پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
برنامه ریزی بعد چهارم زندگی
بعد چهارم زندگی به زعم برخی همان باورها۱ و آرمانها و یا تصورات درونی است که به خاطر ویژگی خاص آدمی و ذهن پویاو فعال انسان، دارای قدرتی شگرف تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است.
در این نوشتار قصد داریم به روشهای بهرهگیری از این بعد و تقویت آن اشاره کنیم:
۱) بعد چهارم زندگی دنیای شگفتیها است و اغلب افرادی که بر زمانه خویش فائق آمده و توانستهاند از فقربه غنا، از بیدانشی به دانشوری، از گمنامی به شهرت و از عامی بودن به عالم شدن قدم بگذارند، مدیون تقویت این بعد بودهاند تا آنجایی که بعضی از آن به جرقه ذهنی یا تحول و حتی واژههایی همچون دگرگونی، انقلاب روحی، حرکت، جوشش، و...یادکردهاند.
۲) به نظر میرسد با یک سری تأملات و تلقینها میتوان این بعد را با برنامهای کارآمد تقویت نمود و آثار مثبت آن را در زندگی به نظاره نشست.
۳) اسکاول شاین۲ از نخستین کسانی است که از این بعد سخن گفته و اهمیت و ضرورت آن را بیان نموده است و تا آنجا پیش رفته است که آن را ضروری زندگی انسان پیشرو و پیشتاز میداند.
۴) شاین مینویسد: هرگز از کمبود و تنگدستی سخن نگویید؛ زیرا کمبود و نقص، قاعده زندگی بشر است و به یاد داشته باشید که سخنان شما بر شما حکم خواهد راند. وانگهی به هر چه توجه کنید، با آن یکی میشوید.
پس اگر مدام متوجه شکستها و همچنین مصائب باشید، با شکستها و مصائب یکی میشوید.
۵) پس چه باید کرد؟
باید این عادت را در خود پرورش دهید که در بعد چهارم که در حقیقت همان دنیای شگفتیها است، زندگی کنید.
۶) بعد چهارم کجاست؟
بعد چهارم آنجاست که به دیده باطن معروف است؛ از این رو برای برنامهریزی مثبت این بعد، آنجا به دیده باطن خود بیاموزید تا از خلال شکست، موفقیت را ببینید و از خلال بیماری، سلامت و از خلال تنگدستی، فراوانی را. اگر چنین کنید، تمام توانمندی جهان و زمینی که روی آن راه میروید، به شما بخشیده خواهد شد.
۷) فراموش نکنیم این همان حالتی است که در تعابیر مراحل ایمان، به مرحله یقین و باور به تغییر، به جهت اتصال به معبود لایزال مطرح میشود. و آدمی به جایی میرسد که اصطلاحاً به هر آن چه که میخواهد بگوید که بشو، میشود؛ چون در این وادی گناه وجود ندارد و خواسته مادون و حقیر راه ندارد و آدمی با روح جهان هستی به یگانگی میرسد و چون او که به همه چیز اشراف دارد، تو را نیز به آن جایگاه میرساند؛ همانطور که در حدیث قدسی میفرماید: «انی أقول للشیء کن فیکون فاجعلک تقول للشیء کن فیکون».
۸) شاین در خصوص دوری از افکار منفی و تحقیر شکست و امید واثق به موفقیت و درجه خلوص و باور به موفقیت، جمله زیبایی دارد و مینویسد: انسانی که به موفقیت میرسد، دیدگان خود را به موفقیت دوخته است۳ وبه عکس، انسانی که دائماً شکست، عقبگرد، کمبود، تنگدستی، تحقیر و ناتوانی را پیش رو میبیند، کسی نیست؛ جز آنکه در زوایا و اعماق ذهن خود جز افکار منفی و انتظار شکست و مصیبت چیزی دیگر را نپرورانده است.
۹) برای انسانهای موفق نیز شکست و توقف روی میدهد؛ اما آنان وقتی شکست میخورند، بیدرنگ به موفقیت دیگری میاندیشند و شکست را جزئی از زندگی قلمداد میکنند و بیدرنگ راه موفقیت خود را مسدود نمیکنند؛ زیرا واقعاً به این حقیقت (و قول شاگتی گواین۴) باور دارند که «تو همانی که میاندیشی». زیرا زندگی کردن در گذشته و ناله و مویه از بداقبالیها، پیرامون موفقیتهای آدمی حصاری بلند میکشد و با اشغال ذهنی و بایکوت بعد چهارم و توقف و رکود، نیروی خود را هدر میدهید و مدام به بنبست میرسید.
۱۰) اوشو میگوید: سعی کن شادباشی تا دیگر حسود نباشی. سعی کن شاد باشی تا دیگر جاهطلب نباشی؛ ولی به حد اعلای رشد برسی. سعی کن شاد باشی و از پیرامون لذت ببری و در شکستها محاصره نباشی. غرق در گذشته تلخ یا شکستهای زودگذر، جهنم است و احساس شکست و بیهودگی، فقط در جهنم تاب میآورد.
۱۱) بعد چهارم کجاست؟
بعد اول را بعد جسم میدانند؛ کالبدی که خداوند تفصیل آن را در قرآن کریم از طین تا نطفه، علقه، مُضغه و سپس کالبد آدمی مطرح میسازد. بعد دوم را روح مینامند که خداوند کریم در قرآن مجید میفرماید: «و نفخت فیه من روحی؛ و از روح خود در او دمیدم». بعد سوم را زمان میدانند که بر جسم و روح انسان سیطره دارد و آدمی در فضای زمان و مکان سیر میکند و حرکت و تغییر و تحول را در قالب آن رقم میزند. بعد چهارم را روان مینامند. روان شامل باورها، تصورات، عقاید، احساسات، درون، باطن و دنیای شگفتی ماست. در این بعد آدمی تمامیت خویش را میسازد.
۱۲) در بعد چهارم کاترین پاندر معقتد است که چون این بعد جولانگاه اندیشه است، پس بگذارید اندیشه و سپس گفتارتان غرق در توانگری باشد. همیشه منتظر موفقیت و توانگری باشید و مدام به یاد خود بیاورید که اندیشهها و کلام و آرزوهای پراکنده و کاهلانه، ثمراتی پراکنده و کاهلانه و آکنده از تنگدستی به یاد میآورد.
۱۳) در نتیجه باید به تصحیح یا مهندسی مجدّد تصاویر ذهنی دست یازیم. تصاویر ذهنی توانگر خویش را باید بر تارک ستاره غنای کامیابی متمرکز کنید و همان جا حرکت فرازین را شروع کنید؛ خواهید دید که تمام موفقیتها، تمامیت دنیا، تمام اوجها و فتح آسمانها در دستان شماست.
۱۴) روان شناسان از این حالت، تعبیر به چرخه میکنند و آدمی را در دو چرخه تعریف میکنند؛ یعنی کسی که بعد چهارم زندگی خود را غنی کرده است، در چرخه مثبت به سر میبرد. این چرخه این گونه است. موفق میشوم چون میدانم زیرا میتوانم پس نتیجه میگیرم.
۱۵) بعضی نیز در چرخه منفی به سر میبرند. اینان کسانی هستند که افکار خود را پیشاپیش بر شکست متمرکز ساختهاند و در مرحله بیارادگی یا پشتکردن به بعد چهارم زندگی به سر میبرند که چرخه بعد چهارم آنها این گونه است.
هیچگاه نتیجه نمیگیرم موفق نمیشوم چون نمیتوانم من نمیدانم.
۱۶) یکی از عوامل مهمی که آدمی را به چرخه مثبت و موفقیت نزدیک میکند، بخشایش است. بخشایش به معنی دست برداشتن و رهاکردن است. بخشیدن خودمان و دیگران و تعلقات خویش، ما را از گذشته رها میکند و دستور این است که نگذارید گذشته، شما را عقب نگه دارد. تقریباً بخشایش، پاسخ به همه مسائل است. همواره خود را به خاطر حتی اشتباهی که کردهاید، سرزنش نکنید و افسوس نخورید؛ خود را ببخشید و از گذشته خارج شوید.۵
۱۷) کامیابی و موفقیت، انسان را شاد، امیدوار و خوشبین میکند و ناکامی و شکست، انسان را کسل، ناامید و بدبین میکند. افراد بدبین، با نظری مشکوک به نتایج هرگونه پیشنهاد و رأی و عقیده مینگرند. خوب، دقیق و عمیق دیدن و بدون پیشداوری نگریستن، شرط نگاه مثبت است.
۱۸) ناپلئون هیل مینویسد: زندگی هلنکلر، بسیار زیبا و عبرتانگیز است. او دختری بود که چند روز پس از تولد، ناشنوا، نابینا و لال شد. به رغم این همه مصیبت و بدبیاری، او در تاریخ علم و توانگران نام خود را در جمع اشخاص شهیر جای داد. هلنکلر ثابت کرد که اگر کسی خود را شکستخورده نپندارد، در شمار شکستخوردگان قرار نمیگیرد.۶
۱۹) نگاهی به تاریخ نامآوران به ما نمونههای زیادی را نشان میدهد. بتهون ناشنوا بود و میلتون، نابینا بود؛ اما نام این اشخاص تا زمانی که دنیا باقی است، بر زبانها باقی خواهد ماند؛ زیرا آنها در ذهن خود روءیایی دیدند و آن را جامه حقیقت پوشاندند و در هنر، صنعت، ادبیات و فلسفه پیشرو شدند.
۲۰) موریس مترلینگ مینویسد:
ما نباید منتظر باشیم تا دنیا قوانین و نظامات و مناظر و آثار خود را برای خوشنودی ما تغییر بدهد؛ بلکه این ما هستیم که باید تغییر کنیم و اگر روزی از محیط کنونی خارج شدیم، حتماً آن را طور دیگر خواهیم دید.۷
۲۱) دو شرط موفقیت در بعد چهارم عبارتند از:
▪ اشتیاق و امید.
▪ تدریج و تأمّل.
اگر ما انگیزه انجام کاری را در خود زنده سازیم و سپس قدم به قدم و با صبر و حوصله آن را تعقیب کنیم، کام یابی از آن ما خواهد بود.
۲۲) شرط دیگر بصیرت در عمل است. باید توجه داشته باشیم که زندگی هدیه گرانبهایی است که در آن تکتک اعمال ما مورد بررسی قرار میگیرند و هر عمل ما، هم تأثیر میگذارد و هم تحت تأثیر قرار میگیرد. زندگی، مجموعهای از چالشها و فرصتهاست و در این میان، کسانی در آن به موفقیت میرسند و سعادت را تجربه میکنند که با چشمان باز عمل میکنند.
۲۳) نه فکر مثبت:
مروّجان اندیشه مثبتگرایی و مدعیان تأثیر بعد چهارم، از نه فکر مثبت صحبت میکنند که دانستن آنها ارزشمند است.
▪ سعی کنید با تکرار کلمات امید بخش و دلگرم کننده، روحیه خود را از هر لحاظ قویتر سازید.
▪ در پی هدفتان باشید و فکر تأیید از جانب دیگران را از خود دور کنید.
▪ از شکست هراسی به دل راه ندهید؛ زیرا شکست، آغاز پیروزی است.
▪ امید و ایمان راباور داشته باشید و به کارهایتان محوریّت دهید.
▪ دائماً به بعد چهارم یا روان خویش تلقین کنید که من میتوانم راه حل هر مشکلی را پیدا کنم و از چرخه مثبت بهره ببرید.
▪ از میان هدفهایتان آن را برگزینید که امید بیشتر به موفقیتش دارید.
▪ برای رفع هر مشکل به مغزتان رجوع کنید و با تحلیل مثبت به آن بپردازید.
▪ علاقه و دوری از تضاد، از عوامل نیل به موفقیت است.
▪ از کارها و مسائل کوچک بپرهیزید و ایدههای بزرگ را در نظر بگیرید. ۲۴.در جهت تقویت بعد چهارم، به صبح و سپیدی ایمان بیاوریم، رویش را همواره پیش رو ببینیم و از زمان حال به آینده پلی بزنیم؛ زیرا چشم نوازش گر فردا منتظر شماست.
۲۵) جالب است بدانید که حتی فلاسفه بدبین و متفاوت نیز وقتی از موفقیت و اراده صحبت می کنند، تسلیم تأثیر مثبت بعد چهارم، یعنی اراده و توفیق می شوند؛ نیچه فیلسوف آلمانی می نویسد: تنها فرمانی که شخص باید بی چون و چرا به آن پاسخ دهد، فرمانی است که درونش صادر می کند و این ندای درونی است که جهت و هدف تلاش ها و به بیانی بهتر اراده او را شکل می بخشد.
۲۶.افلاطون که از حکمای سبعه (دانشمندان هفت گانه) یونان است، می نویسد: «ذهن آدمی خالق واقعیت است و برای تغییر واقعیت، باید ذهن را تغییر داد». این تغییر، در حقیقت در بعد چهارم نهاد آدمی است.
۲۷) حال برای کاهش چرخه منفی و تلقین ضعف و شکست، همواره باید روحیات منفی را طرد نمود. رابینز می نویسد: باید از محیط خود، عواملی را که در شما روحیات منفی ایجاد می کنند، بزدایید و به جای آنها عوامل مثبت را در ذهن خود و دیگران جای دهید.۸
۲۸) یکی از اساتید دانشگاه تهران توصیه می کرد که حتی در زندگی دانشجویی برای کاهش بار افکار منفی و تقویت اندیشه مثبت و تقویت ذهن، از معاشران و هم نشینان و هم اتاقی های ناامید، منفی باف، مستأصل، بدبین، بدگمان و ورشکسته، دوری کنید؛ زیرا آنها ترمز بزرگند.
۲۹) نباید فراموش کنیم که بعد چهارم یا روان تحلیل گر، اگر مدام تحت تاثیر افکار منفی یا القائات ناامیدانه و بدبینی و بدگمانی قرار گیرد، بعد از مدتی عادت و سپس باور و در نهایت به یقینی بودن این تصورات و توهمات روی می آورد.
۳۰) از روش های توصیه شده جهت تقویت بعد چهارم زندگی، روش الگوبرداری و مدل سازی ذهنی است. ما می توانیم از افراد موفق الگوبرداری کنیم و در ذهن خویش دست به مدل سازی مناسب بزنیم.
۳۱) هنر تفکر، در تقویت بعد چهارم بسیار مؤثر است. در تعمقّ یا تفکر عمیق، هیچ رمز و رازی وجود ندارد. همه مردم اغلب به فکر فرو می روند؛ ولی کمتر اتفاق می افتد که تفکّری سازنده داشته باشند.
۳۲) تعمّق واقعی و سازنده آن است که به سرچشمه فیاض حقیقت برسیم و به لحظه ای دست یابیم که تا ابد دوام داشته باشد و محو آفریننده ای شویم که همه چیز از اوست. برای این کار آرام بنشینید و هر نوع تنش و تشویشی را از جسم و جان بزدایید و آن گاه تمام افکار خود را متوجه هستی بیکران و غایت وجود سازید و در آن صورت است که می توانید ادعا کنید درباره حقایق هستی به تفکر و تعمق پرداخته اید.
۳۳) اوسپنسکی، یکی از صاحب نظران روان شناسی، معتقد است:
صداهای باطنی و درونی (بعد چهارم) ما عاقبت از چنان طنین نیرومندی برخوردار می شود که انعکاس آن در خارج نیز به گوش خواهد رسید. افکار خاموش و تخیلات آدمی، سازنده یا منفی، شکل، تجربه و کنش هر حادثه ای را در زندگی به خود خواهند گرفت.
۳۴) فلج روانی چیست؟
ما چون تابعی از طرز تفکر خویشتن هستیم، از این رو متأثر از طرز تفکر خویش عکس العمل نشان می دهیم. مورفی۹ می نویسد: دکتر سیبوری، یکی از روان کاوان مشهور نیویورک برایم تعریف می کرد که یک روز مردی به سراغم آمد و اظهار داشت که همسرش ناگهان فلج شده است و پزشکان در معالجه اش درمانده اند. دکتر سیبوری می گوید: وقتی به عیادت آن زن رفتم، بعد از معاینات اولیه، متوجه شدم که او سلامت کامل جسمی دارد و دچار فلج روانی شده است؛ یعنی در اندیشه خود، دچار ناتوانی شده و به جسمش سرایت کرده است.
از این رو چاره ای جز آن ندیدم که در نحوه اندیشیدن او تغییر ایجاد کنم. برای این کار از او خواستم که خود را در وضعیتی قرار دهد که در حالت تندرستی می توانسته است از عهده کارهای دل خواه خود برآید و هر روز این تمرینات را به مدت ۱۵ تا۲۰ دقیقه و به تعداد ۴ تا ۵ بار در روز انجام دهد؛ امّا برای او شرح دادم که این سه نکته را در نظر بگیرید:
▪ به نتیجه مثبت این عمل کاملاً ایمان بیاورد.
▪ افکار منفی را یک سره دور بریزد.
▪ برای او شرح دادم که هر تصویری را با ایمان و اعتقاد کامل به ذهن بسپارد که در این صورت، نتایج مثبت آن را حتماً به چشم خواهد دید.
درست سه ماه بعد، دکتر سیبوری طبق توافقی که با کادر کالج آن زن در بیمارستان به عمل آورده بود، از آنها خواست که سر ساعت معینی از دسترس او خارج شوند و بیمار را بهحال خود بگذارند. سپس به زن گفت که پسرش که در هند اقامت دارد، می خواهد با او تلفنی صحبت کند و در ضمن پسر بانوی مزبور نیز در جریان امر قرار گرفته بود.
در ساعت مقرر، تلفنی که در گوشه دیگر اتاق قرار داشت، شروع به زنگ زدن کرد و زن که بی طاقت شده بود در ضمن بیم آن را داشت که اگر بخواهد پرستاران را صدا کند، فرصت از دست برود، ناچار از جا بلند شد و به طرف تلفن به راه افتاد؛ او واقعاً معالجه شده بود.۱۰
۳۵) تفکردرون، نظاره احوال درون و تجلی گاه عوارض بیرون است. برای این که بتوانید به مرحله تعمق روحی برسید و تأثیر مثبتی بر بعد چهارم زندگی داشته باشید، ابتدا باید افکار منفی را از خود دور کنید.
۳۶) گاهی وجود یک فکر منفی و شکست خورده در خانه یا محل کار و استراحت، جمعی را از توفیق باز می دارد و تأثیرات مخرّب ذهن او، حتی محیط را نیز متأثر می سازد.
۳۷) امرسون (فیلسوف معروف) و بنیان گذار مکتب تعالی فکر و روح، خود از کسانی بود که با نیروی بعد چهارم، یعنی تفکر مثبت، توانست بر بیماری خویش فائق آید و از مرض مهلک سل که گریبان گیرش شده بود، رهایی یابد.
او می گوید ساعت ها مناظر زیبای طبیعت و شکوه و عظمت آن را در ذهن و ضمیر خود مرور می کرده است و خاطرات خود را در این باره چنین شرح می دهد: من خود را در عالمی دیگر می دیدم؛ در کوهستانی پوشیده از برف و در صبحدم و آسمان ابری، بی آن که هیچ فکر دیگری را به ذهن راه دهم و در آن چشم انداز ملکوتی به پرواز در می آمدم و شادی و شعف زندگی را با تمام وجود حس می کردم و خود را جزئی از آن می یافتم و بدین گونه کم کم بیماری از کالبدم جدا می شد.
۳۸) امروزه ثابت شده است هنگامی که ما ضمیر باطن خود را با احساسات منفی و سیاه و باورهای سراپا غلط، آغشته و آلوده سازیم، طبیعی است که بایستی از نتایج و نشانه های آن در هراس و در رنج باشیم.
۳۹) برای تطهیر و پاک سازی ضمیر باطن از احساسات منفی، سه راه پیشنهاد شده است که آنها عبارتند از:
▪ باورمندی به این نکته که بعد دیگری نیز در نهاد ما وجود دارد که از آن غفلت داشته ایم.
▪ تلقین و تقویت بعد مثبت و ایمان به فصل رویش و حرکت، خصوصاً با اکسیر امید و دعا.
▪ تداوم اندیشه مثبت و دور افکندن تدریجی افکار منفی.
۴۰) گناهان و اشتباهات و حتی تجاوزات و اهانت های آزار دهنده را می توان از پهنه ضمیر باطن زدود و خود را از اثرات و عواقب و کیفرهای آن که طبعاً آثار منفی و مخربی بر ذهن و روان می گذارند و بعد چهارم را زمین گیر می کنند، رهانید.
۴۱) نباید فراموش کنیم که خود بعد چهارم نیز جزئی از وجود بیکران آدمی است؛ زیرا هر انسانی بازتاب و پرتوی از آفرینش بیکران و تمام قدرت های پروردگار است که در او متجلی شده است و در زندگی مجال رشد و تحول و تأثیر و تأثر تا بیکرانگی ها مهیاست و از قانونی به نام تفکر مثبت ۱۱ تبعیت می کند؛ زیرا می گوید: برای موفقیت و شادی در تمام جنبه های زندگی، تفکر مثبت، امری ضروری است و با خوش بینی افراطی متفاوت است؛ زیرا شیوه تفکر شما نشان دهنده ارزش ها، اعتقادات و انتظارات و حتی وضعیت آینده شماست.۱۲
نگارش یافته توسط محمود قوچانی
۱.Belives
۲. منصور فلاحی، انسان موفق، انتشارات محور، تهران ۱۳۸۲، ص ۴۰۲.
۳. همان، ص ۴۰۲.
۴. شاگتی گواین، تو همانی که می اندیشی، ترجمه گیتی خوش دل، تهران ۱۳۸۱.
۵. علیرضا یلدا و دکتر مؤید علویان، نکته ها، نشر طبیب، تهران ۱۳۷۶، ص ۶۷.
۶. انسان موفق، ص ۳۸.
۷. همان، ص ۳۸۱.
۸. آنتونی رابینز، به سوی کامیابی، ترجمه مجرد زاجه کرمانی، نشر کاکتوس، تهران ۱۳۸۰.
۹. ژوزف مورفی، غیر ممکن، ممکن است، ترجمه هوشیار رمز آزما، انتشارات پسنج، تهران ۱۳۸۰ ص ۶۰.
۱۰. همان، ص ۶۴.
۱۱. برایان تریسی، کتاب کوچک بزرگ، ترجمه اشرف رحمانی، کورش طارمی، انتشارات راشین، تهران ۱۳۸۱، ص ۲۱.
۱۲. همان، ص ۲۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست