پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

كووالاینن برای قهرمانی آماده ام


كووالاینن برای قهرمانی آماده ام

فرناندو آلونسو پیش از آن كه رنو را ترك گوید و عضو مك لارن شود, هم خودش به مقام قهرمانی مسابقات اتومبیل رانی «فرمول یك» جهان رسید و هم تیمش را صاحب رتبه نخست در قسمت تیمی كرد

فرناندو آلونسو پیش از آن كه رنو را ترك گوید و عضو مك لارن شود، هم خودش به مقام قهرمانی مسابقات اتومبیل رانی «فرمول یك» جهان رسید و هم تیمش را صاحب رتبه نخست در قسمت تیمی كرد. با وجود این «هایكی كووالاینن» راننده فنلاندی و جوانی كه جای «آلونسو»ی اسپانیایی و ۲۶ ساله را در رنو گرفته و هم سن با اوست، می گوید: این توان را دارد كه جای وی را در رنو به طور كامل پركند و همان قدر موفق باشد كه آلونسو در رنو بود و هیچ كس جای خالی مردی را كه در هر دو سال گذشته عنوان قهرمانی جهان را كسب كرد، حس نكند.

آلونسو در سال ۲۰۰۳ به رنو پیوست و با كسب دو مقامی كه گفتیم، خاطره بسیار خوبی را از خود در این تیم بر جای نهاد. با وجود این كووالاینن نا امید نیست و می گوید: «طبیعی است كه فشار زیادی به من وارد شود و دشواری های این مسابقات را حس كنم، اما این فقط بدین دلیل نیست كه باید جای یك بزرگ همچون آلونسو را پر كنم، بلكه بدین دلیل است كه رقبای من قوی هستند و من هم برای الحاق به یك تیم بزرگ موظف و محكوم به كسب پیروزی هستم. با وجود این اطمینان دارم كه من و یارانم توان تكرار نتایج زمان حضور آلونسو در تیم را داریم و در این زمینه كم نخواهیم آورد.»

● توقعات فراوان

كووالاینن در حالی این حرف ها را می زند كه برای نخستین بار در پیكارهای رسمی و اصلی «فرمول یك» حضور به هم می رساند و این نیز به تنهایی برای او مشكل ساز خواهد بود. انتظارها و توقعات فراوانی هم كه از وی به عنوان یكی از اعضای «تیم قهرمان جهان» می رود، بر معضلات او می افزاید، اما وی مدعی است كه نگرانی چندانی و دغدغه مفرطی را حس نمی كند و می گوید: «حتی اگر جانشین كسی می شدم كه برخلاف آلونسو سابقه دو بار كسب مقام جهانی را نمی داشت.

همین مسأله و توقعات برایم وجود داشت و تفاوتی را بین این دو حالت حس نمی كنم. در صحنه مسابقات گراندپری اتومبیل رانی همیشه از این مسائل و توقعات و مشكلات وجود دارد و نمی توان قضایا را به یك مورد و یك نفر و یك تیم منحصر و محدود دانست. حتی وقتی به عنوان راننده امتحانی و فقط برای تست ها در تیم رنو به میدان می آمدم، همیشه خودم راتحت فشار قرار می دادم تا بتوانم به بهترین زمان های ممكن دست یابم و به تداوم لازم برسم و حساب همه چیز را درباره خودم و تیمم داشته باشم و بدیهی است كه همان وضع امسال هم برقرار و البته شدت بیشتری داشته باشد، زیرا از مرتبه و منزلت راننده امتحانی به عنوان و درجه راننده اصلی ارتقا یافته ام.»

● جای تعجب

اگر كووالاینن مطمئن است كه می تواند جای آلونسو را بگیرد، پت سیموندز مدیر فنی و مهندس طراح تیم رنو هم مدعی است كه كووالاینن می تواند بسرعت در تركیب این تیم بدرخشد. او می گوید: «بدیهی است كه كووالاینن در فصل اول به میدان آمدن برای ما اضطراب ها و اشتباهاتی هم داشته باشد، اما هر راننده تازه وارد به صحنه این مشكل و وضع را داشته است و اگر قرار باشد مرتكب هیچ ریسكی نشود، آن گاه كار به مشكل برخورد خواهد كرد.

كار برای یك راننده مسابقه ای و یك ورزشكار حاضر در این رشته دشوار و زمانی به ایراد برخورد می كند كه هم كند باشد و هم ریسك نكند و به سمت جلو و اهداف عالی تر نگاه نكند و كووالاینن از این دست نیست. او حاضر است اشتباهاتی هم داشته باشد، اما از سرعت بیشتر و نگاه به آینده ای بهتر غافل نماند. یك مشكل كه همه فكر می كنند برای این راننده فنلاندی به وجود می آید، این است كه به عنوان جانشین آلونسو تحت فشار روحی و روانی قرار گیرد و نتواند كیفیت عادی اش را حفظ كند، اما باید از دریچه ای دیگر به ماجرا نگاه كرد. او دارد جای یك ورزشكار بزرگ را می گیرد و طبیعی است كه در این راه و در ابتدای كار اشتباهاتی داشته باشد.

● از سال ۲۰۰۲

واقعیت این است كه كووالاینن از سال ۲۰۰۲ عضو و جزو برنامه های پرورشی در تیم رنو بوده و یكی از افراد جوان و «امید» تیم به حساب آمده است و در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی به عنوان راننده ذخیره و امتحانی تیم معرفی شد. آلونسو نیز چنین راهی را پیمود و به همین دلیل به اوج رسیده و به واقع آلونسو راننده بزرگی شده بود كه می شناسیم.

آلونسو در سال ۲۰۰۳ عضو تیم اصلی رنو و یكی از دو راننده فیكس این تیم شد و در همان سال نخستین تورنمنت گراندپری عمرش را در مجارستان فتح كرد و سرانجام به درجه ای از پختگی رسید كه در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ حتی با كنار زدن میشائیل شوماخر بزرگ و آلمانی، عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد. كووالاینن معتقد است چون در ۵ سال گذشته جزو تشكیلات رنو بوده و در این تیم فعالیت می كرده، پس می تواند مانند آلونسو در همان سال نخست حضورش در رقابت های «فرمول یك» در دست كم یك تورنمنت اول شود و كاری را صورت دهد كه راننده ها معمولاً در نیل به آن در نخستین سال حضورشان در این رقابت ها مشكل داشته و ناكام مانده اند.

● آشنا با شرایط

كووالاینن در حالی كه آلونسو به مك لارن پیوسته است تا از این پس برای آن تیم افتخار سازی كند، به عنوان حرف آخر می گوید: «به چشم یك تازه وارد و یك راننده جدید به من نگاه نكنید، زیرا در طول سال ۲۰۰۶ چیزی حدود ۲۵ هزار كیلومتر را به عنوان راننده امتحانی رنو طی كردم و كاملاً با شرایط موجود آشنا هستم و می دانم كه در این عرصه چه خبرهایی هست. در واقع من فقط شركت در این مسابقات و مسائل خاص روز های شنبه و یكشنبه را (كه ویژه رقابت تعیین خط وزمان سنجی و سپس مسابقه اصلی است) زیاد تجربه نكرده ام، ولی آن را نیز بزودی حس خواهم كرد. من از هرجهت آماده ام.