترین راه حل نیست. نخست باید به دنبال این باشیم که فعالیتمان را موثر و مطلوب کنیم. شاید همیشه در انتخاب فعالیت اجتماعی آزاد نباشیم، اما می توانیم رفتارمان را هر طور که بخواهیم اصلاح کنیم. مسلما بعضی شغل ها بسیار مشکل تر از بقیه هستند اما مسئله اینجا نیست. بلکه در واقع، روشی را که ما در انجام آن داریم مهم است. هرچه بیشتر به دنبال خوبی های آن باشیم، بیشتر نکات مثبت آن را کسب می کنید. برای اینکه شادی را در کار خود بیابید، سعی کنید تا جایی که می توانید انگیزه لازم برای انجام آن را به کار برید.

● هر نفر، یک راه حل

تحقیق راجع به نشاط شغلی سوالات زیادی را به ذهن هر کدام از ما می رساند. پاسخ های مرتبط با آن گاه باعث بروز رفتارهای جدیدی نیز می شود که بیشتر با هدف آن یعنی پیشرفت و شکوفایی تطابق دارد. شما ممکن است راجع به سوالاتی از این قبیل با خود فکر کنید: می خواهید چطور فردی در محیط کار باشید؟ چطور شغل می تواند دوست داشتنی تر باشد و انرژی و شادی به فرد ببخشد؟ با دقت و استعداد خود به آنها دست یابید.

● تهیه «بیلان کوچک»

ما فقط برای گذران زندگی و به دست آوردن پول کار نمی کنیم، بلکه کار کردن شرط لازم برای زندگی اجتماعی است. فعالیت شغلی در درجه اول یک فاکتور شخصیتی محسوب می شود. وقتی شغل نتواند نیازهای اساسی و اولیه را برآورده کند و فرد تمایل به کنار گذاشتن آن داشته باشد، توجه به آن مهم است.

تهیه بیلان کوچکی راجع به آنچه برای خود بسیار عالی در نظر گرفته ایم می تواند شانس های خوبی برای انتخاب شغل پیش رویمان بگذارد. راجع به برنامه هایی که تصور می کنید از آنها لذت برده و به نحو احسنت انجام می دهید، بیاندیشید. آنچه می تواند شادی و رضایت شغلی را فراهم کند، برای خود تعریف کنید. به این ترتیب نکات مثبت را احساس کرده و به علاوه برای مسائل منفی راه حل پیدا می کنید که در آینده می تواند تجربیات منفی را به حداقل برساند.

مریم سادات کاظمی