چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
تاثیر دین بر تصمیم افراد به کارآفرین شدن
با بررسی اینکه آیا دین هیچ تاثیری بر آن نوع از تصمیمگیری که رشد اقتصادی را بالا میبرد، یعنی تصمیم به کارآفرین شدن دارد، نویسندگان قصد دارند به دو پرسش پاسخ دهند:
۱) چه راههایی وجود دارد که از آن طریق دین بر اقتصاد تاثیر میگذارد؟
۲) آیا این تاثیرات روی فعالیت اقتصادی در میان همه ادیان یکسان هستند؟ اگر چه تعدادی از اقتصاددانان در مورد اینکه دین نقش بنیادی در شکلدهی به علم اقتصاد بازی میکند بحث و گفتوگو کردهاند، فقط توجه اندکی و آن هم به تازگی به این موضوع، که چطور و چرا دین ممکن است به عنوان یک عامل تعیینکننده فعالیت اقتصادی عمل کند، نشان داده شده است. اینطور اشاره شده است که ارزشها و گرایشها به همان اندازه نهادها و سیاستها قسمتی از اقتصاد هستند. علاوهبر این، یافتههای تجربی، چندین پرسش مهم، اما پاسخ داده نشده را به بار آوردند:
۱) چه راههایی وجود دارد که از طریق آنها دین بر اقتصاد اثر میگذارد؟
۲) آیا این تاثیرات بر فعالیت اقتصادی در میان همه ادیان یکسان هستند؟
نویسندگان قصد دارند نوری تازه بر این پرسشها بیفکنند، با آزمودن اینکه آیا دین بر تصمیمگیری که رشد اقتصادی را بالا میبرد، یعنی تصمیم به کارآفرین شدن، هیچ اثری میگذارد. بر پایه مجموعه دادههای بزرگ مقیاس از تقریبا نودهزار کارگر در هند مشخص گردید که دین در تصمیم به کارآفرین شدن نقش دارد. مطالعات اخیر نشان دادهاند که کارآفرینی یک عامل کلیدی در ایجاد رشد و توسعه است، پس سعی شد تصمیم مردم هند در راهاندازی یک کسبوکار به دین آنها ارتباط داده شود. هند پر از ادیان گوناگون است، برخی از آنها مثل اسلام و مسیحیت این گونه به نظر میرسند که مشوق کارآفرینی باشند، در حالی که سایرین، مخصوصا آیین هندوها، بها و ارزش کمی برای تغییر موقعیت فرد بر حسب رفاه و بهزیستی مادی قائل میشوند. بر اساس آیین هندو، هدف هر فرد در زندگی این است که آزادی را تحصیل نماید، که ضرورتا آزادی از تولد دوباره است. هر کس باید برای اینکه واقعیت را بفهمد و نه برای چیزهای فانی زندگی کند. به صورت تاریخی هندوها بر حسب شغلشان به چهار طبقه یا صنف بزرگ طبقهبندی شده بودند. این نظام طبقاتی (کاست) که در ابتدا افراد را در طبقات مختلف دستهبندی کرد، در طول نسلها دوام آورد و بعدها تا حد زیادی توانست مشاغل افراد را تعیین کند. در هند افراد با کمترین درجه کارآفرینی معمولا هندوهای در طبقات پایین اجتماعی هستند. یک دلیل برای این، شاید سایه طولانی نظام طبقاتیای باشد که دوام آورده است و آزادی انتخاب شغل را - نه تنها برای افراد طبقات عقبافتاده، بلکه برای هندوها به صورت خاص- تا حد زیادی محدود میسازد. پس ارتباطی بین دین و رفتارهای اقتصادی وجود دارد و تحقیقات آینده نه فقط باید درباره اثر دین روی فعالیت کارآفرینانه که همچنین اثرات در یک بستر مکانی خاص را نشان دهند. یک نشانه در اهمیت مکان از طریق نتایج مطالعات انجام شده است که نشان میدهد، مهاجران هندی در انگلستان واقعا اشتیاق بیشتری برای کارآفرین شدن از خود بروز میدهند.
نویسندگان: دیوید ادرچ، ورنر جاگانادها و تام وی
مترجمان: مهسا بهمنیار و امید شکیبا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی مجلس مجلس شورای اسلامی چین دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو بابک زنجانی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات بازار خودرو تورم
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه ترکیه افغانستان بنیامین نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر