چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
انقلاب اسلامی و تحولات بنیادین فرهنگی
انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تحولی بزرگ است، تحولی فراتر از نام خویش و عظیمتر از عصر خویش. انقلاب اسلامی بیش از آنکه پدیدهای تاریخی و یا تحولی اجتماعی باشد، مکتبی متعالی است که در پی تجدید حیات معنوی انسان است و به همین حهت میتوان گفت عصاره چهارده قرن مبارزه پیاپی نهضت تشیع، در راه بسط حکومت علوی است. این انقلاب مردمی خصوصاً از آن رو که در عصر فراموشی ارزشهای والای انسانی به وقوع پیوست، اهمیت مضاعفی یافت و توانست مکتب و مرامی را به خستهدلان جهان امروز عرضه نماید که پیام آن آزادی، عدالت، برابری و رهایی از قیود مادی است. انقلاب اسلامی از آن جهت که احیاگر ارزشهای والای انسانی و معنویت مبتنی بر مکتب اسلام در عصر خویش بود، سرآغاز تحولی معنوی و فرهنگی گردید که همه جلوههای آن فرصت درخشش و تلألو نیافته است.
● انقلاب اسلامی در عصر ظهور مکاتب
دین ستیز و دینگریز مارکسیسم و لیبرالیسم به وقوع پیوست و پیام تازهای از پیوند دین و دولت را به دنیای فرامدرن عرضه نمود. بسیاری از تحلیلگران، انقلاب اسلامی را سرآغاز حرکت جدید اصولگرایی اسلامی دانستهاند. بر اساس این نظریات، اصولگرایی اسلامی در فرایند انقلاب اسلامی شکل تازهای از بازگشت به قرآن و شریعت به خود گرفت. بر این اساس، اصولگرایی اسلامی مورد نظر انقلاب اسلامی نوعی سنتگرایی کهنه نیست. ادوارد آبراهامیان در این خصوص میگوید: اگر لفظ بنیادگرایی به معنی قرائتهای خشک متون مذهبی باشد این مفهوم قابل اطلاق بر بنیادگرایی اسلامی نیست. زیرا تفسیر آنها از متون مذهبی جدید و نوآورانه است. آنچه امروزه در غرب به عنوان بنیادگرایی اسلامی مطرح شده است، با اصولگرایی مورد نظر انقلاب اسلامی تفاوتهای اساسی دارد. مطالعات بسیاری که هم اکنون در غرب با موضوع بنیادگرایی اسلامی در جریان است، سه خصلت اساسی را برای بنیادگرایی مورد تصور غربیها در نظر گرفته است. این سه خصلت عبارتند از:
۱) طرحی برای کنترل زنان
۲) ارائه شیوه کار سیاسی بر اساس رد کثرتگرایی
۳) حمایت قاطع از ادغام دین و سیاست
اصولگرایی مورد نظر انقلاب اسلامی با دیدگاه توحیدی خویش، درصدد نفی حکومتهای غیرالهی و ارزشهای غیر انسانی است. حمایت قاطع از ادغام دین و سیاست نیز در چارچوب بسط و گسترش حکومت دینی مبتنی بر ارزشهای والای انسانی، در همه عرصهها مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ معنا پیدا میکند. بر اساس این دیدگاه فرهنگ عمومی نیز باید برگرفته از تعالیم شریعت و بر اساس تفاسیری از دین باشد که توان پاسخگویی به نیازهای روز را داشته باشند. به خوبی روشن است که اگر ریشههای اسلام گرایانه انقلاب اسلامی را فرهنگی بدانیم، در آن صورت اصولگرایی اسلامی، مبتنی بر دفاع از هویت فرهنگی خواهد بود.
به اعتقاد برخی محققان این نوع اصولگرایی که حاصل تفکر امام خمینی(قدسسره) بود به سرعت در میان سایر ملتهای مسلمان نفوذ پیدا کرد. چنانکه فردهالیدی کارشناس مسائل خاورمیانه در این مورد میگوید: "انقلاب اسلامی در ایران جذابیت ایدئولوژیک بسیار زیادی میان اعراب و الجزایر و سودان دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. به علاوه در جمهوریهای آسیای میانه علیالخصوص آذربایجان، گرجستان، عراق، افغانستان و پاکستان با توجه به بافت اجتماعی این کشورها دین و فرهنگ دارای نفوذ بسیار زیادی است".
فیشر نیز معتقد است اسلامگرایی از این نوع، واکنشی علیه تخریب و زوال فرهنگی است.
گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی بر اساس اسلامگرایی نوین در جهت حفظ هویت فرهنگی، منجر به گونهای غربستیزی منطقی در جهان معاصر گردید. هر چند پیش از انقلاب اسلامی اندیشمندان بسیاری، تفکر بنیادین خویش را بر غربستیزی بنا نهاده بودند اما به دلیل عدم ارائه الگویی توانمند از اسلامگرایی، توفیق چندانی کسب نکردند. امام خمینی اسلامگرایی را به عنوان الگویی برتر مطرح نمود. بر اساس طرح امامخمینی ظهور اسلامگرایی تنها در فضایی قابل درک است که در آن غرب مرکز زاده شده باشد.
نمونهای از این تفکر امام را میتوان در پیام ایشان به گورباچف مشاهده کرد: "شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گرههای کور اقتصادی سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایهداری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعه خویش را دوا نکردهاید که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند".
بنابرآنچه بیان شد، تغییرات بنیادینی که انقلاب اسلامی در محور فرهنگ جهانی ایجاد کرد، عبارتند از:
۱) اسلامگرایی مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای مخاطبان
۲) استعمارستیزی با تکیه بر نقد غرب (وجوه منفی غرب) در جهت دفاع از هویت فرهنگی
۳) ارائه گفتمان جدید فرهنگی با تکیه بر توانمندیهای سرشار اسلام این تغییرات بنیادین، چشمانداز آینده انقلاب اسلامی را به گونهای ملموس ترسیم میکند.
بر اساس این دیدگاه، در جهانی که فرهنگپذیری و تراوش فرهنگی بر اساس انتخاب آگاهانه صورت میپذیرد، برتری فرهنگی به وسیله غنای معنوی یک فرهنگ تفسیر میشود و مؤلفههایی چون قدرت سیاسی و ابزار تبلیغاتی نمیتوانند نقشی در تغییر فرهنگ ملتها ایفا نمایند. روابط فرهنگی مطلوب در دنیای آینده اینگونه شکل خواهد گرفت.
بیشک انقلاب اسلامی ایران میتواند نقش مؤثری در تمدن بزرگ اسلامی داشته باشد. تأثیر دین بر دگرگونی فرهنگی ملتها و نقش تمدن آفرینش، محور بحثهای بسیاری در قلمرو مناسبات دین و فرهنگ است. گروهی از جامعهشناسان معتقدند دین تأثیری بر روند رشد فرهنگی ملتها ندارد. برخی دیگر مانند کارل مارکس معتقدند دین با ارائه نقشی منفی، عامل مهمی در زوال فرهنگی ملتها است. علامه محمد تقی جعفری در مورد نقش دین میگوید: "چنانچه متفکران جامعهشناسی درباره ماهیت دین تحقیق لازم و کافی داشتند، قطعاً میگفتند: دینِ بیآلایشِ الهی همواره میتواند موجب سعادت واقعی باشد. این قدرت دین است که گاهی خودکامگیهای بشری را شکافته و آنها را کنار زده و برای خوشبختی انسانها دست بهکار شده است".
انقلاب اسلامی که بارزترین نماد اسلامگرایی عصر حاضر است، بر پایههای فرهنگیای شکل گرفت که پرورش"انسان تربیتیافته الهی" هدف متعالی آن محسوب می شود. اسلامگرایی که هم اکنون مورد توجه بسیاری از اندیشمندان شرق و غرب قرار گرفته، گونه ای از بازاندیشی ایدئولوژیک، حول محور "انسان کامـل" و ویژگیهای او را به بنیادهای نظری فکر و اندیشه معرفی کرده است. بنابراین چنانچـه انقلاب اسلامی با رویکرد تربیت الهی انسان، نقش فرهنگساز خود را ارائه نماید، میتوان بار دیگر شاهد شکلگیری تمدن بزرگ اسلامی بود. ایجاد باور حکومتی مبتنی بر فرهنگ انسانساز اسلام، از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی به لحاظ ارائه فرهنگ اسلامی در چارچوب حکومتی مردمی، موجب پدید آمدن این باور عمیق شد که میتوان با احیای ارزشهای اصیلی چون تعلیم و تربیت، زمینههای بازسازی این تمدن را فراهم آورد.
مصطفی یاسینی
منبع: کارنامه فرهنگی انقلاب اسلامی، علی عسکری، کانون اندیشه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست