چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
غزل و تغزل در شعر فارسی
شعر را به یک اعتبار به سه دسته مهم تقسیم کردهاند؛ ۱ ـ غنایی یا بزمی و تغزلی،۲ ـ روایی یا داستانی ۳ ـ تمثیلی یا وصفی و نمایشی.
اشعار غنایی یا تغزلی بازگوکننده تاثرات و احساسات عمیق شاعر و عواطف بیدار و زلال او نسبت به انسان، علایق مشترک جسمی و روحی، طبیعت و زیبایی های مندرج در آن است که این خود به دو نوع عشقی و اخلاقی تقسیم می شود. می دانیم انسان ـ شاکله انسان ـ از دو پدیده یا خلقت مهم به وجود می آید: ۱ ـ منطق و گویایی ۲ ـ تعقل و قدرت انتخاب که ماوراء غریزه است.
فکر، احساس، عاطفه، گرایش های زیباشناسانه و بیان اینها با واژگان و عبارات منطوق و مکتوب همه برخاسته از همین شاکله منحصر به فرد است.
هنر، برخاسته از همین موهبت و نعمت ویژه است و طبعا شعر ـ ساخته دیرینه و زیبا و پربار هنر ـ ارتباط دائم و نیرومند با همین مولفه ها یعنی فکر، احساس، عاطفه و گرایش های زیباشناسانه دارد.
هنر باغی جادویی، سرسبز، معطر، پر از گل وگیاه، سبزه، سبزینگی، طراوت، جوانی و جذابیت است و شعر بی هیچ دودلی یکی از دل انگیزترین باغ های این پردیس بزرگ است.
با پربارترین شاخه درخت نازنین هنر. غزل می تواند طبیعت و انسان را زیبا توصیف کند یا طبیعت و انسان زیبا را مجسم نماید که در هر دو صورت به هنرمندی و نقش ماهرانه شاعر نیازمند است. این از نظر ظاهری و صوری در بعد معنوی هم با مغز و اندیشه و لُبّ حقایق موجود در جهان کون و فساد سر و کار دارد.
از همین روست که غزل از عشق می گوید و از ارتباطات معنوی و قلبی و غریزی و عاطفی بشری. معنای لغوی غزل، ستایش معشوق است. مدح او و توصیف زیبایی ها، برنایی ها و رعنایی هایش.
غزل نوعی ستایشنامه یا مدیحه است، اما قصه بخصوصی ـ مانند قصیده ـ به دنبال ندارد یا از آن برنمی خیزد؛ حتی ممکن است مخاطب آن هم مشخص نباشد.
به معنای دیگر، غزل مکالمه ای و مواجهه ای و مکاشفه ای است ستایشگرانه با معشوقی غیرمشخص و ناشناس. معشوقی آرمانی خلق شده توسط شاعر.
شاعران غزلسرا گویی معشوقی مشترک دارند، اما هرکدام از آنها بحسب لیاقت ها و حساسیت ها و شاعرانگی ها و زیبایی های خود او را توصیف می کند و تفاوت غزل عاشقانه در شعر شاعران غزلسرا از همین ویژگی برمی خیزد. شاعر، زیبایی و دلربایی و رعنایی و جذابیت و برنایی و شورانگیزی را می ستاید، خواه شخص بخصوصی را واجد این صفات می شناخته یا نه.
من مطمئنم معشوق بسیاری از شاعران هرگز آنقدر زیبا و جذاب و وجدانگیز نبوده که در غزل ها و تغزلات آنان ظاهر شده.
کار شاعر تعمیق زیبایی است نه فقط توصیف آن، خلق وجاهت و تجسم رشک انگیز آن است نه بیان حقیقت با یک مابه ازای خارجی عینی.
این قدرت شاعر است و نیروی آفرینندگی و زیبانمایی او که با افسون کلمات و هماهنگی پرشور واژگان و رقص نازنین موسیقایی شعر و استفاده ماهرانه از جذابیت های زیباشناختانه درونی و بیرونی شعر وجودهایی طرفه و روح نواز به وجود می آورد.
سید محمود سجادی
شاعر و پژوهشگر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست