یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
حضرت فاطمه علیهاالسلام و ولایت كبرا

ولایت كبرای حضرت زهرا علیهاالسلام در امتداد ولایت مطلق خداوند قرار دارد، به گونهای كه ایشان به اذن الهی، حق دخل و تصرف در امور عالم را دارد و میتواند نفوس انسانهای مستعد را شناخته، به سرمنزل مقصود رهنمون سازد. آیاتی در باب اثبات عصمت و طهارت و علم وهبی و لدنّی ایشان بخصوصه یا در جمله اهل بیت علیهمالسلام نازل گردیده و روایاتی نیز به طور عام یا خاص درباره حضرت زهرا علیهاالسلام صادر شدهاند كه از این میان، چهل منقبت درباره آن حضرت استخراج گردیده كه همگی بیانگر آنند كه ایشان در عالم آفرینش ركن میباشد.
نكته مسلّم آن است كه این روایات مبتنی بر آیات بوده و با سندهای محكم و متقن در میان منابع و مراجع فقهی و روایی ما بیان شدهاند و حجّیت خود را حفظ كردهاند.
عدهای بر این باورند كه حضرت فاطمه علیهاالسلام از آنرو كه دخت گرامی رسول والامقام صلیاللهعلیهوآله میباشد، دارای منقبت و فضایلی خاص است، اما آنچه باید بدان توجه نمود این است كه حضرت فاطمه علیهاالسلام صاحب ولایت كبراست؛ یعنی همانگونه كه باید به ولایت رسول گرامی، امیرمؤمنان علی و حسنین علیهمالسلام ایمان و اعتقاد قطعی داشت، باید به ولایت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز اذعان و اعتراف نمود.
پیش از ورود به بحث اصلی، لازم است مطالبی در زمینه ولایت بیان شوند تا اثبات چنین امری از طریق آیات و روایات قابل بررسی و تحقیق باشد.
● «ولایت» در لغت و اصطلاح
«ولایت» به معنای قرب، محبوبیت، تصرّف، ربوبیت و نیابت، دارای مراتبی است كه برخی از مراتب آن اوسع و اتمّ از دیگر مراتبند. باطن ذات ولایت، كنز مخفی است و به حسب ظهور، دارای شدت و ضعف و كمال و نقص میباشد.
«ولایت» در اصطلاح اهل معرفت، حقیقت كلّیهای است كه شأنی از شئون ذاتی حق میباشد و علم ظهور حقایق خلقی است. مبدأ ولایت، حضرت احدیت است و انتهای آن عالم ملك و شهادت.
● اقسام ولایت
ولایت به اعتبار مفهوم، به دو بخش «مطلق» و «مقیّد» تقسیم میشود.(۲) اما به اعتبار مصداق، ولایت به «عامّه» و «خاصه» تقسیم میگردد. ولایت از آن اعتبار كه صفتی از صفات الهی است، «مطلق»، و به اعتبار استناد به انبیا و اولیا علیهمالسلام «مقیّد» میشود؛ در واقع، مقیّد، مرتبه نازله مطلق است.
از آنرو كه ولایت شامل جمیع اهل ایمان میشود، آن را «ولایت عامّه» گویند. «ولایت خاصه» نیز به اهل سلوك و شهود اختصاص دارد كه به اعتبار فنای آنها در حق و بقا به وجود مطلق، به این مقام میرسند.(۳)
چون دایره ولایت به حسب حیطه و شمول، بزرگتر از نبوّت است و نبوّت جهت ظاهری ولایت و ولایت جهت باطنی نبوّت است، از اینرو، انبیا در حیطه مقام ولایت واقع شدهاند. انبیا به اعتبار جهت ولایت، فانی در حق و متصل به علم ربّ مطلق میباشند و به مصالح و مفاسد اجتماعی آگاهی پیدا میكنند.(۴)
ابتدای ولایت، انتهای سفر اول سالك الی اللّه میباشد و وجودش حقانی میگردد.(۵)
مقام «ولایت مطلقه» مقام حصول جمیع كمالات وجودی و صفات كمالی و مجمع مظاهر و مراتب است. این وجود جمعی كامل تمام محمّدی فانی در حق و باقی به اوست(۶) و محیط بر جمیع مراتب وجودی میباشد. بر همین اساس، ائمّه اطهار علیهمالسلام معارف حقیقی و احكام الهی را از مأخذی كه خاتم رسل اخذ مینموده است، دریافت مینمایند. این مأخذ برای پیامبر صلیاللهعلیهوآله بالاصاله و برای ائمّه اطهار علیهمالسلام به تبع وجود خاتم است. به همین دلیل، اجماع شیعه بر آن است كه علم ائمّه اطهار علیهمالسلام لدنّی و وهبی است.(۷)
● ولایت كبرای حضرت زهرا علیهاالسلام در آیات و روایات
پس از بیان این مقدّمه، باید اذعان كرد كه حضرت فاطمه علیهاالسلام گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی است و آن حضرت انسیه حورا و عصمت كبرای الهی است.(۸) این مهم در آیات و روایات به خوبی مشهود است.
الف) آیات
▪ «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرا» (احزاب: ۳۳)؛ خداوند چنین اراده فرموده است كه ناپاكی را فقط از شما اهل بیت بِبَرد و شما را پاك و منزّه گرداند.
▪ «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَعْنَهَٔ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ» (آل عمران: ۶۱)؛ بگو (ای پیامبر): بیایید، بخوانیم ما فرزندانمان و شما فرزندانتان را، و ما زنانمان و شما زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را، سپس به مباهله برخیزیم تا دروغگویان را به لعن خدا گرفتار سازیم.
▪ «فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْه» (بقره: ۳۷)؛ پس آدم از خداوند كلماتی فراگرفت و آن كلمات را وسیله توبه خویش قرار داد.
▪ «وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُن» (بقره: ۱۲۴)؛ هنگامی كه ابراهیم را پروردگارش با كلماتی امتحان نمود، پس آن كلمات را تمام كرد.
▪ «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرا إِلَّا الْمَوَدَّهَٔ فِی الْقُرْبَی» (شوری: ۲۳)؛ بگو ای پیامبر، من بر آن (انجام رسالتم) پاداشی از شما نمیخواهم، مگر مودّت با خویشان نزدیكم.
▪ «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیًما وَأَسِیرا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورا» (دهر: ۸ـ۹)؛ آنانكه در راه دوستی خدا طعام خود را به فقیر و یتیم و اسیر میدهند؛ (میگویند:) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام میدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمیطلبیم.
▪ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَٔ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (احزاب: ۷۲)؛ ما امانت را به آسمانها و زمین و كوهها عرضه كردیم، آنها نپذیرفتند و ترسیدند كه آن را حمل كنند، در حالی كه انسان این امانت را پذیرفت؛ كه او بسیار ستمكار و نادان است.
هر یك از این هفت آیه به نوعی، بیانگر ولایت حضرت صدیقه علیهاالسلام میباشند.
درباره آیه اول، كه به آیه «تطهیر» معروف است، روایات متواتری در شأن نزول آن نقل میكنند كه این آیه در خانه امّ سلمه نازل شد، زمانی كه اهلبیت (پنج تن) علیهمالسلام در زیر عبا قرار گرفته بودند و امّ سلمه نیز از آمدن در زیر عبا نهی شد. غیر از جماعتی از صحابه، قریب ۳۰۰ تن دیگر نیز این روایت را به همین شكل نقل كردهاند كه نام آنها در كتاب الغدیر آمده است.
این آیه بیانگر عصمت اهل بیت علیهمالسلام و از جمله حضرت زهرا علیهاالسلام میباشد عصمت از جمله شئون منصب ولایت است و غیر از معصومان علیهمالسلام كسی را سراغ نداریم كه ولایت كبرا داشته باشد.(۹)
آیه دوم به آیه «مباهله» معروف است. در ماجرای مباهله، حضرت زهرا علیهاالسلام نیز شركت داشتند؛ چرا كه «ابنائنا» در آیه، حسنین علیهماالسلام هستند و منظور از «انفسنا» پیامبر و حضرت علی علیهماالسلام میباشند و از حضرت زهرا علیهاالسلام ، كه بانوی معصوم میباشد، با لفظ «نسائنا» تعبیر شده است. چون امر مباهله یك امر عادی نیست و تنها از افراد شایسته و مقدّس برمیآید، حضرت زهرا علیهاالسلام یكی از شخصیتهایی است كه مشمول آیه میباشد و این از مسلّمات است.(۱۰)
درباره آیه سوم، روایاتی نقل شدهاند كه نشان میدهند همانگونه كه رسول اكرم و حضرت علی و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام سبب خلقتند، حضرت زهرا علیهاالسلام نیز یكی از اسباب آفرینش جهان است، و معقول نیست كسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد. در این روایات، كلماتی را كه حضرت آدم علیهالسلام از حق تعالی فرا گرفت و به وسیله آنها، توبهاش مورد قبول واقع شد، نامهای مبارك اهل بیت علیهمالسلام میباشند. در بخشی دیگر از روایات، خداوند در پاسخ حضرت آدم علیهالسلام كه عرض كرد: آیا نزد تو مخلوقی محبوبتر از من هست؟ خداوند فرمود: بلی، مخلوقاتی از تو محبوبتر دارم كه اگر آنها نبودند، تو را نیز نمیآفریدم، و سپس نام اهل بیت و فرزندان ایشان علیهمالسلام برده میشود.(۱۱)
درباره آیه چهارم، همانند آیه سوم منظور از «كلمات» طبق روایتی كه مفضّل بن عمر ـ از بزرگان صحابه امام صادق علیهالسلام ـ نقل میكند، «اهل بیت علیهمالسلام » میباشند و منظور از «اَتَمَهُنَّ» نُه امام دیگر از اولاد امام حسین علیهمالسلام میباشند. امام صادق علیهالسلام همچنین طبق روایتی میفرماید: «نحن الكلماتُ»؛ ما آن كلماتی هستیم كه خداوند در قرآن به آنها اشاره میفرماید.(۱۲)
حال چگونه ممكن است كه اشخاصی در منطق وحی «كلمات الهی» نامیده شوند و انبیا به آنان متوسّل گردند، ولی خودشان عاری از ولایت باشند؟! حضرت زهرا علیهاالسلام از این كلمات میباشد. درباره آیه پنجم نیز روایات بسیاری میان شیعه و سنّی مطرحند كه منظور از «مودّت قربی» محبت اهل بیت علیهمالسلام میباشد. این مودّت همسنگ و هموزن اجر رسالت محمّدی است. به دنبال نازل شدن این آیه، حافظ ابوعبداللّه ملاّ روایتی را در سیرهاش نقل میكند: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «خدای تعالی مزد رسالتم را، كه بر عهده شماست، مودّت خویشان و نزدیكانم قرار داده است و من در روز قیامت، نسبت به این مودّت از شما بازخواست خواهم كرد.»(۱۳)
معصومه ذبیحی(۱)
۱. دكترای عرفان اسلامی، مدرّس حوزه و دانشگاه.
۲. محمدرضا قمشهای، رساله خلافت كبری، ترجمه و شرح علی زمانی قمشهای، اصفهان، كانون پژوهش، ۱۳۷۸، ص ۱۹۰.
۳. جلالالدین آشتیانی، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحكم، امیركبیر، ۱۳۷۰، ص ۸۶۴ـ۸۶۵.
۴. همان، ص ۸۷۱.
۵. همان، ص ۸۷۲.
۶. همان، ص ۸۹۰.
۷. همان، ص ۹۰۶.
۸. حسن حسنزاده آملی، شرح فصّ حكمهٔ عصمتیهٔ فی كلمهٍٔ فاطمیهٔ، ص ۱۵۳.
۹. سیّدمحمدحسن طباطبایی، المیزان، ترجمه سیدمحمّدباقر موسوی همدانی،محمّدی،۱۳۷۰،ج۳۲،ص۱۸۱.
۱۰. عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۴۷.
۱۱. این روایات را سیوطی در الدُّر المنثور، بدخشانی از حافظ كبیر، دارقطنی از ابن النجار، و ابن مغازلی در مناقبش با ذكر سند نقل كردهاند.
۱۲. سیدمحمّدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱، ص ۲۷۵، به نقل از: محمّد بن یعقوب كلینی، الكافی، ترجمه و شرح سیدهاشم رسولی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهمالسلام ، ج ۲، ص ۱۱۷.
۱۳. ابراهیم امینی، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، ص ۲۶.
۱۴. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، قم، مطبعهٔ العلمیه، ج ۳، ص ۳۷۳ـ۳۷۵.
۱۵. عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، پیشین، ذیل سوره احزاب، آیه ۷۲.
۱۶. به نقل از: عبدالحسین امینی، فاطمهٔالزهراء علیهاالسلام ، به كوشش حبیب چایچیان، امیركبیر، ۱۳۶۳، ص ۱۰۷ـ۱۱۸.
۱۷. احمد خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج ۱، ص ۲۵۹ / ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، تهران، اسلامیه، ج ۷ ص ۱۷۱.
۱۸. ذبیحاللّه محلاتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۱۴.
۱۹. همان، ج ۱، ص ۱۶۲.
۲۰. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۳۷.
۲۱. همان، ج ۱، ص ۲۲۵.
۲۲. محمد الحسون، اعلام النساء، اسوه، ۱۴۱۱ ق، ص ۵۳۶.
۲۳. همان، ص ۵۳۶ / ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۶۴.
۲۴. ذبیحاللّه محلاّتی، پیشین، ج ۱، ص ۱۸۵
۲۵. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۶. همان، ج ۱، ص ۷۴.
۲۷. همان، ج ۱، ص ۶۴.
۲۸. همان، ج ۱، ص ۶۵.
۲۹. علاءالدین علی المتقی، كنز العمّال، ج ۶، ص ۲۱۹.
۳۰. محمّد الحسون، پیشین، ص ۵۴۳.
۳۱. محمّد بن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۲، ص ۳۶۰، «كتاب الحجهٔ».
۳۲. ذبیحاللّه محلاّتی، ریاحین الشریعه، ج ۱، ص ۴۸.
۳۳. عبداللّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۰، ص ۳۹۱.

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست