چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
باربری به سبـک اشراف زادگان
شرکت خودروسازی GMC وانت جدید خود با نام «سییرا» را معرفی کرد؛ محصولی گرانقیمت که بهرغم ظاهر فانتزیاش، قابلیت حمل هفت تن بار را داراست!
اگر این روزها سری به بازار وانتهای کشور بزنیم با انبوهی از اخبار عجیب و غریب مواجه خواهیم شد. از یک سو، پیکان وانت، این باربر نام آشنای ایرانیها با همان شکل و شمایل تکراری و دست نخورده خود محبوبترین وانت بازار به شمار میآید و از سویی دیگر نسخه وانت پراید نیز توسط شرکت سایپا آماده ورود به بازار بوده و از دیگر سو موج گستردهای از وانتهای چینی با اسامی و برندهای ناشناخته به بازار کشورمان راه یافته یا پشت دیوارهای گمرکات کشور در انتظار مجوز ورود به کشورهستند.
بیتردید روزی که مهندسان و طراحان وانت پیکان(با نام رسمی «باردو») و وانت نیسان(با نام رسمی «جونیور») نخستین ایده ساخت این خودروهای بارکش را طرحریزی میکردند حتی فکرش راهم نمیکردند که این محصولات به مدت چند دهه روی لاینآپ تولیدی یک خودروساز آن هم در کشوری نفتخیز و ثروتمند قرار گیرند!
اما اتفاقات چند دهه گذشته صنعت کشور و به طبع آن مجموعه تصمیمگیریهای نادرست اتخاذ شده در صنعت خودروسازی کشور سبب شد تا در روزگاری که انواع خودروهای سواری و بارکش مجهز به سامانههایی چون GPS، سامانه پارک خودکار و دیگر امکانات ایمنی و رفاهی مدرن هستند، در آغازین روزهای سال ۲۰۱۳ در کشور ما جنجال شمارهگذاری یا عدم شمارهگذاری خودرویی متعلق به سه دهه پیش تبدیل به موضوع روز شود!
اما پس از سالها کشوقوس گویی این بار پلیس عزم خود را جهت توقف شمارهگذاری پیکان وانت جزم کرده است و آنطور که به نظر میرسد انواع لابیهای علنی و غیرعلنی دیگر توان زنده نگه داشتن این بارکش سالخورده را نداشته و اقدامات سازنده وطنی «پیکان وانت» جهت جایگزینی دو محصول جدید یعنی «پیکاپ ایرانخودرو دیزل» و «تندر۹۰ پیکاپ» به جای وانت قدیمی، خود گویای این مسئله است که پس از گذشت چندین دهه تولید و عرضه وانتهای قدیمی و تکراری، گویی زمان تنوع بخشیدن به این سگمنت از خودروهای تجاری سبک در کشورمان نیز فرا رسیده است! اما در آن سوی مرزها اوضاع صنعت وانتسازی(به طور کلی خودروهای تجاری سبک) کاملا متفاوت است.
رقابت فشرده و نزدیک خودروسازان با یکدیگر و پیشرفت روزافزون این طیف از محصولات سبب شده تا بازار وانتها در بازارهای بینالمللی از گرما و تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد. جدیدترین پرده از تلاش خودروسازان صاحب سبک جهان در این بخش، معرفی و رونمایی وانت جدید «سییرا» (Sierra) توسط شرکت GMC آمریکا است. GMC با این محصول امیدوار است که به سلطنت چندین ساله فورد و تویوتا در کلاس وانتهای لوکس پایان دهد.
● درباره سازنده
شرکت خودروسازی GMC یکی از زیرمجموعههای شرکت «جنرال موتورز» آمریکا به شمارآمده که نسبت به دیگر زیرمجموعههای این شرکت از شهرت کمتری برخوردار بوده و به طور اختصاصی به طراحی و تولید محصولات شاسیبلند دو دیفرانسیل میپردازد. با آنکه آغاز به کار این خودروساز به سال ۱۹۱۲ بازگشته و یکی از خودروسازان قدیمی ایالات متحده به شمار میآید، ولی سیاستگذاری خاص این شرکت مبنی بر حضور و فعالیت در سگمنتهای خاص و محدود، سبب شده تا GMC در خارج از مرزهای ایالات متحده آنچنان که باید و شاید از محبوبیت بالایی برخوردار نباشد اما جالب است بدانید که این برند در سال گذشته پس از «شورولت» دومین زیرمجموعه پرفروش جنرال موتورز در آمریکای شمالی شناخته شد.
این خودروساز علاوه بر طراحی و تولید انواع خودروهای شاسیبلند لوکس همچون «یوکان» و «تریان»، در چند سال گذشته نگاه ویژهای به رده وانتهای بزرگ لوکس یا اصطلاحا «تراک»ها داشته است. نسخه فیس لیفت(بهینهسازی شده) «سییرا» مدل ۲۰۱۴ جدیدترین وانت این خودروساز است که GMC به تازگی تصاویر و اطلاعات مربوط به آن را منتشر کرد.
● لباسی نو بر تن بارکش ۱۵ ساله
سییرا که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، تاکنون در سه نسل و در بیش از ۱۰ نسخه مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. با آنکه نسل فعلی این وانت در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد اما طراحان GMC با کشیدن دستی بر سر و گوش آن، چهره این وانت را به روزتر و مدرنتر ساختهاند. این خودرو تجاری سبک با چهرهای عضلانی و دارا بودن مشخصههایی چون جلوپنجره حجیم کرومی و گرافیک بسیار زیبای چراغهای جلو، چهرهای فراتر از یک وانت را تداعی میسازد. طول، عرض و ارتفاع این وانت به ترتیب برابر با ۵۸۶۴، ۲۱۰۶ و ۲۰۸۰ میلیمتر بوده که حاکی از قابلیت بالای این بارکش جهت جابهجایی بارهای حجیم و سنگین است. فاصله بین دو محور ۳۷۷۵ میلیمتری به همراه تایرهای ۲۰ اینچی این وانت را نیز به ارقام فوق اضافه کنید تا مهندسی پیشرفته بدنه سییرا بیش از پیش عیان شود. ضمن اینکه مدیران GMC امیدوارند دقت در مونتاژ و کیفیت بالای متریال به کار رفته در ساخت این خودرو، سییرا را یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود قرار دهد.
اما آنچه در سییرا بیش از هرچیز دیگر جلب توجه میکند، طراحی داخلی مدرن و جاهطلبانه آن است که با نیم نگاهی به دکوراتیو داخلی آن احساس روبهرویی با یک خودرو شاسیبلند لوکس خواهیم داشت تا یک وانت بارکش! نکته تاثیرگذار و جالب توجه در طراحی داخلی این وانت، طراحی ادوات و دکمههای روی فرمان و پنل مرکزی آن به صورت حجیم و بزرگتر از حد معمول است که دلیل آن راحتی کارکرد با این ادوات و دکمهها با دستکشهایی است که راننده یک وانت احتمال دارد در هنگام کار بر دست کند. از دیگر تجهیزات رفاهی و ایمنی فضای داخل کابین سییرا میتوان به صندلیهای چرمی مجهز به گرمکن، سامانه کنترل تهویه مطبوع خودکار، سامانه ردیاب ماهوارهای با نمایشگر لمسی ۴/۲ اینچی، سیستم صوتی حرفهای با حافظه داخلی ۸۰ گیگابایت و درگاه ورودیiPod، نمایشگر دید در شب و سامانه تشخیص خوابآلودگی راننده اشاره کرد.
● قوای محرکه
مهندسان GMC برای مدل جدید سییرا، طیف گستردهای از پیشرانههای کاملا جدید را در نظر گرفتهاند که هر یک مجهز به آخرین فناوریهای نوین کاهش آلایندگی هستند. با توجه به سختگیری دولت آمریکا در قبال مسائل زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت سوختهای فسیلی در این کشور، مهندسان GMC در طراحی و پردازش پیشرانههای به کار رفته در سییرا ۲۰۱۴، دکترین مشخصی را پیش گرفتهاند که آن چیزی جز «بازدهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. دو پیشرانه شش سیلندر بنزینسوز به حجم ۴/۳ و ۵/۳ لیتری به همراه یک پیشرانه ۸ سیلندر ۶/۲ لیتری از جمله جدیدترین پیشرانههایی هستند که در این وانت به کار گرفته خواهند شد.
با آنکه قدرت تولیدی پیشرانههای شش سیلندر این وانت به ترتیب ۲۰۰ و ۳۲۰ اسب بخار اعلام شده که برای چنین محصولی ارقام قابلتوجهی به شمار میآیند، اما وقتی بدانیم که پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی این خودرو قدرتی معادل ۴۱۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهد، درمییابیم که مهندسان GMC نگاهی فراتر از یک «وانت» به این محصول داشتهاند. گفتنی آنکه هر سه پیشرانه فوق مجهز به فناوری مدرن EcoTec بوده که به لطف سامانه تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها، دارای میزان مصرف سوخت قابل توجهی هستند.
همچنین مجموعه سیستم ترمز هیدروبوست به همراه دیسکهای ۳۵۵x۴۰ میلیمتری در محور جلو و ۳۶۰x۳۴ میلیمتری در محور عقب، وظیفه متوقف ساختن این باربر سنگین وزن را بر عهده خواهند داشت. طبق اعلام رسمی شرکت GMC نسخه بهینهسازی شده سییرا دارای ظرفیت حمل بار ۱۲۲۵ کیلوگرمی و ظرفیت یدککشی معادل ۵۸۰۰ کیلوگرم را داشته که با این حساب میتوان سییرا را یکی از توانمندترین وانتهای بازار در این بخش دانست. شرکت GMC هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت احتمالی نسخه جدید سییرا را منتشر نساخته، اما پیشبینی میشود که این محصول با قیمت پایه ۴۰ هزار دلاری(بدون تجهیزات سفارشی) و از بهار سال جاری میلادی روانه بازار شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست