پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
از کسانی مباش که ...
مردی از امام علی علیه السلام خواسته بود که اندرزش دهد. امام علیه السلام فرمود :
از کسانی مباش که بی عمل به آخرت امید بسته است و به آرزوی دراز توبه را به عقب می اندازد. در دنیا چون زاهدان (سخن ) می گوید و چون علاقه مندان عمل می کند.
اگر از دنیا به او داده شود سیر نگردد و اگر از آن بازداشته شود (به داشته ها) قناعت نکند. از عهده شکر آن چه که به او داده شد بر نمی آید و (در این حال ) زیادت می طلبد در باقی مانده (از دنیا).
نهی می کند و خود نهی نمی پذیرد. امر می کند به کاری که خود انجام نمی دهد.
به صالحان محبت می ورزد و عمل آنان را انجام نمی دهد. گناهکاران را دشمن دارد و خود یکی از آنان است .
مرگ را به خاطر کثرت گناهانش ناپسند دارد و (در این حال ) بر (انجام گناهان و) کارهایی که به خاطر آن مرگ را ناپسند دارد مداومت می کند.
اگر بیمار شود (از گناهانش ) پشیمان می گردد و اگر تندرستی یابد آسوده می گردد و (دوباره ) به لهو می پردازد.
اگر عافیت بیند خود بزرگ بین می شود و اگر گرفتار آید ناامید. اگر بلا اصابت کند به زاری دعا می خواند و اگر آسایش برسد با غرور (از خدا) روی برمی گرداند.
نفسش در گمان هایش بر او چیره می شود و او در یقین هایش بر نفس غالب نمی آید.
بر دیگران به (گناهی ) کم تر از گناه خود می ترسد و به نفس خود بیش از آن چه که عمل کرده است امید دارد.
اگر مستغنی شود به نعمت مغرور می گردد و اگر فقیر ناامید و ضعیف می شود.
وقتی عمل می کند کوتاهش می گذارد (کوتاه به جا می آورد) و وقتی درخواست می کند مبالغه می ورزد.
اگر شهوتی پیش آید معصیت را مقدم می دارد و توبه را به تاخیر می اندازد.
اگر محنتی روی دهد از شرایط ملت (اسلام ) دور می شود (و بی صبری پیشه می کند).
عبرت گیری (و حسنات آن ) را وصف می کند و (خود) عبرت نمی گیرد. با مبالغه پند می دهد و (خود) پند نمی پذیرد. در سخن گفتن سر است و در عمل کم کار.
در امور فانی (و دنیایی ) رقابت می کند و در امور (اخروی و) باقی مسامحه .
غنیمت (و طاعت خدا) را غرامت می شمارد و غرامت (و معصیت خدا) را غنیمت .
از مرگ می هراسد و (با این حال ) فوت شدن (فرصت ) را چاره نمی کند (و به توبه و عمل صالح روی نمی آورد).
معصیت دیگران را عظیم می شمارد. و بیش تر از آن را از سوی خود کم به حساب می آورد. طاعت خود را کثیر می شمارد و همان طاعت را از دیگران حقیر به حساب می آورد. بر مردم طعنه می زند (و سخت گیر است ) و برای خود سهل گیر.
لهو با توانگران برای او محبوب تر است از ذکر (خدا) با مستمندان .
علیه دیگران به نفع خود حکم می کند و هیچ گاه علیه خود به نفع دیگران حکم نمی کند.
(حقوق خود را) تمام می ستاند و (حق دیگران را) تمام نمی دهد.
درباره پروردگار از مردم می هراسد (و از اطاعت چشم می پوشد) و درباره مردم از پروردگار خوفی ندارد. (نهج البلاغه حکمت ۱۵۰ )
از کسانی مباش که :
به آخرت امید بسته است و به آرزوی دراز توبه را به عقب می اندازد.
نهی می کند و خود نهی نمی پذیرد امر می کند به کاری که خود انجام نمی دهد.
اگر مستغنی شود به نعمت مغرور می گردد و اگر فقیر ناامید و ضعیف می شود.
در امور فانی و دنیایی رقابت می کند و در امور باقی و اخروی مسامحه .
معصیت دیگران را عظیم می شمارد و بیش تر از آن را از سوی خود کم به حساب می آورد.
از مرگ می هراسد و با این حال از دست رفتن فرصت را چاره نمی کند (و به توبه و عمل صالح روی نمی آورد)
علیه دیگران به نفع خود حکم می کند و هیچ گاه علیه خود به نفع دیگران حکم نمی کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست