شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مدرنیته و تاثیر آن بر دینداری
قبل از صنعتی شدن شهرها ، نگرش کلاسیک به جوامع روستایی در چهارچوب پایداری و استحکام اعتقادات و ارزشهای فرهنگی آنها قرار داشت ، بدین سان که از میان مشخصات جوامع روستایی ، احترام به سنتها و اعتقادات دینی مورد توجه قرار می گرفت . مذهب و احترام به باورهای مذهبی از طرف جوامع روستایی پذیرفته می شود . بر اساس اعتقاد به مفاهیم و دستورات مذهبی ، دلایل مرگ ، زمان کشت محصول ، کیفیت روابط میان والدین و فرزندان و دیگر ویژگیهای زندگی اجتماعی مشخص می گردد . به دلیل پایداری و استحکام این سنتها و اعتقادات ، می توان گفت این دو عامل در زندگی اجتماعی و روزمره مردم روستایی تاثیرات بسیاری داشته و نوعی امنیت در جامعه به وجود آورده است .
زمانی که شهرنشینی و صنعتی شدن بر جوامع انسانی تسلط یافت ، در غرب ، فرهنگ جامعه شهری به سرعت به سوی دنیا پرستی و شرایط غیر معنوی متمایل گشت و در بسیاری موارد ، مشاهدات تجربی و منطقی و علم ، جانشین معتقدات سنتی و معنوی گردید و نظامهای فرهنگی و باورها ناپایدار گردید و این مفهوم در اذهان ملتها جای گرفت که واقعیتهای امروز ، فردا خطای محض است و اغلب نیز چنین است ، زیرا با پیشرفت علم و تکنولوژی ، بسیاری از باورهای فرهنگی ، اعتبار و ارزش خود را از دست داده اند (۱).
بر این اساس در این تحقیق سعی شده است تا حدودی به مساله مدرنیته که سومین مرحله تحولات فکری بعد از سنت ، سنت و مدرن که بر اساس تقسیم بندی الوین تافلر به موج اول مشهور اند و بر اساس تقسیم بندی مراحل توسعه اقتصادی از نظر روستو به چارچوب سنتی بیان گردیده پرداخته شود . بر طبق تقسیم بندی تافلر به موج دوم و مرحله خیزش اقتصادی و نیل به بلوغ صنعتی معروف شده است (۶) . همچنین به تاثیر این پدیده در کشورهای اسلامی و نقش آن در چگونگی برنامه ریزیهای شهری و اعتقادات اسلامی توجه شده است .
● مدرنیته
مدرنیته پس از تحولات قرون وسطی و رنسانس در عصر روشنگری پدیدار شد و دستورالعمل جدید زندگی را برای جهان به ارمغان آورد (۴) . به عبارت دیگر مدرنیته را می توان مجموعه فرهنگ و تمدن اروپایی از رنسانس به این سو دانست (۲ ) .دوره ایی که در تعریف آدم ، عالم و مبدا عالم تفاوت عظیمی نسبت به گذشته پیدا کرده است . مفاهیمی در تفکر بشر وارد شده که مثل و مانند نداشته است . چنانچه بخواهیم این دوره (مدرنیته ) را از نظر لغوی ترجمه نماییم از ریشه کلمه modernug اخذ شده است و در لغت به معنای هم اکنون و هم الان است و Renaissance نیز در لغت به معنای تولد دوباره مطرح گردیده است . تولد آدم و عالم مدرن . بر خلاف تصور رایج که عالم جدید را کمال عالم قدیم می دانند ، عالم مدرن ( جدید ) ماهیتا متفاوت از عالم قدیم است (۵) .
مدرنیته( تجدد امروزی شدن )، به نوعی از جامعه اطلاق می شود که در عصر روشنگری غرب به وجود آمده است . بسیاری باور دارند که تجدد یعنی روزگار پیروزی خرد انسانی بر باورهای سنتی ( اسطوره ایی ، اخلاقی ، دینی ، فلسفی ) ، رشد اندیشه علمی و خرد باوری ، افزون شدن اعتبار دیدگاه فلسفه نقادانه ( داوری اثر فکری یا پدیده اجتماعی ) که همه همراهند با سازمان یابی تازه تولید و تجارت ، شکل گیری قوانین مبادله و بتدریج سلطه جامعه مدنی بر دولت ( پیدایش دولتهای دمکراتیک ) .در واقع ، تجدد انتقادی مداوم است از سنت و از خودش ، نوخواهی و امروزگی است . مدام در حال تازه شدن و خود را نفی کردن و به قلمرو تازگیها گام نهادن است . به سخن روشن تجدد یعنی جامعه بخردانه که در آن خرد ، یگانه اصل سازماندهی زندگی اجتماعی فردی ، توسعه علمی و تکنولوژیک ، توسعه اقتصادی در پی دگرگونیهای اجتماعی ، پشت سر نهادن بسیاری از سنتهاو باورهای کهنه فرهنگی . به گفته هگل ، آنچه عقلانی است واقعی و آنچه واقعی است عقلانی است .(۲)
مدرنیسم به دوره ایی اطلاق می شود که در آن آرمانهای بورژوایی ، جهان اندیشی ، علم باوری ، کلی گرایی ، سلسله مراتب ، فشار و نظامی گری ، شهرنشینی ، و . حوزه های گسترده ایی را در جهان ما و پهنه زندگی تشکیل می داد (۲) .
مدرنیسم ( تجدد گرایی ) هدف های علم را در جهت گیری به سوی حقیقت روشن ، آشکار ساختن حقیقت و حمایت از حقیقت می شناسد . مدرنیسم با پروژه روشنگری یا عقلانیت پیوند دارد . و بر مسائلی چون آزادی ، تجربه ، علم و تکنولوژی ، نفی اقتدار و سلطه سنتی کلیسا و در نهایت نجات بشر از تاریکی ، خرافات و . مهر تایید می گذارد . به گونه ایی که استعمار سرزمین ها ، اکتشافات جغرافیایی ، تسلط انسان بر طبیعت و کنترل آن را از طریق به کارگیری علم و تکنولوژی سبب گردیده و تخریب محیط زیست را شدت بخشیده است (۳) .
به طور کلی مدرنیته مرجعی برای بازتاب اندیشه های نو در عصر روشنگری مطرح شده است و شامل یک نگرش فلسفی سیاسی و اجتماعی به انسان و محیط می باشد . در چارچوب مفهوم محوری انسان ، فارغ از الگوهای ماوراء الطبیعی تعریف شده و عقلانیت وی در زمینه شناخت نوین از خود و محیط پیرامون است (۴) .
● شاخصها و اصول مدرنیسم
۱) انسان گرایی
۲) عقل گرایی
۳) مطلوبیت طلبی
در اصل انسان گرایی ، در فلسفه مدرن انسان از مقام و منزلت والایی برخوردار است و معتقد بودند که هر چیزی که رضایت و سعادت انسان را تامین نکند در واقع خارج از این اندیشه قرار می گیرد و قابل تقبیح است . در اصل عقل گرایی ، فلاسفه عصر روشنگری نیل به عقل گرایی را در فرهنگ بشری مد نظر داشتند و معتقد بودند که قدرت عقل انسانی به عنوان یک واقعیت است که به واسطه آن انسان توان رفع نیازهایش را به مطلوبترین شکل دارا می باشد . بنای اساسی اصل مطلوبیت طلبی بر پایه فرد گرایی قرار دارد . به گونه ایی که هر چیزی که خرسندی انسان ها را مهیا کند ، می تواند در تکامل و همچنین کاهش مشکلات آدمیان مؤثر باشد . در حقیقت خرسندی ذهنی ، عرفانی و اخلاقی که در گذشته معیار سعادت تلقی می شد ، از حوزه فکری انسان مدرن خارج شده است .
در مدرنیته ، راه حل تمامی مسائل ممکن ، چه در حوزه شناسایی و چه عمل اخلاقی و عالم رفتاری ، عقل انسان هاست . و این امید وجود آمد که انسان می تواند با شناسایی عقلانی از جبر طبیعت و تاریخ رهایی یابد و به آرمان شهر کمال انسانی خود دست یابد (۴) .
منادیان عصر جدید ، انسان را خالق تاریخ دانسته . ویکو فیلسوف تاریخ می گفت ما فقط علم کامل به آنچه مخلوق و مصنوع خودمان است داریم و علت اینکه انسان امروز پشت به سنت می کند و از آن می گریزد آنست که خودش را خالق تاریخ می داند . اما در ادوار گذشته ، انسان هیچگاه خود را خالق تاریخ به معنای امروزی اش نمی دانست . لاف انسان متجدد در ساختن تاریخ که ما اکنون آن را از مسلمات و بدیهیات می انگاریم در مخیله انسان قبل از مدرن خطور نمی کرد . انسان امروز حتی سعی دارد بر زمان و مکان چیره شود و جایش از روزگار برتر رود و ماءوا در جاودانگی گزیند . و اینان حوادثی چون : عید ، مراسم حج ، قربانی ، عید غدیر و ایام محرم را حاکی از تذکر حوادثی مقدس اعم از شادی آور و حزن انگیز در گذشته می پندارند که موجب گذشت از روزمرگی حوادث جزئی یومیه و غوطه ور نشدن در آن است . در حالیکه انسان مدرن همه اعمال و افعالش معطوف به وقایع و حوادث یومیه است زیرا خود را خالق آن می داند . چون نزد او گذشته امری منسوخ و بلا استفاده و بدون معنی است ، رجوع و تذکر آن فاقد هرگونه ارزش و اعتبار می باشد (۵).تشخیص و تمایز میان انسان کهن و انسان جدید از زمانی موضوع مورد بحث فلسفه گردید که مسئله تجدد و نوخواهی مفهوم پیدا کرد .(۲)
● تاثیر مدرنیته بر دینداری و معنویت
حال چنانچه بخواهیم به تاثیر مدرنیته بر دینداری و معنویت بپردازیم می توان اشاره نمود که در اسلام ، همواره برای حریم زندگی خانوادگی و ارزشهای آن اهمیت قائل بوده است از این رو همه دستورات و قوانین به گونه ایی برنامه ریزی شهری و ساخت شهرهای اسلامی را تحت تاثیر قرار داده و به مورفولوژی شهرهای اسلامی هویت ویژه ایی بخشیده است که با شهرهای نواحی دیگر دنیا متفاوت است . تا قرنها پیش بیشتر فعالیتهای شهرهای اسلامی بر مدار یک مسجد با موقعیت مرکزی انجام می گرفت و مساجد ، بویژه مسجد جامع به شهرهای اسلامی چهره ایی کاملا مشخص می بخشید . این نقش کانونی ( مسجد جامع و بازار با محله هایش ) همواره منشا تحرکهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در اسلام و نیز روابط نزدیک دانشمندان با طبقه متوسط شهری بوده است . (شکل یابی شهرها بعد از سال ۶۲۲ میلادی که آیین حضرت محمد ( ص) در مدینه مطرح شد ، شروع می شود ).
ایدئولوژی اسلامی هرگز سیستم کاست ، طبقه گرایی ، نژاد گرایی و قوم گرایی را نپذیرفته است . در جامعه اسلام ، به وجود آمدن مکتبهای فکری در مدارس نظامیه یا مساجد که بیشتر در مجاورت بازار فعالیت فلسفی علمی داشتند به نحوی فرهنگ شهری را تحت تاثیر قرار داده است . این مکتبهای مذهبی فلسفی با نفوذ در فرهنگ شهری احساسات و تعصبات وابستگی به قوم و قبیله و خاندان را بسیار تعدیل کرده است . در مساجد که محل عبادت مسلمانان محسوب می شود همه مردم برابرند و هیچ نوع امتیازی از لحاظ طبقه ، رنگ پوست و قوم بین مردم وجود ندارد .
در حالی که در پنجاه سال گذشته ، توسعه علم و تکنولوژی ، دگرگونی در اقتصاد ، نگرشهای سیاسی و پویایی فرهنگها ، در برنامه ریزی شهری کشورهای اسلامی مؤثر بوده است و در بیشتر مواردر ، برنامه ریزی و نوسازی شهرها تحت تاثیر فرهنگ غربی ، ساخت و بافت تازه ایی به شهرهای اسلامی بخشیده که تا نیم قرن پیش سابقه نداشته است (۵) . به گونه ایی که در شهرها میراث مدرنیسم به صورت برجهای شیشه ایی ، بلوکهای موزون و قطعات فولادی نمایان گردید (۳) .
جدایی گزینی و خلوت گزینی دوره های گذشته به صورت زندگی در مجتمعهای مسکونی شانزده یا بیست طبقه در آمد . سنت چند سال گذشته که دانشگاهها و مراکز عالی آموزشی به بخش مرکزی شهرهای اسلامی ، کارکرد فرهنگی خاصی می بخشید به سبب نیاز به فضای بیشتر از بین رفت و این قبیل مراکز از بخش مرکزی شهرها به حاشیه شهرها منتقل شدند . برادری و اخوت اسلامی که دین اسلام بر آن بسیار تاکید دارد و توجه نکردن به رنگ پوست و برکنار بودن از وابستگیهای طبقاتی که از مشخصات شهرهای اسلامی سنتی است در برابر برنامه ریزیهای جدید شهری شدن تضعیف می شود (۱ ) . با توجه به سبک ساختمان سازی و خارج نمودن منازل از حالت سنتی خود ( یک طبقه بودن ساختمانها و محفوظ بودن اعضای خانواده از دید نامحرمان همسایه ) و تبدیل آنها به برجهای سر به فلک رسیده و از بین رفتن آن حجابها و موانع که اسلام موافق آن بوده منجر به بروز انواع مسائل اجتماعی و اخلاقی گردیده که بدنبال آن ناهنجاریهای شدید اجتماعی و فرهنگی در جوامع بروز نموده است .
● نتیجه گیری :
بر اساس تحقیقات به عمل آمده در ارتباط با مسئله مطرح گردیده این نتیجه حاصل می گردد که : پیوند استوار و پایدار اجتماعی و مذهبی و معتقد بودن به سنتها و آرمانها که نگاهدارنده ستون جوامع انسانی بوده ( البته در حد مورد قبول اسلام ) اصل غیر قابل انکاری است .
منابع و مآخذ
شکوهی ، حسین . دیدگاههای نو در جغرافیای شهری ، جلد اول ، انتشارات سمت ، زمستان ۱۳۷۴ ، صص ۱۸۵ –۱۹۳ – ۴۹۸
شکوهی ، حسین . اندیشه های نو در فلسفه جعرافیا ، جلد اول ، موسسه جغرافیایی و کارتو گرافی ، پاییز ۱۳۸۱ ، صص ۱۳۴-۱۳۵ .
شکوهی ، حسین . جعرافیا و پست مدرنیسم ، دانشگاه تربیت مدرس ، شماره مقاله : ۵۲۶ ، ص ۶۳ .
روزنامه همشهری ، مدرنیسم و پست مدرنیسم ، شماره ۱۵۲۵ ۳اردیبهشت ۱۳۷۷ ، ص ۶ .
روزنامه همشهری ، تاملی در معنای گذشته و حال مدرنیته ، شماره ۱۶۵۶ ، ۹ مهر ۱۳۷۷ ، ص ۶ .
نور بخش آقبلاغ ، عسگر . پست مدرنیسم و سازمانهای فراصنعتی ، فصلنامه مصباح ، سال دهم ، شماره ۴۰ ، ص ۲۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست