یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
هدایت در قرآن
۱) در آیات سوره بقره، به اختصاص هدایت قرآن برای باتقواها اشاره شده و در آیات دیگر نیز بر گمراهی اجباری کافران و مُهر نهادن خداوند بر دل آنان تأکید شده است؛ این آیات چگونه با اراده در انجام اعمال، سازگارند؟
۲) معنای «یهدی من یشاء» و «یضلّ من یشاء» چیست؟
«الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدی لِلْمُتَّقِینَ؛۱ الف، لام، میم. این است کتابی که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایة هدایت تقواپیشگان است».
در قرآن مجید از چهار نوع هدایت سخن رفته است که عبارتند از:
۱) هدایت تکوینی عام؛ این هدایت، همان نظام و سازمان خلقت است که خداوند موجودات را طبق آن آفریده، به طوری که تمام هستی، هماهنگ و متحد، به سوی غایتی در حرکت و تکاپویند؛ «رَبُّنَا اَلَّذِی أَعْطی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی» که در برابر این هدایت، هیچ گونه ضلالتی وجود ندارد.
۲) هدایت تکوینی اولی خاص؛ این هدایت؛ هدایت همة انسانها از طریق عقل و فطرت، به سمت یکسری از حقایق و اصول و ارزشهاست که از آن جهت، به «حجت باطن»، تعبیر شده است. چنین هدایتی، چند خصوصیت دارد که عبارتند از:
الف) منحصر به انسانهاست.
ب) در میان انسانها عمومی و استثناناپذیر است.
ج) ذاتی و درون است.
د) در برابر آن، هیچ گونه ضلالتی نیست؛ یعنی خداوند، هیچ کس را با فطرت خداگریز و عقلی گمراه کننده، نیافریده است.
۳. هدایت تشریعی عام؛ این گونه هدایت، مخصوص انسانها و طایفه جن میباشد؛ زیرا تشریع و قانونگذاری، در ظرف اختیار و توان کنشهای انتخابی و گزینش، موضوعیت دارد و بدون آن، بیمعناست. چنین هدایتی نیز از نظر قرآن در ظرف خود فراگیر و همگانی است؛ یعنی خداوند پیامبران را برای همة انسانها فرستاده و کتاب آسمانی خود را برای جمیع بشر، نازل کرده است؛
«وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ۲؛ و برای هر قومی رهبری است».
«ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ۳؛ و ما تو را جز بشارتگر و هشداردهنده برای تمام مردم، نفرستادیم».
در برابر این گونه هدایت نیز هیچ ضلالتی نیست؛ زیرا ضلالت تشریعی به این معناست که - نعوذ بالله خداوند، پیامبرانی را هم برای گمراهسازی برخی از مردم، مبعوث سازد و معارف و احکام و قوانین گمراهکنندهای بر آنان نازل کند؛ در حالی که خداوند، هرگز چنین نمیکند و از او، جز سخن حق، نازل نمیشود؛ «حَقِیقٌ عَلی أَنْ لا أَقُولَ عَلَی اَللَّهِ إِلاَّ اَلْحَقَ».۴در این جا چند نکتة مهم وجود دارد که عبارتند از:
الف) خداوند به عنوان هادی و شارع، خواستار هدایت همة انسانها میباشد و از همینرو، دین حق را برای همگان، نازل کرده است.
ب) ارادة الهی در این زمینه، این است که انسانها با اختیار خود، راه درست را برگزینند؛ نه به صورت جبری و گرنه میتوانست همه را به صورت اجباری، به راه راست کشاند و نیازی هم به بعثت و رسالت نبود. از این رو، فرمود: «إِنَّا هَدَیْناهُ اَلسَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً».
ج) انسانها در برابر هدایت تشریعی عام - با توجه به اختیاری که دارند - دوگونه موضع اتخاذ میکنند؛ برخی در برابر آن، راه تسلیم و اطاعت پیش میگیرند و برخی به سرپیچی و طغیان، میپردازند و دقیقا از همینجاست که به مرحله بعد و نوع دیگری از هدایت میرسیم.
۴) هدایت تکوینی پاداشی(ثانوی)؛ این هدایت، مخصوص مؤمنان است؛ یعنی کسانی که با اختیار خویش، در برابر هدایت
رسولان الهی و نورافشانیهای عقل و فطرت، تسلیم شدند و خداوند باب هدایت دیگری را برتر از هدایتهای قسم پیشین، برای آنان میگشاید و به عبارت دیگر، چون آنان با اختیار خود از هدایتهای مراتب پیشین استفاده میکنند، به این هدایت، راه مییابند. به همین دلیل، این نوع هدایت را پاداشی و ثانوی (یعنی مترتب بر پذیرش هدایتهای اولی)، مینامند. فرق اساسی این هدایت با مراتب قبلی، آن است که وجه غالب آنها، جنبة راهنمایی (ارائه طریق) داشت؛ ولی این مرتبه، افزون بر آن، خاصیت راهبردی (ایصال الی المطلوب) نیز دارد و چه بسا منظور از آیة دوم سورة بقره که این قرآن، هدایتگر متقین میباشد، مراتب اولیة این نوع هدایت پاداشی میباشد؛ یعنی اگرچه قرآن برای هدایت همة انسانها نازل شده، اما پرهیزگاران و متقیان از آن بهرهمند میشوند و اینان نیز با مداومت بر ایمان، نماز و انفاق، به مرتبة عالی هدایت پاداشی میرسند که در آیه ۵ سوره بقره، به آن اشاره شده است؛ «أُولئِکَ عَلی هُدی مِنْ رَبِّهِمْ...؛ آنان برخوردار از هدایتی از سوی پروردگار خویشند و آنان، همان رستگارانند».
در برابر این نوع هدایت پاداشی، ضلالتی برای کافران ستیزگر نیز هست که از آن تعبیر به «اضلال کیفری» میشود؛ یعنی همان طور که پذیرش هدایتهای نخستین، تکویناً، شرایط و قابلیتهای راهیابی به مراتب و مدارج بالاتری را در انسان ایجاد میکند، مخالفت و سرپیچی در برابر حقایق الهی و هدایتهای او، رفته رفته دید حقبین را از انسان میستاند و کسی که بارها با علم و آگاهی، با حق بستیزد، اندک اندک در برابر حق و نورافشانیهای الهی، کرو کور و لال میشود؛ «لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها»۵و به جایی میرسد که «نرود میخ آهنین در سنگ». این، همان اثر تکوینی حق ستیزی و حق گریزی آگاهانه و اختیاری است؛ اما چنین تأثیر تکوینی، بر اساس نظام آفرینش الهی است. بنابراین، گمراهی فقط در این مرحله است که از یک سو به خود شخص وابسته است؛ زیرا او با اختیار خود، با حق، ستیز کرده است و از سوی دیگر، به خدا استناد دارد؛ ولی نه به این معنا که از اول او را گمراهش کرد؛ بلکه در طی مراحلی، اول به شخص خطاکار فرصت و مهلت میدهد؛ تا شاید توبه کند و در مرحله بعد، اگر به فسق و فجور خودش ادامه داد، او را به حال خودش وامی گذارد و از او سلب توفیق میکند و در مرحلة نهایی اگر به طور عمدی و با لجاجت و حقستیزی، بر خلافکاری اصرار بورزد، خداوند او را در گمراهی، غوطهور میکند و شیاطین جن و انس را بر او مسلط میکند؛ زیرا قابلیت و لیاقت لطف و ولایت الهی را ندارد؛ چنان که در قرآن مجید میخوانیم: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْکافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا۶؛ آیا ندانستی که ما شیطانها را بر کافران گماشتهایم؛ تا آنان را [به گناهان] تحریک کنند»؟
در جای دیگر آمده است: «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اَللَّهُ مَرَضاً۷؛ در دلهایشان مرضی است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزای] آن چه به دروغ میگفتند، عذابی دردناک [در پیش] خواهند داشت».
خداوند، این گونه فاسقان و کافران لجاجت پیشه را در گمراهی غوطهور میکند که در اصطلاح به آن، «ضلالت کیفری» گفته میشود. این نوع گمراهی، نسبت به کسانی است که با وجود عقل و فطرت، با پیامبران و اولیای الهی، به جنگ و ستیز برخاستهاند.
اینها براساس «بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ۸؛ بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است»، دلهای خود را برخلاف فطرت و عقل، سیاه کردهاند. و با وجود فرصتی که برای توبه داشتهاند و با وجود تذکر و موعظه و اتمام حجت و وجود بیّنهها و شواهد فراوان، باز به راه نیامدند و بیراهه رفتند و در چنین صحنهای که قلبشان از گناهان سیاه شد، خداوند متعال میفرماید: «خَتَمَ اَللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ». این گروه با اعمال سیاه خود، نامة اعمال خود را کاملاً سیاه کردند و تنها جای امضا باقی مانده که این امضای الهی، بر صحیفة دل آنها زده شد.
بنابراین، این نوع آیات، هیچ منافاتی با اراده و اختیار انسان ندارند.
از زاویة دیگری نیز میتوان به این مسئله نگاه کرد و آن این است که خواستهها دو گونهاند؛
۱) خواست و مطلوب بالذات.
۲) خواست و مطلوب بالعرض.
به عنوان مثال، نجاری که در میسازد، هدف او از بریدن چوبها، ساختن در است؛ ولی مقداری از آنها به صورت خاک اره بر زمین میریزد. حال آیا میتوان گفت که نجار خواسته است که خاک ارهها بر زمین بریزند؟ اگر بگوییم نه، گفته میشود که پس چرا آنها را اره کرد؟ بنابراین، به تعبیری میتوان گفت: بلی، او چنین خواسته است؛ اما این، مقصود بالذات وی نبود؛ بلکه مقصودش درسازی بود و لازمة آن، پیدایش چنین ذراتی است. خداوند نیز خواسته است انسانها به اختیار خویش، راه هدایت را برگزینند و لازمة اختیار، آن است که کسانی هم مسیر باطل را بپویند. حال آیا میتوان گفت که خدا خواسته است آنان گمراه شوند و اگر نمیخواست، چرا آنان را آفرید و آزادی داد؟ جواب آن است که هدف اصلی خداوند، هدایت اختیاری است و چون پای اختیار به میان آید، لاجرم سر و کله سرپیچی و طغیان نیز آشکار میشود. نتیجه اینکه انسان یا با حسن اختیار خود به راه درست میرود و به هدایت نهایی میرسد و یا به سوء اختیار خود، از هدایت الهی سرباز میزند و به ضلالت کیفری - عدم هدایت ثانوی - میرسد.
معنای «یهدی من یشاء» و «یضلّ من یشاء» نیز همین است؛ یعنی «یهدی من یشاء بِحُسن اختیاره و یضلّ من یشاء به سوء اختیار؛ خداوند هر کس را که بخواهد، به واسطة خوب اختیار کردن خود او، هدایت میکند و هر کس را که بخواهد، به واسطة بد اختیار کردن خود او، گمراه میکند».
علیرضا مستشاری
پینوشت:
۱. بقره، آیة ۱ و ۲.
۲. رعد، آیة ۷.
۳. سبأ، آیة ۲۸.
۴. اعراف، آیة ۱۰۵.
۵. اعراف، آیة ۱۷۹.
۶. مریم، آیة ۸۳.
۷. بقره، آیة ۱۰.
۸. مطففین، آیة ۱۴.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست