جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
همگام با فرمول یک
تصور کنید در خط آغاز مسابقه فرمول یک، با پای آماده روی پدال گاز منتظر خاموش شدن چراغهای قرمز هستید. در کنارتان هم نامهای بزرگی مثل لویس همیلتون، فیلیپه مسا و کیمی رایکونن قرار دارند. صدای فریاد موتور اتومبیلها همه جا را فرا گرفته و همه منتظر آغاز مسابقه هستند. برای علاقهمندان مسابقات اتومبیلرانی، مسابقه با قهرمانان محبوبشان بیشتر به یک رویا شباهت دارد و متاسفانه بیشتر افراد، شانسی بیشتر از تنها تماشای چنین مسابقاتی آن هم از صفحه تلویزیون نخواهند داشت.
اما اگر شرکتی هلندی در اجرای برنامه خود موفق شود، این شرایط به کلی تغییر خواهد کرد. اندی لورلینگ (A. Lorling) بنیانگذار شرکت آیاوپنر میدیا (iOpener Media) در اینباره میگوید: «واضح است که بازیهای کامپیوتری به سمتی حرکت میکنند که اشیا و موجودات واقعی را به جهان مجازی بیاورند؛ یعنی در بازیهای آینده، رقابت با دیگر بازیگران نخواهد بود بلکه با کسانی رقابت خواهید داشت که واقعا مشغول انجام آن هستند.» سیستم ثبت شدهای که این شرکت در حال تکمیل و ساخت آن است، اطلاعات مربوط به موقعیت اتومبیلها در مسابقات واقعی را به کامپیوترها و دستگاههای بازی سازگار با برنامههای این شرکت میدهد. در واقع هدف از طراحی سیستم جدید و بسیار مهیج این کمپانی هلندی این است که شما در محیط آرام خانه خود بتوانید با رانندگان برتر جهان و درست در همان زمانی که آنها واقعا مشغول رقابت هستند، مسابقه دهید. باور کنید این طرح، رویاپردازی نیست. آژانس فضایی اروپا (ESA) به اندازهای از طرح شرکت آیاوپنر استقبال کرد که هزینه اجرای مدل اولیه آن و اثبات عملی بودن طرح را در اختیار لورلینگ قرار داد.
یک سرمایهگذار آلمانی هم برای توسعه بیشتر این طرح مشارکت کرده است. اندی لورلینگ این طرح را روی یکی از اتومبیلهای فرمول یک آزمایش کرده است و قصد دارد اولین بازی ساخته شده توسط این تکنولوژی را در سپتامبر سال جاری روانه بازار کند. به گفته لورلینگ «تاکنون این طرح با استقبال فراوارن و دور از انتظاری روبهرو شده است و ما به دنبال شریکی مناسب هستیم.» در حال حاضر شش شرکت تولیدکننده بازیهای کامپیوتری در حال مذاکره با شرکت آیاوپنر میدیا هستند تا از نخستین شرکتهایی باشند که از این تکنولوژی استفاده میکنند. با این حال گرت ویلسون (G. Wilson) مدیر بخش طراحی در شرکت بیزیر کریشنز (Bizzare Creations)، تولیدکننده مجموعه بازیهای Project Gotham Racing که در حال حاضر برنامهای برای ارزیابی این سیستم جدید ندارد، در این باره میگوید: «بازیهایی که قابلیت انجام همزمان با مسابقات واقعی را دارند، تنها اکثریتی شیفته بازی را مجذوب خواهند کرد.» ویلسون در ادامه افزود: «این روزها فرمول یک و بازیهای پیچیده در مقایسه با بازیهای مرحلهای مشابه خود در اواخر دهه ۹۰ بازار کمتری دارند. این نوع قابلیتها احتمالا تنها برای حرفهایهای بازی یا طرفداران فرمول یک جذاب خواهد بود و نه یک بازیگر عام. با این وجود قبول دارم که شیفتگان بازی از آن بسیار لذت خواهند برد.»
در قلب فنآوری شرکت آیاوپنر یک سیستم موقعیتیابی جهانی(GPS) توسعهیافته قرار میگیرد که به سیستم موقعیتیاب تفاضلی (DGPS) شهرت دارد. این سیستم برای تصحیح علائم موقعیتیابی از ایستگاههایی ثابت استفاده میکند که دقتی در مقیاس ۱۰ متر را فراهم میکنند. در واقع از DGPS برای حمل و نقل هوایی یا کاربردهایی که به دقت بالا در موقعیت سنجی نیاز دارند، استفاده میشود. لورلینگ در اینباره میگوید: «از این اطلاعات برای پیدا کردن مکان و سرعت اتومبیل استفاده خواهد شد.» اما با توجه به اینکه این میزان دقت نیز هنوز برای بازی کافی نیست، در تکنولوژی شرکت آیاوپنر پیشبینی شده است که از اطلاعات شبکه اروپایی EGNOS نیز استفاده شود تا در نهایت، دقت اطلاعات موجود را به مقیاس ۲ متر برساند. همچنین اتومبیلها نیز باید به دستگاه اندازهگیری اینرسی مجهز شوند. این دستگاههای بسیار پیشرفته موسوم به IMU، تجهیزاتی هستند که برای اندازهگیری شتاب، زاویه حرکت و انحراف از مسیر در سیستمهای موشکی به کار میروند. سرانجام مجموعهای از این دستگاهها و تکنولوژیها میتواند مکان اتومبیل را با دقتی در حد ۳۰ سانتیمتر تعیین کنند. علاوه بر این، اطلاعات جمعآوری شده توسط سنسورهای داخل اتومبیل که معمولا توسط مهندسان تیمهای اتومبیلرانی فرمول یک در کنار پیست و از طریق سیستمهای مخابراتی و به منظور نظارت بر عملکرد اتومبیل دریافت میشوند نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. نحوه عملکرد سیستم ابداعی شرکت آیاوپنر میدیا را میتوان در پنج مرحله خلاصه کرد؛
۱) سیستم GPS موقعیت اتومبیل واقعی را پیدا میکند،
۲) اطلاعات مربوط به موقعیت و عملکرد اتومبیل به کامپیوتری در پیست منتقل میشود،
۳) شناسهای منحصر به آن اتومبیل به اطلاعات به دست آمده منتسب میشود و اطلاعات روی اینترنت قرار میگیرد،
۴) اطلاعات روی کامپیوترهای سرور قرار میگیرد و به بازیگران ارسال میشود،
۵) کل روند ارسال اطلاعات از اتومبیل به بازیگر کمتر از پنج ثانیه طول میکشد.
شرکت آیاوپنر میدیا قصد ندارد خودش بازی تولید کند، بلکه تنها میخواهد زیرساختاری برای تولیدکنندگان بازی فراهم سازد. با این وجود شرکت آیاوپنر نرمافزارهایی به ویژه درزمینه هوش مصنوعی را ارائه خواهد کرد تا جهان واقعی و مجازی بدون هیچ مشکلی با هم درآمیزند. لورلینگ در اینباره میگوید: «اگر لویس همیلتون پشت سرتان در حال حرکت باشد، شما را [در بازی] نمیبیند و از وسطتان عبور خواهد کرد. در نتیجه در چنین لحظاتی اجزای نرمافزاری هوش مصنوعی باعث میشود تا که کل صحنه از دید بازیگر شبیه به یک سبقت واقعی به نظر برسد.» علاوه بر این، این سیستم میتواند تصادف میان رانندگان واقعی و مجازی را نیز شبیهسازی کند. در چنین شرایطی همیشه اتومبیل واقعی به کار خود ادامه میدهد اما سرنوشت اتومبیل بازیگر نامشخص خواهد بود. در حال حاضر شرکت آیاوپنر توجه خود را به بازیهای اتومبیلرانی معطوف کرده است، اما لورلینگ که در سال ۲۰۰۶ در هلند جایزه مسابقه موقعیتیابی ماهوارهای (با هدف یافتن کاربردی برای اطلاعات مربوط به موقعیت) را از آن خود کرد، معتقد است میتوان در بازیهایی برای دوچرخه سواری، پاروزنی، اسکی و اسنوبورد نیز از این تکنولوژی استفاده کرد.
BBC, Jun. ۱۴, ۲۰۰۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست