پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
سیمای پیامبراکرم ص در کتاب آرمسترانگ
![سیمای پیامبراکرم ص در کتاب آرمسترانگ](/web/imgs/16/166/t8s9p1.jpeg)
پیوستگی عمیق فرهنگ و سیاست در جهان امروز سبب گردیده است تولیدات و آثار فرهنگی، بدون توجه به زمینهها و اهداف سیاسی، درك و فهم نشود. البته در تحلیل تاثیر هریك بر دیگری نباید افراط كرد، اما غفلت از آن نیز زیانبار خواهد بود. متن پیشرو، نقدی بر كتاب «زندگینامه پیامبر اسلام(ص)» میباشد. این كتاب نمونهای است از مواجهههای فرهنگی ــ سیاسی غرب با جهان اسلام كه میتواند در جلوههای متنوع چالشگری با جهان اسلام مورد توجه امعان نظر قرار گیرد.
● مقدمه
کتاب زندگینامه پیامبر اسلام(ص) (Muhammad A Biography of Prophet) [۱] را خانم كارن آرمسترانگ (Karen Armstrong) در سال ۱۳۸۰.ش/۲۰۰۱.م نگاشته و آقای كیانوش حشمتی در سال ۱۳۸۲.ش/۲۰۰۳.م ترجمه كرده و در سال ۱۳۸۳.ش/۲۰۰۴.م انتشارات حكمت در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه آن را به چاپ رسانده است. این كتاب ۳۷۷ صفحه دارد و از مقدمه مترجم و نویسنده، ده فصل اصلی و پینویسها تشكیل یافته است، اما آرمسترانگ كیست؟ انتشارات حكمت او را اینگونه معرفی میكند:
خانم كارن آرمسترانگ یكی از صاحبنظران مشهور در عرصه دین در جهان انگلیسیزبان است كه هفت سال از عمرش را در مسلك راهبهای كاتولیك سپری كرد. او شرح احوال خویش را در زندگینامه پرفروش «از میان معبر باریك» بازنویسی كرده است. وی مؤلف كتابهای پرفروش و نامآوری چون «تاریخچهای از خدا» كه تا كنون به بیش از سی زبان ترجمه شده است، «اسلام: تاریخی كوتاه» و «كتاب بودا» از مجموعه كتابهای انتشارات واید نفلدونیكلسون است. آثار دیگر آرمسترانگ عبارتاند از: «در جستجوی خدا: بنیادگرایی در آیین یهود»، «مسیحیت و اسلام»، در «آغاز: تفسیری نوین از پیدایش»، «تاریخ اورشلیم: یك شهر، سه دین» و «خداشناسی از ابراهیم تاكنون»
كتاب «زندگینامه پیامبراسلام(ص)» آرمسترانگ كه یك ماه پس از حادثه یازدهم سپتامبر انتشار یافت و به پرفروشترین كتاب سال امریكا تبدیل شد، با چه انگیزهای به نگارش درآمد؟ آرمسترانگ در پاسخ به این پرسش مینویسد: ۱ــ در برابر مخالفت یك كنگره اسلامی انگلیسی، شیوخ عربستان و علمای الازهر با فتوای آیتالله خمینی(ره)، معرفی دنیای اسلام به خونخواری، متعصب دانستن اسلام و مسلمانان و ارائه چهره وحشتناك از سیمای محمد(ص) واكنشی صورت نمیگیرد، در حالی كه محمد(ص) یكی از انوار تاریخ بشریت است؛ ۲ــ غیرمنصفانه است كه اقدام چند مسلمان افراطی را به آیین پیامبر اسلام(ص) نسبت دهیم و دین او را دین ترور، قتل و وحشت بنامیم
البته حمله به اسلام، مسلمانان و پیامبر، سابقهای طولانی در غرب دارد كه با انتشار كتاب آیات شیطانی و بهویژه با وقوع حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر به اوج خود رسید. چه چیزی این حمله را شدت بخشید؟ در تورات و انجیل و در عملكرد اسرائیل یهودی و امریكای مسیحی هم موارد بسیاری وجود دارد كه میتوان با دستاویز قراردادن آنها در برابر یهودیان و مسیحیان جبههگیری كرد، اما چرا كسی از آنها برای تروریست خواندن پیروان موسی(ع) و هواداران عیسی(ع) استفاده نمیكند؟ در واقع آرمسترانگ میخواهد بگوید حمله گسترده و بینظیر به مقدسات اسلامی، او را واداشت كه برای دفاع از اسلام و مسلمانان و روشن شدن ذهن مسیحیان غربی نسبت به چهره نورانی پیامبر(ص)، زندگی واقعی پیامبر(ص) را تحریر نماید. اما آیا او داستان حقیقی حیات آخرین فرستاده الهی را نگاشته است؟ برای پاسخ به این سوال خلاصهای از كتاب در زیر ارائه شده است.
● خلاصه كتاب
این كتاب از ده فصل اصلی تشكیل شده است كه مرور خلاصه هر فصل، تفاوت آنها را در حجم و كیفیت مطالب نشان میدهد.
▪ فصل اول: محمد دشمن است؟!
توهین غربیها به اسلام و پیامبر، سابقه طولانی دارد. نخستین توهینها از اسپانیای اسلامی و قرطبه و از سال ۲۲۹.ش/ ۸۵۰.م آغاز شد. پرفكتوس، راهبه مسیحی، اولین ناسزاگو علیه پیامبر بود. به تأثیر از او، تعدادی از جوانان مسیحی قرطبه یك گروه شهادتطلب را تشكیل دادند تا مانع گسترش نام و آیین محمد(ص) در اسپانیا شوند. شهادتطلبان قرطبه با حمایت آشكار و پنهان برخی مقامات كلیسا و گروهی از مردم مسیحی میكوشیدند پیامبر را دروغگو، شهوتپرست و خوشگذران نشان دهند. تصویری كه این گروه از پیامبر آفرید، همچنان در اذهان عمومی غرب باقی ماند و در برافروختن شعله جنگهای صلیبی در ۴۷۴.ش/۱۰۹۵.م مؤثر واقع شد. از این رو، جای تعجب نیست كه در جنگهای صلیبی نام رسمی مسلمانان به كثافت تغییر یافت. افراد بسیاری كوشیدند تصویر ذهنی غربیان را نسبت به پیامبر عوض نمایند. این كوششها به موازات افزایش تخریب چهره پیامبر گسترش مییافت، ولی تعصب قدیمی آنچنان جا افتاده بود كه این تلاشها را ناكام میگذاشت. به علاوه حس برتربینی غربی كه به دلیل توسعه قدرت مادی اتفاق افتاد و به فتح و استعمار سرزمینهای اسلامی منجر گردید، انسان غربی را به درستی عقایدش درباره پست بودن پیروان محمد(ص) و درست بودن اندیشه مسیحی مطمئن ساخت.
▪ فصل دوم: محمد یك انسان الهی است
محمد(ص) در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد. فلسفه بعثت، نجات انسان جاهلی جزیرهًْالعرب و پس از آن نجات همهٔ انسانهای جاهلی آن عصر و عصرهای بعدی بود. او در یك دوره پانزده ساله به خودسازی پرداخت و آنگاه رسالت عظیم هدایت انسانها را پذیرفت. حوادثی كه بر پیامبر گذشت، در كتب تاریخی معتبری گرد آمده است كه نویسندگان آن عبارتاند از: محمد بن اسحاق (وفات ۱۴۶.ش/۷۶۷.م)، محمد بن عمرالواقدی (وفات ۱۹۹.ش/۸۲۰.م)، محمد بن سعد (وفات ۲۲۴.ش/۸۴۵.م) و ابوجعفر طبری (وفات ۳۰۲.ش/۹۲۳.م). آثار این چهار نفر، بهرغم ایرادهایی، از امتیازات فراوانی برخوردار است و لذا برای آگاهی از تاریخ صدر اسلام و تفسیر حوادث آن مقطع، از منابع باارزشی محسوب میشوند. ابزار اصلی پیامبر برای هدایت و نجات انسانها قرآن بود. قرآن كتابی است كه آیات آن متناسب با حوادثی كه روی میدادند و برای گرهگشایی آنها نازل شده است. البته فضیلتهای اخلاقی پیامبر هم در كشاندن اعراب جاهلی به مسیر تمدنی جدید مؤثر بود. در واقع، محمد(ص) آخرین حلقه مسیری است كه انبیا برای ساخت مدینه فاضله و جامعه مطلوب الهی گشودهاند.
▪ فصل سوم: جاهلیت
جزیرهًْالعرب اوضاع سخت جغرافیایی را پیش پای اعراب جاهلی قرار میداد. دخالتهای دو امپراطوری ایران و روم در بخشهای جنوبی و شمال شبهجزیره و مناطق مرزی بر سختی زندگی عرب بیابانگرد میافزود. به علاوه ایرانیان و رومیان از یهودیان و مسیحیان ساكن شبهجزیره برای نفوذ و جلوگیری از حملات گاه و بیگاه اعراب به مرزهای خویش، بهره میبردند و بر مشكلات سكنه بومی میافزودند. عرب در جاهلیت، مطیع رئیس قبیله بود. به جنگ عشق میورزید، ولی به مروّت و جوانمردی هم روی خوش نشان میداد. او با همهٔ سختیهای طبیعی و غیرطبیعی سرزمین حجاز، رو به كعبه داشت و برای طواف پا پیش میگذاشت. روابط بین عربهای قبل از بعثت پیامبر، بدوی و در عین حال ساده و غیرپیچیده بود. قبایل روابط درونی خود را داشتند و به آن احترام میگذاشتند و البته برتری قریش را پذیرفته بودند. پیوندهای خونی و قبیلهای معیار درستی و نادرستی حوادثی بود كه در پیرامون آنان روی میداد. اعراب در وضعیت عادی فقط بتانی را میپرستیدند كه آنها را واسطه بین خود و الله میدانستند و در موقعیتهای سخت و دشوار به سراغ الله میرفتند. به همین دلیل آنها مشركانی بودند كه وجود خدای واحد را نفی نمیكردند، ولی او را در اداره جهان نیازمند خدایان كوچك چوبی و سنگی میدیدند.
▪ فصل چهارم: وحی
از دوران كودكی پیامبر اطلاعات كمی در دسترس است، اما میدانیم كه پیامبر یتیم به دنیا آمد و اندكی پس از تولد، او را به حلیمه سپردند. ورود پیامبر به خانه حلیمه برای او بركت بیشتر و رزق فراوانتر به همراه آورد، اما زمانی كه حلیمه با داستان شكافتن سینه او مواجه شد، از نگهداری پیامبر به هراس افتاد. پیامبر جوانی را با پاكدامنی، یتیمی، تنگدستی و چوپانی سپری كرد. با این وصف خدیجه درستكاری و پرهیزگاری او را در سفر تجاری آزمود و آنگاه رغبتی فراوان به ازدواج با پیامبر یافت. خلوتگزینی و خودسازی محمد(ص) در غار حراء پانزده سال پس از ازدواج با خدیجه ادامه یافت و در این دوره از زید و علی نگهداری كرد تا اینكه سرانجام اولین ندای وحی را شنید و آن را ترسناك یافت و با وحشت به سوی خدیجه آمد. خدیجه او را آرام ساخت تا بهتدریج دریافت كه آنچه بر او وارد گردیده، وحی است و خدا او را به رسالت برای هدایت انسان مبعوث كرده است. وحی نازلشده، همان وحی وارد آمده بر پیامبران پیش از او بود و تنها پیامبران الهی شایسته دریافت چنین وحیاند.
▪ فصل پنجم: بشارتدهنده
پیامبر پس از بعثت كوشید پیامهای اسلام را در جامعه جاهلی عرب به اجرا درآورد، ولی در پی برقراری مساوات و ریشهكنی فقر و استقرار سادهزیستی بر پایه قرآن بود. از این رو، بردگان، فقیران، زنان و جوانان بیشتر او را میپذیرفتند. پیامبر در این راه، از سختیها نمیهراسید و شك نداشت كه خدا از او حمایت میكند. به علاوه از استعداد ذاتی بالایی برای پیشبرد راهش برخوردار بود. قرآن به مدد او میآمد و محتوا و آهنگ آن به پیروان او میافزود. جذبشدگان نیز افراد دیگر را به سوی اسلام میكشاندند. به جز تعداد اندكی از قبیله قریش، دیگران چندان نمیترسیدند، چون تصور نمیكردند خدایانشان در حال سرنگونیاند. هواداران محمد(ص) دیگر به خانه و قبیلههای خویش احساس تعلقی نداشتند. بهظاهر پیامهای اسلام به تفرقه در خانهها و قبیلهها میانجامید؛ پدری كافر میماند و پسری مسلمان میشد، اما اسلام آمده بود تا پیوندهای جاهلی را برافكند و پیوندهای جدیدی بر پایه دین و ایمان برافرازد و این همان بشارتی بود كه قرآن از آن سخن میگفت؛ بشارتی كه انسان را از خاك جدا میكرد و به عرش میبرد.
▪ فصل ششم: آیههای شیطانی
پیامبر از بتهای سهگانه لات، عزی و هبل برائت جست. اختلاف شدیدی بین مسلمانان و مشركان ایجاد شد، بهگونهای كه هر روز و هر ماه مجادله آنان افزایش مییافت. مشركان مسلمانان را اذیت، آزار و شكنجه میكردند، بهویژه مسلمانانی كه حامی و قبیلهای نداشتند. پیامبر بهناچار عدهای از مسلمانان را برای فرار از آزار قریش به حبشه فرستاد. بهدنبال آن نمایندگانی از قریش به حبشه رفتند، ولی نتوانستند نجاشی را برای پسفرستادن آنان متقاعد سازند. پیامبر برای كاهش فشار مشركان در آیاتی از سوره نجم بتان آنان را ستایش میكرد (داستان غرانیق)، اما بیدرنگ آن را پس میگرفت. همه پیشنهادات قریش به پیامبر، برای دست برداشتن از رسالتش، و همه اقدامات آنان در مخالفت با پیامبر ناكام ماند تا آنكه قریش به تحریم مسلمانان و بنیهاشم اقدام كرد و مسلمانان به شعبابیطالب رفتند و در وضعیت دشوارتری زندگی كردند. ابوجهل و ابولهب مخالفتهای قریش علیه پیامبر را سامان میدادند. اما بهتدریج تحریم اقتصادی پیامبر و یارانش شكسته شد، زیرا تعدادی از افراد قبیله قریش مخفیانه به محاصرهشدگان غذا میرساندند.
▪ فصل هفتم: هجرت راه جدید
محاصره شعبابیطالب شكسته شد و محمد(ص)، بنیهاشم و مسلمانان به زندگی در مكه بازگشتند. پیامبر(ص) پس از این پیروزی با دو حادثه تلخ مواجه گشت: مرگ خدیجه و مرگ ابوطالب. بدینترتیب دو حامی بزرگ پیامبر(ص) از دست رفتند. تبلیغ دین بی آن دو در مكه دشوار شد و تبلیغات و حملات قریش به رهبری ابوجهل شدت یافت، لذا پیامبر(ص) بهناچار به طائف رفت تا بلكه در آنجا حامیانی برای دین خود بیابد. مردم طائف از او حمایت نكردند بلكه وی را از شهر اخراج كردند. در این اوضاع بد و ناگوار، خداوند سفر معراج را برای پیامبر(ص) تدارك دید، و این موجب شد پیامبر(ص) به ادامه راه دلگرم شود. دوره جدیدی از مأموریت آغاز شد. محمد(ص) به ازدواجهای متعدد دست زد تا با ایجاد پیوند با برخی قبایل، آنها را به سوی اسلام بكشاند، ولی وضعیت مكه به نفع پیامبر نبود. دیداری بین او و تعدادی از اهالی مدینه اتفاق افتاد. این دیدار در سال بعد تكرار شد و به انعقاد پیمانی بین پیامبر و نمایندگان مردم مدینه انجامید. پیامبر محیط مدینه را برای تبلیغ دین اسلام مهیا دید، بنابراین اول مسلمانان و سپس خود او به آنجا هجرت كردند. دشمنیهای عبدالله ابن ابی، دشواریهای مستقر كردن حكومت اسلامی و سختیهای پیوند دادن انصار و مهاجر از مشكلات اولیه پیامبر در مدینه بود.
▪ فصل هشتم: جنگ مقدس
پیامبر در مدینه ناچار بود به جنگهای متعددی دست زند كه همه آنها دفاعی بود. قرآن جنگ را محكوم كرده است مگر برای دفاع از سعادت و حیات اسلام. پیامبر در جنگها با دو مشكل مواجه بود: از یك سو با دشمن مجهز و از سوی دیگر با تازهمسلمانهای مردد و مخالفان مصمم روبرو بود. محمد(ص) در فراهم آوردن تداركات جنگ، تقسیم غنایم جنگی، توجیه شكست برای جنگاوران و تعیین محل و مكان جنگ، مشكلاتی با یاران و منافقان درون مدینه داشت. پیامبر(ص) برای كاهش جنگها و افزایش مودّتها گاه به برقراری پیوند فامیلی (ازدواج) دست میزد. ولی شایعاتی كه بر اثر ازدواجهای پیامبر به راه افتاد (داستان زینب و زید) و افسانههایی كه برای برخی زنان پیامبر ساختند (داستان افك و عایشه)، هدف پیامبر را تحتالشعاع قرار داد و دسترسی به آن را با مشكل مواجه كرد. دعواها، حسادتها و دستهبندیهایی كه زنانش در خانه وی ایجاد كردند، پیامبر را آزار میداد و زمینه را برای سوءاستفاده سیاسی برخی فراهم میآورد كه حاصلش به خطر افتادن وحدت اسلامی بود.
مرتضی شیرودی*
پینوشتها
* عضو هیاتعلمی پژوهشكده تحقیقات اسلامی
[۱]ــ درباره نام كتاب دو نكته قابل تأمل و دقت است. اول آنكه نویسنده همواره از عبارت پیامبر اسلام استفاده میكند در حالی كه مسلمانان آن بزرگوار را پیامبر جهان میدانند، البته عبارت پیامبر اسلام از سوی مستشرقان ابداع شده است كه متأسفانه مسلمانان هم آن را به كار گرفتهاند. دوم، در صفحات نخست كتاب نام این اثر به شكلهای مختلف زیر آمده است: محمد(ص)، زندگینامه پیامبر اسلام(ص) و زندگینامه پیامبر اسلام حضرت محمد(ص).
[۲]ــ در فصل دوم كتاب، زیرنویسهایی به چشم میخورد كه برخی از نادرستیهای آن را توضیح میدهد كه مقاله حاضر نیاز به توضیح مجدد آن نمیبیند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست