دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
انقلاب فناوری به پایان می رسد
وقتی بحث رونمایی از یک محصول جدید به میان میآید، هیچ کس در صنعت رایانه یا هر صنعت مشابه دیگر به پای «استیو جابز» نمیرسد. جلسات رونمایی او از محصولات جدید اپل که وی در آن یکه و تنها با یک ژاکت مشکی روی صحنه حاضر میشد و در مقابل دیدگان حیرتزده حاضران از یک محصول الکترونیکی جدید «شگفت انگیز» رونمایی میکرد، فقط از عهده یک شومن نابغه برمیآید. او زمانی گفته بود، کاری که رایانهها میکنند فقط احضار و تلفیق اعداد است اما آنها این کار را آنقدر سریع انجام میدهند که نتیجه کار جادویی به نظر میرسد. جابز که هفته گذشته در سن ۵۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان، چشم از جهان فرو بست، زندگی خود را صرف تلفیق این جادو در محصولاتی با طراحیهایی حیرتانگیز و روشهای کاری آسان کرد.
واکنشها به مرگ جابز حاوی پیام مهمی است. بسیاری از مردم برای ادای دین به وی در مقابل فروشگاههای اپل در سراسر جهان دسته گل گذاشتند و شمع روشن کردند، اینترنت پر بود از پیامها و مطالب احساسی درباره او از افراد مختلف گرفته، از غولهای فناوری تا سیاستمداران. این نشان میدهد که جابز فقط یک مدیر موفق نبود. او در سه حوزه انسان موفقی بود: یک متخصص فناوری، یک مدیر شرکت و کسی که کاربران را متقاعد کرد تا عاشق محصولاتی شوند که تا دیروز غیرشخصی و صرفا ابزاری کاربردی محسوب میشدند. عجیب آنکه، این ویژگی آخر او بود که عمیقترین تاثیر را بر سبک زندگی ما گذاشت. دوران فناوری شخصی از بسیاری جهات تازه در ابتدای راه خود قرار دارد.
● انقلاب جابز
جابز به عنوان یک متخصص فناوری با دیگران متفاوت بود زیرا او فقط یک مهندس صرف نبود واین نقطه قوت او محسوب میشد. او در طراحی و ابعاد زیباییشناسی محصولات اپل نیز شدیدا نقش داشت و تاثیر مهمی در پیشرفت فناوری از نظر سادهسازی آن بر جا گذاشت. بارها شده بود که او یک ایده رایج اما نیمه شکلگرفته را میگرفت یک رایانه شخصی، یک پلیر موسیقی دیجیتال، گوشی هوشمند، تبلت و چنان آن را گسترش میداد که تازه دیگران متوجه استفاده صحیح آن میشدند. شرکتهای رقیب همه تلاش میکردند راهی را که او رفته بود، طی کنند. در این فرآیند او آغازگر یک انقلاب در صنعت پردازش، موسیقی، تلکام و تجارت نوینی بود که پذیرش آن برای شرکتهای بزرگ بسیار دردناک اما برای میلیونها کاربر در سراسر جهان بسیار لذتبخش بود.
در جهان تجارت، کسی که زمانی خود را یک یاغی میدانست که مدام سرگرم جنگ با شرکتهای بزرگ بود در نهایت به جایگاهی رسید که مورد تعریف و تمجید مدیران همان شرکتها قرار گرفت که به وی به دیده یک مدیر موفق نگاه میکردند. بخشی از این موفقیت مرهون استعداد او در این زمینهها بود: شومنی، نگرش استراتژیک، توجه خیرهکننده به جزییات و سبک مدیریتی دیکتاتورمآبانه که مایه حسرت بسیاری از مدیران بود. اما مهمتر از همه، فراز و فرود استثنایی زندگی اوست که توجه فراوانی را میطلبد. دهه ۱۹۸۰ میلادی دهه خوبی برای جابز نبود. او بعد از مدتی سرگردانی بالاخره در سال ۱۹۹۶ به شرکت اپل بازگشت که خود یکی از بنیانگذاران آن بود و توانست این شرکت را به اوج برساند. این یک نکته الهامبخش برای کسانی است که در دنیای تجارت دچار بحران حرفهای شدهاند. راهی که او از طریق آن توانست این شرکت بیمار را احیا کرده و به یک غول بزرگ فناوری تبدیل کند که حتی شرکت مایکروسافت در دوران «بیل گیتس» را تحت سایه خود قرار دهد، بسیار شبیه داستان یک فیلم هالیوودی است و بدون شک در آینده نزدیک شاهد چنین فیلمی در هالیوود خواهیم بود.
اما شاید عجیبترین مساله درباره جابز وفاداری احساسی کاربران به محصولاتی است که او طراحی کرده و ساخته است. کدام برند در جهان فناوری را میشناسید که تا این حد کاربران وفادار داشته باشد؟ بسیاری از کاربران اپل خود را بخشی از یک جامعه حس میکنند که جابز رهبری آن را برعهده دارد. در واقع یک ارتباط شخصی بین آنها وجود دارد. محصولات اپل طبق سلایق رییس این شرکت طراحی میشد و با استانداردهای بسیار وسواسی او همخوانی داشت. هر آیفون و مکبوکی ردی از او را بر خود دارد. دستاورد بزرگ او تلفیق احساسات شخصی با محصولات فناوری است. خروجی نهایی یک محصول بسیار شخصی است و این همان ویژگیای است که جابز را در حافظه تاریخ ماندگار میکند زیرا بعد از او بود که کانون نوآوری فناوری در طول یک دهه دستخوش تغییرات گسترده شد.
● تغییر یک دوران
در گذشته مسیر نوآوری یک مسیر مشخص بود که از آزمایشگاههای نظامی و کارگاه شرکتهای بزرگ شروع میشد و در نهایت به بازار کاربران ختم میشد اما جابز با محصولات خود این مسیر را تقریبا برعکس کرد. در طول یک دهه گذشته، در سایه ابتکارات جابز، بسیاری از منازل دارای تجهیزات قدرتمندتر، منعطفتر و سادهتری از سیستمهای شرکتهای بزرگ هستند و کاربران در منازل خود قادرند راحتتر به سرویسهای مورد نظر خود دست یابند که همگی در سایه محصولاتی است که جابز طراحی کرده است. این روزها این نیروهای دولتی و نظامی هستند که خود را ناگزیر از دسترسی به محصولات و سرویسهای کاربری خانگی میدانند. شرکتهای بزرگ اخیرا اقدام به اتخاذ نسخههای خانگی شبکههای اجتماعی میکنند و هر کدام تلاش دارند تا «فروشگاههای کارکردی» خاص خود را دایر کردند تا مثل اپل نرمافزارهای مورد نیاز را به کاربران خود ارایه کنند. پزشکان از تبلتها برای امور خود در بیمارستانها استفاده میکنند. در همین حال تعداد کاربران تشنه برای چنین محصولاتی همچنان رو به افزایش است. گرایش به محصولات اپل اکنون در دهلینو و دالیان مثل دوبلین و دالاس رو به افزایش است.
● اکوسیستم بسته جابز
آقای جابز اما به یک مدیر سختگیر غیرعادی معروف بود. منتقدانش شکایت میکنند که محصولات و سیستمهایی که او طراحی کرده است، همگی بسته و منعطفناپذیر هستند و او این کارها را تحت عنوان استفاده راحتتر از این محصولات انجام میدهد. اما نباید فراموش کرد که او با ارایه دسترسی میلیونها نفر به فناوری پیشرفته عملا به آنها قدرت بیشتری بخشید. پافشاری او بر اینکه کاربران در اولویت قرار گیرند و تمرکز او بر ظرافت و سادگی محصولات، این روزها به شرکتهای رقیب نیز سرایت کرده است.
شکاف بین اپل و دیگر شرکتهای فناوری اکنون کمتر از قبل شده است. رونمایی از آیفون جدید توسط تیم مدیریت جدید اپل به ریاست «تیم کوک» که در ماه آگوست جانشین جابز شد بیشتر فقط یک رونمایی بود و برخلاف رونماییهای جابز الهامبخش نبود. اجرای کوک در این رونمایی رنگ و بوی جابز را نداشت و با وجود تلاش کوک این رونمایی شبیه رونمایی یک شرکت رقیب اپل برای نمایش عمومی یک محصول جدید بود، چیزی شبیه مراسم رونمایی تبلت جدید شرکت آمازون توسط «جف بزوس.» آمازون اخیرا تلاش فراوانی کرده است تا یک تلفیق ظریف بین سختافزار، نرمافزار، محتوا و خدمات در محصول جدید خود ارایه کند اما بزوس با وجود تلاش برای تقلید از جابز در مراسم رونمایی چندان درخششی نداشت. با مرگ جابز، اپل به یک شرکت در میان دیگر شرکتهای فناوری تبدیل خواهد شد و دیگر خبری از روح وحشی وی در محصولات این شرکت وجود نخواهد داشت. در سالهای نخست اپل، یکی از مهندسان درباره جابز گفته بود: استیو جابز قادر است یک جهان «مختل اما واقعی» ایجاد کند و رمز قدرت متقاعدسازی او نیز دقیقا در همین قابلیت بود. او در نهایت توانست واقعیت خود را خلق کند و جادوی پردازش را در محصولاتی بدمد که باعث دگرگونی عمیق این صنعت شدند. میگویند او در جوانی گفته بود میخواهد نشان خود را بر این جهان بگذارد و اکنون به نظر میرسد او این حرف خود را عملی کرده است.
منبع: اکونومیست
ترجمه:محمود حبیبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست