دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
تبرج زن در جاهلیت
یا نساء النبی لستنّ کأحد منالنساء ان اتقیتنّ - فلا تخضعن بالقول... و لاتبرّجن تبرّجالجاهلیّة الأولی
وأقمن الصلوة و ءاتین الزکوة.
● ساختار مطلوب جامعه بشری از نگاه قرآن
پیش از این گفتیم که سوره احزاب، سورهای است که عمدتاً طراحی ساختار مطلوب جامعه اسلامی را برعهده گرفته است. اگر جامعه اسلامی مطابق طرحی که قرآن - بهویژه در سوره احزاب - ارائه میکند، ساخته شود و زنان در کنار مردان و دوشادوش آنان در تکوین و سازندگی جامعه اسلامی نقش اساسی ایفا کنند و زنان نیز مانند مردان بتوانند با توجه به تواناییهایی که خداوند سبحان بهصورت بالقوه به هر انسانی عطا کرده است، در جامعه حضور تعیینکننده و فعّال و تأثیرگذار داشته باشند و خود را موجودی بیمصرف و ضعیف و ناتوان نبینند؛ دیگر، دلیلی نخواهد داشت که برای ارضای خواستههای غریزی و طبیعی خود و بهمنظور جلب توجه دیگران به خودآراییها و خودنماییهای مبتذل و نامناسب کشیده شوند و - به مصداق این آیه شریفه - به دام "تبرّج" که یکی از خطرناکترین لغزشگاههای جاهلیّت است درافتند.
● تبرّج چیست؟
تبرّج از مصدر بروج (ظهور و بروز) و به معنای خودآرایی و خودنمایی است. "تبرّج جاهلیّت" به زنان اختصاص ندارد، همانطور که "حمیّت جاهلیّت" - که در سوره فتح مطرح شده است - به مردان اختصاص ندارد. انسان ذاتاً و بهطور طبیعی تشنه خودنمایی نزد دیگران است. حال اگر سوءال شود که چرا در سوره احزاب فقط زنان از تبرّج نهی شدهاند نه مردان؛ پاسخ آن روشن است. زیرا مردان بهویژه در دوران جاهلیت هیچ مانعی برای ظهور و بروز به شکلهای مختلف در جامعه نداشتهاند، اما زنان پیوسته از امکان ظهور و بروز در زمینههای شایسته و بایسته محروم بودهاند و ناگزیر، این میل درونی خود را بهصورت منفی و در مسیر نادرست ارضا مینمودهاند.
همزمان با طلوع خورشید اسلام از افق تاریک عربستان، در جامعه عرب - کموبیش مانند دیگر جوامع بشری آن روزگار - زن ابزاری برای خوشگذرانی و وسیلهای برای ارضای تمایلات غریزی و شهوانی مرد بود و بیبندوباری و هرجومرج در روابط جنسی بیداد میکرد و بهطور کلی کانون خانواده از پایه و اساس محکمی برخوردار نبود. اینها و مسائل بسیار دیگر، باعث شده بود که جایگاه زن در افکار عمومی جامعه بهخصوص مردان از حد یک انسان کامل به یک حیوان و حتی پستتر از آن تنزّل یابد.
● کارنامه علمی و عملی اسلام
اسلام آمد و نگرش و نگاه جامعه را نسبت به زن تغییر داد. اسلام بر این نکته تأکید کرد که روابط جنسی تنها برای ارضای غرایز شهوانی و خاموشکردن آتش شهوت مرد نیست، بلکه بهانهای برای پیوند دو موجود انسانی است که از "نفس واحده"اند و ترفندی است که طبیعت به فرمان تکوینی خداوند سبحان برای برقراری مودّت و رحمت میان زن و مرد و آرامش و آسایش در کانون گرم خانواده بهکار برده است. اسلام، روابط خانوادگی را در پرتو آموزههای قرآن کریم و شیوههای علمی و کاربردی پیامبر اکرم(ص) نظام بخشید. تنظیم و تدوین یک مجموعه منسجم از قوانین و آداب زندگی برای خانواده، بخش مهمی از کارنامه علمی و عملی اسلام و قرآن است و شمار قابلتوجّهی از سورهها و آیات قرآن عهدهدار این امرند.
قرآن مجید برای تحکیم و تقویت بنیان خانواده، ضمن وضع مقررات و قوانین کارساز به شیوههای گوناگون، جهت پالایش روحی - روانی مسلمانان و پیراستگی روابط جنسی و پاکسازی و سالمسازی آن از طوفان شهوتهای حیوانی به ارشاد و راهنمایی مسلمانان میپردازد و آداب زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را به آنان میآموزد. در این آیه شریفه از سوره مبارکه احزاب، قرآن "تبرّج" زن را مطرح میکند و تبرّج را یک اپیدمی خطرناک و یکی از پسماندههای جاهلیّت بشر معرفی میکند. قرآن تبرّج زنان را در دوران جاهلیت نکوهش میکند تا جامعه اسلامی را از آثار و پیامدهای تبرّج پیراسته سازد و یکی از عوامل و انگیزههای نابسامانی را در جامعه ریشهکن کند و افکار و احساسات پیروان مکتب قرآن را در مسیر رشد و بالندگی بیندازد. زیباییهای ساختگی و ابتذال و برهنگی فقط به مذاق و اندیشه جاهلیت خویش میآید و بس. بنابراین، یکی از راههای اصلی دورشدن جامعه اسلامی از افکار و اندیشههای جاهلی، برحذرداشتن مسلمانان - بهویژه زنان مسلمان از تبرّج یعنی خودآراییها و خودنماییهای ناپسند و مذموم است.
● جاهلیّت مدرن!
جاهلیت به یک دوره مشخص تاریخی یا یک شرایط معین اجتماعی منحصر نمیشود، بلکه در هر دوره و زمانی حتی در اوج پیشرفت تکنولوژی و تمدن بشری هرگاه چنین افکار و اندیشههایی در جامعه بشری ظهور و بروز پیدا کند، دوران جاهلیت بار دیگر آغاز شده است. در عصر کنونی ما نیز، بیشتر جوامع بشری در جاهلیت بهسر میبرند. در بیشتر جوامع بشری امروز بهندرت مظاهر پاکیزگی و پیراستگی و ویراستگی مشاهده میشود و این شاید از آن روست که از ابزارهایی که خداوند بزرگ در قالب آیات و سورههای قرآن برای پاکسازی و بهسازی جامعه بشری از انواع آلودگیها و رهایی جوامع اسلامی از عواقب خطرناک بازگشت جاهلیت اولی پیشروی بندگان نهاده است، استفاده نمیکنند.
راه و روش تبرّجزدایی از جوامع اسلامی
اگر به زنان امکان ظهور و بروز در عرصههای مختلف اجتماعی داده شود و استعدادها و توانمندیهای آنان به نحو مطلوب و شایستهای بهکار گرفته شود و آنان بتوانند در مراتب علمی و معنوی ظهور و بروز داشته باشند، دیگر نیازی نمیبینند که با خودآراییها و آرایشهای دروغین و ساختگی توجّه این و آن را به خودشان جلب کنند. قرآن کریم با عنوانکردن "تبرّج الجاهلیّة" در اوج بیان و تبیین ساختار مطلوب جامعه بشری، تبرّج را فرزند ناخواسته جاهلیّت معرفی میکند. تبرّج - خواه از سوی مردان و خواه از سوی زنان - همواره از جهل و نادانی سرچشمه میگیرد. گواه بر این مطلب آن است که بسیار دیدهایم زنان توانمند و دانشمند و فرهیختهای که به فراخور حال خودشان به مدارج علمی و اجتماعی و کمالات معنوی دست یافتهاند، هنگام حضور در مجامع و محافل گوناگون حتی در مراسم جشن و سرور و حتی مهمانیها و بزمهایی که بیشتر وسوسهانگیزند، در نهایت سادگی و بیآلایشی و در عینحال با آراستگی معنوی حاضر میشوند؛ اما، غالباً زنانی که در سطوح پایین علمی و معنوی و اجتماعی قرار دارند و درواقع چیزی برای عرضه به دیگران ندارند، سعی میکنند با زرق و برقهای ساختگی و وضع ظاهر و لباسشان جلب توجه کنند!
● و... تبرّج مردان!
گفتنی است که تبرّج - متأسفانه - در جامعههای امروزی در میان مردان نیز به صورت زشت و زنندهای شیوع پیدا کرده است. تا آنجا که بعضی از مردان با لباسهای مبتذل و آرایشهای زنانه، در کوچه و خیابان و اماکن عمومی حاضر میشوند. اینان نیز اگر از موقعیتهای فرهنگی و اجتماعی مناسبی برخوردار بودند، هرگز خود را به این شکل و شمایل درنمیآوردند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
▪ آرزوی ما این است که مطالب ارزنده و تحلیلی شما درباره "زن و قرآن" بهدست ما برسد و بتواند در شمارههای پیاپی نشریه گلستان قرآن جایگزین این نوشتههای یکطرفه ما برای شما گردد. مشتاقانه در انتظار نوشتهها و گفتهها و رهنمودها و رهیافتهای شما بانوان عزیز اهل قرآن هستیم.
پس از انتشار شمارههای پیشین، خوشبختانه دو مطلب از سوی بانوان گرامی بهدست ما رسیده است که قسمتهایی از مطالب ارسالی این عزیزان را درپی میآوریم:
ارزش و اهمیت حجاب در قرآن
قرآن زنان ایدهآل را که در بهشت جای دارند به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه نموده و میفرماید: کأمثال اللوءلوءالمکنون. یا آنان را به جواهرات اصلی، چون یاقوت و مرجان تشبیه میکند که جواهرفروشان، در پوششی مخصوص قرار میدهند تا همچون جواهرات بدلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و از قدر و ارزش و اهمیت آنها کاسته نشود. فیهنّ قاصرات الطرف لم یطمثهنّ انس قبلهم و لاجان. کأنهن الیاقوت والمرجان. «در آنجا زنان زیبا و باحیا هستند که پیش از آنان، دست هیچکس به آنها نرسیده است گویی یاقوت و مرجاناند».
بنابراین، حجاب، کمال و وقار زن بوده و نشانگر ارزش و اصالت وی میباشد و خداوند پاداش عظیم و بیکرانی را برای زنان تقواپیشه و پاکدامن مقرر داشته است.
▪ سرکار خانم مدرسزاده: ضمن تشکر از توجّه شما به صفحهای از نشریه که متعلق به خود شماست و انتخاب موضوعی بسیار مناسب، از شما درخواست میکنیم با توجه به گستردگی موضوع به این مطلب بیشتر بپردازید و مجدداً آن را به صورت مقاله برای ما ارسال نمایید.
نگاهی به سوره مریم
سوره مریم، نوزدهمین سوره قرآن مجید متشکل از ۹۸ آیه و ۵ واحد موضوعی است. با توجه به بسامد واژه ربّ (۲۳ بار) و "رحمان" و مشتقات آن (۱۹ بار) میتوان گفت محور اصلی سوره ربوبیّتی است که جز در پرتو رحمانیّت الهی کارساز و نتیجهبخش نیست. بدینترتیب، موضوع سوره با نام مریم و نقش مادری او مرتبط میگردد. از این گذشته، آنچه بیشتر در ظاهر آیات جلبتوجّه میکند تشابه روساخت آیات دو واحد موضوعی نخستین با یکدیگر است (آیات ۱-۱۵، ۱۶ - ۴۰) بهگونهای که چندین آیه بهطور مشخص از روی یکدیگر تعریف شدهاند که در هنگام توضیح آیات به آن پرداخته خواهد شد. جالبتر اینکه این دو واحد موضوعی از لحاظ محتوای داستان با یکدیگر مشابه و از سوی دیگر قابلمقایسه هستند؛ بشارت تولد دو نوزاد بهگونهای معجزهآمیز، یحیی برای زکریای پیامبر و عیسی برای مریم صدیقه.
با تدبّر در آیات مشابه این دو واحد موضوعی، میتوان به خصائص ظریف شخصیتی این دو بنده الهی در مواجهه با این نوع از اعجاز خداوندی پیبرد و دریافت که چگونه قرآن اسلوب هنری کلام را در اختیار تفهیم مفاهیم ظریف و بنیادی قرار داده و درصدد ارائه الگو برمیآید.
▪ سرکار خانم م.الف از تهران: از آنجا که نوشته شما بیشتر به صفحه سورهشناسی ارتباط داشت، به درج همین مقدار از آن در صفحه بانوان اکتفا کردیم و نوشته کامل شما را در اختیار مسئول صفحه سورهشناسی قرار دادیم. شما نیز فرصت دارید در صورت تمایل با استفاده از صفحات سورهشناسی شمارههای اخیر گلستان قرآن نوشته خودتان را بهصورت یک مقاله کامل سورهشناسی درآورید و برای صفحه سورهشناسی ارسال کنید.
با تشکر فراوان از شما، منتظر نوشتههای بعدی شما در ارتباط با "زن و قرآن" هستیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست