پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
آثار روانی اجتماعی خداباوری
● مقدمه
الف) موضوع: آثار روانی - اجتماعی خداباوری
ب) بیان مساله:
در باب مطلوب نهایی نوع انسان، دو دیدگاه عمده مطرح است. یكی كمال جوئی و دیگری آرامش طلبی; و شاید این دو در سطوح بالاتر ملازم هم باشند. اما عوامل عمده در رسیدن به این هدف كدامند؟ در این باب هر مكتبی دیدگاهی دارد. دین اسلام، خداباوری را (چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی) عمدهترین عامل در رسیدن به این هدف میداند. اكنون سؤال این مقاله این است كه:
۱) آیا خداباوری بر زندگی افراد اثر میگذارد؟
۲) اگر پاسخ مثبت است مكانیزم این اثر گذاری چگونه و آثار آن كدامند؟
۳) آیا شواهد و مصادیقی در تایید این اثر گذاری وجود دارد؟
ج) اهمیت مساله:
اگر از طریق تحلیل روانشناختی روشن شود كه خداباوری چه مقدار و چگونه حیات بشری را تحت تاثیر خود قرار میدهد، و اگر با مطالعات نقلی (تاریخی و تعبدی) و آماری، مصادیق مثبت و روشنی از این تاثیر و تاثر را در جوامع گذشته و كنونی بیابیم، آنگاه رهنمودهای فراوانی برای تمام نهادهای فرهنگی - اجتماعی، از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، ... بدست آورده و خواهیم توانستبه صورت علمی و قدم به قدم در جهتخداباوری افراد جامعه پیش برویم. میتوانیم به انسان امید و نوید بدهیم كه چگونه انسانیتخود را حفظ كرده و رشد بدهد و تكامل و آرامش روانی را چگونه به دستبیاورد.
د) فرضیهها:
۱) اگر خدا باوری، از طریق مكانیزم روانشناختی صحیح، در افراد و جامعه ایجاد شود، آثار بسیار مثبت و شگفت انگیزی را در پی خواهد داشت.
۲) به مقداری كه افراد یا گروهها و جوامع، از این خداباوری برخوردار بودهاند، آثار و نتایج مثبت آن را در تمام سمت و سوی زندگی خود یافتهاند.
ه) اهداف تحقیق:
دعوت محققان روانشناسی (به ویژه در جامعه اسلامی ایران) به توجه و تحقیق بیشتر در باب خداباوری و مكانیزم و آثار روانشناختی آن.
و) پیشینه تحقیق:
مطالعاتی كه در باب خدا و خداباوری صورت گرفته، بیشتر صبغه فلسفی و كلامی و جامعه شناختی داشته است. در این باب به همان مقدار كه مطالعات هستی شناختی و معرفتشناختی، فراوان است، مطالعات روانشناختی كمیاب و نادر است. بسیارند فیلسوفانی كه در این باب سخن گفتهاند. و بسیارند متكلمان ادیان و اعصار مختلف كه به بحثهای مفصل در این باب پرداختهاند. اما اگر بخواهیم در این باب از دیدگاه روانشناسی مطالعه كنیم، منبعی كه تحت این عنوان به صورت مستقل منتشر شده باشد یا در اختیار نداریم و یا بسیار كم است. اگر چه روانشناسانی مثل فروید در توتم و تابو و آینده یك پندار و یونگ در روانشناسی و دین و خاطرات، رؤیاها، اندیشهها واریكفرام در روانكاوی و دین و ویلیام جیمز در دین و روان و بعضی آثار دیگر، مباحث قابل توجهی در این باب داشتهاند. اما اهمیت این موضوع بیشتر از آن جهت است كه اكتفا به این مقدار پسندیده باشد. این نوشتار بر آن است كه با ارائه آراء دانشمندان واشاره و برجستهتر كردن بعد روانشناختی آن (به ویژه آنچه با مباحث روانشناسی اجتماعی ارتباط بیشتری دارد)، قدمی كوچك در مسیر طرح بیشتر
● توضیح واژگان عنوان مقاله
برای ارائه تصویری روشنتر از موضوع بحث، لازم است در ابتدا به توضیح دقیق در باب واژگان اصلی بحثبپردازیم تا ناخواسته گرفتار نزاع لفظی نشویم.
▪ آثار:
مفهوم این واژه روشن است اما در باب گستره آن متذكر میشویم كه هرگونه اثر فردی یا اجتماعی، ذهنی یا عینی را شامل است. به عبارت دیگر، به تمام ابعاد زندگی نظر داریم كه آیا تاثیری از خداباوری پذیرفته استیا نه؟ و اگر تاثیری پذیرفته، كدام است؟ و طی چه فرایند روانشناختیای بوده است؟روانی - اجتماعی: با این قید، بحث را در ابتدا به روانشناسی فردی و سپس به روانشناسی اجتماعی محدود میكنیم. یعنی مباحثسیاسی، اقتصادی، اخلاقی، مورد نظر نیستند مگر اینكه صبغه روانی اجتماعی داشته باشند.
▪ باور:
اندیشمندان علوم تربیتی و روانشناسی، حیطههای روانی وجود انسان را به سه حیطه شناختی، عاطفی، ورفتاری تقسیم میكنند. در اینكه واژه «باور» بر كدام یك از این حیطهها، صدق میكند اختلاف نظر هست. گاهی آن را به حیطه شناختی صرف مربوط دانسته ومیگویند: باور یعنی شناخت عمیق، شناخت تغییر ناپذیر، یقین داشتن به یك مطلب; گاهی باور را به حیطه عاطفی مربوط میدانند، یعنی با گرایش وعدم گرایش، با میل وانزجار، با احساس خوشایندی و بدآیندی مترادف میدانند: بر این اساس، باور داشتن به خدا یعنی احساس عاطفی مثبتبه خدا داشتن، یعنی خدا را دوست داشتن و... .
مراد این نوشتار از باور، معنایی است كه هم شامل «ایمان» میشود و هم شامل «معرفت» و در مباحث روانشناسی اجتماعی با عنوان «نگرش» شناخته میشود و بنابر این لازم است در باب «ایمان» و «نگرش» بحثهای مستقل و مفصلتری داشته باشیم. باور، اگر با شواهد كافی در دسترس، باشد «معرفت» است و اگر با شواهد كافی در دسترس نباشد «ایمان» است. اما وقتی در مقولات دینی بحث میكینم، بیشتر با مباحث نوع دوم سروكار داریم. مباحثی كه به طور مستقیم با شواهد كافی اثبات نشدهاند، بلكه یا شناختهای سطح بالاتر، واسطه این بارو شده و یا عقل در جا زده و نیازهای وجودی درونزاد عمل میكنند و انسان بدون شواهد كافی، باورمند میشود. به تعبیر دیگر در اینجا باور دینی همان ایمان است و باز به تعبیر روشنتر، باور میتواند دینی یا غیر دینی باشد، اما ایمان، تقسیم به دینی و غیر دینی نمیشود، بلكه همیشه دینی است. پس اگر بحث از خداباوری میكنیم، گرچه از حیث مفهوم با «ایمان به خدا» مترادف نیست، اما از حیث مصداق یكی هستند.
خدا: برای این واژه معانی متعددی گفته شده و ضرورت دارد دقیقا مرادمان را بیان كنیم. خدای مورد نظر ما خدایی است كه ویژگیهای خاصی را دارا است; شامل سحر و جادو و یا هرامر متافیزیكی و یا حتی خدای هر دین الهی و آسمانی نمیشود; بلكه فقط خدای معرفی شده قرانی مورد نظر است و نه حتی خدای فلاسفه یا عرفا یا فقیهان اسلامی. بحث در اثبات وجود خدا نیز نیست، بلكه مراد ارائه یك تعریف است، تعریفی كه تفهیم و تفهم را راحتتر میكند. ولی از آنجا كه
۱) كیفیت تعریف،تابع كیفیت معرفت است
۲) معرفت، دو نوع عقلی و قلبی دارد.
۳) و جهت گیری اصلی این نوشتار یك جهتگیری روانشناختی است
۴) و جهتگیری روانشناختی در باب خدا، بیشتر با معرفت قلبی تناسب دارد تا معرفت عقلی.
۵) و اصولا تفاوتهای متعددی بین معرفت عقلی و معرفت قلبی هست،
۶) علاوه بر همه اینها، هر كدام از دو قسم معرفت، خودش دارای مراتب متعددی است و هر فردی ممكن است در مرتبه خاصی از معرفتباشد و هر مرتبهای نیز شرایط و موانع خاص خود را دارد. با توجه به این مقدمات معلوم میشود كه از یك طرف، ارائه چنین تعریفی، كار آسانی نیست و از طرف دیگر بدون ارائه این تعریف، ادامه بحث ممكن و نتیجه بخش نخواهد بود ولذا باید تلاش كنیم تا تعریف روانشناختی مورد نظر را به خوبی تبیین كنیم، چون آثار خداباوری ارتباط مستقیم با ویژگیهایی دارد كه به خدا نسبت داده و باور داریم. حال اگر ملاحظه شود كه خدای مورد بحث، خدائی است كه همه مردم از طریق قلبخود، او را میشناسند ولذا باید مشترك بین مردم باشد، باز تعریف خدا مشكلتر میشود و ما مجبوریم دنبال مفهومی از خدا بگردیم كه حداقل شامل دو عنصر مشترك با تعاریف دیگران داشته باشد
۱)امری باشد متعالی
۲) متعلق سر سپردگی تام انسان باشد.
اگراینقدر مشترك و همگانی از مفهوم خدا را بهخوبیتصویر كردیم، آنگاه تصویر خدای مورد نظر قرآن نیز آسانتر خواهد شد. برای ایجاد تصور مورد نظر لازم است دو كار انجام شود.
۱) هر كسی به تجربیات درونی خودش در باب آن امر متعالی رجوع كند
۲)بهبعضی تجربههای درونی دیگران از زبان خودشان توجه كنیم.
اگر بخواهیم تعریفی روانشناختی از خدا ارائه كنیم، همین نیاز و احساس نیاز درونی، مناسبترین دریچه ورود است و بسیاری از اندیشمندان نیز روی آن تاكید فراوان كردهاند. «فروید نیاز انسانی به دین را به عنوان مسالهای صرفا روانشناختی تحلیل كرد. او میگفت دین از آرزوی وهمیای برای داشتن پدری محافظ بر میخیزد. ... اشلایر ماخر همچون فروید، نیاز انسان به امر تام و وابستگیاش به عالم را میفهمد.... سارتر، ملحد فرانسوی، در زندگینامه خویش اقرار میكند كه من نیازمند خدا بودم; او به من داده شده بود; بدون اینكه بدانم در جستجوی او بودهام، او را دریافت كردم.»، «كلمه خدا را نمیتوانیم به طور دقیق تعریف كنیم ولی معمولا مقصود از آن عبارت است از آنچه كه دارای مفهوم نهائی است و سرچشمه همه چیز وبالاترین ارزشها و منبع تمام ارزشهای دیگر میباشد. خدا همان است كه شایستهترین هدف و مقصود زندگی است»، ویلیام جیمز معتقد است، ما وقتی كلمه الوهیت را بر زبان میآوریم، آن حقایق اولیه و واقعیای را كه در انسان یك حس وقار و طمانینه بر میانگیزد در نظر میآوریم; باز در جای دیگر اظهار میدارد كه من به خوبی میپذیرم كه سرچشمه زندگی مذهبی، دل است و قبول هم دارم كه فرمولها و دستورالعملهای فلسفی و خدا شناسی مانند مطالب ترجمه شدهای است كه اصل آن به زبان دیگری است... به این معنی كه در دنیا، ابتدا یك احساسات مذهبی وجود داشته است و بعد علم كلام ایجاد شده است.
از آنچه كه تاكنون گفته و نقل قول شد نتیجه میشود خدایی كه میتواند همگانی و درونزاد باشد، و از نیازهای درونی انسان سرچشمه بگیرد، همان چیزی است كه به نام «امر متعالی» نامیده شده است و هر كسی یا هر مذهبی ممكن ستبر گوشهای از این مفهوم بسیار وسیع انگشت گذاشته و آن را در میدان معنی شناختی مفاهیم مورد قبول خودش معنی كرده باشد; ما اكنون این مفهوم را در میدان معنی شناختی مفاهیم اسلامی بررسی میكنیم. معمولا هر واژه كلیدی، یك معنای اصلی دارد و یك معنای نسبی. ولی قابل توجه است كه معنای نسبی دربردارنده معنای اصلی نیز هست. آن امر نهایی مورد بحث ما، معنی اصلی خدا است. «در قرآن كلمه الله، كلمه كانونی والایی است كه نه تنها بر میدان معنی شناختی خاص داخل واژگان حكومت دارد، بلكه بر سراسر واژگان مشتمل بر همه میدانهای معنی شناختی، یعنی همه دستگاههای تصوری مندرج در زیر آن، مستولی است،... در نظام و دستگاه قرآنی، حتی یك میدان معنی شناختی واحد نیست كه مستقیما با تصور مركزی الله، مرتبط و در زیر فرمان آن نبوده باشد» اینكه گفته میشود فرهنگ اسلامی و جامعه اسلامی، خدا محور استبه همین معنی است. یعنی تمام تصورات و معانی، گرد همین مفهوم مركزی و از آن متاثر میشود. پس روشن شد كه معنی نسبی قرآن مورد نظر است و وقتی گفته شود كه خداباوری چنین و چنان اثراتی دارد، مفهوم نسبی خدا، در قرآن مورد نظر است و چون كم و كیف آثار خداباوری تابع ویژگیهای خداباوری است، هر كسی به هر مقدار، آن ویژگیها را با حالات روانشناختی خودش بیشتر احساس كند، به همان مقدار به خدای مورد نظر قرآن بیشتر رسیده است و به همان مقدار آثار خداباوری را در زندگی فردی و اجتماعی خودش ملاحظه خواهد كرد.
محمد كاویانی
فهرست منابع
- قرآن مجید
- بحارالانوار، ج۶۹
- كافی ج۲
- محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ۱۳۶۲
- حكیمی، الحیاهٔ، ۱۳۶۷
- منصور و دادستان، دیدگاه پیاژه، چاپ سوم، ۱۳۷۳
- دادستان، روان درمانگری (جزوه درسی)
- جیمز، ویلیام، ترجمه مهدی قائنی، دین و روان، ۱۳۶۷
- فرانكل، ویكتور، ترجمه صالحیان و میلانی، انسان در جستجوی معنی، ۱۳۷۳
- انكینسون و همكاران، ترجمه براهنی و همكاران، زمینه روانشناسی، ج۲ - ۱۳۶۸
- فرام، اریك، ترجمه مجید كشاورز، سیمای راستین انسان
- فرام، اریك، ترجمه اكبر تبریزی، بنام زندگی، ۱۳۶۹
- فرام، اریك، ترجمه روانكاوی و دین
- پیربادن، ترجمه محمود ایروانی، روانشناسی شخصیت، ۱۳۷۴
- بر نگیه، ترجمه منصور و دادستان، گفتگوهای آزاد با ژان پیاژه، ۱۳۷۵
- حسینی، ابوالقاسم، اصول بهداشت روانی، ۱۳۷۴
- فرام، اریك، ترجمه عزت الله فولادوند، گریز از آزادی، ۱۳۷۰
- روحالامینی، محمود، مبانی انسانشناسی، ۱۳۶۸
- برنجكار، رضا، مبانی خداشناسی، ۱۳۷۱
- ملكیان، مصطفی، ایمان (جزوه درسی)
- رایت، رابین، ترجمه علی اندیشه، شیعیان و مبارزه در راه خدا، ۱۳۷۲
- الیاده، میرچا، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی و همكاران، فرهنگ و دین، ۱۳۷۴
- یونگ، ترجمه محمد علی امیری، روانشناسی ضمیر ناخودآگاه، ۱۳۷۲
- قائمی، علی، نگرش و رفتار دینی، ۱۳۷۲
- گیدنز، آنتونی، ترجمه منوچهر صبوری، جامعه شناسی، ۱۳۷۴
- نوری، حسین، منطق خداشناسی، نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۲
- مطهری، جهانبینی توحیدی، انتشارات صدرا، چاپ سوم، ۱۳۷۴
- مجتهد شبستری، محمد، هرمنوتیك، كتاب و سنت، نشر طرح نو، چاپ اول، ۱۳۷۵
- علی زمانی، امیر عباس، زبان دین، مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی، دفتر تبلیغات، چاپ اول، ۱۳۷۵
- گیسلر، نورمن، ال، ترجمه حمید رضا آیهٔاللهی، فلسفه دین، ۱۳۷۵
- خرمشاهی، بهاء الدین، خدا در فلسفه، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ۱۳۷۰
- نصری، عبدالله، خدا در اندیشه بشر، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، ۱۳۷۰
- هوزدرن، ویلیام، ترجمه میكائیلیان، درسهایی از الهیات پروتستان
- ایزوتسو، توشیهیكو، ترجمه احمد آرام، خدا و انسان در قرآن، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
- محمدی، مجید، آسیبشناسی دینی، نشر فكر، ۱۳۷۳
- نصر، حسین، ترجمه مرتضی اسعدی، جوان مسلمان و دنیای متجدد، ۱۳۷۳
- كاكایی، قاسم، خدامحوری (اكازیونالیزم)، ۱۳۷۴
- مصباح، محمد تقی، معارف قرآن، خداشناسی، موسسه در راه حق، ۱۳۶۷
- Sears, Peplau, Taylor, ۱۹۹۱, Socoal Psychology.
- Kay ,Deaux, et al, Social Psychology.
- Cardell K.Jacobson et al, ۱۹۸۷, Social Psychology.
- Robert S.Felkman, ۱۹۸۵, Social Psychology.
- Leo Schneiderman, Ph, D ۱۹۸۸, The Psychology Of Social Change.
- Paul Kline, ۱۹۹۳, The handbok; of Pcychological testing.
- William W. Lambert, et al, ۱۹۶۴, Social Psychology.
- Leslie A.Zebrowitz, ۱۹۹۲, social Perception.
- Bassam Tibi, translated by Clare Krojzl, ۱۹۹۱,Islam andThe Cultural Accommodation of Social Change.
- William, Reace Garretl, ۱۹۸۹, SocialConsequences of Religious Belief.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست