دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
کدهای اخلاقی برای تورگردانان
«پایداری محیط»، اصلی است که باید در دو بخش عرضه و تقاضا به دنبال آن بود. تا کنون آنچه نگاشتیم و خواندید، بیشتر به کدهایی اخلاقی اشاره میکرد که نکاتی را برای رفتار و عملکرد گردشگران الزامآور مینمودند؛ گرچه برخی از آنان جامعه محلی را نیز دربرمیگرفت که میتوان بخشهایی از آن را در قسمت عرضه و بخشهایی دیگر را در قسمت تقاضا دستهبندی کرد. در زنجیره عرضه گردشگری یکی از بخشهای مهم، تورگردانان یا همان عمدهفروشان بازار گردشگری هستند.
این بنگاههای اقتصادی، وظیفه مونتاژکردن بستههای سفر را بر عهده دارند. در واقع در این بخش از زنجیره عرضه، خدمات و کالاها از بازار تامین کنندگان اولیه، همچون اقامتگاهها، رستورانها، جاذبههای طبیعی و فرهنگی و ... تهیه شده و با توجه به سلیقه و نیاز بازار هدف در کنار یکدیگر قرار گرفته و بستههای سفر را تولید میکنند که برای فروش به خرده فروشان یا همان دفاتر خدمات مسافرتی سپرده میشوند. پر واضح است که اگر مدیران و تصمیمگیرندگان در این بخش دغدغه توسعه پایدار گردشگری را در سر بپرورانند، بستر اولیه برای خرید و عرضه آن قسم از کالاها و خدمات که با اصول توسعه پایدار همخوانی بیشتری دارند فراهم میشود، به علاوه بستههای سفر تهیه شده پایداری را تضمین خواهند کرد و از جهت دیگر تقاضای گردشگران نیز به سوی گردشگری پایدار سوق پیدا خواهد کرد.
در همین راستا کدهای اخلاقی از سوی سازمانها و موسسههای بینالمللی برای تورگردانان منتشر شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- کاهش اثرات ناشی از حضور گردشگران، از طریق ارائه اطلاعات مفید و مختصر در رابطه با فرهنگ و طبیعت منطقه و ارائه مثالهایی از رفتار درست به گردشگران؛
- استفاده از راهنماییهای مناسب و کافی و طراحی بستههای سفر برای گروههای کوچک و حداقلی از گردشگران به منظور کاهش اثرات بر مقصد؛
- عدم انتخاب مقصدها و مسیرهای گردشگری که از مدیریت نامناسبی برخوردارند یا مورد بازدید انبوهی از گردشگران قرار میگیرند؛
- کمکرسانی به برنامههای حفاظت از منطقه مورد بازدید؛
- استخدام و به کارگیری نیروی محلی در تمام بخشهای عملیاتی؛
- ایجاد ارتباط با سایر ذینفعان در این بازار (به ویژه افراد بومی و محلی) به منظور آگاهیرسانی به یکدیگر و ایجاد و توسعه اصولی برای دست یافتن به توسعه پایدار با مشارکت یکدیگر؛
- تلاش برای چاپ و انتشار بروشورهایی که آگاهی و حساسیت گردشگران را درباره محیط زیست ارتقا میدهد؛
- حمایت از آموزش محیط زیست و اصول اکوتوریسم به راهنمایان تور و مدیران؛
- استخدام و به کارگیری راهنماهایی که به فرهنگ و طبیعت منطقه احترام میگذارند؛
- به حداکثر رساندن کیفیت تجربه برای گردشگران و جامعه محلی؛
و بسیاری نکات دیگر که در فرصتهای بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
مهدیس مدنی
کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست