جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
سوابق تاریخی فرش بختییاری
استان چهارمحال و بختیاری در جنوب شرقی ایران واقع شده است. ساکنان استان چهارمحال و بختیاری کلاً به دو گروه یکجانشین و کوچ نشین تقسیم می شوند . بنابراین در یک نگرش کلی به جمعیت استان می توان مجموع ساکنان آن را به سه گروه زیر تقسیم کرد :
الف روستائیانی که اصولاً یا جزو عشایر نیستند یا از عشایر اسکان یافته هستند و بیشتر به مشاغلی نظیر کشاورزی ، دامداری و بافت قالی اشتغال دارند .
ب شهرنشینانی که از عشایر و روستائیان سابق منطقه مهاجران سایر نقاط تشکیل شده اند و بیشتر به امور اداری و خدماتی اشتغال دارند .
ج عشایری که هنوز دارای زندگی متحرک هستند و لااقل سالی دوبار جابه جا می شوند و به اصطلاح ییلاق و قشلاق می کنند .
استان چهارمحال و بختیاری به علت شرایط جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی و سردسیر ، همواره از شرایط مساعدی برای تولید فرش دستباف برخوردار بوده است و تولید فرش نسبت به سایر صنایع دستی از اهمیت بیشتری برخوردار است و قالی عمده ترین صنعت دستی استان چهارمحال و بختیاری است که در درجه اول در روستاها ، بعد در بین عشایر اسکان یافته و دست آخر در شهرها رواج کامل دارد . قالی از وسایل لوکس زندگی عشایر محسوب می شود و نشانگر منزلت و تفاخر آنهاست .
مهمترین مناطق قالیبافی در استان چهارمحال و بختیاری عبارتند از : چالشتر سامان اشگفتک پیربلوط ارجنگ وردنجان فرخ شهر بروجن بلداجی فرادبنه هیرگان باباحیدر اردل و نواحی تابعه آن شلمزار و همچنین گروه فرشهای طایفه اولاد .
درحال حاضر کلیه قالی های چهارمحال و بختیاری را مطابق با مناطق بافت و بویژه بافندگان آنها می توان به دو گروه عمده تقسیم نمود :
۱- قالی بختیاری که حاصل دست بافندگان عشایر بختیاری و یا ساکنینی است که منشأ نژادی آنها از طوایف لر بختیاری هستند .
۲- قالی قشقایی که ماحصل دست عشایر ترک قشقایی می باشد .
●ساختار
دستگاههای قالیبافی منطقه ، غیرازدارهایی که به همت شرکت سهامی فرش ، جهاد سازندگی و سازمان صنایع دستی ایران در اختیار بافندگان قرار می گیرد ، تماماً به صورت افقی است و روی آنها قالی هایی با رجشمار ۱۷ تا ۲۰ ( و درحال حاضر با رجشمار ۴۰ ) تولید می شود . این قالیها عمدتاً دارای گره ترکی و معمولاً دوپوده اند . اما در منطقه شهرکرد ، مرکز چهارمحال ، تولیداتی با کیفیت برتر ، از یک پود و گره فارسی برخوردارند . قالی های بختیاری دارای تار و پود پنبه ای و پرز پشمی هستند .
البته قالی های بختیاری بافت قدیم دارای تار و پودی از جنس پشم بسیار مرغوب بوده اند . با وجود این در پاره ای از قالی های بختیاری که دارای ارزش چندانی نیستند ، این تار و پود از پشمی ریسیده شده که از دباغی به دست آمده است می باشد . این پشم ها اکثراً خشک اند و تارها از پشم های خاکستری رنگی هستند که به محض رنگ شدن ، رنگ تیره ای را به خود می گیرند .
●طرحهای رایج
طرحها و نقوش بکار رفته در قالی های بختیاری و سایر دستبافته های آنان ، بویژه در گذشته ، کاملاً ذهنی بوده و در بافت آنها از نقشه استفاده نشده است . کلیه طرحهای رایج و مرسوم در داخل استان را می توان به این ترتیب طبقه بندی نمود :
●قالی های قشقایی ( یلمه ) :
۱- ترنجی ( یا یک حوض )
۲- شکرلو ( یا دوحوض )
۳- بندی الوان
●قالی های بختیاری :
۱- خشتی شامل : خشتی جانوری خشتی گل و گیاه
۲- ترنجی ( لچک و ترنج )
۳- سروکاج
۴- قابی سماوری ( حلقه ای )
۵- گل مینا گل اشرفی )
۶- گلدانی
۷- شرابه ( گل پتو ، گلدانی خمره ای )
۸- گلدانی و درختی
●رنگبندی
نوع و نحوه انتخاب رنگ در فرشهای بختیاری یکی از مهمترین ویژگیهای شناخته شده در این فرشها می باشد . نوع رنگ لاکی مورد استفاده و همچنین سبز خاص فرشهای بختیاری از مهمترین ویژگی رنگهای فرش این استان می باشد که با سایر موارد مشابه در دیگر فرشهای ایران تفاوت دارد . رنگهای مورد استفاده در این قالی ها بیشتر در زمینه های قرمز ، آبی روشن ، آبی سیر ، سبز ، نارنجی و زرد می باشد .
●رنگرزی
درگذشته زنان عشایر بختیاری در اوقات خاص یا به هنگام جابه جاییهای سالانه خود گیاهان رنگدار طبیعی را جمع آوری و خشک می کردند . سپس با شناختی که از خاصیت رنگ دهی آنها داشتند ، آنها را در آب جوشانده و مایه رنگین آنها را استخراج کرده و همراه با دندانه آب انار ترش مورد استفاده قرار می دادند و رنگهای با ثباتی به دست می آوردند . در دوره حاضر متأسفانه رنگهای باثبات گیاهی جای خود را به رنگهای درخشان ولی بی ثبات شیمیایی داده است . این روش رنگرزی باعث تندی رنگهای خامه شده است . در بعضی موارد برای کاستن شدت تندی و پختگی رنگها از خاکستر استفاده می کنند .
●ابعاد
اندازه قالی های بختیاری متنوع است . قالی های سجاده ای آن ۴۰/۲ × ۳۰/۱ متر و قطع متوسط آن ۴۰/۳ × ۵۰/۲ متر می باشند و بعد هم قالی های با ابعاد بزرگ وجود دارد که گاهی نیز در بین آنها قالی های مربعی شکل دیده می شود . بافت کناره های پهن و طویل و کلگی نیز در بین آنها رواج فراوان دارد .
●توزیع جغرافیایی
۱ - چالشتر : روستای چالشتر واقع در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد یکی از قدیمی ترین و در عین حال فعال ترین مناطق قالی بافی در استان چهارمحال و بختیاری است . بافندگان این روستا علیرغم گسترش مواد اولیه شیمیایی در صنعت رنگرزی کشور ، هنوز در تلاش هستند تا رنگهای مورد نیاز را با استفاده ازمواد اولیه گیاهی تهیه نمایند .
طرحهای خشتی از جمله طرحهای رایج و مرسوم این روستا می باشد که توسط بافندگان دیگر مناطق نیز مورد تقلید قرار گرفته و تحت عنوان طرح خشتی چالشتری شهرت یافته است . اما تفاوت مهم بین قالی چالشتر و دیگر مناطق ، استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگرزی مناسب به همراه بافت ممتاز و منحصربه فرد می باشد .طرحهای گلدانی ، گل مینا ، سرو، کاج و قابی سماوری از دیگر طرحهای رایج و شاخص این روستا می باشد . طرح گل مینا بواسطه رنگ سبز سیری که در متن خود به همراه دارد یکی اززیباترین طرحهای اصیل چهارمحال می باشد .
بطور کلی رنگهای بکار برده شده در بافتهای این روستا عبارتند از : آبی سیر و روشن ، لاکی سیر و روشن ، کرم ، سفید ، قهوه ای ، سبز سیروروشن ، چهره ای ، نارنجی . گره مورد استفاده در این روستا از نوع ترکی ( بدون استفاده از قلاب) و همگی از نوع دوپود می باشد . نوع دار قالی مورد استفاده بجز موارد انگشت شمار اغلب بصورت عمودی است . رجشمار قالی ها بین ۲۵ الی ۳۰ رج و گاه تا رجشمار ۴۰ نیز می باشد . ابعاد متداول عموماً دو ذرع و ۶ و ۹ و ۱۲ متر مربعی و در موارد معدودی ابعاد بزرگتر نیز دیده می شود .
۲- سامان : شهر سامان در شمال شهرکرد و در فاصله ۲۱ کیلومتری آن قرار دارد . قالیبافی در شهر سامان نیز بواسطه توسعه اقتصادی و بهبود روابط و ارتباط بین شهری رو به گسترش نهاده و بافندگان آن با صرف وقت بیشتر و کاربرد مواد اولیه نسبتاً مرغوب در طی سالیان اخیر توانسته اند یکی دیگر از بهترین نوع قالیهای استان را عرضه نمایند . شاید بتوان در بسیاری از موارد قالی امروز سامان را از هر حیث اعم از طرح و رنگ با تولیدات چالشتر مقایسه نمود این منطقه نیز همچون مناطق دیگر استان در اغلب موارد دارای طرحهایی همچون خشتی ، ترنجی ، سروکاج و ... می باشد .نوع گره مورد استفاده در بافت قالیهای سامان و همچنین کلیه روستاهای تابعه آن بصورت ترکی بوده و کاربرد گره فارسی بسیار کم می باشد .
سبک بافت دوپود و در برخی موارد یک پود ضخیم است . رجشمار اغلب بافته ها بین ۲۵ و حداکثر ۳۵ رج می باشد . نوع دار قالی مورد استفاده به هردو صورت زمینی و عمودی می باشد . ابعاد امروز بافتهای آن بیشتر ۶ و ۹ متر مربعی است .
ژوله ، تورج ، پژوهشی درفرش ایران ، انتشارات یساولی ، تهران ، ۱۳۸۱ .
صوراسرافیل ، شیرین و ژوله ، تورج ، آشنایی با طرحهای فرش ایران و جهان (۲) ، مؤسسه فرهنگی هنری شقایق روستا ، تهران ، ۱۳۷۸ .
قاضیانی ، فرحناز ، بختیاری ها ، بافته ها و نقوش ، سازمان میراث فرهنگی کشور( پژوهشگاه ) ، تهران ، ۱۳۷۶ .
نصیری ، محمدجواد ، سیری در هنر قالیبافی ایران ، مؤلف ، تهران ، ۱۳۷۴ .
هانگلرین، آرمن ، قالیهای ایرانی ، اصغر کریمی ، فرهنگسرا ( یساولی ) ، تهران ، ۱۳۷۵ .
یساولی ، جواد ، مقدمه ای بر شناخت قالی ایران ، فرهنگسرا ، تهران ، ۱۳۷۰ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست