شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا

تغیرات گسترده در چهارمین خودرو ساز جهان کارلوس گوسن تنبل خانه را تعطیل کنید


تغیرات گسترده در چهارمین خودرو ساز جهان کارلوس گوسن تنبل خانه را تعطیل کنید

کارلوس گوسن معروف به قاتل هزینه ها, مرد لبنانی تباری است که خود را آماده می کند تا در ۹ فوریه گسترده ترین تغییرات را در چهارمین غول خودروسازی جهان اعلام کند مدیرعامل لبنانی گروه خودروسازی رنو نیسان که طی یک سال جاری هدایت دو شرکت را به طور همزمان بر عهده گرفته از برگه سفید به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نیسان آغاز کرده است و این تحولات قرار است در ۹ فوریه ۲۰۰۶ حدود یک ماه دیگر اعلام شود

کارلوس گوسن معروف به قاتل هزینه‌ها، مرد لبنانی‌تباری است که خود را آماده می‌کند تا در ۹ فوریه گسترده‌ترین تغییرات را در چهارمین غول خودروسازی جهان اعلام کند. مدیرعامل لبنانی گروه خودروسازی رنو نیسان که طی یک سال جاری هدایت دو شرکت را به طور همزمان بر عهده گرفته از برگه سفید به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نیسان آغاز کرده است و این تحولات قرار است در ۹ فوریه ۲۰۰۶ حدود یک ماه دیگر اعلام شود.

برخی می‌گویند گوسن یا به قول اروپایی‌ها قاتل هزینه‌ها از هم اکنون شمشیر عربی خود را برای اصلاح رنو فرانسوی تیز کرده است.

در روزگاری که صنعت خودروسازی جهان به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه مواد اولیه به تکاپو افتاده است که رشد کند، اقتصاد اروپا سبب شده علاقه مردم به خرید خودروهای نو در بازار اتحادیه اروپا رنگ ببازد و در این میان وی قصد دارد تحولات گسترده‌ای را به اجرا در آورد.

تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبنانی وقتی جالب می‌شود که بدانیم در فرانسه یک مدیر غیر فرانسوی در رده‌های میانی مدیریتی نیز به سختی کار می‌کند چرا که فرانسوی‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند یک غیر فرانسوی به آنها در کشورشان دستور دهد.

حال یک مرد از خاورمیانه قصد دارد رنو، بزرگترین خودرو‌سازی فرانسه و چهارمین خودروساز دنیا یعنی گروه رنو نیسان را دگرگون کند. گرد و خاک این لبنانی در رنو شروع شده است. وی همان کسی است که رنو او را در سال۱۹۹۹ میلادی بعد از خرید نیسان ورشکسته به ژاپن فرستاد تا این خودرو‌ساز ژاپنی را متحول کند.

وی در کشور چشم بادامی‌ها با افرادی نژاد پرست روبرو بود که تاکنون ریاست یک خارجی را برخود ندیده بودند. در این فشار، این لبنانی که بعضی اوقات به اخلاق تند مردمان خاورمیانه متهم می‌شد، تصمیم گرفت در ژاپن که اخراج کارگران کم نظیر بود برای تعدیل هزینه‌ها کارگران را اخراج کند.

در آن سال‌ها مدل‌های نیسان زیاد ولی غیر جذاب بود او تصمیم گرفت این روند را اصلاح کند. در ادامه این اصلاحات نیسان در آمریکای شمالی را به دومین خودروساز پرفروش خارجی تبدیل کرد. سود نیسان در سال ۲۰۰۴ همچنین سبب شد رنو صاحب این شرکت ژاپنی که در بحران خودروسازان اروپایی در کاهش تقاضا گرفتار آمده بود، سودده بماند.

قاتل هزینه ها کیست؟

گوسن مرد لبنانی ۵۱ساله است که به چهره‌ای موفق در صنعت خودرو جهان تبدیل شده است. وی پیش از انتصابش در نیسان، توانسته بود به شرکت لاستیک‌سازی میشلن و رنو سروسامان بدهد. حالا همه کارشناسان این مدیر را به خاطر بزرگترین دستاوردش تحسین می کنند: احیای نیسان از مرگ تقریبی در سال۱۹۹۹ به سودآورترین خودروساز جهان در سال ۲۰۰۳.

زنگ خوش‌شانسی

آقای گوسن که در برزیل از پدر و مادری لبنانی به دنیا آمده، در لبنان به تحصیلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس رفت و فوق لیسانس اقتصاد گرفت.

یک روز صبح در دانشگاه تماسی تلفنی به وی شد که زندگی حرفه‌ای وی را دگرگون ساخت: شرکت فرانسوی میشلن به دنبال یک مهندس پرتغالی زبان بود که در نهایت به برزیل اعزام می‌شد. بدین ترتیب فرانسوا میشلن، رییس این شرکت خانوادگی به آقای گوسن امکان داد زندگی در میان کارگران کارخانه را تجربه کند.

پس از گذراندن چند دوره مهندسی در فرانسه، وی از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ به برزیل رفت تا واحد میشلن در آن کشور را نجات دهد.

پاداش حسن مدیریت آقای گوسن انتصابش به ریاست واحد میشلن در آمریکای شمالی بود و او در آنجا بعد از خرید شرکت آمریکایی "یونی رویال گودریچ" اصلاح ساختار مجموعه جدید را بر عهده گرفت.

جیمز مورتون، قائم مقام اداری و مالی نیسان آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۳ در کتابی درباره آقای گوسن به قلم دیوید مگی گفته است: "او هرگز از این که خواسته‌اش را با سیاستمداران واشنگتن در میان بگذارد، از کسی هراس نداشت. او می‌داند چگونه تعهد مردم را جلب کند."

بعد از ۱۸ سال در میشلن، آقای گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقیق و خرید این شرکت فرانسوی در آمریکای جنوبی شود. در آنجا بود که لقب "قاتل هزینه" به کارنامه وی پیوست شد.

هنگامی که شرکت رنو وی را مامور نجات نیسان کرد، این خودروساز ژاپنی به سرعت در حال سقوط بود، میلیاردها دلار بدهی داشت و ارزش سهامش کاهش یافته بود. نیسان همچنین توسط محفلی از شرکتهای بسته اداره می‌شد که هر یک سهام دیگری را داشت.

این خودروساز ژاپنی همچنین کنترل ۱۴۰۰ شرکت را در دست داشت و با ۱۲ هزار قطعه‌ساز همکاری می‌کرد. در اکتبر ۱۹۹۹، آقای گوسن اولین طرح خود برای احیای نیسان ارایه کرد.

برجسته‌ترین پیشنهاد وی کاهش هزینه‌های خرید به میزان ۲۰ درصد ظرف سه سال بود. جالب اینجاست که تمام اهداف رسمی این طرح یک سال زودتر از موعد تحقق یافت.

آقای گوسن برای اجرای این طرح به اقداماتی متوسل شد که هرگز در ژاپن شنیده نشده بود: اخراج هزاران کارگر در مملکتی که به استخدام دایم‌العمر کارگران وفادار بود، تعطیلی کارخانه‌ها و قطع ارتباط با قطعه‌سازان. در نتیجه نیروی کار در نیسان از ۱۴۰ هزار به ۱۲۵ هزار نفر کاهش یافت.

آقای گوسن می‌گوید: اکنون به مدد دستاوردهای احیای این خودروساز، این رقم به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چین برای نیسان کار می‌کنند.

او به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌نگاران خارجی در توکیو گفت: "اگر در کوتاه مدت چیزی را فدا نکنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شرکت بازنخواهد گشت. ولی ما عملگرا و واقع‌بین شدیم و حالا ۱۴۰ هزار پرسنل داریم که درآمد و انگیزه بیشتری دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹کمتر نگران آینده هستند."


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.