پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
ولادت فاطمه س
زمان حمل فرا رسید، خدیجه اززنان قریش در امر وضع حمل كمك خواست بخاطر سابقه نارضائی از این وصلت و شاید هم نارضائی از تغییرعقیده و مذهب او كمك به او را نپذیرفتند. حزن و اندوه خدیجه فزونی یافت و بنا بر آنچه كه نوشتهاند ناگهان در باز شد و جمعی از زنان بر او وارد شدند.
- فقالت احدیهن لا تحزنی یا خدیجه - از بین آنان زنی رو به او كرد و گفت ای خدیجه محزون مباش.
- فارسلنا ربك الیك و نحن اخواتك - خدای تو ما را به سوی تو فرستاد و ما خواهران و یاران توایم.
- انا ساره - من سارهام (همسر ابراهیم (ع)).
- و هذه آسیه بنت مزاحم وهی رفیقتك فی الجنهٔ .و این آسیه (همسر فرعون) و همدم تو در بهشت است .
- و هذه مریم بنت عمران و این مریم بنت عمران (مادر عیسی است).
- و هذه كلثم اخت موسی بن عمران و ابن كلثم خواهر موسی بن عمران است .
- بعثنا الله الیك لِنُلّی عنك ما بلی النساء من النساء خداوند ما را به سوی تو گسیل داشت تا در اموری كه برای زنان پدید میآید ترا یاور و كمك كار باشیم. [۱۸]
بدین سالن به كمك خدیجه پرداختند تا فاطمه را به دنیا آورد.
● در حین ولادت
فاطمه (س) آن معجزه آفرینش و آن سیده زنان به دنیا آمد و بنا به سرورده مرحوم حجهٔ الاسلام خراسانی در حریم مكه خورشیدی درخشید كه مروه و صفا از نور او روشنائی یافتند:
اشرقت فی حریم مكهٔ شمس
فاستنارت بمروها و صفاها
بدنیا آمد در حالیكه بنا به نوشته محدث قمی ره ذكر شهادت بر لب داشت. [۱۹] بدینگونه:
- اشهد ان لا اله الا الله گواهی میدهم كه خدائی جز الله نیست .
- و ان ابی رسول الله سید الانبیاء و گواهی میدهم كه پدرم رسول خدا و سید پیامبر است .
- و ان بعلی سید الاوصیاء و همسرم علی سید اوصیاءاست
- و ولدی سادهٔ الاسباط
و فرزندانم سید اسباط پیامبرند
شاید بروز چنین واقعهای برای اذهان كمتر قابل قبول باشد ولی در بینش دینی وقوع چنین امری غیر قابل امكان نیست. این قرآن كتاب خداوند است كه در دست ماست و در حقانیت آن شك و ریبی نیست در قرآن سخن از مریم است كه بدون واسطه و اسباب عادی زاد و ولد، از او فرزندی چون عیسی پدید آمد. عیسائی كه در گهواره سخن گفت و یا آدم ابوالبشر را از خاك پدید آورد و از روح منسوب به خود در او دمید و حیاتش بخشید. از چنان خدائی بعید نیست كه بخواهد دختری از صلب پیامبر بدین حال و هوا و خصایص پدید آورد. داستان چنین كارهای شگفتانگیز در همه كتب مقدس فراوان مشاهده میشود و طبیعی است كه این امر از آیات خداوند باشد .
● در تاریخ ولادتش
اینكه فاطمه (س) كی و در چه تاریخی بدنیا آمد در بین مورخان وحدت نظر نیست و این خود یك بحث تاریخی است و حق این است كه در این باب اطلاع درستی نداریم و آنچه كه درباره آن داوری میشود باتكای نوعی استحسان عقلی است. ما در اینجا نظراتی را كه دیگران در كتب خود نوشته و جمعآوری كردهاند ذكر میكنیم و نخست در مورد سال ولادتش بحث كنیم .
۱) ابوالفرج اصفهانی در كتاب مقاتل الطالبین سال ولادتش را پنج سال قبل از بعثت، مقارن سال نوسازی خانه كعبه ذكر كرده است. صاحب كشف الغمه هم این رأی و نظر را پسندیده و از امام باقر (ع) روایتی را در این باره ذكر كرده است. ابن اثیر هم همین رأی را برگزیده است. [۲۰]
۲) صاحب الاستیعاب (ابن عبدالبر) ولادت او را در سال دوم بعثت ذكر كرده، رأیی كه مورد تأیید در كتاب الاصابه هم هست [۲۱]، شیخ طوسی، كفعمی، و مجلسی هم این رأی را برگزیدهاند[۲۲] به همین گونه است طرز فكر حاكم در مستدرك، شیخ مفید در ارشاد و ابن شهر آشوب در مناقب.
۳) گروهی از علمای امامیه ولادت او را در سال پنجم بعثت نوشتهاند، یعنی در ۴۵ سالگی پیامبر مثل مرحوم طبرسی، مرحوم كلینی [۲۳] و در این اندیشه مورخان اهل سنت تاییدی نكردهاند.
البته گروه اندكی هم هستند كه ولادت او را در سال اول بعثت نوشتهاند ولی در كل به نظر میرسد رأی سالهای پنجم قبل از بعثت و یا دوم آن به صواب نزدیكتر باشد.
اما درباره روز ولادت او.
▪ عدهای آن را روز جمعه دهم جمادی الاخر نوشتهاند.
▪ برخی هم آن روز جمعه بیستم جمادی الاخر.
و البته به تناسب روز و تاریخ ولادت فاطمه (س) كه مورد بحث و اختلاف است در مورد سن و سال ازدواج و وفات او هم اختلاف رأی خواهد بود و اینكه او در چه سنی ازدواج كرده و در چه سنی وفات یافته جای سخن بسیار است .
● نامگذاری او
اسم به معنی نشانه و اسم گذاری نوعی نشانهگذاری است. از نظر علمی نوع اسم در شخصیت حال و آینده فرد بسیار مؤثر است و از نظر روان موجب نوع احساس نیك یا بد، حركت یا ركود، رشد یا انحطاط است و به همین خاطر در اسلام راجع به آن توصیههای بسیاری شده است .
مثلاً اسلام خواسته است برای فرزندان نامی را برگزینند كه سازنده و رشد دهنده باشد، وابستگی او را به مكتبی و اندیشهای نشان دهد، موجب احساس غرور و سرافرازی او در حال و آینده باشد، او را به موضعگیری ویژه و مثبتی وا دارد، حتی در مواردی خط فكری و سیاسی آدمی را در حفاظت و احیای یك اندیشه نشان دهد.
رسول خدا به تناسب ابعاد متعدد شخصیتی فاطمه (س) او را به اسامی و القاب متعددی مینامید كه همه آنها زیبایند و غرور آفرین، رنگ مكتب و اندیشه اسلامی دارند و هر كدام به مناسبتی و در جائی به كار میرفتهاند و یا نوعی از حالات و صفات فاطمه (س) را نشان میدادند.
● نوع اسامی
امام صادق (ع) فرمد: ان لفاطمهٔ تسعهٔ اسماء عند الله عزو جل. برای فاطمه (س) در نزد خدا نه اسم است: فاطمه، والصدیقه، و المباركه، و الزكیه، و الراضیه، والمرضیه، و المحدثه، و الزهراء و الطاهره. [۲۴]
در شرح و توضیح این اسماء گفتهاند او
▪ فاطمه است زیرا كه از شر و از دوزخ بریده است .
▪ طاهره است یعنی پاك و پاكیزه از نقایص و صفات ناپسند.
▪ زكیه است یعنی رشد یافته و رشد یابنده در جنبه كمالات و خیرات.
▪ مباركه است یعنی صاحب خیر و بركت در علم و فضل و كمالات و نسل .
▪ صدیقه است یعنی بسیار راستگو و درست.
▪ راضیه است یعنی خشنود به رضای حق و تسلیم در راه او.
▪ مرضیه است یعنی مورد پسند خدا و اولیای او.
▪ محدثه است یعنی زنی كه فرشته الهی با او سخن میگوید.
▪ مطهره است یعنی از هر آلودگی و پلیدی دور است .
▪ نامهای دیگری هم براساس روایات، برای او ذكر كردهاند كه اهم آنها عبارتنداز:
▪- زهراء یعنی كسی كه از او نور و درخشندگی متجلی میشود، فروغ تابان معرفت، نمونه روشن خداپرستی است و نُوُرها اشتقّ مِن نور عظمهٔ اله.
▪ معصومه یعنی محصوره از گناه.
▪ بتول یعنی كسی كه حیض نشود. التی لم ترحمرهٔ قط [۲۵].
▪ ابن اثیر در النهایه گوید بدان علت بتولش خواندند كه از زنان عصر خود بحسب فضیلت و تقوا و نسب منقطع و ممتاز بود و هم به دلیل انقطاعتش از دنیا و اتصالش بمنبع سرمدی.
▪ منصورهیعنی كسی كه یاری میشود (به قصاص قاتل فرزندش).
▪ حصان یعنی كسی كه عفیف است و پاكدامن.
▪ حره یعنی كسی كه آزاد از وابستگی به خاك و رمل و شوائب آن است .
▪ عذرایعنی بكر و باكره.
▪ هانیه یعنی مهربان در حق شوهر.
▪ شفیعه یعنی دارنده مقام شفاعت.
و اینها خود درس آموزند و جهت دهنده و میارزد كه در خانوادههای شیعی برای فرزندان از اینگونه نامها برگزیده شود. ما را در اسامی دیگری كه برای فرزندان بر میگزینیم اگر اعتراضی نباشد انتقادی وارد است .
● درباره نام فاطمه (س)
در میان اسامی متعددی كه برای اوست نام فاطمه (س) از همه معروفتر و به گوشها آشناتر و در كتب اسلامی ذكر این نام بیشترین است. در مورد معنی و وجه تسمیهاش گفتهاند: او فاطمه (س) است: [۲۶]
▪ لا نها فطمت عن الطمت، بدان خاطر كه از آزار حیض بازداشته شده.
▪ لا نها فطمت عن الشر زیرا كه او از شر بریده و جداست.
▪ لانها فطمت عن الخلقزیرا كه او از مردم بریده شده.
▪ لا نها فطمت محبیها عن النار زیرا كه دوستدارانش از آتش دوزخ دور و بركنارند.
▪ لانها فطمت و شیعتها عن النار زیرا كه او و شیعیانش از آتش دور و بركنارند.
▪ لان الخلق فطموا عن كنه معرفتها زیرا كه مردم از كنه معرفتش بازداشته شدهاند.
▪ لانها فطمت عن ماسوی الهزیرا كه او از غیر خدا بریده است.
▪ و امام صادق (ع): لقد فطمها بالعلم و عن الطمث فی المیثاق - فسماها فاطمهٔ - ثم قال انی فطمتك بالعلم و فطمتك بالطمث [۲۷] خداوند اورا با علم و دانش درآمیخت و از شكول در پیمان بازداشت او را فاطمه (س) نامید و فرمود تو را از كسب دانش اكتسابی بازداشتم و از پلیدیها دور نمودم.
● كنیهها و تعابیر
برای فاطمه (س) كنیههائی است و كنیهها در دنیای گذشته تقریباً نقش نام خانوادگی امروز را برای افراد ایفا میكردهاند این كنیهها متعددند و هر كدام به مناسبتی و در بیان شأنی از فاطمه (س) بكار میرفتهاند.
▪ برخی از آنها در رابطه با انتساب او به فرزندان اوست مثل ام الحسن، ام الحسین، ام المحسن، ام الائمه، ام السبطین، ام الازهار.
▪ برخی دیگر دارای رنگ جامعه و اجتماعند مثل ام المومنین، ام الایتام، ام النساء، ام الامه.
▪ بعضی در رابطه بافضائل اوست مثل ام العلوم، ام الخیره، ام الفضائل.
▪ و بعضی هم در انتساب او به پدرش مثل ام ابیها (مادر پدرش) [۲۸].
تعابیری هم كه از او در دست است همگی زیبا و در خور شأن اوست از جمله:
▪ فاطمه (س) لطیفهای از عالم لاهوت است، فاطمه (س) مظهر زنی كامل و نمونه انسانیت و فضیلت است، فاطمه (س) واجد بوی بهشت است .
▪ فاطمه (س) ریحانه یا گلی خوشبوست و رسول خدا (ص) میفرمود من از فاطمه (س) بوی بهشت را میشنوم.
● تربیت او
او در خانه وحی بدنیا آمد و در مهبط فرشتگان رشد یافت. در محلی نشو و نما كرد كه آیههای قرآن در آن جا نازل شدهاند. خانه او از خشت و گلی بیش نبود ولی خانه زبدهترین انسانهای جهان بود، پدرش خاتم انبیاء و مادرش سیدهٔ النساء او را چون دو بال ملكوتی در میان گرفتند و به رشد و پرورش او همت گماشتند.
او از دیدی نخستین ثمره وحی و نبوت است و طبعاً سرمایهگذاری درباره او بسیار. و این درس مهمی برای مسلمانان است كه برای داشتن نسلی ارزنده و پر ثمر حضور والدین عامل و متعهد ضروری است. پدر و مادر چون دو بالند كه باید فرزند را هم چون جوجهای زیر پر گیرنده و از حرارت بدن وگرمی عاطفه، در آنان حرارت ایمان و علاقه به مذهب را در او پدید آورند و كودكی كه از این حرارت دور باشد بزرگ نخواهد شد.
فاطمه (س) در شرایطی بود كه تنها كودك خانواده بحساب میآید، آنهم خانوادهای كه پسر نداشت. دو خواهر بزرگش پیش از او ازدواج كرد و ترك خانواده خود كرده بودند. همبازی او بدین سان تنها پدر و مادر اویند و همراز او مادرش.
بسته به اینكه سال ولادت او را در چه تاریخی حساب كنیم میتوانیم حدس بزنیم كه ایام شیر خوارگی را در شعب گذرانده یا نه، محتمل است او در همانجا به راه افتاده و یا به زبان آمده باشد و در آن دوران خردسالی و پرستاری جز محیط شعب را ندیده باشد. ولی در تمام دوران خردسالی او پدرش كه مصداق وانك لعلی خلق عظیم است [۲۹] توجه عمیقش را به او مبذول میداشت و مهر و محبتش را درباره او اعمال كرده و برای آیندهای دشوار او را نیكو به بار میآورد. آری همت پدر و مادرش او را ام الائمه ساخت، و فاطمه (س) پروراند كه میراث قرآن و عترت ازطریق او سرایت یابند. در همرازی به مادر به درجهای رسید كه توانست وارث اسرار مادر و متحمل آن باشد. و در همراهی با پدر به درجهای رسید كه لقب ام ابیها گرفت و در همه این مورد عنایت خدا با او قرین بود.
۱- ج ۱ سیره ابن هشام .
۲- سیره حلبیه ج ۱، ص ۱۳۲.
۳- ص ۱۳۱ معالم العترهٔ النبویه.
۴- ص ۱۳۹ كشف الغمه ج ۲.
۵- ص ۲۷۹ سفینهٔ ج ۱.
۶- همان مدرك.
۷- ص ۵۵ الزهراء.
۸- ص ۱۰بحار ج ۱۶.
۹- ص ۳۰۲ تذكرهٔالخواص.
۱۰- مسند احمد ص ۱۱۷.
۱۱- ص ۳۰۲ تذكرهٔ الخواص.
۱۲- عوالم العلوم و المعارف ج ۶ ص ۱۰.
۱۳- ص ۱۷ انوار البهیه.
۱۴- ص ۱۲۹ منتهی الامال.
۱۵- كشف الغمه ج ۲ ص ۱۳۹.
۱۶- احقاق الحق ج ۱۰ ص ۱۲ و منابع دیگر .
۱۷- امالی صدوق ره.
۱۸- زندگانی حضرت زهراء (س)
۱۹- ص ۳۱ منتهی الامال.
۲۰- كامل التواریخ ج ۲، ص ۳۴۱.
۲۱- ص ۱۰۱ - الزهراء
۲۲- بحارالانوار ج ۴۳ ص ۸۰۹.
۲۳- ص ۱۴۳ روضهٔ الواعظین ج ۱
۲۴- ص ۴۱۴ خصال صدوق، ج ۲.
۲۵- ص ۱۵ بحارالانوار ج ۲۳.
۲۶- بحارالانوار ج ۴۳ ص ۱۰.
۲۷- ص ۱۹۱ الزهراء.
۲۸- ج ۳ مناقب ابن شهرآشوب ص ۳۵۷ و ص ۸۶ نخبهٔ البیان فی تفصیل سیدهٔ النسوان.
۲۹- آیه ۴ - سوره قلم.
۳۰- عبدالعظیم ربیعی.
۳۱- انوارالتنزیل - آیات آخر سوره تحریم.
۳۲- بحار ج ۴۳ ص ۹۱.
۳۳- آیه ۸ سوره نجم.
۳۴- ص ۴۳۶ ینابیع الموده .
۳۵- ص ۴۱ ذخائر العقبی.
۳۶- ص ۱۳۲ منتهی الامال.
۳۷- ص ۵۲۲ اسد الغابهٔ ج ۵.
۳۸- آیه ۱ سوره قدر.
۳۹- آیه ۱ سوره كوثر.
۴۰- آیه ۵۴ سوره آل عمران.
۴۱- آیه ۳۳ - تطهیر.
۴۲- شرف المؤید ص ۷.
۴۳- ص ۱۹۸ در المنثور ج ۵ - ص ۱۲۴ ینابیع المودهٔ.
۴۴- همان آیه تطهیر.
۴۵- آیه ۹ حشر.
۴۶- سوره دهر آیه ۸.
۴۷- آیه ۱۱ سوره انسان .
۴۸- آیه ۲۳ سوره شورا.
۴۹- آیه ۲ سوره شمس.
۵۰- آیه ۹ قیامت.
۵۱- آیه ۵ انسان.
۵۲- آیه ۱۹ سوره رحمان.
۵۳- ص ۷۶ كشف الغمه ج ۲.
۵۴- بحار ج ۴۳ ص ۲۴.
۵۵- ص ۲۱۹ كنزالعمال ج ۶.
۵۶- ج ۱ مناقب ص ۴۶۲.
۵۷- ص ۲۲۹ خصایص.
۵۸- بحار ج ۸ كمپانی ص۱۱۱.
۵۹- ص ۹۲ الزهراء.
۶۰- ص ۱۳۵ كشف الغمه.
۶۱- ص ۱۳۷ كشف الغمه.
۶۲- ص ۱۳۳ المختصر.
۶۳- آیه ۱۳۹ سوره نساء.
۶۴- آیه ۲۶ سوره آل عمران.
۶۵- ص ۱۶ بحار ج ۲۵.
۶۶- ص ۱۲۶ ج ۹ - المیزان.
۶۷- ص ۱۳ بحار ج ۴۳.
۶۸- آیه ۲ سوره طلاق.
۶۹- آیه ۱۰۵ سوره مائده.
۷۰- مناقب خوارزمی ج ۱ ص ۵۲.
۷۱- مستدرك حاكم ج ۳ ص ۱۵۳ و ص ۱۱۳ الزهراء.
۷۲- ص ۲۲ بحار ج ۴۳.
۷۳- ص ۲۲ بحار ج ۴۳.
۷۴- اسدالغابه ج ۵ ص ۵۲۲.
۷۵- زندگانی حضرت زهراء.
۷۶- آیه ۴۲ سوره زمر.
۷۷- آیه ۱۱ سوره سجده .
۷۸- آیه ۴۴ سوره زمر.
۷۹- آیه۲۵۵ سوره بقره.
۸۰- آیه ۲۸ سوره انبیاء.
۸۱- ص ۹۲ الزهراء.
۸۲- ص ۲۰ ریاحین الشریعه ج ۱.
۸۳- ص ۹۷ بحار ج ۲۵.
۸۴- با توجه به حدیث كسا .
۸۵- بحار ۴۳ ص ۳۶.
۸۶- ص ۶۵ ریاحین الشریعه ج ۱.
۸۷- ص ۲۱۳ بحار ج ۳۶.
۸۸- ص ۲۰۳ ریاحین ج ۱.
۸۹- تحفهٔ الزائر.
۹۰- زندگانی حضرت زهرا (س).
۹۱- انی تارك فیكم الثّقلین...
۹۲- قل لما اسئلكم علیه اجرا...
۹۳- فاطمهٔ الزهراء ترجمه صادقی ص ۶۱.
۹۴- سخنان علی در مسجد به هنگام خطبه فاطمه (س).
۹۵-ص ۱۴۳ ج ۱ - روضه الواعظین.
۹۶- ص ۵۸ ج ۱ شواهدالتنزیل - حافظ حسكانی.
۹۷- مسند احمد بن حنبل ص ۳۲۳.
۹۸- ص ۲۹۲ - الرحمانی.
۹۹- الذریعه ج ۶ ص ۳۷۸.
۱۰۰- آیه ۶۱ سوره آل عمران .
۱۰۱- ص ۱۳۱ ینابیع الموده.
۱۰۲- دلایل الامامه ابن جریر ص ۱۸.
۱۰۳- ص ۱۳۴ منتهی الامال ج ۱.
۱۰۴- تحفهٔ الزائر - مجلسی.
۱۰۵- ص ۶۶ فرائد السمطین ج ۲ به نقل از امام حسین (ع).
۱۰۶- فخر رازی .
۱۰۷- ص ۵۹ شواهد التنزیل - از جابر.
۱۰۸- آیه ۷۴ سوره فرقان.
۱۰۹- شواهد التنزیل ج ۱ص ۴۱۶.
۱۱۰- احقاق الحق ج ۹ ص ۱۵۷.
۱۱۱- ص ۱۰۷ مقتل الحسین - خوارزمی .
۱۱۲- ص ۱۸ بحار ج ۴۳.
منبع:كتاب در مكتب فاطمه (س)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست