پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

سایه هواپیما بر ساکنان زمین


سایه هواپیما بر ساکنان زمین

هواپیما و صنعت حمل و نقل هوایی امروزه جزو جدایی ناپذیر زندگی بشر محسوب می شوند تا جایی که زندگی بدون آنها غیرقابل تصور به نظر می رسد

هواپیما و صنعت حمل و نقل هوایی امروزه جزو جدایی‌ناپذیر زندگی بشر محسوب می‌شوند تا جایی که زندگی بدون آنها غیرقابل تصور به نظر می‌رسد. اما بشر برای استفاده از این تکنولوژی چه بهایی می‌پردازد؟ آیا پیشرفت این صنعت خدمت بیشتری به مردم می‌رساند یا ضرر بیشتری به همراه دارد؟

محققان آلمانی به تازگی دریافته‌اند افرادی که به طور مزمن در معرض صدای گوش‌خراش هواپیماهای جت قرار می‌گیرند، مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سکته مغزی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی می‌شوند. بنابر نتایج تحقیقات جدید مردانی که مدت طولانی با اصوات هواپیماهای جت مواجهه داشته‌اند ۶۹ درصد بیش از سایرین به دلیل بیماری‌های قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند. البته در مورد زنانی که در محدوده خطوط هوایی زندگی می‌کنند این آمار بسیار تکان‌دهنده‌تر است. آمار بستری شدن آنها در بیمارستان به دلیل بیماری‌های قلبی ۹۳ درصد بیش از سایر زنان است.

همچنین خانم‌هایی که به شکل روزانه در معرض صداهای گوش‌خراش جت‌ها (حدود ۶۰ دسی‌بل) قرار می‌گیرند ۱۷۲ درصد بیش از سایرین دچار سکته مغزی می‌شوند.

این آمارها در واقع نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که از یک میلیون آلمانی به دست آمده است. سن این افراد ۴۰ سال یا بیشتر و محل زندگی آنها در غرب آلمان نزدیک به فرودگاه کلن- بن بوده است. دکتر ابرهارد گریزر، یکی از اپیدمیولوژیست‌های بازنشسته دانشگاه برمن است. دکتر گریزر معتقد است که زندگی کردن نزدیک فرودگاه می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. او می‌گوید: «اصوات هواپیماهای جت خطرناک‌تر از سایر آلودگی‌های صوتی هستند چون صداهایی ناگهانی و بسیار بلند تولید می‌کنند. همچنین این نوع صدا که صدای خنجری نام دارد موجب ترشح هورمون‌های استرس در بدن انسان می‌شود.»

نکته جالب دیگری هم در این تحقیق وجود داشت. افرادی که نزدیک فرودگاه کلن-بن زندگی می‌کردند علاوه بر بیماری‌های جسمی به مشکلات روانی هم مبتلا شده بودند.

جنس اورتشاید، یکی از اعضای سازمان محیط‌زیست آلمان می‌گوید: «تحقیقات قدیمی‌تر نشان داده بودند احتمال افسردگی در زنانی که نزدیک فرودگاه زندگی می‌کنند بالا می‌رود.»

طبق نظر اورتشاید این گزارش باید زنگ خطری برای حکومت‌هایی باشد که قصد گسترش فرودگاه‌ها را دارند. البته پیش از این هم گریزر مطالعاتی در این زمینه انجام داده بود. این مطالعات نشان دادند خطر ایجاد سرطان پستان و سرطان خون در زنانی که نزدیک به فرودگاه زندگی می‌کنند بیشتر است. زنانی که در معرض صدای ۶۰ دسی‌بلی هواپیماهای جت قرار گرفته بودند دو برابر سایرین به سرطان پستان مبتلا شدند. همه این تحقیقات یک نکته مشترک داشتند: «خانم‌ها نسبت به آلودگی صوتی آسیب‌پذیرتر از آقایان هستند.» اما به هر حال زندگی کنار فرودگاه‌ها سلامتی هر فردی را تهدید می‌کند.

گریزر معتقد است اثرات سوء ناشی از آلودگی صوتی تنها خطرات زندگی کردن کنار فرودگاه‌ها نیستند و هواپیماها علاوه بر صدای خنجری مواد آلاینده بسیار خطرناکی هم تولید می‌کنند.»

البته طرفداران طرح گسترش فردگاه‌ها توجهی به نتایج این تحقیقات ندارند.

به تازگی دولت انگلستان برای ساخت سومین بزرگراه و ششمین ترمینال فرودگاه هیت‌رو در لندن با اعتراض‌های شدیدی روبه‌رو شده است. معترضان معتقدند توسعه فرودگاه‌ها باعث می‌شود بریتانیا به تعهدات خود مبنی بر تولید کربن کمتر پایبند باقی نماند. مقامات آلمان هم برای بالا بردن ظرفیت فرودگاه‌های برلین و فرانکفورت با مشکلات مشابهی مواجه‌اند. به عنوان مثال توسعه فرودگاه شونفلد در جنوب برلین مخالفت‌های زیادی از سوی طرفداران محیط‌زیست به دنبال داشته است. هم‌اکنون در کشور آلمان فرودگاه بین‌المللی جدیدی در حال ساخت است که احتمالا تا سال ۲۰۱۱ تکمیل می‌شود. بنابر تخمین‌های گریزر پس از ۲ سال ۵ هزار بیمار قلبی و ۱۳۵۰ مورد سکته مغزی فقط به دلیل ساخت همین فرودگاه‌ نیازمند بستری در بیمارستان خواهند بود.

رالف کونکل، سخنگوی فرودگاه برلین می‌گوید: «ممکن است نتایج این مطالعات و تحقیقات آثار سوء گسترش صنعت هواپیمایی را نشان دهند اما واقعیت این است که فرودگاه جدید شونفلد ۴۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند. علاوه بر این با افتتاح این فرودگاه، تمام فرودگاه‌های کوچک داخل شهری در برلین بسته می‌شوند که با این کار ده‌ها هزار نفر از مردم برلین از آلودگی صوتی ناشی از این فرودگاه‌ها خلاص می‌شوند، پس اگر با دید بازتری به این مساله نگاه کنیم، نتایج مثبت احداث فرودگاه جدید بسیار بیشتر از اثرات منفی آن خواهد بود.»

البته دکتر گریزر هم متقاعد شده که مطالعات او سلامتی بشر را فقط از یک جنبه بررسی کرده و در مورد مساله گسترش فرودگاه و صنعت هواپیمایی باید براساس برآیند آثار مثبت و منفی تصمیم‌گیری نهایی را انجام داد.

● آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی صوتی صدای ناخواسته یا صدایی با مدت زمان، شدت یا کیفیت غیرطبیعی است که سبب آسیب جسمی یا روانی به انسان می‌شود. واحد اندازه‌گیری صوت دسی‌بل (dB) است که یک مقیاس لگاریتمی است. هر ۱۰ دسی‌بل افزایش نشانگر ۲ برابر شدن شدت صوت است. استانداردهایی که در مورد شدت صوت برای انسان وجود دارد، برای ساکنان مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل در روز و ۴۵ دسی‌بل در شب است.

در حال حاضر در اروپا ۴۰ درصد جمعیت در معرض ترازهایی از صوت قرار دارند که برای سلامت خطرناک است. بیشترین منابع ایجاد آلودگی‌های صوتی که در مناطق مسکونی وجود دارند عبارت‌اند از:

کارخانجات، کارهای ساختمانی، صداهای ناشی از سیستم تهویه منازل و صداهای ناشی از حمل و نقل (صدای موتور هواپیما، بوق اتومبیل و...).

منبع: Time