دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
گردشگری و سهم ما از صنعت گردشگری
بشر از ابتدای خلقت به جابجائی و سفر می پرداخته است . بدست آوردن غذا ، آب ، امنیت یا پیدا کردن منابع جدید ، انگیزه های اولیه انسان برای تحرک و سفر بودند . اما بعد از آنکه نیازهای اولیه بشر تامین شد ، تفکر و اندیشه سفر برای سرگرمی ، لذت و کشف مکان های جدید ، آغاز شد . مسافرت و کاوش برای یافتن چیزهای تازه ، به تامین امکانات و فنآوری تدارک لوازم یا طریقه سفر ، بستگی داشته است . مسافران اولیه با پای پیاده یا سوار بر حیوانات اهلی سفر می کردند . ساختن قایق و کشتی ، سفرهای دریائی را ممکن کرد و اختراع چرخ ، روش های جدیدی برای مسافرت بر روی زمین را امکان پذیر نمود . هر پیشرفت و تکامل در دانش بشری و فنآوری ، فرصت های نوین گردشگری برای افراد انسانی را افزایش داد . در زمانی که تمدن شکل گرفت ، جاده های بهبود پیدا کرد و حکومت ها برپا و مستحکم شدند ، میل به سفر به منظور کشف مکان های جدید ، کاووش برای یافتن منابع و امکانات بهتر زندگی ، فراگیری دانش ، بازدید و مقاصد مذهبی افزایش یافت .
گردشگری مجموعه ای از اقدامات ، خدمات و صنایعی است که به مسافران خدماتی مانند ، حمل و نقل ، تامین محل های اقامت ، جایگاههای تهیه و تدارک غذا ، فروشگاهها و بازارها ، محل های تجاری و تسهیلات دیگر ارائه میدهند و سایر خدمات مهمان نوازی برای افراد یا گروههایی که از خانه و محل زندگی خود دور افتاده اند را فراهم می کند .
سازمان گردشگری جهانی مدعی است که در حال حاضر گردشگری جهانی با درآمد ۳ تریلیون دلار در سال بزرگترین صنعت در جهان است . و بالاترین سطح اشتغال را در کشورهای مختلف دنیا ایجاد می کند .
● تعریف گردشگری
برای گردشگری تعاریف مختلفی وجود دارد که به بعضی از موارد اشاره می شود :
▪ حرکت افراد به مقاصدی خارج از محل های زندگی و کار ، فعالیت هایی که درحین اقامت این گونه افراد در حین سفر و اقامت انجام می شود و تسهیلاتی که برای تامین نیازهای آنها فراهم می گردد .
▪ تعامل بین گردشگرها ، تدارک کنندگان تجاری ، جوامع و کشورهای مسافر و مهمان پذیر در فرایند جذب گرشگر و بازدیدکنندگان ، و شکل گیری روابط و رویدادها .
تعاریف دیگری نیز در صنعت گردشگری مطرح است :
▪ گردشگری کوتاه مدت - گردشگری که به منظور تفریح و سرگرمی در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت ، سفر می کند .
▪ گردشگر خارجی فردی که به یک کشور خارجی سفر می گند .
▪ سفر اقدام به جابجائی یک فرد از محل اقامت و زندگی برای تجارت ، سرگرمی ، تفریح ، تحصیل یا سایر مقاصد .
▪ دیدار گر : فرد یا افرادی که به هر علتی غیر از مسائل شغلی و حرفه ای از محل یا کشور دیگری غیر از محل اقامت و زندگی خود ، بازدید می کند .
● شیوه های جابجائی و حمل و نقل
نوع امکانات و حمل و نقل را فاصله و بعد سفر تعیین می کند . توسعه و تکامل امکانات سفر با توسعه و تکامل وسایل و شیوه مسافرت متناسب است . وسائل و لوازم مسافرت بعد از اختراع چرخ به صورت زیر تکامل یافت :
▪ کالسگه و دلیجان از عهد باستان از آن استفاده می شد و نوع جدید آن که برای مسافت های دور مناسب بود در سال ۱۵۰۰ میلادی در کشور مجارستان ساخته شد .
▪ راه آهن در سال ۱۸۲۵ در کشور انگلستان برای اولین بار مسافران را جابجا کرد .
▪ قایق و کشتی که از سال ۴۰۰ قبل از میلاد مسیح ساخته و مورد استفاده قرار گرفت ، ولی اولین خط کشتی رانی در سال ۱۸۴۰ میلادی راه اندازی شد .
▪ اتوموبیل که در سال ۱۹۰۸ میلادی توسط هنری فورد ساخته شد در سالهای بعد از آن تا کنون ، کاربرد زیادی در مسافرت و گردشگری داشته است .
▪ هواپیما ، مسافرت هوائی در سال ۱۹۱۹ میلادی در آلمان پایه گذاری گردید.
▪ مسافرت فضائی ، پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۵ میلادی سفر به فضا برای گرشگران و متقاضیان امکان پذیر گردد .
● جاذبه ها و گردشگری و سفر
کلیه اقدامات و فعالیت های گردشگری و سفر به یک یا چند نوع جاذبه و عوامل ایجاد انگیزه به شرح زیر مرتبط می گردد . جاذبه ها ، شوق دیدار مکان ها ، وقایع و افراد ، موجب تحرک انسانها می شود . در هر یک از موارد زیر برای افراد متفاوت ، جاذبه های مختلفی وجود دارد .
▪ طبیعت : محیط طبیعی دشت ها ، جنگل ها ، کوهها و صحراها مناظر و چشم اندازهای طبییعت پارک های جنگلی و بوستانها کوهستانها و مناظر آن در فصول مختلف سال دریا ها و دریاچه و جزایر چشمه ها و آبگیرها - بیابانها و مناطق کویری .
▪ فرهنگ : شیوه های زنگی اقوام بومی ، شرایط سنتی محیط زندگی ، لباس و سایر لوازم زندگی سنتی ، روشهای تولید کالاها و اجناس به صورت سنتی ، مراسم و جشن های باستانی .
▪ اماکن و رویدادهای مذهبی : مساجد ، معابد و مکانهای مذهبی که دارای سابقه تاریخی هستند ، اماکن مذهبی که از دیدگاه هر مذهب و دینی دارای تقدس و تبرک است و زوار در مواعد منظمی به آنجا سفر می کنند . مراسم و تشریفات مذهبی بومی و محلی .
▪ قرابت قومی و نژادی : سفر و ملاقات با هدف و منظور دیدار آشنایان و اقوام و افراد خانواده .
▪ تفریح و استراحت : حجم زیادی از سفرها به منظور استفاده از تعطیلات ، استراحت همراه خانواده ، تفریح و ورزش های گوناگون انجام می گیرید .
▪ رویدادهای خاص : تعدادی از افراد به منظور حضور و دیدن وقایع و رویدادهای خاص به سفر میروند .
▪ جشنواره : جشنواره های مختلفی که در اقصا نقاط دنیا برگزار می شود تعداد زیادی از گردشگران را جذب می کند
● تسهیلات گردشگری
گردشگران به مکان و کشورهائی سفر می کنند که در آن کشورها ، امنیت اجتماعی ، آمکانات و تسهیلات اصلی و عمومی فراهم باشد . بعد از تامین امنیت و وجود آرامش ، امکانات و تسهیلات اولیه ای که برای جذب و حضور گردشگر لازم هستند به قرار زیر هستند :
▪ محل اقامت : در هر جامعه ای که طالب جذب گردشگران است حداقل امکانات اقامتی مانند : هتل ؛ متل ، مهمان پذیر ،کمپ های اقامتی ، پارک ها و سایر جاهای مناسب اقامت مسافر باید تامین شود . این امکانات باید به نحوی باشد که فرصت انتخاب برای مسافر را فراهم نماید .
▪ غذا و خوراک : برای مسافران و کردشگران تامین غذای بهداشتی و مطمئن و تنوع آن اهمیت دارد .
▪ خدمات پشتیبانی : برای تامین آسایش گردشگران و جلب نظر و رضایت آنها ، ارائه خدمات پشتیبانی ضرورت دارد . امکان تهیه کالاها و اجناس به صورت جزئی و تجاری ، هدایا ، سوغاتی و سایر مایحتاج . گردشگران معمولا به دنبال دیدن و خریدن چیزهای جدید و جالب توجه هستند .
▪ امکانات بنیادی و ساختاری : خدمات بنیادی مانند ؛ آب بهداشتی ، تصفیه فاضلاب ، شبکه ارتباطات ، تسهیلات بهداشتی و درمانی ، برق ، پلیس ، آتش نشانی و جاده ای مناسب بایستی درحد مناسب آماده باشد .
▪ حمل و نقل : گردشگران باید بدانند در داخل کشور میزبان ، با چه نوع وسایلی می توان سفر کرد و به مشاهده مناطق دیدنی بپردازند ، در ثانی هزینه هر وسیله و یا امکان سفر چه مقدار است . گردشگران به دنبال دستیابی به لوازم راحت ، آسان و با هزینه مناسب هستند .
▪ مهمان نوازی : طبیعی است که هر چقدر روحیه مهمان نوازی و احساس امنیت و برقراری ارتباط محبت آمیز بین گردشگر و افراد جامعه میزبان بیشتر باشد ، گردشگران بیشتری طالب دیدار از آن جامعه خواهند بود .
● عوامل اصلی انگیزه سفر و گردشگری
برای آنکه فردی برای سفر تصمیم بگیرد و گردشگری را در برنامه های زندگی خود منظور نماید به چهار عامل و انگیزه بستگی دارد :
۱) وقت و فرصت داشتن : اگر برای فردی زمان برای آسودگی و تعطیلی افزایش یابد ، به فرصت برای سفر و گردشگری وی افزوده می شود . تغییر در روزهای کار یا ساعات حضور در محل کار ، تقویم درسی مدارس بر نحوه تصمیم افراد برای سفر اثر دارد . در جوامع امروزی ، معمولا الگوهای سفر از دو هفته تعطیلات در سال به سه یا چهار روز در سال کاهش یافته است .
۲) در آمد : از عوامل مهم نیازهای سفر توانائی مالی است که به عنوان پس انداز یا وجوه مازاد بر هزینه های ضروری زندگی در خانواده ها وجود دارد و برای سفر در نظر می گیرند .
مازاد هزینه های ضروری وجهی است که پس از پرداخت هزینه های غذا ، لباس ، مسکن ، پرداخت هزینه های آب ، برق ، گاز و تلفن برای خانواده باقی می ماند .
۳) وسیله سفر : دسترسی آسان به وسایل جابجائی ( خودرو ، اتوبوس ، قطار ، هواپیما و کشتی ) و مدت یا ساعاتی که صرف گرفتن بلیط و رفتن به ایستگاه یا پایانه حرکت می شود ، از عوامل مهم تصمیم گیری برا یسفر است .
۴)انگیزه : انگیزه یکی از عوامل مهم و موثر برای تصمیم گیری برای سفر است . انگیزه ممکن است ناشی از بدنبال چیزی نو بودن ، تحصیل ، ملاقات با افراد و دوستان ، سرگرمی ، استراحت یا کاهش فشار ورانی باشد .
● سهم کشور ما از گردشگری دنیا
طبق آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری ، تعداد گردشگران در سطح جهان به رکورد به سابقه ۹۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۷ رسیده است . این رکورد و توسعه گردشگری توسط اقتصاد جهانی حمایت شده است ، که در دو دهه گذشته رشد اقتصادی ، عوامل رشد گردشگری را فراهم نموده است . طبق این گزارش ، گردشگری در سطح جهان در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال ۲۰۰۶ رشد ۶% داشته است .
تعداد گردشگران اضافی در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۲ میلیون نفر است که از این مقدار ، ۱۹ میلیون نفر سهم اروپا ، ۱۷ میایون نفر سهم آسیا و اقیانوسیه ، آمریکا ۶ میلیون نفر ، آفریقا ۳ میلیون نفر و خاورمیانه ۵ میلیون نفر بوده است .
با وجود برنامه ریزی بلند مدت کشورها ، افزایش گردشگری رشدهای متفاوتی داشته است ، خاورمیانه رشد ۱۳% ، بعد از آن آسیا و اقیانوسیه رشد ۱۰% ، آفریقا رشد ۸% ، آمریکا رشد ۵% و اروپا رشد ۴% دارند .
با وجود تنش ها و تهدیدها در کشورها خاورمیانه ، اکثر کشورهای منطقه ، پذیرای گردشگر بوده و ۴۶ میلیون نفر را گردشگر جهانی را پذیرا شده اند . از میان کشورهای خاورمیانه دو کشور عربستان سعودی ومصر رشد گردشگری بیشتری نسبت به بقیه کشورها داشته اند .
نواحی گردش پذیر جهانی حدود ۵۰% از گردشگران جهانی را پذیرفته اند ، اروپا در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۸۰ میلیون نفر گردشگر داشت .کشورهایی مانند ترکیه ۸% ، یونان ۱۲% ، پرتقال ۱۰% ، ایتالیا و سوئیس هر کدام ۷% رشد گردشگری داشته اند .
به آمار و ارقام یک بار دیگر نظری بیندازید ، راستی جایگاه کشور ما که تعداد زیادی جاذبه های بی نظیر گردشگری دارد در این مباحث ، کجا قرار می گیرد ؟؟ سهم کشور ما از اقتصاد و صنعت گردشگری جهانی با ۹۰۰ میلیون گردشگر در سال و ۳ تریلیون دلار درآمد ، چه مقدار است ؟؟
حجت الله مهریاری
منابع و ماخذ :
۱ ) What Is tourism ?
http://www.prm.nau.edu/prm۳۰۰
۲ ) World Tourism Exceeds Expectations in ۲۰۰۷
http://www.ngoform.org.kh
۳ ) World Tourism Organization ( UNWTO )
http://www.unwto.org/index.php
۴ ) Regional Representation for The Middle East
http://www.unwto/regional/middle_east/representaion.htm
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینما مهاجرت نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب