جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

در سوگ ام ابیها


در سوگ ام ابیها

حتماً نام فدك را شنیده اید, سرزمینی وسیع با مزارع و محصولات فراوان كه در دست سرمایه داران یهود مدینه بود كه بعد از جنگ خیبر و فتح قلعه های مستحكم آن به دست سپاه اسلام به فرماندهی امیرالمؤمنین ع , باغ داران فدك خدمت رسول خدا ص شرفیاب شده فدك را تقدیم كردند

قل لا اسئلكم علیه اجراً اِلَّا المودّهٔ فی‏القُربی بگو ای پیامبر از شما مزد رسالت نمی‏خواهم مگر دوستی خویشاوندانم (اهل بیت)

با عرض تسلیت شهادت صدیقه كبری، فاطمه زهراء سلام‏الله علیها با هم یكی از آثار گرانقدر و بی بدیل آن حضرت را كه از اسناد پر افتخار تاریخ شیعه می‏باشد به طور اختصار مرور می‏كنیم.

حتماً نام فدك را شنیده‏اید، سرزمینی وسیع با مزارع و محصولات فراوان كه در دست سرمایه‏داران یهود مدینه بود كه بعد از جنگ خیبر و فتح قلعه‏های مستحكم آن به دست سپاه اسلام به فرماندهی امیرالمؤمنین (ع)، باغ‏داران فدك خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شده فدك را تقدیم كردند تا رسول خدا (ص) آنان را مورد تعقیب قرار ندهد درواقع مصالحه‏ای بین پیامبر خدا (ص) و نماینده یهودیان خیبر به نام مخیریق صورت گرفت و آنها فدك را به رسول خدا (ص) هبه كردند و رسول خدا (ص) هم طبق آیه و آتِ ذالقُربی حَقَّه فدك را به دختر عزیزش فاطمه (س) بخشید بنابراین فدك نه غنیمت جنگی بود و نه مال موروثی كه مخالفین بگویند در غنائم جنگی همه مسلمین سهم دارند و یك پنجم آن به اولاد پیامبر (ص) می‏رسد یا گفته شود پیامبر (ص) فرمود ما گروه پیامبران از خود ارث نمی‏گذاریم، بلكه هبه و هدیه‏ای بود از رسول خدا (ص) در زمان حیاتش به فرزند دلبندش فاطمه زهرا (س).

پس از رحلت رسول خدا (ص) متاسفانه آنچه كه نباید می‏شد اتفاق افتاد كه قطعا دست نفاق محرك اصلی این حركت انحرافی بود و حضرت فاطمه (س) برای این كه نقاب از چهره كریه منافقان كنار بزند با وقار و متانت و شهامت وصف‏ناشدنی به مسجدالنبی (ص) آمد و در محضر خلیفه و اصحاب رسول‏الله (ص) از مهاجر و انصار پس از آهی سوزناك كه حضار مجلس را به گریه واداشت خطبه‏ای غرّا ایراد فرمود معروف به خطبه فدكیه كه در مجموع به ده فرار خلاصه كردیم امید كه مورد توجه خوانندگان گرامی قرار گرفته و تفصیل خطبه را در كُتب معتبره مطالعه فرمایند.

▪ اول: در توحید و توصیف خداوند متعال و برشمردن نعمتهای بی پایانش و شكر و سپاس او كه با عبارات و كلماتی كه نظیرش را فقط در خطبه‏های همسر والامقامش علی‏بن ابیطالب می‏توان یافت.

▪ دوم: در رسالت و برگزیده شدن پیامبر رحمت محمدبن عبدالله (ص) و برشمردن رنج و زحمت‏های او كه برای هدایت امت متحمل شده و این كه وجود او رحمهٔ للعالمین بود كه درود و تحیت خدا به روان پاك او باد.

▪ سوم: در تعریف و تشریح كتاب خدا و آیات رحمت و هدایت آن كه تضمین‏كننده سعادت بشر تا رسیدن به كمال قرب حق درباره توشه عبادت و خدمت می‏باشد.

▪ چهارم: در تفسیر ایمان و كلمه طیبّه لا اله الّاالله و فلاح و رستگاری انسان‏ها در پرتو ایمان و پاك شدنشان به وسیله ایمان به خدا و عمل به دستورات الهی

▪ پنجم: در فلسفه واجبات و فرائض دینی اعم از نماز و زكوهٔ و روزه و حجّ خانه خدا

▪ ششم: امامت و ولایت اهل بیت (ع) و زیر مجموعه آن از جهاد و صبر كه از خصایل برجسته امامان و پیروانشان تلاش و كوشش و صبر و ناملایمات دینی و دنیائی می‏باشد.

▪ هفتم: فرائض اخلاقی اسلام ازجمله امر به معروف و نهی از منكر و نیكی به پدر و مادر، صله ارحام

▪ هشتم: دوری از محرّمات الهی مانند شرب خمر و سرقت و شرك و حدود و قصاص و دیات وفای به نذر و در نهایت تقوای الهی و ترس از خدا را سفارش فرمودند.

▪ نهم: معرفی شخص و شخصیت خود و همسر گرامش علی‏بن ابیطالب و عزّت و احترام او نزد پیامبر (ص) و مجاهدت و فداكاری او در راه خدا و برداشتن مزاحمین از سر راه دین خدا و منكوب و مغلوب شدن معاندین رسول خدا (ص) به دست علی مرتضی و شكست و هزیمت كفار و مشركین و منافقین و اثبات حقانیت خود در مالكیت بر فدك و این كه طبق آیات كریمه قرآن كه درباره ارث اولاد انبیاء از سلیمان گرفته تا آل یعقوب، پس من هم از پدرم ارث می‏برم و این جمله‏ای كه از قول رسول خدا گفتی ای خلیفه بهتانی بیش نیست.

▪ دهم: خطاب به جوانان و جوانمردان غیرتمند و یاران فداكار اسلام و پیامبر، فرمود چرا از من دفاع نمی‏كنید و چرا احقاق حق مظلوم نمی‏نمائید. شما كه تربیت‏شدگان مكتب پدرم هستید چرا تنها فرزند و یادگار او را حمایت نمی‏كنید... آیا مشمول این آیه شده‏اید كه خداوند می‏فرماید: و من ینقلب علی عقبیه فلن یضرالله شیئاً یعنی اگر كسی بعد از مسلمانی برگردد به جاهلیت پس هرگز نمی‏تواند ذره‏ای به خدا ضرر برساند و در قسمت پایانی این خطبه آنها را مورد خطاب و عتاب قرار داده می‏فرماید چرا در برابر من غمگین و خاموشید... چه نیكو قیام كردید و چه زشت خاموش شدید، چه مردانه برخاستید و چه ناجوانمردانه از پای نشستید.

و در خاتمه با دلی پر درد گویا هم خود و هم پیروانش را مژده آمدن آخرین حجت خدا می‏داد با این آیه كلامش را تمام كرد فاعلموا انا عاملون وانتظروا انّا منتظرون

منابع: احتجاج طبرسی - ناسخ‏التواریخ