یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
فلسفه امامت از منظر صدرا«تحلیلی از شخصیت و اوصاف امامان ع از دیدگاه حكمت متعالیه »
● اشاره
حافظ از دست مده دولت این كشتی نوح
ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت
امام، مشعل فروزان هدایت است و امامت، كشتی نجات ازطوفان حیات مادی. از آنجا كه این موضوع از اصول و مسائل مكتب تشیع میباشد، علمای بزرگوار و محققان و اهل كلام پیوسته در باره آن بهبحث و بررسی پرداختهاند نوشتههای كوتاه و بلند و كتابهای كوچك و بزرگ در باره امامت، شأن امام، مصداق امام، اوصاف همه امامان و غیره كم نداریم. آنچه در اینمختصر تقدیم علاقهمندان خاندان عصمت میگردد، پژوهشی است در جهت تبیین و تحلیل امامت و اوصاف امامان، بر پایه اصول و قواعد حكمتمتعالیه صدر المتالهین شیرازی -قدس سره حكمت متعالیه كه درقرن دهم هجری به وسیله ملا صدرا تنظیم گشت، با بهرهگیری همزمان و یكسان از مبانی مشاء و عرفان اسلامی، میتواند به عنوان بنیادی استوار و كارآمد برای تبیین بسیاری از اصول و مسائل دینی موردبهره برداری قرار گیرد. خود ملا صدرا از این بنیاد، برای حل معضلاتی از قبیل اثبات واجب، توحید، دفع شبهه ابن كمونه، علم الهی، حدوث عالم، معاد جسمانی و غیره بهره گرفته است. اما بدون شك، نتایج وآثار مبانی این حكمت، بیش از این در حل مشكلات فكری میتواند نقش داشته باشد. اینك، برای نمونه یكی از مسائل مهم اعتقادی شیعه را بر مبنای حكمت متعالیه بررسی كنیم. با بهرهگیری از مبانی حكمت متعالیه، به تبیینشان و جایگاه امامت میپردازیم و مسائل مهمی را حول این محورتوضیح میدهیم كه از آن جمله است :
▪ عینیت مقام امامت;
▪ مبنای یكایك اوصاف امام;
▪ ارتباط و پیوند این اوصاف با امام;
▪ ارتباط و پیوند این اوصاف با یكدیگر;
و دهها نكته باریكتر از موی. نكته جالب توجه اینكه، صدر المتالهین در كتاب حجت، در شرحی كه براصول كافی نوشته، برخی از مسائل مربوط به نبوت و امامت را نه برپایه اصول حكمت متعالیه، بلكه بر اساس مبانی مشائی تبیین نموده است. از جمله وحی و الهام را بر اساس كمال قوه نظری و برتری قوهحدس كه مبنای فلسفه مشائی اسلامی است تفسیر نموده است.(۱) و نیزمسئله استمرار وجود امام را، بدون توجه به موضوع قوس نزولی وصعودی وجود، بر پایه قاعده امكان اشرف كه از قواعد حكمت اشراقاست، تفسیر و تبیین نموده است، در صورتی كه تبیین آن بر اساس اصول و قواعد حكمت متعالیه، بسیار قویتر و روشنتر میباشد. به هر حال، این نوشته تلاشی است از این حقیر كه امیدوارم مقبول درگاه حق قرارگیرد و وسیلهای باشد برای توسل به دامن ولایت. ازمحققان ارجمند انتظار دارم كه از راهنمائی و تذكر در جهت تكمیل این بحث دریغ نفرمایند. یا مولا مددی كه: با تو آن عهد كه در وادی ایمن بستیم همچو موسی ارنی گوی به میقات بریم
● امامت چیست؟
«ان الامامهٔ اجل قدرا و اعظم شانا من ان یبلغها الناس بعقولهم اوینالوها بآرائهم او یقیموا اماما باختیارهم». امامرضا (ع) (۲)
«جدا شأن امامت برتر و بالاتر از آن است كه: - با عقل و اندیشه عادی بتوان شناخت; یا با رای و نظر مردم، آن را به دست آورد; یا با تعیین و انتخاب مردم، آن را تعیینكرد.»
امامت در مكتب تشیع اهمیت ویژهای دارد و یك اصل اساسی ازاصول اعتقادی پیروان این مكتب است. از دیدگاه این مكتب، جانشینپیامبر خاتم (ص) باید دارای صفاتی باشد كه آنها را به طور كلی میتوان در موارد زیر خلاصه كرد:
۱) مقام امامت مربوط به یك استعداد و شایستگی عینی ویژهای است كهاین شایستگی محصول عطا و عنایت الهی است و لذا اكتساب شخص، یاانتخاب و انتصاب مردم در تحقق آن نقشی ندارد. (۳)
۲) امام به طور مستمر با امدادهای غیبی و الهام آسمانی موردحمایت و تایید قرار میگیرد و از اینجاست كه امام در هر عصری ازبالاترین درجه علم و آگاهی برخوردار بوده و از همه مصالح و اسرارلازم برای سعادت دنیا و آخرت مردم آگاه است. (۴)
۳) امام ناظر و حاكم بر همه حوادث جهان و رفتار انسانهاست. (۵)
۴) امام دارای صفت عصمتبوده از گناه و لغزش در امان استبنابر اینامام هر عصری با تقواترین و عادلترین انسان زمان بوده و دربالاترین درجه فضیلت اخلاقی و عملی قرار دارد. (۶)
۵) امام میتواند كارهای خارق العادهای به عنوان معجزه و كرامت درزمینه علم و عمل داشته باشد. (۷)
۶) در هر عصری تنها یك نفر به عنوان امام، مرجع و فرمانروای مطلق دین و دنیای مردم است. (۸)
۷) مادامی كه انسان در جهان هستی وجود داشته باشد، جهان بیامامنخواهد بود. (۹)
۸) اطاعت و پیروی امام در ظاهر و باطن و در امور مربوط به دنیا و آخرت سبب نجات و سعادت بوده و مخالفت با وی عامل شقاوت و هلاكت خواهد بود. (۱۰)
● مبانی فلسفی صفات ائمه (ع)
در اینجا هدف ما بیان مبانی واقعیت وعینیت این صفات در وجود امام است و اینكه چرا این صفات در وجودامام به یكدیگر میپیوندند. البته موضوع امام و امامت در كتب كلامی بر اساس مبانی كلامی مورد بحث قرار گرفته است و اوصاف ائمه نیز با استناد به مبانی كلامی اثبات شده است. از قبیل: استناد به قاعده «لطف» در اثبات وجود امام و همین طور استناد به نقل در اثبات صفات ائمه و نیز بهرهگیری از مبانی كلامی دیگر ازقبیل «قبح تقدم مفضول بر فاضل» و استدلال بر عصمتبر اساس همینمبانی. (۱۱) اما منظور ما در این مقاله، تحلیل و تبیین صفات وروابط صفات ائمه بر اساس مبانی حكمت متعالیه صدر المتالهین است. برای توضیح این مطلب لازم است به اصول و مبانی فلسفی چندی توجه كنیم:
الف) جهان هستی دارای مراتب و درجاتی است كه این درجات و مراتب از دو جهت مطروحاند یكی قوس نزول و دیگری قوس صعود. در قوس نزول بعد از مبداء هستی، عالم عقول و مجردات قرار دارد و سپس جهان مثال و به دنبال آن جهان ماده و در قوس صعود نیز از جهان ماده به جهان مثال میرسیم و از جهان مثال به جهان مجردات. قوس نزول لازمه نظام علیت در جهان هستی است و به این معنا كه بهخاطر ضعف هر معلولی نسبتبه علت خود هرچه از مبداء هستی دورتر میشویم به مرتبه ضعیفتری از وجود میرسیم. (۱۲) مبنای قوس صعود حركت بنیادی و جوهری جهان ماده است كه صدر المتالهین آن را مطرح نمود و اثبات كرد. (۱۳) بنابر حركت جوهری جهان ماده یكپارچه در حال خروج از قوه به فعل است و بدیهی است كه فعلیت تام جز با نیل به درجه تجرد تام حاصل نمیگردد پس حركت جهان ماده، جهان ماده را خود به خود در مسیر تجرد قرار میدهد.
ب) اما موضوع تحول و تبدیل یك موجود مادی به موجود مجرد، بدون فرض و قبول یك اصل اساسی دیگر امكانپذیر نیست و آن اصل اساسی «كون جامع» بودن وجود انسان است به این معنا كه در جهان هستی هر موجودی حد معینی دارد اما یكی از موجودات جهان یعنی انسان بهتنهایی شامل تمام حدود عالم هستی است و لذا آن را عالم صغیر نیزمیگویند. این مضمون در ضمن بیتی منسوب به حضرت علی (ع) چنین آمده است : و تحسب انك جرم صغیر و فیك انطوی العالم الاكبر (۱۴) بنابراین در میان موجودات جهان، فقط انسان است كه میتواند میانجهان ماده و جهان مجردات رابطه و پیوند برقرار سازد و در واقع وجود انسان رابطه و پل پیوند تمام عوالم و درجات مختلف جهان هستی است و انسان بستر و موضوع حركتی است از قوه بی نهایت تا فعلیت نامتناهی; بنابراین قوس صعود در محدوده وجود انسان از پایینتریندرجه هستی تا بالاترین درجه آن قابل تحقق است. از ضعیفترین مرحله جماد تا عالیترین مرحله جماد، آنگاه انتقال از جمادی به نباتی، سپس سیر و تحول از پایینترین مرحله نبات تا بالاترین مرحله آن، آنگاه انتقال به مرحله حیوان و تحول در مراتب مختلف حیوانیت و رسیدن به آخرین درجه وجود حیوانی، آنگاه انتقال از عالم حیوان به عالم انسان و تحول در مراتب مختلف آن و نیل بهعالیترین درجه تجرد با عبور از عالم ماده و عالم مثال و وصول بهآستان حق و فنا در حق آنگاه بقا به حق. مولوی این انتقال ها را به نام مرگ مطرح میكند و چنین میسراید:
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم ز حیوان سر زدم
مُردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم، كی ز مردن كم شدم
جمله دیگر بمیرم از بشر
تا بر آرم از ملایك بال و پر
وز ملك هم بایدم جستن ز جو
كل شیء هالك الا وجهه
بار دیگر از ملك قربان شوم
آنچه اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون
گویدم كانا الیه راجعون (۱۵)
ج) بنابر «اصالت وجود» (۱۶) سرچشمه همه آثار و خواص، وجوداست چه معنی اصالت، چیزی جز «منشا آثار» بودن نیست; در واقع ازآنجا كه چیزی جز وجود تحقق خارجی ندارد پس همه آثار و خواص تنها از وجود سرچشمه میگیرند و چون وجود، حقیقت مشكك و دارای مراتبمختلف و متفاوت خواهند بود. مثلا حیات، علم، اراده، قدرت، فعل وتاثیر اوصافی هستند كه منشا آنها حقیقت وجود است. و این آثاربرای وجود ذاتی و از آن جدائی ناپذیرند. زیرا اگر این حقایق واوصاف خارج از ذات وجود باشند بنابر اصالت وجود، واقعیتی نخواهندداشتبرای اینكه جز وجود واقعیت دیگری در كار نیست. (۱۷) بنابراین، حقیقت اصیل همان وجود است و همه خیرات و كمالات آثارمربوط به وجودند و چون وجود از لحاظ شدت و ضعف دارای مراتب مختلفاست، از لحاظ این آثار نیز مراتب مختلف خواهد داشت مثلا علم در واجب، و عقول، و نفوس یكسان نخواهد بود، بلكه از لحاظ كمال ونقصان، متفاوت خواهد بود. اما آنچه مسلم است، هیچ درجهای از وجود از این خواص و آثار، خالی نخواهد بود. (۱۸) اما همان اندازه كهدرجه وجود ضعیف میشود، این آثار و خواص نیز، به ضعف میگرایند. به این معنی كه مثلا هیولی و مادهٔ المواد، چون از نظر وجود، هیچ فعلیتی ندارد، از نظر آثار و لوازم وجود نیز، دارای هیچگونه فعلیتی نیست.در مرحله جماد، چون وجود، ضعیف است، این لوازم و آثار نیز ضعیفند، به گونهای كه حیات و شعور آنها، برای ما محسوس و معلومنیست. اما در حیوان و انسان چون درجه وجود قوی و عالیتر است، آثار و لوازم وجود از قبیل حس و حركت و اراده و فاعلیت، نیز قویتر و آشكارترند. صدر المتالهین كشف این مطلب را، از مختصات فلسفه خود دانسته و ابن سینا و پیروان او را از توجه به این مطلب ناتوان میداند. امادر عین حال، توجه عرفا را به این مسئله میپذیرد. (۱۹) حتی هدفها و معشوقها نیز، بر حسب اختلاف در مراتب وجود و درجات آن، مختلف ومتفاوتاند. (۲۰) از دیدگاه عرفا نیز، از آنجا كه سراسر عالم و همه موجودات، مظهری از مظاهر حقاند پس هر پدیدهای در حد خودش مظهراوصاف و كمالات حق میباشد.
هستی به صفاتی كه در او بود نهان
دارد سریان در همه اعیان جهان
هر وصف ز عینی كه بود قابل آن
بر قدر قبول عین گشتهاست عیان (۲۱)
دكتر سید یحیی یثربی
۱- شرح اصول كافی، صدر المتالهین، كتاب حجت، باب ۳ حدیث ۱.
۲- اصول كافی اثر گرانقدر محمد بن یعقوب كلینی فوت (۳۲۸ ه) باترجمه حاج سید جواد مصطفوی چاپ انتشارات علمیه اسلامیه طهران روایتشماره ۵۱۸. یادآوری: به خاطر رعایت ارزش و اهمیتخاص اینكتاب شریف كه در زمان غیبت صغری، تالیف شده است، و نیز به خاطر رعایت اختصار و گنجایش مقاله، همه روایتها، از این اثر كبیر انتخاب شدهاند، و لذا تنها به ذكر شماره روایت ها اكتفا میكنیم.
۳- پیشین، ۵۱۸.
۴- پیشین، ۵۱۸، ۵۵۲، ۵۵۶.
۵- پیشین، ۴۹۱، ۴۹۵، ۶۹۲، ۶۹۴، ۶۸۶.
۶- پیشین، ۵۱۸، ۷۱۹،
۷-۷۱۶ پیشین، ۹۲۰۹۲۴، ۱۲۹۹ ۱۲۹۵،
۸-۱۲۸۸ پیشین، ۵۱۸،
۹-۹۲۳ پیشین،
۱۰-۴۵۲۴۵۴۴۵۹ پیشین، ۴۸۱، ۴۸۳،
۱۱-۵۱۵۵۱۷ تجریدالعقاید خواجه نصیر الدین طوسی مقصد پنجم و باب حادی عشرعلامه حلی فصل ششم.
۱۲- شفا، الهیات، مقاله ۱۰ فصل ۱ نجات، چاپ دانشگاه تهران، ص ۶۹۸و
۱۳- ۶۹۹ الاسفار الاربعه چاپ جدید جلد ۳ ص
۱۴-۶۱ ۱۱۲ شرح دیوان میبدی چاپ سنگی در حاشیه شرح نهج البلاغه محمد باقرلاهیجانی ص
۱۵-۲۱۷ مثنوی، بتصحیح نیكلسون ج۲ ص
۱۶- ۲۲۲ اگرچه بحث اصالت وجود را عرفای اسلام سالها پیش از صدر المتالهین مطرح كرده بودند اما این موضوع بوسیله ایشان به بهترین وجهی موردبحث و اثبات قرار گرفت. مراجعه كنید به اسفار ج ۱ ص ۳۸ ۶۷ و شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری، بخش حكمت، ص ۱۰ ۱۵ و نهایه الحكمهعلامه طباطبائی مرحله اول فصل دوم
۱۷- نهایهٔ الحكمه، مرحله اول فصل سوم
۱۸- تعلیقات مرحوم آملی بر شرح منظومه سبزواری، ج۲، ص۲۹۴.
۱۹- اسفار، ج۷، ص ۱۷۳، و نیز مراجعه شود به بحث علت و معلول ج ۲ ص۱۲۷ به بعد و بحث عاقل و معقول ج ۳ ص ۲۷۸ به بعد، قونوی به تبعیتعلم از وجود، از نظر كمال و نقص، تصریح دارد، مراجعه كنید بهنصوص، به اهتمام آقای سید جلال الدین آشتیانی، مركز نشر دانشگاهی،ص ۱۳
۲۰- اسفار، ج ۷ ص ۱۷۹
۲۱- طرائق الحقایق، ج ۷ ص ۱۷۹
۲۲- اشارات و تنبیهات، نمط ۶ فصل ۳۶، نجاه به تصحیح دانش پژوه، ص۳۷۹، حكمهٔ الاشراق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ۲ ص ۱۱۰ و ۱۱۹
۲۳- ابن عربی، فصوص الحكم، فص اسحاقی.
۲۴- حكمهٔ الاشراق، مجموعه مصنفات، ج۲، ص ۲۴۲، كلمه «كن» اشاره بهآیه ۸۲ سوره ۳۶ است كه: «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له كنفیكون» عارف نیز در مقام «كن» دارای چنین قدرتی میشود. یعنیقدرت بر فاعلیت الهی
۲۵- شفا طبیعیات، فن ۶ مقاله ۴، فصل
۲۶-۴تلویحات، مجموعه مصنفات، ج ۱، ص ۱۱۳، و نیز مجموعه آثار، ج ۳،ص ۶۳ كه برای علم شهودی موطن خاصی، قائل است
۲۷- المنقذ من الضلال، چاپ مصر، ص ۵۸ ۶۰
۲۸- مبدا و معاد جوادی آملی، ص ۳۳، به نقل از التحصیل بهمنیار ص۵۸۱.
۲۹- شرح منظومه حكمت چاپ سنگی تهران، ص
۳۰- ۱۷۹اشارات و تنبیهات، نمط ۶، فصل
۳۱- ۱۴اشارات و تنبیهات، نمط ۳، فصل
۳۲- ۱۵ ۷چه بر اساس قول تشكیك در جوهر، تنها اختلاف در افراد یك نوع-مثلا اختلاف افراد انوار - قابل توجیه میگردد، نه امكان اشتداد دریك فرد معین، به گونهای كه مثلا یك نور ضعیف به نور قوی تغییریابد. چنین تغییر و اشتدادی تنها بر اساس قبول حركت جوهری و تشكیكدر وجود كه خود یكی از مقدمات توجیه حركت و جوهری است، قابل تبیینو تفسیر است. ناگفته نماند كه نوعی «تشكیك در جنس»(اصطلاح از مناست) نیز در برخی از منابع مطرح شده است. به این معنی كه اواخرهریك از موالید ثلاث، به اوایل دیگری اتصال دارد، یعنی جماد ازنازلترین نوع خود تا كاملترین نوعش كه نزدیك به نبات است، همه راشامل میشود. و نبات از نوع ضعیف نزدیك به جماد، تا نوع قوی نزدیكبه حیوان را در بر میگیرد. و حیوان از انواع ضعیفی از قبیلحلزونها و مرجانها، تا حیوانات كاملتری از قبیل میمونها را شاملمیگردد. (مراجعه كنید به: رسائل اخوان الصفا ج ۴ ص ۲۸۰ ۲۷۶ ومقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، ج ۱ ص ۱۷۷). البتهدر این تشكیك هم، انواع بیكدیگر تبدیل نمیشوند یعنی یك حیوان ضعیفهرگز تبدیل به حیوان قوی نمیگردد. حلزون به درجه میمون ترقینمیكند. یعنی همیشه حلزون، حلزون میماند و میمون، میمون. بدیهیاست كه این مسئله را نمیتوان مبنای تفسیر و قبول قوس صعود قرارداد
۳۳- اسفار، ج ۹ ص ۱۹۷
۳۴۱۹۴ -حكمهالاشراق، پیشین، ص ۲۱۷
۳۵- فیه ما فیه، فصل ۵
۳۶- مولوی، مثنوی، تصحیح نیكلسون، ج ۱ ص ۴۳۴
۳۷- اصول كافی پیشین، روایت ۱۱۸۱ ۱۱۸۳
۳۸- پیشین، ۵۱۸
۳۹- قرآن كریم، سوره بقره، آیه ۱۲۴
۴۰- اصول كافی روایتشماره ۵۱۸ و در همین روایتبر لزوم معرفیامام، از طرف پیامبر (ص) تاكید شده است
۴۱- اشاره به پیدایش طبیعت ثانوی و تحول وجودی كه ماخوذ است ازحدیثی از حضرت عیسی علیه السلام به این مضمون كه هركس دوباره زادهنشود داخل ملكوت آسمان نمیتواند شد. احادیث مثنوی ص ۹۶ مولوی بهاین نكته اشاره دارد كه: چون دوم بار آدمی زاده بزادپای خود برفرق علتها نهاد
۴۲- اصول كافی روایت ۵۱۸ و
۴۳- ۵۲۱پیشین،
۴۴- ۹۹۱پیشین،
۴۵-۱۰۸ ۱۰۵ پیشین،
۴۶- ۱۰۰۴ ۹۹۶پیشین، ۵۱۸ و
۴۷- ۴۳۵پیشین، از حضرت رضا (ع)، ۷۰۵ و از امام باقر (ع) ۶۹۹ و از امامصادق (ع) ۶۹۷ و ۷۰۰ و نیز مراجعه شود بهروایتهای ۱۰۲۴ ۱۰۲۰ و۱۰۳۵ ۱۰۳۱ و ۵۸۴ ۵۸۲ و این كه علم ائمه از اسرار الهی است،ابوالحسن (ع)
۴۸- ۶۵۶پیشین، از حضرت رضا (ع)، ۵۵۹ و در این باب از ائمه دیگر،روایتهای ۵۵۶ ۵۵۲ و
۴۹- ۵۹۲ ۵۸۹پیشین، ۶۰۰ و نیز از امام صادق (ع) روایت ۶۰۱ و
۵۰- ۶۵۵ ۶۵۳پیشین، امام صادق (ع)، ۴۵۱-۴۴۹، در مورد ارتباط بطون قرآن بادرجات وجود مراجعه شود به اسفار ج ۷ ص ۳۶ به بعد
پیشین، ۵۰۵ ۵۰۰، جز ائمه، كسی جامع جمیع علوم قرآنی نیستامام باقر و صادق (ع)
۵۲- ۴۰۷ ۴۰۲پیشین،
۵۳- ۶۸۰ ۶۷۸پیشین، امام باقر و امام صادق علیهما السلام،
۵۴- ۶۳۶ ۶۱۱پیشین، ۷۱۵ ۷۰۹، نكته قابل ذكر آنكه حضرت علی (ع) این روح راغیر از ملائكه میداند، روایت ۷۱۶
۵۵- پیشین، ۶۷۷ ۶۷۲، ائمه سرچشمه علوماند،
۵۶- ۱۰۳۷ ۱۰۳۶پیشین، امام صادق (ع)، ۵۵۶-۵۵۵ و ۶۵۲-۶۴۹ و افزایش در هر شبجمعه
۵۷- ۶۴۸-۴۶۴پیشین،
۵۸- ۶۸۱پیشین، امام صادق (ع) ۶۶۳-۶۶۱ و ۶۷۵-۶۷۲.
۵۹- پیشین، امام باقر و امام صادق (ع) ۶۸۵-۶۸۴.
۶۰- پیشین امام باقر و امام صادق (ع)، ۶۳۷.
۶۱- پیشین، به این عنوان كه ائمه واسطه فیض حقاند، و خداوند،جریان امور عالم را به آنان تفویض كرده است، روایتهای ۶۸۶ و ۶۹۳۶۹۴.
۶۲- پیشین، ۵۷۹-۵۷۴، ائمه باطن و حقیقت مردم را میشناسند، حضرترضا (ع) ۵۹۳.
۶۳- پیشین، ۵۱۸، ۷۱۹-۷۱۶.
۶۴- پیشین، ۴۹۹-۴۹۶، تنها ائمه منشا حقاند و دیگران منشاباطلاند ۱۰۴۳-۱۰۳۸ و اهل ذكر شایسته مراجعه و سئوال ائمهاند،حضرت رضا (ع) ۵۴۵ و خلفا و باب معرفتحق، ائمهاند ۵۰۸-۵۰۶ وعلامات و نجوم ائمهاند، حضرت رضا (ع)
۶۵- ۱۵۲۷پیشین، ۴۸۱ و ۴۸۳ و لزوم تسلیم
۶۶- ۱۰۱۶-۱۰۰۹پیشین، ۱۰۱۹-۱۰۱۷ و
۶۷- ۱۱۸۳-۱۱۸۱پیشین، ۴۶۸-۴۶۰ و ۹۶۶-۹۶۵.
۶۸- پیشین، ۵۸۱-۵۸۰.
۶۹- پیشین، امام باقر (ع) ۶۰۸ و امام حسن عسگری ۶۱۰.
۷۰- مراجعه شود به یادداشتشماره ۵۳.
۷۱- پیشین، ۹۲۰ در مورد علم غیب آن حضرت به روایتهای ۱۲۸۷ و ۱۲۸۸مراجعه شود.
۷۲- پیشین،
۷۳- ۲۹۱الی
۷۴- بترتیب: ۱۲۹۳، ۹۲۲، ۱۲۹۵، ۱۲۹۹، ۹۲۲، ۹۲۴، ۱۲۹۴ و نیزدر مورد علم غیب ائمه ۶۶۰-۶۵۶.
۷۸- پیشین، ۵۹۹ و ۶۵۹.
۷۹- قرآن مجید، سوره ۲۷ آیه ۴۰.
۸۰- شفایابن سینا، الهیات، مقاله ۸ فصل ۶، نجات، الهیات مقاله ۲فصل ۱۸، اشارات و تنبیهات، نمط ۷ فصل ۱۳ و ۱۴ و ۲۲، اسفار ملا صدرا،چاپ جدید ج ۶ ص ۱۷۶ ببعد و ج ۷ ص
۸۱- ۵۷در مورد وحدت علم و اراده واجب مراجعه كنید به اسفار ج ۶ ص۳۳۱.
۸۲- اصول كافی، پیشین ۶۷۱-۶۶۴.
۸۳- پیشین، امام صادق (ع)، ۶۷۵.
۸۴- سیر تكاملی و اصول و مسائل عرفان و تصوف، اثر نگارنده، چاپدانشگاه تبریز ص ۴۶۷-۴۶۱ سعدی این نكته را، در مورد جریان حضرتیعقوب (ع) چنین مطرح میكند: یكی پرسید از آن گم كرده فرزندكه ایروشن گهر پیر خردمند ز مصرش بوی پیراهن شنیدیچرا در چاه كنعانشندیدی؟ بگفت: احوال ما برق جهان استدمی پیدا و دیگر دم، نهان استگهی بر طارم اعلی نشینمگهی بر پشت پای خود نبینم «گلستان، بابدوم»
۸۵- اصول كافی، روایت ۹۲۳.
۸۶- پیشین، امام صادق (ع) ۷۱۹-۷۱۷.
۸۷- پیشین، ۷۲۴-۷۲۳.
۸۸- پیشین، حضرت رضا (ع) ۹۸۳.
۸۹- پیشین، امام علی النقی (ع) ۹۸۴.
۹۰- پیشین، ۴۵۹-۴۵۵.
۹۱- پیشین، ۴۵۲-۴۵۴.
۹۲- پیشین، ۴۹۸.
۹۳- پیشین،
۹۴- ۶۴۵-۶۳۷پیشین، بترتیب ۴۳۸
۹۵- ۴۴۰-۴۳۹پیشین،
۹۶- ۴۹۵-۴۹۱پیشین،
۹۷- ۵۱۷-۵۱۵پیشین، امام صادق (ع)، ۶۹۳.
۹۸- پیشین،
۹۹- ۹۷۱-۹۶۹پیشین،
۱۰۰- ۱۰۴۸-۱۰۴۴پیشین،
۱۰۱-۱۱۸۰-۱۱۷۲ پیشین، و نیز بهاین مضمون كه مؤمنان را از طینت انبیاء آفرید۱۴۴۷-۱۴۴۱. و سفینهٔ البحار، ماده طینت.
۱۰۲- مثنوی مولوی، به تصحیح نیكلسون، ج ۱، صص ۲۱ ۱۸.
۱۰۳- اصول كافی، ۵۰۹ امام باقر (ع) میفرمایند: و الله... لنور الامامفی قلوب المؤمنین انور من الشمس... (نور امام در دل مؤمنان تابانترز خورشید است).
فصلنامه قبسات شماره ۱۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست