دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا

گزارش تحلیلی از آزادسازی برق دراروپا


گزارش تحلیلی از آزادسازی برق دراروپا

گروه مهندسی و حمل و نقل آلستوم نقشه خود برای فروش دو بخش سودآور انتقال وتوزیع را اعلام كرده است این كار بخشی از فاز بازسازی با هدف كاهش بار عظیم بدهی شركت است

گروه‌ مهندسی‌ و حمل‌ و نقل‌ آلستوم‌ نقشه‌ خود برای‌ فروش‌ دو بخش‌ سودآور انتقال‌ وتوزیع‌ را اعلام‌ كرده‌ است‌. این‌ كار بخشی‌ از فاز بازسازی‌ با هدف‌ كاهش‌ بار عظیم‌بدهی‌ شركت‌ است‌. ارزش‌ دو واحد انتقال‌ و توزیع‌ ۱/۸۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.بخش‌ توربین‌ صنعتی‌ آلستوم‌ نیز در ویترین‌ قرار داده‌ شده‌ است‌. اقدام‌های‌ دیگری‌برای‌ صرفه‌جویی‌ ۵۰۰ میلیون‌ یورویی‌ - از جمله‌ كاهش‌ نیروی‌ انسانی‌ - اعلام‌ شده‌است‌.

تحلیل‌ها حاكی‌ از آن‌ است‌ كه‌ جنرال‌ الكتریك‌، زیمنس‌ آ.گ‌ و اشنایدر الكتریك‌ اس‌ اخریداران‌ احتمالی‌ خواهند بود اما گمانه‌ زنی‌های‌ بازار حاكی‌ از آن‌ است‌ كه‌میتسوبیشی‌ كورپوریشن‌ و توشیبا كورپوریشن‌ نیز به‌ این‌ كار تمایل‌ دارند. آلستوم‌ اعتراف‌ می‌كند كه‌ مسائل‌ پیش‌ آمده‌ مربوط به‌ توربین‌ گازی‌ GT۲۴/۲۶هزینه‌ای‌ به‌ میزان‌ یك‌ میلیارد یورو روی‌ دستش‌ گذاشته‌ و به‌ این‌ ترتیب‌ انتظار می‌روددر سال‌ مالی‌ منتهی‌ به‌ آوریل‌ ۲۰۰۳ میزان‌ ضرر خالص‌ به‌ ۱/۳-۱/۴ میلیارد یوروبرسد. پاتریك‌ كرون‌ بالاترین‌ مقام‌ اجرایی‌ آلستوم‌ گفت‌ كه‌ برنامه‌ بازسازی‌ باید ازپشتیبانی‌ كامل‌ بانك‌های‌ كمپانی‌ برخوردار شود. او گفت‌ كه‌ خط اعتباری‌ به‌ وی‌ اجازه‌خواهد داد كه‌ كمپانی‌ را بازسازی‌ كند و بدون‌ فشار دارایی‌هایش‌ را بفروشد. پوست‌ اندازی‌ بخش‌ برق‌ آلستوم‌ برای‌ بقاء آلستوم‌ اقداماتی‌ دامنه‌ دار را برای‌ بقاء مالی‌ خود اعلام‌ كرده‌ است‌ كه‌ از جمله‌ به‌واگذاری‌ بخش‌های‌ انتقال‌ و توزیع‌ و توربین‌ گازی‌ می‌توان‌ اشاره‌ كرد. شركت‌ مهندسی‌ اروپایی‌ آلستوم‌ اعلام‌ كرده‌ كه‌ قصد فروش‌ گروه‌های‌ انتقال‌ وتوزیع‌ و همچنین‌ گروه‌ توربین‌های‌ گازی‌ صنعتی‌ خود را دارد كه‌ این‌ بخشی‌ از طرح‌عمده‌تری‌ برای‌ استقرار مجدد موقعیت‌ مالی‌ این‌ شركت‌ است‌. این‌ اعلام‌ كه‌ در میانه‌ ماه‌مارس‌ بیان‌ شد نشانه‌ هایی‌ از دور جدید یكپارچه‌ سازی‌ و ادغام‌ بازار تجهیزات‌ برق‌در زمان‌ تضعیف‌ بازار نهایی‌ است‌. آلستوم‌ می‌گوید انتظار ضرری‌ بیش‌ از میزان‌ پیش‌بینی‌ شده‌ برای‌ سال‌ مالی‌۲۰۰۲/۲۰۰۳ را دارند كه‌ بین‌ ۱/۳ تا ۱/۴ میلیارد یورو خواهد بود. هنگامی‌ كه‌ كمپانی‌نتایج‌ را در پایان‌ سال‌ در ماه‌ مه‌ اعلام‌ كرد، انتظار كاهش‌ فروش‌ به‌ میزان‌ چهار درصدكمتر از سال‌ پیشین‌ و بدهی‌ نزدیك‌ به‌ ۵ میلیارد یورو را داشت‌. این‌ نتایج‌ مالی‌ به‌ پای‌ مشكلات‌ فنی‌ مربوط به‌ توربین‌های‌ گازی‌ پیشرفته‌ GT۲۴/۲۶ وواحد ریل‌ انگلستان‌ نوشته‌ می‌شود. همچنین‌ به‌ گفته‌ پاتریك‌ كرون‌ رییس‌ و بالاترین‌مقام‌ اجرایی‌ آلستوم‌ كاهش‌ تقاضای‌ محصولات‌ برقی‌ این‌ كمپانی‌ را مزید بر علت‌می‌داند و می‌گوید: هسته‌ اصلی‌ تجارت‌ جهانی‌ آلستوم‌ انرژی‌ و حمل‌ و نقل‌ است‌ كه‌ ازدیرباز چشم‌ انداز رشدی‌ مناسب‌ و فرصت‌هایی‌ جذاب‌ را نشان‌ می‌داده‌ است‌. با این‌موقعیت‌ قوی‌ در بازار، پیشگامی‌ در فناوری‌ و حضور گسترده‌ تجاری‌ و تاسیسات‌عظیم‌، كمپانی‌ در وضعیت‌ راهبردی‌ قوی‌ است‌. با تمام‌ این‌ها باید با واقعیت‌های‌ امروزروبرو شویم‌. باید خود را با بازار برق‌ سازگار كنیم‌ زیرا تقاضا به‌ شدت‌ طی‌ سال‌گذشته‌ ضعیف‌ شده‌ و هزینه‌های‌ اضافی‌ عملیات‌ گذشته‌ مساله‌ آفرین‌ گشته‌ است‌ به‌ این‌ترتیب‌ باید ساختار مالی‌ خود را تقویت‌ كنیم‌. بخش‌ برق‌ كمپانی‌ كه‌ تقریبا دریافت‌ كننده‌ نیمی‌ از سفارش‌ها به‌ این‌ كمپانی‌ است‌ به‌دلیل‌ نابسامانی‌ بازار برق‌ در ایالات‌ متحده‌ لطمه‌ خورده‌ است‌. به‌ گفته‌ مقامات‌ آلستوم‌این‌ وضعیت‌ بازارهای‌ انتقال‌ و توزیع‌ را تضعیف‌ كرده‌ است‌. همچنین‌، كمپانی‌ با هزینه‌های‌ بالاتر و نشان‌ هایی‌ فزاینده‌ از پی‌ آمدهای‌ تاخیر ناشی‌از بهسازی‌ فنی‌ خط تولید GT۲۴/۲۶ روبرو گشته‌ است‌. آلستوم‌ می‌گوید از ۸۰ واحدفروخته‌ شده‌ ۶۱ واحد واگذار شده‌ و بقیه‌ را در حال‌ مذاكره‌ و یا بررسی‌های‌ حقوقی‌است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ كه‌ كمپانی‌ پیش‌بینی‌ ۱/۲ میلیارد یورو در حساب‌ خود را كرده‌است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ آلستوم‌ ناگزیر از پیاده‌ كردن‌ برنامه‌ عملیاتی‌ فوری‌ برای‌ كاهش‌بدهی‌ها، بهبود عملكرد بهره‌برداری‌ و چیره‌ شدن‌ بر مشكلات‌ عملیاتی‌ مربوط به‌ خطتولید GT۲۴/۲۶ است‌. این‌ طرح‌ در ماهیت‌ خود گسترش‌ طرح‌ نجات‌ پیشین‌ كمپانی‌ است‌كه‌ به‌ نام‌ »استقرار دوباره‌ ارزش‌ها« خوانده‌ می‌شد. این‌ طرح‌ كه‌ به‌ اوایل‌ ۲۰۰۲ مربوطمی‌شود قصد داشت‌ از طریق‌ یك‌ رشته‌ اقدامات‌ و حذف‌ها و واگذاری‌ها ۱/۲ میلیاردیورو به‌ دست‌ آورد طرح‌ جدید بلند پروازانه‌ است‌ زیرا هدفش‌ كسب‌ ۳۰۰ میلیارد یوروتا مارس‌ ۲۰۰۴ از طریق‌ فروش‌ بخش‌های‌ توزیع‌ و انتقال‌ و توربین‌های‌ گازی‌ صنعتی‌،همچنین‌ صرفه‌جویی‌ ۵۰۰ میلیارد یورویی‌ طی‌ دو سال‌ از طریق‌ كاهش‌ هزینه‌ هاست‌.این‌ اقدام‌ به‌ گفته‌ آلستوم‌ میزان‌ بدهی‌ها را تا مارس‌ ۲۰۰۵ نصف‌ خواهد كرد. تیم‌مدیریت‌ نو سازماندهی‌ شاهد ترك‌ رییس‌ بخش‌ برق‌ آلكسیس‌ فرایز بوده‌ و همچنین‌بخش‌ برق‌ این‌ كمپانی‌ را در سه‌ گروه‌ جدید - »سیستم‌های‌ توربوی‌ قدرت«، »خدمات‌قدرت« و »محیط زیست‌ قدرت« - تجدید سازمان‌ خواهد كرد. واگذاری‌ دو گروه‌ عمده‌ به‌ كمپانی‌ كمك‌ می‌كند كه‌ توجه‌ خود را معطوف‌ به‌فعالیت‌های‌ كمپانی‌ در زمینه‌ تولید برق‌ و حمل‌ و نقل‌ كند. آلستوم‌ می‌گوید كه‌ مراحل‌فروش‌ بخش‌ توربین‌های‌ گازی‌ صنعتی‌ - كه‌ متشكل‌ از توربین‌های‌ كوچك‌ گازی‌ كمتراز ۵۰ مگاوات‌ و توربین‌های‌ كوچك‌ بخاری‌ كمتر از ۱۰۰ مگاوات‌ است‌ - از اواخر سال‌۲۰۰۲ آغاز شده‌ و نزدیك‌ به‌ امضاست‌. زیمنس‌ و جی‌ ئی‌ خریداران‌ احتمالی‌ اند. فروش‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ بخش‌های‌ انتقال‌ و توزیع‌ آلستوم‌ شگفتی‌ بسیاری‌ ازتحلیل‌گران‌ را بر انگیخته‌ است‌. این‌ بخش‌ كه‌ شامل‌ محصولات‌ ولتاژ بالا و متوسطآلستوم‌ و سیستم‌های‌ تبدیل‌ آن‌ است‌ ۱۴ درصد سفارش‌های‌ سال‌ ۲۰۰۲ را در برمی‌گرفت‌ و باعث‌ اشتغال‌ برای‌ ۳۰ هزار نفر در سراسر دنیا می‌شد. بین‌ آن‌ها فروش‌ بخش‌های‌ توربین‌ گازی‌ صنعتی‌ و انتقال‌ و توزیع‌ به‌ ۵ میلیارد یوروو ۵-۶ درصد عملیات‌ می‌رسید. با وجود این‌ بازار از برنامه‌ عملیاتی‌ آلستوم‌ استقبالی‌ نكرد تنها پس‌ از اعلام‌ این‌برنامه‌ ارزش‌ سهام‌ كمپانی‌ به‌ نصف‌ رسید. تحلیل‌گران‌ درباره‌ این‌ كه‌ كمپانی‌ بتواند به‌این‌ هدف‌های‌ خود برسد بدبین‌ بوده‌ فروش‌ بخش‌های‌ انتقال‌ و توزیع‌ را همچون‌ فروش‌جواهرات‌ خانوادگی‌ تعبیر می‌كنند. اما آلستوم‌ بر این‌ باور است‌ كه‌ این‌ برنامه‌ باعث‌ بهبود وضعش‌ خواهد شد و تاكیدمی‌كند كه‌ نقدینگی‌اش‌ همچنان‌ قوی‌ است‌ و از پشتیبانی‌ بانك‌هایش‌ برای‌ بهبود وضع‌بهره‌مند است‌. آلستوم‌ می‌گوید در سال‌ ۲۰۰۶ تعادلی‌ بین‌ فعالیت‌هایش‌ با تاكید بر تولیدبرق‌ و حمل‌ و نقل‌ - برقرار كرده‌ فروش‌ خود را به‌ بیش‌ از ۱۵ میلیارد یورو خواهدرساند و میزان‌ بدهیش‌ در مارس‌ ۲۰۰۵ از ۵/۳ میلیارد یورو (مارس‌ ۲۰۰۲) به‌ ۲-۲/۵میلیارد یورو كاهش‌ خواهد یافت‌. بخش‌ سیستم‌های‌ توربوی‌ قدرت‌ كه‌ شامل‌ بخش‌های‌ گاز و بخار خواهد بود،می‌كوشد كه‌ در بین‌ رقبا در زمینه‌ توربین‌های‌ بخاری‌، ژنراتورها، مهندسی‌ و ساختمان‌كارخانه‌ها اول‌ شود و وضعیت‌ توربین‌ گازی‌ را بهبود بخشد. گروه‌ سرویس‌ قدرت‌(شامل‌ خدمات‌ مشتریان‌) و گروه‌ محیط زیست‌ و قدرت‌ (شامل‌ بخش‌های‌ بویلر،محیطزیست‌ و هیدرو) نیز می‌كوشند در راس‌ قرار گیرند. اجبار آلمان‌ به‌ داشتن‌ نهاد تنظیمات‌ انرژی‌ به‌ رغم‌ مخالفت‌ دیرین‌ كمپانی‌های‌ بزرگ‌ آلمان‌ یعنی‌، E.ON،RWE و انتقال‌(Vattenfall) به‌ دلیل‌ كاهش‌ چشمگیر در آمد، دولت‌ آلمان‌ درصدد ایجاد نهاد تنظیمات‌انرژی‌ هماهنگ‌ با مقررات‌ اتحادیه‌ اروپایی‌ است‌.

این‌ تصمیم‌ كه‌ در ژوئیه‌ ۲۰۰۴ عملی‌می‌شود باعث‌ خرسندی‌ گروههای‌ مصرف‌ كننده‌ انرژی‌ خواهد بود كه‌ خواستار كاهش‌در قیمت‌ انرژی‌ بودند زیرا از جمله‌ بالاترین‌ نرخ‌ها در اروپا بود. این‌ تصمیم‌ موردپشتیبانی‌ چهارمین‌ عرضه‌ كننده‌ بزرگ‌ برق‌ در آلمان‌ یعنی‌ En Bwاست‌. اعلام‌ این‌ امر پس‌ از مذاكرات‌ بین‌ وزرای‌ اقتصاد و محیط زیست‌ درباره‌ اصلاحات‌مربوط به‌ انرژی‌های‌ تجدیدپذیر و قیمت‌ بالای‌ برق‌ تولیدی‌ آن‌ صورت‌ گرفت‌. منابع‌اظهار نظر می‌كنند توافق‌هایی‌ در جریان‌ است‌ كه‌ امكان‌ پرداخت‌ بهای‌ كمتر برق‌ برای‌صنایعی‌ است‌ كه‌ به‌ شدت‌ به‌ انرژی‌ وابسته‌اند. هنوز این‌ تصمیم‌ مشخص‌ نشده‌ كه‌ نهاد تنظیمات‌ مستقل‌ بوده‌ و یا به‌ اداره‌های‌ فعلی‌وابسته‌ خواهد بود. اداره‌ فدرال‌ كارتل‌ آلمان‌ گفته‌ است‌ كه‌ آماده‌ بر عهده‌ گرفتن‌ این‌نقش‌ است‌. این‌ نهاد مقررات‌ لازم‌ برای‌ محاسبه‌ قیمت‌ دسترسی‌ به‌ شبكه‌های‌ برق‌تدوین‌ می‌كنند اما آن‌ را تعیین‌ نمی‌كند. بهره‌برداران‌ شبكه‌ هشدار دادند كه‌ اگر نهاد مستقل‌ تنظیمات‌ آن‌ها را مجبور به‌كاهش‌ قیمت‌ برای‌ دسترسی‌ شخص‌ ثالث‌ به‌ برق‌ و گاز كند، این‌ امر باعث‌ به‌ خطرافتادن‌ سرمایه‌ گذاری‌های‌ آینده‌ در شبكه‌ها خواهد شد. قیمت‌ دسترسی‌ به‌ شبكه‌ مادرآلمان‌ در بین‌ كشورهای‌ اروپایی‌ بسیار متغیر بوده‌ و به‌ بیش‌ از ۴۰ درصد قیمت‌ خرده‌فروشی‌ برق‌ می‌رسد. نیاز چین‌ به‌ توسعه‌ سریع‌تر از پیش‌بینی‌ چین‌ طی‌ دهمین‌ برنامه‌ پنج‌ ساله‌ (۲۰۰۱-۲۰۰۵) با مشكل‌ كمبود برق‌ دست‌ و پنجه‌نرم‌ می‌كند. این‌ كمبودها ۵۰ درصد سریع‌تر از آنی‌ است‌ كه‌ پیش‌بینی‌ می‌شد. در یكی‌ از دو قرارداد اخیر شركت‌ صنایع‌ سنگین‌ میتسوبیشی‌ با همكاری‌ شركتهای‌میتسوبیشی‌ كورپوریشن‌، میتسوبیشی‌ الكتریك‌ و دونگ‌ فانگ‌ الكتریك‌ (چین‌) متعهد به‌تامین‌ ده‌ توربین‌ گازی‌ برای‌ نخستین‌ نیروگاه‌ چرخه‌ تركیبی‌ مقیاس‌ بزرگ‌ شده‌اند. درهمین‌ حال‌ »جی‌ئی‌پاور سیستمز« همراه‌ با »هاربین‌ پاور اكوییپمنت‌ ۱۳۰۰ توربین‌ گازی‌GEqFA« را تامین‌ می‌كنند. دو نیروگاه‌ در سال‌های‌ ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ به‌ مدار می‌آیند. این‌ برنامه‌ها كمبود برق‌ را در شانگهای‌ و جیانگسو جبران‌ می‌كنند. بی‌ برقی‌ برای‌جیانگو در ۲۰۰۵ قابل‌ پیش‌بینی‌ است‌ زیرا امسال‌ این‌ استان‌ با ۳/۶ گیگاوات‌ ساعت‌كمبود روبرو شده‌ و به‌ ۴۷۰۰ مگاوات‌ ظرفیت‌ جدید در سال‌ جاری‌ نیاز است‌. رشداقتصادی‌ چین‌ در سال‌ ۲۰۰۲ هشت‌ درصد بود و هفت‌ درصد افزایش‌ آن‌ در سال‌ ۲۰۰۳پیش‌بینی‌ شده‌ است‌. چین‌ همچنین‌ كار افزایش‌ ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ مگاوات‌ ظرفیت‌ تولید در هر سال‌ تا ۲۰۰۵را آغاز كرده‌ است‌ این‌ امر نشانه‌ ۷-۸ درصد رشد است‌ در حالی‌ كه‌ قبلا در مستندات‌دولتی‌ قبلی‌ این‌ رقم‌ ۵ درصد عنوان‌ شده‌ بود. چین‌ در زمینه‌ اصلاحات‌ بخش‌ برق‌ پیشرفت‌ كرده‌ است‌. استان‌ گوانگ‌ دونگ‌ به‌تدریج‌ بخش‌ برق‌ خود را در سال‌ جاری‌ به‌ روی‌ سرمایه‌ خصوصی‌ باز می‌كند.

- آوریل ۲۰۰۳ PEI مجله

مترجم‌: مهرداد غروی‌


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.