یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
افراط و تفریط , پدیده های تاریخی
افراط و تفریط در رفتار و کردار پدیده هائی هستند که آثار مخربشان از بدو فرود حضرت آدم و کشته شدن هابیلش ، تا دوران رسالت حضرت خاتم و زنده به گورکردن دختران دیارش ، از کشور گشائی ها ی آغشته به دریای خون سلاطین و جنگ های صلیبی و جهانی ، تا ظهور زندگی های نوین و بمباران های هسته ای و شیمیائی ، کم و بیش گریبانگیر جوامع مختلف بشری بوده اند و انسان ها از پیامدهای ویرانگر اینگونه رفتارهای ناپسند اجتماعی در رنج همیشگی بسر میبرند .
واژه افراط بمعنی زیاده روی و از حد گذرانیدن شخص یا گروهی در کار و کرداری ، و تفریط نیز بمعنی کوتاهی و کم گذاشتن فرد یا گروهی دیگر در کار و رفتاری که بایستی انجام شود میباشد . هر دو گروه نیز تعصب مختص به خودشان را دارند . یکی در زیاده روی و دیگری در کوتاهی مبالغه می کنند . افراط و تفریط دراعمال معمولاً حاصل برآیند غلبه احساسات و منافع شخصی بر عقلانیت و منافع عمومی میباشد و اکثراً نیز منتج به محرومیت جوامع از پیشرفت و سازندگی می شوند .
در نتیجه شاید بتوان گفت در پس هر رفتار مبالغه آمیزی هدفی نهفته است . و آن همانا رسیدن به منافع مادی و یا خیالاً اخروی است . اما روش های دستیابی به آنها در هر یک متفاوت میباشد . بنابراین معیار تشخیص هر جامعه موفق و مترقی برابر است با نسبت میزان وجود افراد معتدل و عقل گرا به تعداد افراد هیجانی و احساساتی همان جامعه . در کشور ماهم بدلیل وقوع حوادث تلخ و ناگوار تاریخی که منجر به تشکیل اقوام مختلف با فرهنگ ها و سنت های متفاوت اجتماعی امروزی گردیده ، بروز اینگونه رفتارها در آن پر رنگ تر میباشد . از این رو شاکله جامعه همواره مابین سنن و مذاهب متحجرانه خرافاتی و فرهنگ های پوچ وارداتی که هر کدام نیز با رفاه و خوشبختی واقعی افراد در تعارض بوده ، سرگردان میباشند . پس بطور مستمر با الگوبرداری های کورکورانه بدنبال هویتی برای خویش هستند .
در واقع از پنج هزارسال قبل که اقوام آریائی بمنظور جستجوی محلی برای چرای احشام و مکانی مناسب برای زندگی به فلات ایران مهاجرت نمودند و کشور ایران را از اتحاد کوروش پادشاه پارسیان و فره ورتیش فرمانروای مادها پس از سالهای طولانی بنیان نهادند ، این سرزمین آبستن حوادث بعضاً رنج آوری بوده است . حوادثی چون ، دوران تصرف ممالک ایرانی بدست اسکندر مقدونی درزمان حکومت داریوش سوم ، تسلط عرب ها در دوران حکومت یزد گرد سوم و نابودی آثار ارزشمند علمی آن دوران علیرغم جهالت ستیزی اسلام ناب ، دوران یکصد و سی ساله استیلای مغولان بر ایران ، دوران حکومت حاکمان نالایق و جدائی قسمت هائی از کشور مانند عهدنامه قصر شیرین و واگذاری عراق به امپراطوری عثمانی ، دوران ننگین قاجاریه و عصر طلائی واگذاری ها مثل عهدنامه های گلستان - ترکمانچای - پاریس - آخال و جدائی سرزمین ها ی قفقاز - افغانستان - مرو - خوارزم از ایران ، دوران اشغال کشور توسط دول استعمارگر بخاطر حضور در کمربند امنیتی هندوستان ، اغفال جامعه بوسیله استعمارگران با ترویج اعتقادات و مذاهب خرافاتی بمنظورغارت منابع کشور، انحراف نهضت مشروطیت بدلیل همزمانی آن با کشف نفت ، دوران رقابت شرکت های بزرگ چند ملیتی در رابطه با مسائل نفتی ، دوران حضور خود فروختگانی همچون میرزا آغاخان های نوری و تقی زاده ها با آن همه علاقمندی به فرهنگ ها و دول اروپائی ، گسترش فرهنگ مبتذل غربی با آغاز واقعه منع حجاب ، حوادث مربوط به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و یا تحمیل جدائی بحرین با قرارداد ۱۹۷۰ ، اشغال افغانستان و هجوم آوارگان افغانی ، دوران دیکتاتوری صدام و نفوذ آوارگان عراقی ، جنگ تحمیلی هشت ساله ، بحران آفرینی های مداوم مستکبران بین المللی بمنظور مستهلک نمودن منابع مادی و انسانی و بالاخره گرفتاری در منازعات داخلی و سرگردانی در روزمره گی ها و مشکلات اجتماعی فرصت هرگونه هویت سازی ریشه ای را از قاطبه جامعه گرفته و بالعکس باعث تحولات انکارناپذری در شاخص های مطلوب اجتماعی و همچنین نوع رفتار و فرهنگ امروزی جامعه ما گردیده و بطور عمده آنرا به سمت دو قطب تندروی های متحجرانه و بی تفاوتی های مبتذلانه متمایل نموده است . بصورتیکه گروهی چشم به ظواهر فریبنده و مبتذل غربی بعنوان مظاهر تجدد دوخته و گروهی نیز در صدد ارائه تصویری خشن از اسلام ناب محمدی (ص) و رادیکالیزه کردن آن میباشند . در واقع افراطیون متعصب با دوری از هرگونه تفکر و تعقل با الگو برداری های غلط و با ایجاد تشکیلات مختلف در راستای منافع یکدیگر هم داستان شده و علی الظاهر با پیش کشیدن موضوعات مورد احترام عمومی باعث انحراف جامعه از مسیر رشد و سازندگی میگردند .
از طرفی تجدد خواهان بی درد نیز با تقلیدهای بدون منطق بدنبال هویت خویش درلابه لای فرهنگ و ظواهرغرب بوده ، در نتیجه مطیع بی چون و چرای اهداف بد خواهانه بیگانگان می شوند . تقلیدهای کورکورانه از جانب هر دو گروه یقیناً موجب کاهش آینده نگری های مدبرانه و افزایش روزمره گی های بد فرجام می شوند . بعبارتی بروز رفتارهای متجددانه و یا دیدگاه های افراطی نسبت به مسائل اعتقادی و مذهبی ، که بعضاً نیز با ریاکاری و تزویر همراه بوده باعث محرومیت جامعه از شکوفائی عقاید سازنده و راه گشا میگردد . در نتیجه عقب ماندگی از رشد رفاه اجتماعی ، حاصل منفعت طلبی های شخصی اینگونه متجددین و مزورین سینه چاک میباشد . تعریف و تمجید های تملق گونه ، عزاداری های هیجانی مثل قمه زنی ، مداحی و سخنرانی های رادیکالی ، ستایش های غیر توحیدی ، بدبینی و سیاه نمائی های افراطی ، توهمات توطئه ، دشمن تراشی و دوستیابی های بدون در نظر گرفتن منافع ملی در روابط خارجی نمونه هائی از اعمال متأثر از افراط و تفریط میباشند . دشمن تراشی های بدون منطق معمولاً منجر به محدودیت در ارتباطات بین المللی و افزایش هزینه های توسعه اقتصادی کشور به دلیل کاهش شرکای قابل انتخاب در مبادلات بازرگانی می گردد .
از طرفی تجارت درفضای محدودتر بین المللی باعث پذیرش شرائط نابرابر در انعقاد معاهدات تجاری و همچنین رونق بازار تولید کنندگان خارجی و افزایش درآمدهای عمومی آنان میگردد . مانند داستان وصول بهای نفت و گاز صادراتی در ازای دریافت قایق ها ی تفریحی ترکیه ای ، محصولات بی کیفیت چینی و مواد غذائی هندی علیرغم نیاز مبرم اقتصاد ملی و تولید داخلی به ارز وارداتی جهت سرمایه گذاری های بیشتر . یکی دیگر از رفتارهای هیجانی رایج شده امروزی کشور ، موج سواری بر روی اشتباهات غیر قابل برگشت گذشتگان میباشد . در واقع آیندگان بقای خود را در تخریب و انکار گذشتگان میدانند و این چرخه در جامعه ما همچنان در حال تکرار است . یعنی بدون تجزیه و تحلیل منطقی نقاط قوت و ضعف گذشتگان در عرصه های مختلف اجتماعی و مدیریتی و همچنین تلاش برای عدم تکرار اشتباهات و یا بهینه سازی نکات مثبت گذشته ، بطور مستمربدنبال تخطئه پیشینیان خود میباشیم . از این رو گرفتار روزمره گی و کشمکش در امور جاری خود شده ، در نتیجه قادر به تدون برنامه های واقع بینانه بر مبنای حوادث و اتفاقات احتمالی در آینده نخواهیم بود . اساساً این نکته را میبایستی همیشه مد نظر داشت که رفتارهای هیجانی و رادیکالی از جانب هر گروه و با هراعتقادی نمیتوانند تغییری در مناسبات جهان بسرعت در حال ترقی امروزی ایجاد نمایند . بنابراین جهان اول و دومی ها همچنان با تعقل و تدبر و با محاسبه ثانیه ها در حال استفاده بهتر از امکانات دنیوی و تسلط بیشتر بر جهان سومی ها میباشند .
پس بروز افراط و تفریط در رفتار و اعمال تنها فاصله ما را با موفقیت و عاقبت به خیری زیاد تر کرده و موجب عقب ماندگی بیشتر جامعه از پیشرفت ها می شوند . خلاصه کلام ، وجود اقوام و مذاهب مختلف شیعه ، سنی ، مسیحی ، زرتشتی ، فارس ، ترک ، بلوچ ، گیلک ، کرد ، لر ، عرب در کشور باعث نمی شوند که به فکر منافع مشترک و پایداری کشتی که همه بر آن سواریم و ایران خطابش می کنیم نباشیم . چراکه در صورت آسیب دیدن کشتی ، هیچ کسی در هیچ کجای دنیا به فکر نجات ما نبوده و بپذیریم دیگران فقط در اندیشه منافعی که میتوانند از طریق ما بدست آورند خواهند بود . پس ناچاریم با بهره مندی بیشتر از خرد و تدبیر در مدیریت ها ، قضاوت ها ، رقابت ها ، رفاقت ها ، انتقادها ، تمجید ها ، نتیجه گیری ها ، برنامه ریزی ها و از همه مهمتر ارتباطات بین المللی راه خود را دراین دریای پر طلاطم هموار نمائیم . درود خدا به روح پاک تمام شهدائیکه با اهدای جان با ارزششان سربلندی و امنیت را برای ما به یادگار گذاشتند .
هوشنگ پورخزائی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست