دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
نافبری؛ پیوندی اجباری
یکی از قدیمی ترین سنتهای سیستان که خوشبختانه در حال حاضر کمرنگتر شده، اما هنوز در برخی نواحی و روستاهای این منطقه به چشم میخورد، سنت نافبری دختر و پسر یا به تعبیری؛ نامزد کردن دختر و پسر خردسال برای یکدیگر است.
اجرای این مراسم به این صورت بوده که هرگاه در خانوادهای، دختری متولد شود، بستگان نزدیک پسردار، با مشورت خانواده دختر یا پدربزرگ و مادربزرگ، ناف وی را به اسم پسرشان میبریدند؛ به تعبیری آن دختر را نامزد پسر خود اعلام میکردند تا زمانی که طرفین به سن بلوغ رسیده و با یکدیگر ازدواج کنند. در بعضی موارد در گوش همان پسر گوشواره میگذاشتند به این معنا که این پسر دختری نشانکرده دارد و نمیتواند با فرد دیگری ازدواج کند.
بلوچ معتقد است، عهد و وفای قوم و خویش بهتر از عهد و وفای دیگران است، از این رو پدران و مادران بلوچ در حفظ این شیوه تعصب و اصرار زیادی داشته و سعی دارند تا حد امکان برای فرزند خود از میان خویشاوندان و افراد قبیله، همسر برگزینند، به همین خاطر هنگام تولد نوزاد، قابله (یا همان ماما) مبلغی را از والدین نوزاد به عنوان مژدگانی دریافت میکند که اگر نوزاد پسر باشد، این مژدگانی را پدر و اگر دختر باشد یکی از اقوام نوزاد که پسری همسال یا کمی بزرگتر دارد، پرداخت کرده و دستور میدهد تا قابله، ناف دختر را به اسم پسر وی ببرد.در برخی از قبایل استان چنین رسم است که علاوه بر پول، یک دست لباس نوزاد و مقداری طلا هم به خانواده نوزاد پیشکش میکنند.
در مناطق دیگر سیستان و بلوچستان برای نشان کردن دختر، مبلغی پول یا تحفهای بهعنوان رونمایی (روگشایی) به نوزاد دختر داده میشود و در صورتی که پدر و مادر دختر، تحفه و هدایای والدین پسر را قبول کنند، نشانه این است که پسر کوچک را به دامادی قبول کردهاند و دیگر هیچگاه نمیتوانند فرد دیگری را به دامادی خود برگزیند، مگر اینکه داماد کوچک فوت کند.والدین دختر و پسر از همان زمان کودکی، ارتباط نزدیک خود را همه ساله با دادن هدایایی هر چند کوچک، حفظ کرده و خاطره نافبری را تا زمان ازدواج قطعی و زنده نگه میدارند.البته این سنت که ظاهرا و به عقیده بزرگترها و ریشسفیدهای قوم در گذشته با هدف تحکیم بخشیدن به بنیانهای طایفهای و جلوگیری از گسست خانوادگی و قومی ـ عشیرهای، اجرا میشده است امروزه از نظر علم ژنتیک سنتی اشتباه و مردود شناخته می شود، چرا که فرزندان معلول نتیجه همین ازدواجهای فامیلی هستند. از سوی دیگر این سنت، تحمیل یک نوع ازدواج ناخواسته بر دختران و پسران قبیله بوده است که باید یک عمر به زندگی مشترک گاه ناخواسته که از سوی پدران و مادران بر آنها تحمیل شده است، تن بدهند. حتی روایات و حکایتهایی حاکی از نارضایتی جوانها در همان ادوار بوده است به طوری که نارضایتی خود را در اقداماتی همچون خودکشی یا زندگی توام با اجبار و کراهت نشان میدادهاند.
زهرا بزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست