سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

وب ۲ راه نوینی برای شکوفایی شرکت ها


وب ۲ راه نوینی برای شکوفایی شرکت ها

وب ۲ به نسل دوم طراحی و توسعه صفحات وب اطلاق می شود که به تسهیل در امر به اشتراک گذاری اطلاعات, interoperability قابلیت رد و بدل کردن و استفاده از اطلاعات , طراحی صفحات وب توسط کاربر و تعاون و همکاری در دنیای جهانی وب منجر می شود

وب ۲ به نسل دوم طراحی و توسعه صفحات وب اطلاق می‌شود که به تسهیل در امر به اشتراک‌گذاری اطلاعات، interoperability (قابلیت رد و بدل کردن و استفاده از اطلاعات)، طراحی صفحات وب توسط کاربر و تعاون و همکاری در دنیای جهانی وب منجر می‌شود. ظهور پدیده‌ای به نام وب ۲ به تکامل و توسعه ارتباطات وب مدار، سرویس‌های میزبانی و برنامه‌های کاربردی در وب مانند سایت به اشتراک‌گذاری کلیپ‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی منجر شد.

واژه وب ۲ برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ توسط Tim OReilly در یک کنفرانس مطرح شد. اگرچه این واژه نسخه جدید از شبکه جهانی وب را ارایه می‌داد، اما در آن زمان هیچ نشانی از به‌روزرسانی در ویژگی‌های فنی آن وجود نداشت، بلکه شامل تغییراتی ناگهانی و کلی در روش برنامه‌نویسان و استفاده کاربران می‌شد.

تمام داستان بر سر ارتباط و تعاون در مقیاسی است که تاکنون وجود نداشته است. صحبت از دانش جهانی ویکیپدیا، شبکه انسانی میلیونی یوتیوب و شهر بزرگی به نام MySpace است. داستان کمک به یکدیگر از آن سوی جهان در ازای هیچ چیز است.

در حال حاضر با جست‌وجوی این واژه در گوگل به میلیون‌ها لینک در این زمینه دست خواهید یافت که این امر نشان از فراگیر شدن وب ۲ در دنیای روزمره انسان‌ها دارد.

● تکنولوژی وب ۲ و شرکت‌های نرم‌افزاری

بنا بر گزارش‌های جدید ارایه شده از سوی موسسه تحقیقاتی Forrester، حوزه وب ۲ توجه سرمایه‌‌دارها و سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است. بنا بر پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی Forerester طی ۵ سال آینده رشد بازار به ۴۳ درصد، معادل با ۶/۴ میلیارد دلار خواهد رسید. رشد پیش‌بینی شده شامل تکنولوژی‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، RSS یا خبرخوان‌ها، بلاگ‌ها، ویکی‌ها، مش‌آپ‌ها (برنامه‌های کاربردی یا صفحات وبی که اطلاعات و عملکرد های ۲ منبع خارجی یا بیشتر را با یکدیگر ترکیب و یک سرویس جدید ایجاد می‌کنند) و پادکست‌ها (انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید شکل می‌گیرد و توسط کاربران به طور معمول روی یک پخش‌کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است) می‌شود.

Forrester معتقد است که تکنولوژی وب ۲ نه تنها موفق به ارایه راه نوینی در زمینه ارتباط با مشتریان شده بلکه در افزایش و شکوفایی قدرت تعاونی میان کارمندان و کنترل آن تاثیرات مثبتی داشته است.

نام‌های معروفی مانند General Motors، McDonald،Northwestern Mutual Life Insurance و Wells Fargo که از چنین ابزاری به صورت مستمر و موثر استفاده کرده‌اند. بنا بر نظرسنجی‌های انجام شده توسط Forrester در سال ۲۰۰۸، ۵۶ درصد از کاربران در آمریکای شمالی و اروپا، وب ۲ را از اولویت‌های خود در دنیای وب و رایانه قرار می‌دهند.

جی اولیو یانگ -یکی از تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Forrester- می‌گوید: شرکت‌های نرم‌افزاری با ارایه نرم‌افزارهای وب ۲ می‌توانند پول بسیاری را به دست آورند، اما به طور قطع رسیدن به مقیاس‌های ۱۰۰ میلیون دلاری در این زمینه کار آسانی نخواهد بود.

بازار برنامه‌ها و ابزارهای وب ۲ای در چهار یا پنج سال آینده بر اساس فرسایش قیمت‌ها و ارایه نسخه‌های مناسب تعریف می‌شود. در حال حاضر به‌‌رغم تاثیرات عمده رکود اقتصادی، تکنولوژی راه خود را در زمینه یافتن بازار برای محصولات خود و بهینه‌سازی نیروی کار یافته است.

● پاسخ به چند سوال کلیدی

سوال‌های کلیدی که برای شرکت‌های نرم‌افزاری به جای می‌ماند این است که چه کسی برای برنامه‌های وب ۲ حاضر به پرداخت بها می‌شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به سه گروه و نکاتی در خصوص آن‌ها توجه داشت.

- فروشگاه‌های IT در مورد هر چیز که ناامن به نظر برسد حساس و هوشیار هستند.

- ابزارهای وب ۲ با قابلیت پشتیبانی از آگهی به صورت رایگان برای گروهی از کاربران در اینترنت می‌تواند شروع خوبی باشد. (مانند امکان آگهی در وبلاگ به صورت رایگان)

- تکنولوژی وب ۲ وارد فضای شلوغی شده و در همین شلوغی به سلطه سرمایه‌گذاران نرم‌افزاری در زمینه زبان درآمده است.

در سال گذشته دست‌اندرکاران این حوزه بیشتر روی ابزارها و نرم‌افزارهایی تمرکز داشتند که به تعاون میان کارمندان منجر می‌شد و تمایل چندانی به برنامه‌هایی که در ارتباط مستقیم با خود کاربر است نداشتند. اما بنا بر پیش‌بینی‌های Forrester انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۱۳ این روند سیر معکوس را طی و سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های وب ۲ برای ارتباط مستقیم با کاربر جای نرم‌افزارهای تعاونی را بگیرد و حتی رقم‌های میلیارد دلاری را از آن خود کند.

● وب ۲ هنوز کودک است

بازار وب ۲ و دنیای اجتماعی رایانه‌ها هنوز در دوران طفولیت و فاز آزمایشی به سر می‌برند. امیدهای بسیاری وجود دارد که در طولانی مدت تاثیر تکنولوژی وب ۲ چشمگیرتر شود، اما در همین فاز آزمایشی ارزش‌هایی برای فروشندگان مشخص شده است. ازجمله این ارزش‌ها می‌توان به بالا بردن مهارت اجرای نرم‌افزارهای SaaS (نرم‌افزارهای سرویس‌گرا) در تجارت اشاره کرد.

● وب ۳ در راه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کریم وب ۲ هنوز در حال پیشرفت است و از جنبه‌های بسیاری آن طور که باید رشد نکرده است. شاید صحبت از وب ۳ کمی زود باشد، اما اگر به وبلاگ‌ها سری بزنید می‌بینید که گفت‌وگو بر سر نسل سوم بسیار داغ است. برای بسیاری، واژه وب ۳ (Semantic Web) توسط تیم برنزلی موسس www مطرح شد. تیم برنزلی در سال ۲۰۰۶ در پاسخ به سوال مردم در خصوص وب ۳ گفت: من فکر می‌کنم وقتی تعداد زیادی کاغذ کالک را روی هم می‌گذارید، همه چیز ناهموار و چین‌خورده به نظر می‌رسد. دسترسی به وب مفهومی، سراسر حجم عظیم اطلاعات را یکپارچه می‌کند و شما دسترسی غیرقابل باوری به منابع اطلاعاتی خواهید داشت.

هنوز کسی به طور دقیق نمی‌داند وب ۳ چه شکلی است، اما احتمالاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از آن‌ها فضای وب است که کامپیوترها می‌توانند در آن مانند ما صفحه‌های وب را بخوانند. کافی است از کامپیوتر بخواهید برنامه را با اشخاص مثلا یک پزشک یا پرواز هواپیمای شما تنظیم کند.وب سه بعدی فضایی است که می‌توانید بدون نیاز به حرکت از پشت کامپیوتر، درون آن قدم بزنید و ساختمان‌های آن را بازدید کنید. وب رسانه‌ای فضایی است که می‌توانید با یک فایل رسانه‌ای فایل‌های دیگر را جست‌وجو کنید. برای نمونه تصویری از یکی از نقاشی‌های مورد علاقه خود را به کامپیوتر می‌دهید و او تصاویر و فیلم‌های مرتبط با آن را پیدا می‌کند. وب فراگیر یک فضای وب است که همه جا وجود دارد؛ روی کامپیوتر شخصی، روی کامپیوتر جیبی، روی تلفن همراه و حتی روی لباس‌. با ارتباط پنجره‌های اتاق‌ و دریافت وضعیت هوا، پنجره‌ها در زمان لازم باز و بسته می‌شوند.