یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

وضو


وضو

نماز گزار, برای اقامه نماز باید وضو بگیرد و در بعضی از موارد باید غسل كند, پس اگر نتواند وضو بگیرد یا غسل كند, باید به جای آن كار دیگری به نام تیمّم انجام دهد

نماز گزار، برای اقامه نماز باید وضو بگیرد و در بعضی از موارد باید غسل كند، پس اگر نتواند وضو بگیرد یا غسل كند، باید به جای آن كار دیگری به نام تیمّم انجام دهد.

● مساءله ۱ :

در وضو واجب است كه با نیّت ، صورت و دست ها را بشویند و جلو سر و روی پاها را مسح كنند.

● مساءله ۲ :

درازای صورت باید از بالای پیشانی ، جایی كه موی سر بیرون می آید، تا آخر چانه شست و پهنای آن به مقداری كه بین انگشت وسط و شست (انگشت بزرگ ) قرار می گیرد باید شسته شود و اگر كمی از این مقدار ذكر شده را نشوید، وضو باطل است .

اگر می خواهد یقین كند كه مقدار واجب را شسته است ، باید اطراف آن را هم بشوید.

● مساءله ۳ :

اگر احتمال دهد چرك یا چیز دیگری در ابروها و گوشه های چشم و لب او هست كه نمی گذارد آب به آنها برسد، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، باید پیش از وضو یا وقت شستن ، آنها را وارسی كند كه اگر هست برطرف كند.

● مساءله ۴ :

اگر پوست صورت از لای مو پیدا باشد، علاوه بر شستن ظاهر موها، بنابر احوط باید آب را به پوست هم برساند، اگر پیدا نباشد، شستن ظاهر مو كافی است و رساندن آب ، به زیر آن لازم نیست .

● مساءله ۵ :

شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم كه وقت بستن دیده نمی شود، واجب نیست .

● مساءله ۶ :

باید صورت و دست ها را از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید، وضو باطل است .

● مساءله ۷ :

بعد از شستن صورت باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشوید، به طوری كه تمام دست ها شسته شود.

● مساءله ۸ :

برای این كه یقین كند آرنج را كاملاً شسته ، باید مقداری بالاتر از آرنج را هم بشوید.

● مساءله ۹ :

كسی كه پیش از شستن صورت ، دست های خود را تا مچ شسته ، در موقع شستن دست ها برای وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید، وضوی او باطل است .

● مساءله ۱۰ :

در وضو، شستن صورت و دست ها بار اول : واجب ، بار دوم : مستحب ، بار سوم : حرام است . مقصود از هر بار شستنِ تمام عضو است و لو اینكه در هر مرتبه شستن چند مرتبه آب بریزد.

●طمساءله ۱۱:

بعد از شستن هر دو دست ، باید جلوی سر را با تری آب وضو، كه در دست مانده ، مسح كند. اگر تری در كف دست نمانده باشد، نمی تواند دست را با آب خارج تر كند، بلكه باید از اعضای دیگر وضو، رطوبت بگیرد و با آن ، مسح كند، و بنابر احتیاط باید اوّل از تری موی ریش و ابرو كمك بگیرد و اگر در آنها تری نبود، از دست ها رطوبت بگیرد. و بنابر احتیاط واجب از بالا به پایین مسح كند.

●طمساءله ۱۲ :

یك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پیشانی است ، جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح كند، كافی است .

●طمساءله ۱۳ :

لازم نیست مسح سر، بر پوست آن باشد، بلكه بر موی جلوی سر هم صحیح است ، ولی كسی كه موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است كه اگر شانه كند، به صورتش می ریزد، یا به جاهای دیگر سر می رسد، باید بیخ موها را مسح كند، یا فرق سر را باز كرده ، پوست سر را مسح كند.

● مساءله ۱۴ :

بعد از مسح سر باید با تری آب وضو كه در دست مانده روی پاها را از سر یكی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح كند.

● مساءله ۱۵ :

در مسح سر و روی پا، باید دست را روی آنها بكشد و اگر دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بكشد، وضو باطل می شود، البته مختصر حركت سر و پاها هنگام مسح اشكال ندارد.

● مساءله ۱۶ :

جای مسح باید خشك باشد و اگر به قدری تر باشد كه رطوبت كف دست به آن اثر نكند، مسح باطل است .

● مساءله ۱۷ :

شرایط صحیح بودن وضو سیزده چیز است :

۱) آب وضو پاك باشد

۲) آب وضو مطلق باشد، مثل آب چاه یا آب جاری یا آب شیر لوله كشی یاآب چشمه

۳) آب وضو غصبی نباشد

۴) ظرف آب وضو مباح باشد(ظرف غصبی نباشد)

۵) ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد

۶) اعضای وضو، موقع شستن و مسح كردن ، پاك باشد

۷) وقت برای وضو و نماز كافی باشد

۸) به قصد قربت وضو بگیرد

۹) ترتیب را رعایت كند

۱۰) موالات ، یعنی پی در پی و پشت سر هم اعمال وضو را انجام بدهد

۱۱) مباشرت در اعمال وضو، یعنی خودش اعمال وضو را انجام داده و دیگری به او كمك نكند

۱۲) استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد

۱۳) در اعضای وضو، مانعی از رسیدن آب نباشد.

● مساءله ۱۸ :

وضو گرفتن برای شش چیز واجب است :

۱) برای نمازهای واجب ، غیر از نماز میّت

۲) برای سجده و تشهد فراموش شده ، در صورتی كه بین آنها و نماز حدثی از او سر زده ، مثلاً بول كرده باشد. و بنابر احتیاط برای سجده سهو.

۳) برای طواف واجب خانه كعبه

۴) اگر نذر یا عهد كرده یا قسم خورده باشد كه وضو بگیرد

۵) اگر نذر كرده باشد كه جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند

۶) برای آب كشیدن قرآنی كه نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح و مانند آن ، در صورتی كه مجبور باشد دست یا جای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند.