جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اندیشه های امام خمینی ره و روز جهانی قدس


اندیشه های امام خمینی ره و روز جهانی قدس

تجربه چند دهه اخیر حاکی از آن است که با یک گام عقب نشینی اعراب, اسرائیل چند گام به جلو بر می دارد

هنگامی که طرح سازش کارانه اعراب وارد بورس دیپلماسی شد، اسرائیل جنوب لبنان را اشغال کرد و زمانی که طرح های سازشکارانه فهد و فاس و طائف به کمپ دیوید افزوده شد، ضعف اعراب و عدم تصمیم دولت های وابسته و مرتجع عربی برای مبارزه با اسرائیل به نمایش در آمد و اسرائیل نیز از همین ضعف ها و فرصت ها بهره گیری کرده و گام های دیگر را برداشت از جمله آنکه، علیرغم مخالفت های وسیع، پس از مدت ها تلاش، پایتخت خود را به قدس انتقال داد که فقط با مخالفت های زبانی دولت های عربی و اسلامی مواجه شد.

امام خمینی (ره) در مقابل این عقب نشینی ها، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کرد؛ اعلام روز قدس حرکتی بود در مقابل یهودی کردن بیت المقدس، سازش کاری های اعراب و پیشروی های اسرائیل، روز قدس حرکتی بود در راستای استراتژی اتحاد مسلمین، خیزش امواج انسانی و بیداری آن ها.

این تدبیر عالمانه امام راحل که بی تردید الگوی کارآمدی از سیاست خارجی اسلام در عرصه کنونی است و در آن سیاست و دیانت چنان به هم آمیخته است که در هیچ یک از زوایای یک جانبه و چند جانبه قابل انفکاک نیست و حاکی از بلند نظری و درایت رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی در شناخت دیپلماسی فعال است. در اولین نگاه تئوری شناخت حق و باطل از سوی امام خمینی (ره) در روز جهانی قدس به جهانیان ارائه می شود.

اگرچه روز جهانی قدس از یک بعد اعلام فراخوان همبستگی بین المللی با حقوق قانونی ملت فلسطین و تعیین سرنوشت آن ها در برابر پروسه اشغالگری و کشتار رژیم صهیونیستی است اما، از بعد دیگر پیامدهای قابل تاملی در عرصه بین المللی داشته و دارد که نقطه مقابل سیاست های مداخله جویانه، سیطره جویانه و متکی بر خدعه و نیرنگ حاکمیت امپریالیستی بر جهان است که با گذشت حدود ۳۰ سال در عرصه بین المللی نه تنها رنگ کهنگی به خود نگرفته بلکه به مرور ابعاد و اهمیت آن بیشتر هویدا می شود.

در آستانه گذشت سه دهه از برپایی یکی از میراث های سرنوشت ساز و بی بدیل امام خمینی (ره) که بی شک برگرفته از ژرفای تفکر "سیاسی و دین مدار" و همچنین آینده نگری ایشان بود، ضرورت باز شناخت اندیشه ها و سیاست های جهان شمول وی بیش از پیش احساس می شود.

در این راستا گفتمان امام (ره) نیز از همان ابتدای نامگذاری و سالگردهای این روز بهترین منبع تحلیل و بررسی آن ها است.

امام خمینی خطاب به همه آزاد اندیشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین باشد را به عنوان روز قدس انتخاب و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند. ایشان در پیام دیگری روز قدس را روز اسلام و روز پیامبر اکرم (ص) دانسته و آن را مختص فلسطین نمی دان، ایشان در این پیام ابعاد این فراخوان جهانی را بیشتر تبیین کرده و تاکید بسیاری بر عدم اجازه مسلمین به بیگانگان در دخالت امور مملکتشان داشته اند. مزین کردن این روز به نام روز رسول اکرم (ص) رویکرد واضحی از وحدت جهان اسلام که در آن مسلمین از هر رنگ و نژاد و مذهب و سنت، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و حول شعار جهانی لا الله الا الله محمد رسول الله و اسرائیل عدوالله زیر چتر نجات بخش توحیدی اسلام یک صدا و یکدل در برابر صهیونیسم جهانی و مداخله گران، یکپارچه و متحد می شوند.

امام خمینی (ره) با تبیین مظلومیت ملت فلسطین کشورهای اسلامی را به حفظ یکپارچگی و لزوم تحکیم وحدت در رویارویی با رژیم صهیونیستی دعوت کرده است. امام با تاکید بر آنکه همه بلاد اسلامی با ملت به پا خواسته مظلوم در اراضی اشغالی فلسطین هم صدا شده و از تظارات و قیام آنان در مقابل ستم های اسرائیل پشتیبانی عملی کنند، امام از همه مسلمانان می خواست تا با وحدت رویه انسان هایی را که از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم شده اند حمایت کنند.

روز جهانی قدس روز جدایی پیروان حق و باطل و روز تمایز قول و عمل است، دراین روز عملکرد دولت ها به دست ملت ها محک خواهد خورد که نتیجه آن چیزی جز این فرمایش گهربار امام علی (ع) نیست که کونوا الظاللم خصما و للمظلوم عونا.

بنیان گذار انقلاب اسلامی با نگرشی عمیق و آینده نگر و با نگاه فرامنطقه ای و بدور از گرایش های خاص مذهبی، به خوبی تحولات جهان را در اردوگاه غرب و شرق آسیب شناسی می کرد و سرانجام آنها را پیش بینی می کرد و راهکار برون رفت کشورهای مسلمان از وضعیت بی تفاوتی و انزوای کنونی را ارائه می داد.

وی پیام همگرایی ملت های مسلمان در روز قدس را شاکله تحول سیاسی دولت ها می داند، خروج از فرد گرایی و تعصبات قوی ناکارامد و تجهیز پتانسیل های اجتماعی بی تردید یکی از کار ویژه ای های سیاسی روز جهانی قدس است که منبعث از ماهیت قوانین سیاسی اسلام است.

آخرین و مهمترین پیامد برپایی روز قدس که بنیانگذار این روز جهانی تا آخرین زمان حیات همواره آن را مورد تاکید قرار می دادند تشکیل حزب جهانی مستضعفین است.

وی در این باره اذعان داشت: روز قدس یک روز اسلامی است، امیدوارم که این امر مقدمه ای باشد برای تشکیل یک حزب مستضعفین برای تمام دنیا و همه مستضعفین دنیا با هم در این حزب شرکت کرده و مشکلاتی که سر راهشان است از میان بردارند.

روز جهانی قدس فراتر از یک نقطه جغرافیایی است بلکه سنبل اندیشه، ادای تکلیف و راهی است که فرجامش اتصال به مبدا وحی الهی است، هر ساله برپایی روز جهانی قدس نگرانی بسیاری از مخاطبان را در پی داشته و دارد و در این راستا مخالفت های هدفمند و رو به گسترش دولتمردان غربی حتی برخی کشورهای عربی با مراسم روز جهانی قدس موید این مطلب است، از میان بردن خط و اندیشه امام راحل و زدودن راه او خصوصا پس از ناکامی های اخیر آمریکا و متحدشان در خاورمیانه و گسترش افکار و دیدگاه های انقلابی امام خمینی (ره) در بین ملت های منطقه و ایجاد جنبش های اسلامی خود جوش در دستور کار غرب و متحدانش قرار گرفته است، ما باید طرحی را بر اساس اصل وحدت و مقاومت پی ریزی کرده و بتوانیم از بیداری و توانمندی امت در رویارویی با این تهاجم جهت رویارویی با رژیم صهیونیستی بهره بگیریم همه ما موظف هستیم از قدس پایداری کرده و آن را در زندگی خود نگاه داشته و فرزندان خود را بر اهمیت و قداست آن تربیت کنیم ما باید همه ابعاد این واقعیت را درک کنیم که مساله قدس آرمان مقدسی است که سرنوشت امت با تداوم آن پیوند خورده است، بنابراین این آرمان تجزیه ناپذیر است و باید میان محور قدس و بیداری عزت، وحدت، و استقلال پیوند ناگسستنی برقرار سازیم .

"دکتر محمدمهدی مظاهری" استاد دانشگاه