پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

خط می کشیم


خط می کشیم

تقسیم , تفکیک , جدا سازی و اینها واژگانی هستند که در این چند روز اخیر بیشتر به گوش می رسند گرچه از مدتها پیش می توان رد پای این مفاهیم را دید و زیر و رو کرد مفاهیمی که خیلی آرام وارد جامعه ی ما شدند و ما تازه به وجودشان پی بردیم آن هم با بحث تفکیک جنسیتی کتاب ها اما اولین قدمها اولین قدمها برای جدا سازی از کجا شروع شد

تقسیم ، تفکیک ، جدا سازی و...اینها واژگانی هستند که در این چند روز اخیر بیشتر به گوش می رسند گرچه از مدتها پیش می توان رد پای این مفاهیم را دید و زیر و رو کرد.مفاهیمی که خیلی آرام وارد جامعه ی ما شدند و ما تازه به وجودشان پی بردیم!آن هم با بحث تفکیک جنسیتی کتاب ها!اما اولین قدمها...اولین قدمها برای جدا سازی از کجا شروع شد؟

● قدمهای نخست...

اولین اقدام جداسازی دختران و پسران در مدارس بود که در سالهای اولیه ی بعد از انقلاب شروع شد و قدمهای بعدی از اتوبوس ها و بعد مترو ها آغاز شد...و در هیچ کدام از این اقدامات کسی را ناراضی نمی دیدیم!کم کم کار به ادارات دولتی کشید و در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۸۵ با نامه ای از سوی "اکبر عباسی ملکی" ,معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی ,که در آن خطاب به مدیران این سازمان نوشته بود:"لطفاً هر چه سریع‌تر نسبت به جابه‌جایی و جداسازی اتاق‌های مختلط سازمان به منظور حفظ شئونات اسلامی اقدام کنید." به اوج خود رسید!

بعد از این نامه و باز تاب های کم و بیش منفی مطبوعات و مردم حرفهایی نسبت به جدا کردن محیط های بیمارستانی برای خانم ها و آقایان تیتر های خبری را پر کرد که اتفاقا" در این مورد اقداماتی هم صورت گرفت و یکی از بارز ترین آنها بیمارستان فاطمیه بود که مختص خانم ها و در قم ساخته شده بود!و سپس بحث دانشگاهها پر رنگ تر از پیش مطرح شد که در نوع خود با واکنش تند مردم و به خصوص دانشجویان مواجه شد.

● بینش دختران و پسران و تفاوت ها!

و هم اکنون...تفکیک کتب!تفکیک مفاهیم آموزشی,و جدا سازی تمام مواردی که از نظر مسئولین جنس مخالف نیازی به دانستن آنها ندارد!در همین هنگام سوالی وجود داشت و آن هم اینکه آیا باید کتبی مثل ریاضی و علوم تجربی و فلسفه و منطق و ...کتبی از این دست که دارای قوانینی خاص هستند و نمی شود قوانین را تفکیک کرد نیز,در این طرح قرار بگیرند؟که پاسخ منفی بود و گفتند که مقصود این کتب نبوده!بحث روی کتب بینش اسلامی و ادبیات می چرخد.

● "لزومی ندارد!"

به گفته ی "محمد رئوفیان مؤسس و عضو شورای مرکزی فرهنگیان" "مثلاً درس ریاضیات یا علوم تجربی از یک قاعده و فرمول واحد جهانی تبعیت می‌کنند که جداسازی آنها امکان‌پذیر نیست. منظور آقای علی احمدی هم‌چنین کتاب‌هایی نبوده است."او در ادامه می گوید در کتب بینش اسلامی باید تغییراتی ایجاد شود و لزومی ندارد که آقایون از مسائل دینی خانم ها با خبر شوند!

ما همه از میزان حساسیت نسبت به دو جنس مخالف و روابطشان و سایر مسائلشان در جامعه با خبر هستیم.

ما هنوز هم که هنوز است,با وجود متون درسی یکسان برای دختران و پسران,شاهد تفاوت فاحش در نحوه ی عملکرد و رشد علمی و اجتماعی این دو گروه هستیم.

حالا که بحث جداسازی مسائل آموزشی مطرح می شود و بحث اینکه دو جنس مخالف حتی در محیط های دانشگاهی هم تعاملی نداشته باشند,بعید نمی دانم که روابط این دو گروه را تاسف بار تر ببینیم!با اقداماتی که در حال انجام است ما داریم هر چه بیشتر و بیشتر این دو گروه را از هم بیگانه می کنیم.دو گروهی که جامعه و اطراف ما از آنها و با آنها است که ساخته می شود.

● پشت هر ایده ای...چه دیده ای؟

شاید وقتی حمایت مسئولان را نیز در این طرحها می بینیم و دلایلی که حتی نسبت به وجود خارجی شان اطلاعی نداریم را می شنویم,کمی به علمی بودن و پایه و اساس داشتن این طرحها شک می کنیم.

آیا نباید قبل از تصویب هر قانون و اقدامی تمام جنبه های آن را بررسی کنیم؟در اینکه باید شئونات اسلامی در تمام محیط ها اجرا شود شکی نیست اما چطور؟با تقسیم دو جنس مخالف و جلوگیری از تعامل آنها!پس جای آموزش کجاست؟

ما صورت مسئله را پاک می کنیم تا دیگر مشکلی باقی نماند!روابط کنونی دختران و پسران در جامعه و عدم بررسی و شناخت علمی این روابط باعث بروز مشکلاتی شده که تمام این مشکلات نتیجه ی همین پاک کردن صورت مسئله است.

● وزیر آموزش و...

هم اکنون, بعد از مدتها بی وزیری سر کردن آموزش و پرورش,بالاخره جناب وزیر مشخص شدند و این اقدامات که با حضور "علیرضا علی احمدی" پررنگ تر می شود انگار, باعث تغییر نوع نگاه به این وزیر با تاخیر بر مسند نشسته هم می شود.او در اولین سخنان راجع به نظام آموزش و پرورش گفته:" شیوه کنونی اداره مدارس به اجدادم بر می‌گردد"!

باید منتظر شیوه های جدید بود...باید منتظر نتایج تفکیک کتب بود.نتایجی که نه تنها بر روی این دو جنس مخالف دیده خواهد شد,بلکه تاثیراتش را بعدها در جامعه ی بزرگمان هم خواهیم دید.نتایج را خواهیم دید!

نسیم اسلام پور