جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
هوندا من در ۹۹درصد کوششهایم شکست خوردم
![هوندا من در ۹۹درصد کوششهایم شکست خوردم](/web/imgs/16/155/t057t1.jpeg)
«دنیای چرخها» مجله مورد علاقه پسربچه نوجوانی بود که هر روز با علاقه صفحاتش را ورق میزد و تنها مجلهای بود که او وقتش را پای دیدن تصاویر و مقالاتش صرف میکرد تا اینکه روزی، آگهی استخدام یک شرکت اتومبیلسازی نظرش را به خود جلب کرد. آگهی درباره استخدام شرکت «آرتی شوکاتی توکیو» بود که به یک شاگرد تعمیرکار نیاز داشت.
پسر بدون هیچ معطلی درخواست کارش را به شرکت داد و با تصمیمش موافقت شد. علاقه به اتومبیل و داشتن جدیت در کار، باعث شد که مدیر شرکت به او پیشنهاد باز کردن شعبهای در دهکدهاش بدهد و او مجبور بود گاهی اوقات تمام شب را نیز کار کند. تقریبا ۲۰سالش بود که سرانجام تصمیم گرفت به صورت مستقل کار کند و در کنار این فکر، جرقه دیگری نیز به ذهنش خطور کرد و آن ثبت اختراعش بود. نوجوان خوشذوق اما با جیب خالی، کسی نبود جز«سوئی چیرو هوندا» که در سال ۱۹۳۸ دانشجوی فقیری بود که تنها آرزویش این بود که یک حلقه پیستون طراحی کند و آن را به شرکت تویوتا بفروشد. او برای این کار پساندازهای کمش را صرف خرید قطعه میکرد و حتی جواهرهای زنش را نیز فروخت.
● اولین شکست هوندا
هوندا تلاشهای شبانهروزی برای طراحی اختراعش را آغاز کرد و در این راه تمام پساندازش را صرف ایدهاش کرد اما سالها تلاش و زحمت هوندا به نتیجه نرسید، زیرا جواب کارخانه تویوتا درباره اختراع هوندا منفی بود. جواب منفی تنها به شرکت تویوتا ختم نشد. فکر میکنید واکنش استادان و دانشجویان در برابر اختراع هوندا چه بود؟ هیچ کس نظر موافقی در مورد اختراع او نداشت و علاوه بر این همه او را مورد تمسخر قرار دادند. تصورش را بکنید، اگر این شرایط برای هر فرد دیگری به وجود میآمد، مطمئنا دلسرد میشد اما هوندا نه تنها دلسرد نشد بلکه ۲ سال دیگر از وقتش را برای تحقیقهایش در مورد اختراعش صرف کرد، زیرا یکی از فاکتورهای مهم و اصلی برای موفقیت را در اختیار داشت و آن چیزی نبود جز پشتکار و داشتن هدف. هوندا تصمیم گرفته بود هدفش را به انجام برساند و در این راه تحت تاثیر هیچ نظر مخالف و مانعی قرار نگرفت اما «انعطافپذیری» یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت هوندا بود، زیرا بعد از اولین شکست، تصمیم گرفت تغییراتی در اختراع خود به وجود بیاورد. او قطعا کمی هم دلسرد شده بود اما البته نه آن اندازه که او را از ادامه کار منصرف کند. هوندا در تلاش دوبارهاش تصمیم گرفت اختراعش را با کیفیتی بهتر به کارخانه ارائه دهد و این بار موفقیت را در آغوش کشید و کارخانه تویوتا اختراعش را خرید.
● دومین شکست
بعد از اینکه کارخانه تویوتا اختراع هوندا را خرید، او تصمیم گرفت اختراع خود را وسعت بدهد و کارخانه تولید حلقه پیستون را به زودی راه بیندازد. در آن زمان ژاپن درگیر جنگ جهانی دوم بود و سیمان در کشور با کمبود جدی رو به رو شده بود. هوندا برای راهاندازی کارخانهاش به سیمان نیاز داشت اما تجربه شکست اول به هوندا یاد داده بود که وقتی هدفی را در ذهنت شکل دادهای، باید آن را به سرانجام برسانی، حتی اگر موانع بزرگی بر سر راهت قرار بگیرد. با این افکار او و همکارانش شبانهروز تلاش کردند تا مشکل سیمان را برطرف کنند و این مشکل برطرف شد و هوندا توانست کارخانهاش را راهاندازی کند. اما شکست بزرگی بر سر راه هوندا بود. در طول جنگ، ایالاتمتحده کارخانه هوندا را بمباران کرد و هوندا به دلیل این اتفاق،کارخانهاش را به تویوتا فروخت. دوران بعد از جنگ هم مشکلات خودش را داشت. ذخایر کشور بسیار پایین آمده بود و هوندا حتی برای اتومبیل شخصیاش با کمبود سوخت رو به رو شده بود اما یک سؤال بزرگ هوندا را از این بحران نجات داد.
● سؤالی که هوندا را نجات داد
بعد از مشکلاتی که جنگ جهانی دوم برای کشور ژاپن به وجود آورد و فروش کارخانه هوندا و اوضاع مالی بد اقتصادی که همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود، باز هم برای هوندا جای ناامیدی باقی نگذاشت. او سؤال بزرگی را در ذهنش مطرح کرد: «با همه این مشکلات آیا با وجود وسایل اندکی که در اختیار دارم، راه دیگری برای کسب درآمد وجود دارد؟» موتور کوچکی در اتاق هوندا وجود داشت، او آن را روی دوچرخهاش سوار کرد و آن لحظه تنها هوندا بود که شاهد اختراع اولین موتورسیکلت جهان بود. او تصمیم گرفت این اختراع را به تولید انبوه برساند اما با آن وضعیت مالی بد، انجام این کار تقریبا غیرممکن بود.
● شکست سوم
هوندا نامهای به تمام صاحبان فروشگاههای دوچرخهسازی فرستاد و از آنها خواست که در این طرح سرمایهگذاری کنند. از بین ۱۸ هزار نامهای که هوندا برای صاحبان فروشگاهها فرستاد، ۳ هزار نفر به پیشنهاد هوندا جواب مثبت دادند و با این استقبال ۳ هزار نفری، اولین موتورسیکلت ملی تولید شد. اما موتورسیکلتهای تولیدی خیلی مورد توجه قرار نگرفتند، زیرا بیش از حد بزرگ و سنگین بودند، به همین دلیل تعداد محدودی آن را خریدند اما هوندا باز هم ناامید نشد، زیرا ۲ تجربه قبلیاش به او یاد داده بود که هرگز نباید ناامید شد. او باز هم تغییراتی در اختراعش بهوجود آورد و موتور سبکتری را به بازار عرضه کرد. نام این اختراع «بچه خرس» بود و این بار با استقبال خیلی زیادی همراه شد. با این اتفاق و گذراندن شکستهای متمادی و کسب تجربههای فراوان، شرکت هوندا به موفقیت چشمگیری رسید.
● رمز موفقیت هوندا چه بود؟
اگر یکبار دیگر زندگی هوندا را با دقت بخوانید، متوجه میشوید که روبهرو شدن او با شکستهایش کاملا با مردم عادی متفاوت بوده است و این همان تفاوت بین افراد موفق و آدمهای عادی است. انسانهایی که در زندگیشان به جایی نرسیدهاند، تصور میکنند که آدمهای موفق هرگز شکست را در زندگیشان تجربه نکردهاند اما مشاهیری که شما نامشان را شنیدهاید، بارها وبارها طعم شکست را چشیدهاند اما نحوه واکنش آنها در مقابل شکست کاملا منطقی و هوشمندانه است. هوندا نمونه بارزی است که شکست تاثیر جدی روی او نگذاشت. وی در تمام لحظات دنبال روشی بهتر برای از پا درآوردن موانع بود. دیدگاه منطقی او در مورد شکست راه انعطافپذیری را برایش باز گذاشت و در کنار پشتکار و جدیتی که برای غلبه بر موانع داشت، باعث موفقیت چشمگیر هوندا شد. انعطافپذیری فاکتور بسیار برتری بود که هوندا به همراه خودش داشت. هنگام معرفی یک محصول یا ایده، اگر با وجود مخالفت همچنان روی نظرتان تاکید کنید و سعی در تغییر و اصلاح ایده یا نظرتان نداشته باشید، نمیتوانید به موفقیتی که تصورش را میکنید، برسید. هوندا با مخالفت و استقبال نکردن مردم از موتورسیکلتهای تولیدیاش، به فکر تغییر و بهتر کردن محصولش افتاد و با همین طرز فکر توانست در این صنعت انقلاب بزرگی را به پا کند. علاوه بر آن اعتقاد داشتن به هدفی که انتخاب کرده بود، راه را برای موفقیت هوندا بازکرد. شما هم میتوانید مانند هوندا محکم به هدفهایتان بچسبید و با رعایت فاکتورهایی که برایتان گفتیم، مسیر موفقیت را طی کنید. فقط کافی است باور کنید!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست