سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مدیریت عمومی
● مقدمه
معمولاً نیازهای بشر اولین انگیزههایی هستند که ارائه یا ساخت محصولی را میسر میسازد. این انگیزهها گاهی باعث میشوند که سازمانهای مختلف برای سودآوری ، بقا و رقابت وادار به انجام دادن فعالیتهایی شوند که در آخر تولید محصول مشخص میشود. محصول را میتوان حاصل یک رشته فعالیتهایی دانست که سازمانها و یا مراکز تولیدی به سبب آنها به وجود آمده است.
اما ممکن است حاصل فعالیتهای سازمانهای مختلف یا مراکز تولیدی، همیشه یک جسم فیزیکی قابل لمس نباشد، بلکه محصول دسترنج این سازمانها بصورت خدمات و سرویسهایی به نیازمندان آن ارائه شود. آنچه که از یک رشته فعالیتهای مداوم یک سیستم تولیدی حاصل میشود محصول می نامیم. محصول میتواند یا بصورت یک جسم فیزیکی قابل لمس به نام قطعه، ماشین یا غیره باشد، یا بصورت خدماتی به استفاده کنندهگان عرضه شود.
● «طرح ریزی انتخاب تجهیزات و خودکاری»
ماشین آلات و تجهیزات بیش از هر عامل دیگر بر یک استقرار مناسب تأثیر مستقیم میگذارند.
معمولاً مهندس طراح ماشینآلات و تجهیزات لازم برای تولید یک محصول مشخص را انتخاب نمیکند بلکه این کار عمولاً به وسیلهی مهندسی ابزار یا مهندسی تولید انجام میشود این تصمیمگیریها بر حل استقرار تأثیر زیادی دارد لازم است مهندس طراح در حین برنامهریزی مشورتهای لازم را با مهندس ابزار به عمل آورد.
خصوصیاتی که در استقرار تجهیزات از اهمیت فوقالعادهای برخور دارند.
۱) محل اپراتور
۲) خدمات مورد نیاز
۳) نگه داریهای اضطراری مورد نیاز
۴) نگهداریهای دورهای مورد نیاز
۵) محل استقرار کنترلها
۶) ابزارهای برقی و دستی مورد نیاز
۷) ابزارهای مورد نیاز
● تقسیمات عملیات تولیدی
با توجه به انواع کنترل کنندههای متداول عملیات تولیدی را میتوان به ۳ گروه تولید هستی مکانیزه و خودکار طبقهبندی کن که انتخاب هر یک از شیوههای تولیدی تجهیزات و ماشینآلات مختص به خود را داراست.
● استقرار ادارات و دفاتر
ادارات و دفاتر باید در محلی قرار گیرند که بتوانند به طور موثر و با بازدهی قابل قبول خدمات خود را ارائه دهند.
یک کارخانه معمولاً دارای
۱) فضای مخصوص مدیریت و مدیر عامل
۲) دفاتر عمومی
۳) دفاتر تولیدی است که نحوهی استقرار و انتخاب آشنا براساس نوع خدماتی است که از آنها انتظار داریم.
● محل استقرار ادارات
ادارات و دفاتر فنی میتوانند در محلهای زیر قرار گیرند:
۱) در داخل ساختمان کارخانه
۲) در یک ساختمان جداگانه در مجاورت ساختمان کارخانه
۳) در یک ساختمان جداگانه با فاصله از ساختمان کارخانه
اگر محل دفاتر در داخل کارخانه انتخاب شود توصیه میشود که حتی الامکان در طبقه یا طبقات فوقانی قرار داده شوند زیرا از روشنایی کافیبرخوردار است و طبقات زیرین برای قطعات سنگین و ماشینآلات باقی بماند.
اگر ساختمان مجاور کارخانه توسط پلها و تونلهایی به ساختمان کارخانه مرتبط شود باعث میشود که سرپرستان و سرکارگران برکار پرسنل نظارت بهتری داشته باشند.
استقرار ساختمان دفاتر اداری مستقل و با فاصله از کارخانه موقعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد که رفت و آمد پرسنل بین کارخانه و دفاتر کم باشد.
● گسترش کارخانه و طرح توسعه
طرح گسترش کارخانه یکی از اهداف مهمی است که مدیریت باید همیشه آن را مدنظر داشته باشد شکل ساختمانی و میزان سرمایهگذاری از محدودیتهای مهم برای رسیدن به این هدف است دلایل زیادی برای طرح گسترش کارخانه وجود دارد.
۱) به علت پایین بودن ظرفیت کارخانه ممکن است مقدار تقاضا برآورده نشود.
۲) ممکن است محصول جدیدی فه حفظ تولید اضافه شود.
۳) ممکن است فرآیند جدیدی برای ساخت در نظر گرفته شود.
۴) ممکن است عملیات اضافی یا سرویس زیادتری مورد نیاز باشد.
۵) بعضی از قطعاتی را که قبلاً با کارخانههای دیگر قرار داد ساخت داشتیم ممکن است بخواهیم در کارخانه خودمان تولید کنیم.
● تعادل خط تولید
تعادل خط تولید که تعادل خط مونتاژ نیز نامیده میشود.
تکنیکی است که مدیریت با تکیه بر آن میتواند توازنی بین ظرفیتهای ماشین آلات ، تسهیلات و ....به وجود آورد.
تعیین فضای انبار یکی از مراحل مهم طراحی کارخانه است روشهای متنوعی برای انبار کردن مواد وجود دارد.
۱) ظروف
۲) قفسهها
۳) کمد
۴) چیدن اقلام روی هم
۵) استفاده از نقاله
۶) روشهای مکانیکی و مکانیزه با استفاده از کامپیوتر
● طراحی استقرار به کمک کامپیوتر
۵ برنامه معمول وجود دارد که استقرار را به کمد کامپیوتر طراحی میکند.
اولین برنامه طراحی استقرار به کمک کامپیوتر است Craft
در سال ۱۹۶۳ نوشته شده است استقرار را بهبود و گسترش می دهد
مخفف طراحی کامپیوتر و تسهیلات است Cofad
اصلاح شدهی برنامه Croft است و مدلی است که هم طراح استقرار و هم سیستم جابهجایی موارد را با هم در نظر میگیرد.
مخفف Planet
آنالیز طراحی استقرار و تکنیک ارزیابی برای تولید و ارزیابی استقرار به کارگرفته میشود.
به روابط یک بخش با بخش دیگر میپردازد و بیشتر به صورت Corlap ریاضی است.
بر همان اصولی بنا شده است که Cprlap بنا شده است Alper که اگر مشکلی در خصوص انتخاب بین چند بخش وجود داشته باشد آن را به شکل تصادفی حل میکند.
شرایط ایدهآل و ایمن کار حقی است که همواره باید توسط مدیریت مدنظر باشد محیط سالم و ایمن علاوه بر افزودن بازدهی و بهرهوری انگیزههایمثبت افراد را افزایش میدهد و از بی قیدی کارکنان نسبت به محیط کار میکاهد. یک مدیریت موثر با برنامهریزی صحیح باعث کاهش خطاها میگردد و بازدهی را افزایش میدهد.
«کوستاس ان درویتیسوتیس» تفاوت بین ارائه خدمات و محصول را براساس چندین نکته بیان کرده است. از جمله اینکه، ارائه خدمات میتواند برای حفظ شرایط مناسب زندگی (تعمیرات، نگهداری، بهداشت و غیره) است و یا برای فراهم کردن سایر نیازهای جامعهی بشری مثل تفریحات، رستورانها، مساجد، حمل و نقل شهری و مانند آن میتواند باشد.
دربارهی تفاوتهای بین خدمات و محصولات میتوان به نکات زیر هم اشاره کرد:
۱) خدمات معمولاً باید در ارتباط با مردم و استفاده کنندگان آنها باشد، این خدمات بطور کلی در هنگام ارائه مورد استفاده قرار میگیرند مانند حمل و نقل، بهداشت، بیمارستانها و ...
۲) نحوهی توزیع و ارائه خدمات، دارای مشکلات و مسائل خاص بیمارستانها، صندلیهای خالی قطارها و ....
۳) خدمات به سختی قابل استاندارد کردن هستند بنابراین گذاشتن معیارهای مشخص و معین برای آنها مشکل است. مثلاً ممکن است روش خدمت دهی در بیمارستان یا نحوهی ویزیت دو پزشک که در حدی تخصص یکسانی دارند متفاوت باشد البته میتوان در این زمینه با ارائهی استانداردهای خاص تا اندازهای ضوابطی را اعمال کرد.
۴) خدمات هم مانند محصولات با تغییر در مقدار تقاضا تغییر میکند. این تغییرات میتواند فصلی، ماهانه و یا حتی ساعتی باشد.
۵) عامل زمان میتواند در نحوهی ارائهی خدمات موثر باشد، زیرا نیازهای بشر به بهداشت، محیط زیست خدمات سریعتر و چیزهای دیگر همواره در افزایش و تغییر است. بطور کلی اکثر سیستمهای عملیاتی، ترکیبی از محصول و خدمات را ارائه میکنند و تحقیقات و بررسیهای لازم را چنان پی میگیرند که بتوانند به همراه محصول، یک سیستم خدماتی مناسب و در خور برای رضایت مشتری فراهم آورند.
طرح هر محصول یا ارائهی هر خدمت، باید با نیازهای مصرف کنندگان آن هماهنگ باشد. بنابراین برای ارائهی هر طرح خوب، باید مصرف کننده را شناخت و با نیازهای او برای این نوع محصول یا خدمات آشنا شد.
بررسی مواد اولیه از نظر فرآیند: قابلیت انتخاب مواد اولیه مختلف که برای ساخت یا ارائهی خدمات مورد نیاز است که خصوصیات اقلام، تکنولوژی موجود، خصوصیات و ویژگیهای هر یک از مواد مورد نظر بستگی دارد. هر محصول دارای ویژگی و محدودیت خاصی است؛
انتخاب مواد را میتوان به سه مرحله تقسیم بندی کرد:
۱) نوع موادی که باید در محصول نهایی بکار گرفته شود تا مورد پسند مشتری قرار گیرد. این مواد باید علاوه برداشتن خصوصیت مهندسی مثل دوام، مقاومت، ترکیب، وزن و غیره از نظر شکل ظاهر، رنگ و ظرافت و حتی نوع بستهبندی هم مورد تأیید و پسند مشتری باشد. در این مرحله طراح باید با قسمت فروش و بازاریابی کارخانه، همکاری نزدیکی داشته باشد، تا اطلاعات درستی در مورد نیاز و سلیقهی مصرف کننده بدست آورد.
۲) موادی که برای تولید محصول به کار برده میشود باید طوری انتخاب شود که دارای مناسبترین خصوصیات لازم باشد. این مواد را میتوان به تهیهکنندگان مختلفی سفارش داد. در این مرحله هدف اصلی، شناسایی این تهیه کنندگان و نوع موادی است که ارائه میدهند. این انتخاب بیشتر بر مبنای اقتصادی و با توجه به برآورده شدن هدف طراح از خصوصیات فیزیکی مواد، حاصل میشود. همچنین عوامل دیگری مثل کیفیت ارائه خدمات پس از فروش ، قابلیت اطمینان در ارائه این خدمات و تحویل به موقع بسیار مهم است. مدیریت در غالب اوقات باید توازنی بین افزایش قیمت مواد و افزایش قابلیت اطمینان سرویسهای خدماتی در انتخاب مناسب مواد ایجاد کند.
۳) انتخاب مواد باید با توجه به هزینههایی که در آماده سازی و بکارگیری آن مصرف میشود، صورت گیرد. طبعاً هزینهی تراشکاری یک فولاد سخت به مراتب بیشتر از تراشکاری آلومینیوم یا فلزات غیر آهنی است در نتیجه در درجهی اول باید خصوصیات کارکردی آن مواد را دقیقاً شناسایی کرد سپس با در نظر گرفتن قابلیت تجهیزات و کارهای واحد تولیدی به انتخاب آن اقدام کرد.
دقت عمل در عملیات و فعالیتهای مختلف، هم به کیفیت محصول نهایی میافزاید و هم در قیمت گذاری تأثیر بسیار دارد. بارها دیده شده که اگر دقت در ساخت محصولی را دو برابر افزایش دهیم، قیمت آن مسلماً بیشاز دو برابر تغییر خواهد کرد. هر محصولی به دقت و خطای مجاز خاصی نیاز دارد.
● طرح ریزی فیزیکی در سیستم تولیدی
یکی از ارکان مهم طراحی سیستم تولیدی، روش قرار دادن وسایل و تجهیزات ، اعم از ساختمانی یا مکانیکی این است که سیستم تولیدی به بهترین نحوه و با کمترین هزینه، قادر به برآورد نیازها و استفادهی مفید از وسایل باشد. برای تشکیل هر سیستم تولیدی، ابتدا تصمیم گرفته میشود که چه محصولی باید ساخته شود ، سپس نمودارها و تعاریف این اهداف مشخص میشود، پس از آن مساله تعداد و اندازهها پیش میآید که نشان دهندهی میزان نیاز پیش بینی آینده و روشهای آماری و همچنین مشخص کنندهی جوابهای مناسب برای این لحظه از تصمیمگیری است. سپس با استفاده از چنین اطلاعاتی که سیستم تولیدی طرح ریزی میشود.
● تصمیمگیری برای ظرفیت کارخانه
تصمیمگیری در مورد ظرفیت کارخانه باید به وقت صورت گیرد. در این میان بهترین عامل تعیین کننده در تصمیمگیری ، نمودارهای فروش یا تقاضاست. مثلاً فروش یخچال در تابستان زیاد و در زمستان بسیار کم است.
بنابراین ظرفیت کارخانه اگر براساس بالاترین مقدار تقاضا (فروش یخچال در تابستان) در نظر گرفته شود، تصمیمگیری بهینه نیست. بنابراین انتخابهایی که در زمینهی استفاده از نمودارهای فروش میتواند گرفته شود به صورت زیر خلاصه میشود:
۱) تعیین ظرفیت کارخانه بر طبق بالاترین نقطه فروش
۲) تعیین ظرفین کارخانه به صورت معدل فروش در طول سال اگر معیار انتخاب بر طبق نمودارهای فروش در نظر گرفته شود، تصمیمگیرنده باید مقدار احتمال یا ریسک هزینه انبار داری را به حداقل برساند همچنین باید مقدار نیروی کار لازم و دستمزدها را بطور متغیر انتخاب کند، یعنی کارخانه غیر از مواقعی که در بالاترین حد، تولید دارد در بقیه مواقع کمتر از ظرفیت واقعیش کار میکند.
بنابراین باید از به حداقل رساندن هزینه انبار داری و داشتن نیروی کار متغیر و بهترین استفادهی از آن ،حد متوسطی را برای تولید انتخاب کرد.
● تعیین ظرفیت درآینده
وقتی تخمین میزنیم که چه ظرفیت مجازی را برای کارخانه اعلام کنیم، با مسأله متعهدی روبرو میشویم. اول اینکه آیا باید این تخمین را طوری انجام دهیم که در آینده نیز جوابگوی نیازها باشد یا اینکه این تخمین باید برای آیندهای مشخص مثلاً یک یا پنج یا ده سال آینده صورت گیرد؟ ثانیاً آیا در حال حاضر امکان آن را داریم که ظرفیت را چنان بالا بگیریم که جوابگوی احتیاجات ده سال آینده باشد؟
ثالثاً در صورت جواب مثبت آیا امکان فروش و نگهداری قطعات اضافی وجود دارد؟ نکاتی که دران تصمیمگیری ذکر شد مؤید این است که تولید محصول بیشتر، ارزانتر از قطعات اولیهی تولیدی است ، یعنی مثلاً اگر تولید روزانه ۱۰۰۰ قطعه باشد و هر قطعه ۵۰ تومان برای کارخانه تمام شود، در صورتی که ظرفیت را به ۲۰۰۰ قطعه برسانیم، قیمت تمام شده مسلماً از ۵۰۰ تومان کمتر خواهد شد. زیرا هر چه تولید زیادتر شود به همان نسبت قیمت تمام شدهی قطعه کمتر میشود. نکتهی دیگر اینکه وقتی کارخانه کمتر از ظرفیت کار می کند سطح تولید هر مقداری که باشد، به هر حال مقداری وقت هدر رفته خواهیم داشت . چون به هر حال ما نمیتوانیم از حداکثر ظرفیت ماشینها، حتی با برنامهی دقیق استفادهی صد در صد کنیم، بنابراین اضافه کردن ظرفیت میتواند تا حدودی این مسأله را حل کند و لزومی ندارد که ماشین آلات جدید خریداری شود.
● برنامهریزی شیفت مرکب و تأثیر آن بر ظرفیت طراحی شده
سوال دیگری که در مورد تعیین ظرفیت کارخانه مطرح میشود این است که اضافه کردن تعداد شیفتها به چه نسبت میتواند جوابگوی نیاز باشد بیآنکه احتیاجی به افزایش ظرفیت کارخانه احساس گردد؟ همان طور که ذکر شد افزایش ظرفیت کارخانه نسبت مستقیمی با مقدار سرمایه گذاری داردکه معمولاً با ضریبی نشان داده میشود:
هر چه ظرفیت بالاتری مورد نظر باشد، نیاز به تهیهی ماشین آلات مدرنتر و بزرگتر مطرح میشود و بنابراین به مقدار سرمایهگذاری بیشتری نیاز است. در این میان میتوان راه دیگری را نیز در نظر گرفت و آن افزودن تعداد شیفتها یا بستن قرار دادهای جداگانه با سایر کارخانهها برای تولید قطعاتی است که سرمایهگذاری برای تولید آن فعلاً مقرون به صرفه نیست. در اینجا باید متذکر این نکته شد که با اضافه کردن شیفتها میتوان این انتظار داشت که از زمان بلا استفاده ماندن (خوابیدگی) ماشین تا حدی جلوگیری شود.
● تبدیل ظرفیت به واحد کار انجام شده
وقتی از ظرفیت در حالت کلی بحث میکنیم ، نمیتوانیم تعریف مشخصی برای آن ارائه کنیم. مثلاً در صنایع فولاد میتوان از مقدار تولید فولاد در روز یا هفته یا ماه بر حسبتن و درکاخانهی اتوموبیل سازی از تعداد اتوموبیل تولیدی در سال بعنوان ظرفیت نام برد. حال اگر یک کارگاه تراشکاری که کارهای مختلفی را انجام میدهد. در این گونه کارخانهها تولید به اندازهای مختلف است که نمیتوان ظرفیت خاصی برای هر یک از کارها تعریف کرد. در اینجا باید یک تعریف عمومی از ظرفیت بشود تا امکان کاربرد آن در هر واحد تولیدی و با هر سیستم کاری وجود داشته باشد.
واحدی که در اینجا پیشنهاد میشود تعداد ساعتی است که یک ماشین در یک روز کاری انجام میدهد که اصطلاحاً آن را ساعات در دسترس برای ماشین مینامند. این واحدی است که برای هر نوع کارخانهای و با هر نوع محصولی قابل استفاده است. به عبارت دیگر همان تعداد ساعات کار مفیدی است که از کارخانه میتوان انتظار داشت. با داشتن چنین واحدی تبدیل آن نه ظرفیت فیزیکی بسیار آسان است.
● برنامهریزی اولیهی تولید
قبل از آنکه فرآیندهای اصلی طراحی شروع شود، باید اطلاعاتی را برای تصمیمنهایی مهیا کرد. تهیهی این اطلاعات باید با سازمان دهی خاص و برای مقاصد خاص و تعریف شده تهیه شود. این اطلاعات پس از بررسی و تحلیل به شکلی قابل قبول برای استفاده در مهندسی فرآیند و برنامهریزی تولید در اختیار مسئولین و مجریان قرارخواهد گرفت. یکی از اطلاعات اساسی مورد نیاز فرآیند طراحی، محاسبه حجم تولید میباشد.
تخمین حجم تولید که آیا ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰، ۱۰۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰۰ قطعه یا بیشتر باشد و این مقدار محصول باید در طی چه مدت تولید شود مشکل است. همان طور که در مباحث آینده اشاره خواهد شد بسیاری از روشهای تولید در ساختن قطعه بستگی زیادی به حجم میزان تولید محصول دارند. اساساً مقدارحجم و میزان تولید و اطلاعات در این زمینه، بیشتر برای تخمین و پیش بینی فروش به کار میرود و معمولاً هر دو برای پیش بینی فروش یا در برنامهریزی دراز مدتتر فروش ضروری است.
● تجزیه و تحلیل محصول
پس از آنکه تصمیمگیری اولیه دربارهی ادامه دادن برنامهریزی و مطالعهی بیشتر جزئیات آن گرفته شد، باید مطالعهای کلی دربارهی ارتباط بین محصول و فرآیند تولید نیز صورت گیرد محصولی که در فرآیند تولید به وجود میآید باید دارای خصوصیاتی باشد که برای آن تعریف شده است.
به عبارت دیگر خصوصیات آن براساس اهدافی باشد که براساس آن تولید شده است. در تجزیه و تحلیل محصول مراحل زیر را باید کاملاً در نظر گرفت:
۱) محصول عمل میکنید معنی مکانیسمی که برای آن طراحی شده بود بطور صحیح کار میکند.
۲) کیفیت آن مناسب باشد یعنی مطابق با استاندارد تعیین شده باشد.
۳) محصول از نظر شکل ظاهری برای خریدار یا استفاده کننده قابل قبول باشد.
۴) تولید شدنی باشد و این عمل با هزینه ای قابل مقایسه و رقابت با محصولات همنوع خود باشد.
● دوره (سیکل) عمر محصول
دوره (سیکل) عمر محصول نکتهای است که همیشه در نوشتهای مدیریت بازاریابی مورد بحث قرار میگیرد، طبق این نظریه، محصولات به مدت محدودی در بازار میماند و در طول این دوره، از مراحل معرفی ، رشد، بلوغ، اشباع و در نهایت نزول میگذارند. نظرات چندتن از صاحبنظران از جمله «بوز»، «آلن» و «هامیلتون» در مورد فروش و سود حاصل از محصولات،توسط نویسندگان بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. اگر این نظریات صحیح باشد، منحنی عمد محصول باید در فرآیند طراحی محصول توسط مدیران مورد توجه قرار گیرد. اگر این حقیقت که هر بازاری، عمر محدود دارد درست باشد.
مدیر مطلع میشود که وضعیت هر محصول در بازار و مدت زمان دوام آ چگونه است. اگر نظریه دورهی عمر محصول معتبر باشد، مسلماً مورد استفاده مدیر برنامهریزی محصول قرار خواهد گرفت. مراحل دورهی مزبور به شرح زیر است.
الف) مرحلهی معرفی:
در این مرحله، فروش و «حاشیه سود» در سطح نازلی است. سطح فروش پایین است زیرا تبلیغات و فعالیتهای فروش در بازارهای مصرفی و صنعتی برای ایجاد تقاضا، به زمان نیاز دارد. مصرف کنندگان و خریداران صنعتی ابتدا رغبت زیادی به مصرف کالاهای ناشناخته نشان نمی دهند، بنابراین به دلایل متعدد سود در سطح پایین میماند. برای بعضی اقلام مصرفی، تبیلغات زیادی مورد نیاز است و شرکت، مجبور به دادن تخفیف به خرده فروشان میشود. در مراحل اولیه ممکن است مشکلات عمدهی تولیدی وجود داشته باشد که فایقی آمدن بر آنها گران تمام خواهد شد. به دلیل بالا بون هزینهها زیان در این مرحله زیاد است.
خیلی از کالاها ممکن است در این مرحله با شکست مواجه شوند. طبق نظر «پاتن»، راز موفقیت که در این مرحله، تحقیق و میزان مهارت مهندسان در تولید محصول و مهارت در آزمایش و معرفی آن است.
ب) مرحلهی رشد:
اگر محصول، مرحلهی اول را با موفقیت پشت سربگذارد، در این مرحله فروش بیشتر میشود. مصرف کنندگان و خریداران صنعتی، محصول را مورد آزمایش قرار میدهند. اگر از کالا رضایت داشته باشند خریدهای خود را افزایش خواهند داد. بنا به گفتهی «فیشر» بازارهای صنعتی در این مرحله دچار خطا میشوند چون مدتی طول میکشد تا نتیجه ی مصرف آزمایشی آنان مشخص شود. در بعضی از بازارها، این مرحله نمایشی خواهد بود چون بعضی به دلیل خرید دیگران به خرید ترغیب میشوند.
در مورد بعضی از محصولات، مصرف کنندگان شیوه های استفاده از محصول را در مییابند. پاتن معتقد است که در این مرحله ، مساله مدیریت، افزایش حجم توزیع محصول در بازار و جلب اعتماد توزیع کنندگان ، خرده فروشان و مصرف کنندگان است در مورد محصولات مصرفی نام کالا از نظر مشتری مهم است.
بنابراین وظیفه اساسی تولید است. به عقیدهی پاتن بسیاری از محصولات در این مرحله از بین میروند. زیرا گروه مهندسی و تحقیق آن قدر طراحی را طول دادهاند که رقبا وارد بازار شده و آن را به دست گرفتهاند.
ج) مرحلهی بلوغ:
در این مرحله رقابت به خوبی محسوس است وقتی یک محصول ، شرایط فروش خوبی پیدا میکند رقبا نیز کالای خود را به بازار عرضه میکند. البته ممکن است که رقبا در مرحلهی رشد، محصول خود را به بازار عرضه کنند. در این مرحله نرخ رشد کلی بازار رو به کاهش مینهد، زیرا از جذابیت محصول در بازار کاسته میشود و نرخ رشد فروش شرکت اصلی نیز کاهش مییابد. به عقیدهی پاتن نقش اساسی در این مرحله را بازاریابی ایفا میکند. زیرا محصولات رقیب مورد اطمینان مصرف کننده قرار گرفته و کیفیت محصول چندان مورد توجه نخواهد بود. در حالی که نحوهی فروش حساس بوده و محض شروع کاهش سوء شرکت باید به دنبال تحقیق و توسعه بیشتر در مورد محصول جدید باشد.
د) مرحلهی اشباع:
در این مرحله تقاضا برای محصول به بالاترین حد خود میرسد. برای مدتی بازار از این محصول استفاده میکند ولی طبق نظر «راندل» به دلیل افزایش تولید توسط رقبا، عرضه نسبت به تقاضا فزونی مییابد و به همین منظور فروش شرکت اصلی کم میشود. رقابت در قیمت، کیفیت محصول و بازاریابی را افزایش میدهد. بنابراین تولید کننده باید به فکر ایجاد تنوع و تفسیر در محصول باشد.
هـ) مرحلهی نزول:
در این مرحله فروش با سرعت بیشتری کاهش مییابد. ممکن است که کالاهی جدید نیازهای مشتریان را برآورده نسازد، بنابراین حمایت از محصول اولیه در بازار بستگی به تثبیت هزینه ها دارد. چون این مرحله حساس است صلاح نیست که تغییرات کوچک با هزینه زیاد در محصول در خط تولید قرار گرفتهاند به طور متوالی میگذرند.
● فرآیند تولید سفارشی یا کارگاهی
برای تولید و خدماتی که باید در مقابل نیازهای خاص مشتریان قابل انعطاف باشد فرآیند تولید ، پیوسته به دلیل غیر قابل انعطاف بودن جوابگوست. بنابراین باید فرآیند دیگری برای پاسخگویی به اینگونه تغییرات جانشین شد. فرآیند تولید سفارشی یا کارگاهی، این کمبود را در فرآیند تولید جبران میکند.
بنابراین فرآیند تولید سفارشی فرآیندی تبدیلی است که براساس نیاز مشتریان، محصولات گوناگونی را برای تبدیل کامل از مسیرهای مختلفی که از منابع گوناگون تبدیل سرچشمه گرفتهاند میگذارند.
قابلیت انعطاف برای تولید محصولات گوناگون، نیاز به استفاده از افراد ماهر با تخصصهای گوناگون و منابع و ماشینآلات دارد و این بدان معناست که کارگران ماهر با ماشین آلات عمومی که براساس تولید، گروه بندی و نصب شدهاند تولید قطعات و سفارشها را به انجام برسانند.
انعطاف پذیر بودن تولید در اثر هزینه های زیادی است که از موارد ذیل ناشی میشود:
۱) طولانی بودن زمان فرآیند به علت استقرار متفاوت ماشین آلات
۲) نیاز شدید به موجودی کالا در جریان ساخت قطعات و لوازم
۳) وظایف سنگین و سخت از نظر برنامهریزی سفارشهای مختلف که باید فرآیندهای مختلف را طی کنند.
۴) زمان کارکرد ماشین آلات و ضریب بهرهوری آنها که باعث بالا رفتن هزینههاست.
● فرآیند تولید پروژه ای
در بعضی مواقع بیشتر سازمانها برای ساخت و یا تهیهی یک محصول یا انجام دادن خدمت خاصی که منحصر به فرد باشد، مجبور به انجام دادن یک رشته فعالیتهایی میشوندکه ممکن است در آینده دوباره تکرار نشود. این نوع کار از وظایف متنوعی تشکیل میشود که از منابع محدود و هماهنگی بالایی از نظر ترتیب کار برخوردار است.
بنابراین پروژه عبارت از فرآیند محصول یا خدمت نسبتاً پیچیدهای است که وظایف مشخصی را با منابع محدود و مورد نیاز ایجاد میکند. بنابراین در این نوع فرآیند زمان بندی و برنامهریزی بسیار با اهمیت است.
برخی از وظایف مانند برنامهریزی، طراحی، تدارکاتف بازاریابی ، اجاره ماشین آلات و استخدام نیروی انسانی که روی تولید تأثیر دارند و معمولاً در سیستمهای تولید پیوسته و تولید کارگاهی به صورت جداگانه اداره میشوند، در سیستم تولید پروژهای باید در یک جا به صورت مجموعهای در یک مرحلهی زمانی مشخص دقیقاً برنامهریزی شوند تا کار بطور سریع و اقتصادی انجام شود.
● تحلیل هزینهی ظرفیت تولید
تعیین ظرفیت بهینه کارخانه که به اندازه کارخانه بستگی دارد براساس تجزیه و تحلیل جریانهای نقدی شیوههای (آنترناتیوهای) اندازه کارخانه صورت میگیرد در این زمینه باید با تخمین هزینه کل و در آمد شیوه های (آنترناتیوهای) گوناگون را برای ظرفیتهای مختلف، بررسی کرد. هزینه کل برای هر شیوه (آلترناتیو) با محاسبهی مقدار هزینه متغیر هر واحد و هزینههای ثابت واحد تولیدی تحت مطالعه میتواند محاسبه شود. برای محاسبهی درآمدهای میتوان با توجه به ظرفیت تعریف شده و تقاضای مورد انتظار، درآمد واحد تولیدی را محاسبه کرد. بنابراین با توجه به مقدار پیشبینی تقاضا برای هر سال میتوان اندزاهای را برای کارخانه انتخاب کرد که مقدار برگشت سرمایه را سریعتر کند.
نویسنده :سید محمد سید حسینی
http://athir.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل شهرداری تهران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس قتل
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو کارگران سایپا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات چین بانک مرکزی
تلویزیون سریال رسانه سینمای ایران مقام معظم رهبری سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام تسلا همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری