یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
وحدت خدا و عبادت او
خداوند متعال، وجودی واقعی و بینهایت است هیچ حدی برای او متصور نیست به همین جهت ماهیتی از واقع خدا در ذهن انسان قابل تصور نیست و هیچ ترکیب و ترکب و تولید و تولد درباره خدا قابل تصور نیست پس سزاوار نیست برای خدای بزرگ که فرزندی برای خود بگیرد و او منزه از اینگونه امور است و او هرگاه امری را اراده کند پس جز این نیست که به آن امر میگوید بشو پس او میشود پس خداوند از آنچه برای موجود محدود رخ میدهد منزه و مبراست و او موجود واقعی صاحب حکم و تصمیم است به لحاظ موجودات مادی در ظرف زمانی گاهی تصمیم به امری میگیر? و گاهی تصمیم نمیگیرد و چنانچه تصمیم بگیرد تحقق آن امر قطعی است و هیچ چیز دیگری نمیتواند مانع و جلودار او شود.
● صراط مستقیم
سپس پیامبر(ص) به مردم مکه از زبان وحی میفرماید: همانا خداوند، پروردگار من و پروردگار شماست پس او را عبادت کنید و همین عبادت پروردگار، صراط مستقیم در زندگی شخصی و اجتماعی است ولی مردم و گروههای گوناگون، عبادت خدای بزرگ نمیکنند یعنی اراده خودشان را منطبق با اراده خدای بزرگ در قانونمندی خودشان نمیکنند. حزبها و گروههای حجاز از مشرکان ، نصاری و یهود بین خودشان اختلاف کردند پس وای بر کسانی که کفر پیشه کردند از اینکه روزی بزرگ در محشر قیامت حاضر شوند.
چه خوب میشنوند و چه خوب میبینند روزی که نزد ما بیایند لکن امروز ستمکاران در گمراهی آشکارند ای پیامبر، تو کافران را از روز تاسف و حسرت بترسان آن زمانی که کار بگذرد و آنها در غفلت باشند و آنها ایمان نمیآورند و اراده و خواست خود را مطابق اراده و خواست خدای بزرگ قرار نمیدهند در حالی که ما (خدای بزرگ) میراث بر زمین و هر کسی که بر آن است هستیم یعنی همه چیز غیر از خدای بزرگ از این وجودش و هستیاش نابود میشوند و به سوی ما (خدای بزرگ) باز گردانده میشوند.
و انتهای جهان همانند ابتدای جهان از آن خداست خدایی که اول و آخر است، خدایی که بود و هست و خواهد بود پس عبادت او کنیم تا در نزد او قرار بگیریم زیرا آنچه که نزد او قرار گیرد ماندنی است و اگر چیزی برای خودمان باشد نابودشدنی است.
● کفر و ایمان
کسانی که کفرپیشه میکنند شکلگیری اراده آنها با حذف اراده خدای بزرگ است یعنی برای اراده خالق انسان هیچ نقشی در زندگی اجتماعی و شخصی قائل نیستند و نفس آنها هیچ توجه و محبتی به ذات بینهایت الهی ندارد تا فعلش یعنی اراده را منطبق با اراده الهی در زندگی انسان سازد ولی کسانی که ایمان میآورند نفس آنها خدا را میخواهد و به خواست و توجه خدا عشق میورزند و به هدف جلب خشنودی او نماز میخوانند، روزه میگیرند، به مال مردم تعدی نمیکنند به ناموس مردم تجاوز نمیکنند و نفس انسان بخشی از واقعیتهای جهان هستی است که درواق? وجود خود هرگز دوگانه نیست یعنی نفس به خدا یا ایمان دارد یا ندارد و هرگز در ذات نفس حالت سومی وجود ندارد گرچه در اظهار ممکن است انسان طور دیگری جلوه کند ولی به واقع، نفس یک وضعیت بیشتر ندارد.
باید به خودمان و نفسمان رجوع کنیم آیا میخواهیم که خواسته ما عین خواسته خدا باشد یا اینکه در برابر خدای بزرگ، من خود را مطرح میکنیم اگر اولی باشد ایمان است و اگر دومی باشد استکبار است که صفت شیطان است و شیطان به همین پلشتی تمام، ایمان و گذشته درخشان خود را در بهشت تباه کرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست