جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
مجله ویستا

مهربانی‌های فراموش شده در عصر ما


مهربانی‌های فراموش شده در عصر ما

«طلا و مس» آخرین ساخته همایون اسعدیان در حقیقت بیانیه‌ای دراماتیک برای رسیدن به یک همدلی است. اسعدیان بعد از ساخت فیلم گیشه‌پسند و بزن بکوب «ده‌رقمی» مسیر فیلمسازی خود را تغییر …

«طلا و مس» آخرین ساخته همایون اسعدیان در حقیقت بیانیه‌ای دراماتیک برای رسیدن به یک همدلی است. اسعدیان بعد از ساخت فیلم گیشه‌پسند و بزن بکوب «ده‌رقمی» مسیر فیلمسازی خود را تغییر داده و در چرخشی یک صدوهشتاد درجه‌ای به ساخت فیلمی با رویکردهایی غیر از توجه صرف به گیشه پرداخت.

«طلا و مس» پیش و بیش از آنکه فیلمی درباره زندگی یک روحانی باشد اثری با موضوع روابط انسانی و عشقی صادقانه است.

به جرات می‌توان گفت که آخرین ساخته اسعدیان برداشتی جذاب و دلنشین از یک زندگی کاملا سنتی و ا یرانی است با کاراکترهایی باورپذیر و کاملا ملموس. این فیلم داستان و روایتش را به سادگی برای مخاطب تعریف می‌کند به گونه‌ای که او به تدریج خود را در میان ماجرا می‌بیند. به همین دلیل است که خیلی زود حس همذات‌پنداری‌اش برانگیخته شده و با شخصیت‌های قصه در شادی و غم شریک و همراه می‌شود. با این وجود در برخی سکانس‌ها کندی ریتم تا حدودی باعث ملال و خستگی تماشاگر می‌شود و حضور مهران رجبی در نقش یک روحانی با وجود توانمندی‌های خاص این بازیگر در ایفای نقش‌های متفاوت، متاسفانه کاملا تکراری و یادآور فیلم گیشه‌پسند «ده‌رقمی» و آثار مشابه است.

بازی درخشان و تاثیرگذار نگار جواهریان در این فیلم که البته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در جشنواره فیلم فجر ۸۸ برایش به ارمغان آورد، واقعا حس و حال خاصی به «طلا و مس» بخشیده است.

از دیگر ویژگی‌های این فیلم روایت داستان با شیوه‌‌‌ای مبتنی بر نشانه‌ها و نمادهاست بویژه در نیمه دوم که بن‌مایه‌ها با مضامین داستانی و مفاهیم معنوی همخوانی غیرقابل انکاری دارند. فرازوفرود داستان در لحظه‌های مختلف، تعلیق‌ها و داستانک‌های فرعی همه تقریبا بدون نقص و حساب شده هستند و حضور پرستاری در منزل «سیدرضا» (به عنوان یکی از دو شخصیت محوری) ، دیالوگ‌های طعنه‌آمیز پرستار به سید در بیمارستان و ... از لحظات و سکانس‌های جالب و تاثیرگذار این فیلم به شمار می‌آیند.

«طلا و مس» را می‌توان روایت‌کننده مهربانی‌ها و صمیمیت‌های گمشده در عصر ما خواند، همان عناصری که از مصالح قوام‌بخش زندگی‌ها هستند و هیچ‌گاه بر زبان نمی‌آیند، مهربانی‌هایی از جنس مهربانی پدرها و مادرهایمان.

فراموش نکنیم «طلا و مس» با همه حسن‌هایی که ذکر شد در حقیقت فیلم تهیه‌کننده (منوچهر محمدی)است که البته تلاش کارگردان را هم نباید در قوام یافتن ایده اولیه منوچهر محمدی از یاد برد.

محمدعلی مردانی