پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
اخلاق اسلامی و اندیشه ایرانی
نگرش معنوی و توجه به مبادی اخلاق الهی و سیر به سمت مصدر خیر از دیر باز در نهاد ایران و ایرانی ریشه دارد و توجه ژرف ایرانیان به این امور باعث شده تا در جهان اخلاق سرآمد باشند، چه ایرانی در هر دورهای خواسته است که سجایای اخلاقی ملاک و میزان اعمال خرد و کلان وی باشد و تا میتواند از زشتی و پلیدی دور شود.
اینگونه تفکر و توجه به سمت اخلاق الهی و به تبع آن خلق اجتماعی قدمتی بس دیرینه در این خاک پاک دارد، چه تعالیم ادیان باستان نیز به آن تاکید و آن را ملاک و معیار زندگی قرار داده و با توجه به آن سعی در رسیدن به فره و تائید ایزدی داشتهاند و از همه مهمتر این که این اخلاق سمت و سوی روحانی و الهی داشته که حاکی از بلندای فکر و اندیشه حاملان و عاملان آن است و از جمله مهمات این سجایا عدالت گستری و دهش است که تاکید فراوانی بر آن شده است. چنانکه حکیم طوس در این باره بیان میدارد:
فریدون فرخ فرشته نبود
ز مشک و ز عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت این فرهی
تو داد و دهش کن فریدون تویی
و بر پایه همین عدل و داد و دهش بود که انسان خاکی مبدل به مرغ ملکوتی گشته و لایق فرهمندی شده و قدرت غلبه بر اهریمن مییافت.
اما ادامه این روند و توجه به ملکات فاضله اخلاقی بعد از طلوع آفتاب جهانتاب اسلام از افق ایران و روشن نمودن فضای تاریک آن زمان بسیار عمیقتر و ژرفتر گشته و زایشی معنوی را در دل ایرانی پدید آورد و روح خسته وی را جانی تازه دمید.
اسلام با تعالیم عالیه خویش و با تکیه بر توحید محض باریتعالی، اخلاق نابی را ارائه کرد که آشنایی سایر ملل با آن، قلوب مستعدان و تشنگان وادی معرفت الهی را جذب و آنان را شیفته و شیدای سادگی و ژرفای بیحد و حصر خود کرد. اخلاقی که قرآن مطرح میکند نه انسان را به کنج عزلت و خمولی تن میکشاند و نه از چارچوب انسانی خارج میکند، تعادل و توازن روح و جسم را ایجاد کرده باعث میشود تا انسان در سیر خویش به سوی حقالحقایق درعین حضور در اجتماع سیر در درون نموده، سلوک معنوی پیشه سازد و این موضوع قول عارف نامی ابوسعید ابوالخیر را تداعی مینماید که: در هوا روی مگسی باشی، بر آب روی خسی باشی... شرط آن است که در میان مردم باشی و از خدا غافل نشوی.
ایرانیان با مشاهده این طبع و منش والا و درک عینی آن در وجود ذی جود ختمی مآب(ص) که رحمت عالمیان بود و نیز مواجهه با ژرفای عمیق فتوت سرور فتیان عالم مجذوب این خصال شده و با دل و جان پذیرا گشتند.
در این باره در کتاب خاتمالنبیین تالیف عباس مهرین آمده است: میگویند امیرالمومنین چون به صفین میرفت به مداین گذرش افتاد. ایرانیان شنیدند که خلیفه یا به گفته خودشان شهنشاه میآید. پذیرایی نمودند و بیرون شهر شتافتند و چون نگاهشان به خلیفه افتاد نماز بردند و تعظیم نمودند. خلیفه پرسید این چه حالی است؟ گفتند رسم ایرانیان چنین است که فرمانده را چنین تعظیم کنند. علی(ع) فرمود باید به خداوند متعال سر فرود آورد و او را نماز برد. شایسته نباشد به ماسوای او چنین تعظیم نمایید. اگر میخواهید ارادت و محبت خویش را اظهار کنید بر او سلام نمایید. این بود قیامتی که در جامعه ایران پدید گشت و پدید کننده آن خاتم النبیین(ص) بود۱.
ایرانیان که توسط سلمان فارسی و هرمزان با حقیقت اسلام آشنا شده بودند و نیز کسانی که از تعصب قومی و نژادی به دور بودند به آغوش اسلام پناه بردند و این موضوع در طول ازمنه باعث شد که مردمان این سرزمین به کنه عقاید اسلام وقوف یافته و بواطن آن را ادراک کنند که این مسأله باعث ایجاد آثار و اثرات شگرفی در تاریخ ایران شد.
مردم ایران در اعصار بعدی و با تکیه بر همین آموزهها یعنی تعالیم ناب اسلام و سنت رسول اکرم(ص) و سیرت علی مرتضی(ع) و ۱۱سلاله پاک حضرت، آثار و اثراتی از خود به یادگار نهادند که هر کدام از آنها در عصر خود بدیع و بینظیر بود که حاکی از تاثیر عمیق اسلام در روح و جان ایرانی داشت.
از جمله آثاری در اخلاق الهی و اجتماعی به وسیله عرفا و حکمای این سرزمین تالیف شد که مباحث عالیه اخلاقی و سلوک فردی را در عین حال رعایت مبادی انسانی در اجتماع مطمح نظر قرار داده و باعث سوق جامعه به سوی تعالی و توازن میشد.
نکته: یکی از صبغههای اخلاقی را در جامعه ایرانی میتوان در جوانمردی و فتوت مشاهده کرد جوانمردان این سرزمین در دوران اسلامی با تکیه بر آیات و سنن توانستند اخلاقی را بنیان نهند که در آن جوامع انسانی از خاک به افلاک بر شود
نجمالدین رازی در مرصاد العباد آورده است: متابعت هوا کردن از راه خدای افتادن است و مخالفت هوا کردن راه خدای رفتن است.... پادشاهی خلق با مقام و مرتبه نبوت میتوان کرد. چنانکه هم رعایت حقوق جهانداری و جهانگیری و عدل گستری و رعیت پروری کند و هم حق سلوک راه دین و حفظ معاملات شرع بجای آورد۲.
از جمله این کتب، اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی، بوستان و گلستان شیخ اجل سعدی، سیاستنامه خواجه نظامالملک، مرصاد العباد نجمالدین رازی و.... را میتوان مثال زد که هر کدام در نوع خویش کوشیدهاند جامعه یا حکام را به سوی عدالت و حقمداری سوق داده از کژی بازدارند. برای مثال سعدی شیراز درباره رعایت اخلاق اجتماعی و ثمره آن در حیات اخروی مینویسد:
کسی خسبد آسوده در زیر گل
که خسبند از او مردم آسوده دل
یا:
طریقت به جز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجاده و دلق نیست
یا حافظ شیراز میگوید:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
اما یکی دیگر از صبغههای اخلاقی و منش والای انسانی را در جامعه ایرانی میتوان در جوانمردی و فتوت مشاهده کرد، جوانمردان این سرزمین در دوران اسلامی با تکیه بر آیات و سنن توانستند اخلاقی را بنیان نهند که در آن جوامع انسانی رو به رشد و تعالی نهاده از خاک به افلاک بر شود.
اصول اخلاقی را که در فتوت بیان میشود بسیار دقیق و نیز لازمالاجراست و یک جوانمرد لاجرم باید متصف به این صفات حسنه بوده و خود نمونه بازر آن شود و این موضوع چنان حائز اهمیت است که مشاهده میکنیم در تاریخ این مرز و بوم و قبل از تدوین قوانین امروزی، اصول و معیارهای فتیان در جوامع ساری و جاری بوده و در حکم قانون عمل مینمود تا جایی که هر صنف از صنوف جامعه تحت نظارت پیر فتی قرار داشت که هم از لحاظ علم و هم عمل از سایرین ممتاز و به فضایل اخلاقی آراسته بود و این پیر فتی قوانین آن صنف را تدوین و بر اجرای درست آن نظارت کرده و خاطی را مجازات مینمود.
اما از ورای اخلاق اجتماعی و سلوک ابناء بشر با یکدیگر در فتوت، اخلاق الهی مطمح نظر قرار دارد که یک جوانمرد را به پایه پهلوانی سوق داده و در نهایت تبدیل به عارفی کامل و سیمرغی بیبدیل مینماید.
در کل ایرانیان با تاسی به منش پاک و قلب چون آیینه خویش تعالیم ژرف اسلامی و سیره نبوی و امامان معصوم(ع)، حصهای بزرگ از اخلاق را دارا بوده و سعی میکردند آن را در زندگی خویش چه در عبادات و چه در معاملات و... مرعی نموده و پای را از دایره آن بیرون ننهند و این میراث عظیم را حفظ و حراست و به نسل آینده منتقل نمایند.
پی نوشتها:
۱ ـ خاتم النبیین یا تاریخ زندگی پیامبراسلام تالیف پروفسور عباس شوشتری(مهرین)، موسسه مطبوعاتی عطایی ۱۳۴۹.
۲ ـ برگزیده مرصادالعباد نجمالدین رازی از دکتر محمد امین ریاحی، انتشارات توس، ۱۳۶۱.
امیر هاشمپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست