دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
از کسانی مباش که ...
مردی از امام علی علیه السلام خواسته بود که اندرزش دهد. امام علیه السلام فرمود :
از کسانی مباش که بی عمل به آخرت امید بسته است و به آرزوی دراز توبه را به عقب می اندازد. در دنیا چون زاهدان (سخن ) می گوید و چون علاقه مندان عمل می کند.
اگر از دنیا به او داده شود سیر نگردد و اگر از آن بازداشته شود (به داشته ها) قناعت نکند. از عهده شکر آن چه که به او داده شد بر نمی آید و (در این حال ) زیادت می طلبد در باقی مانده (از دنیا).
نهی می کند و خود نهی نمی پذیرد. امر می کند به کاری که خود انجام نمی دهد.
به صالحان محبت می ورزد و عمل آنان را انجام نمی دهد. گناهکاران را دشمن دارد و خود یکی از آنان است .
مرگ را به خاطر کثرت گناهانش ناپسند دارد و (در این حال ) بر (انجام گناهان و) کارهایی که به خاطر آن مرگ را ناپسند دارد مداومت می کند.
اگر بیمار شود (از گناهانش ) پشیمان می گردد و اگر تندرستی یابد آسوده می گردد و (دوباره ) به لهو می پردازد.
اگر عافیت بیند خود بزرگ بین می شود و اگر گرفتار آید ناامید. اگر بلا اصابت کند به زاری دعا می خواند و اگر آسایش برسد با غرور (از خدا) روی برمی گرداند.
نفسش در گمان هایش بر او چیره می شود و او در یقین هایش بر نفس غالب نمی آید.
بر دیگران به (گناهی ) کم تر از گناه خود می ترسد و به نفس خود بیش از آن چه که عمل کرده است امید دارد.
اگر مستغنی شود به نعمت مغرور می گردد و اگر فقیر ناامید و ضعیف می شود.
وقتی عمل می کند کوتاهش می گذارد (کوتاه به جا می آورد) و وقتی درخواست می کند مبالغه می ورزد.
اگر شهوتی پیش آید معصیت را مقدم می دارد و توبه را به تاخیر می اندازد.
اگر محنتی روی دهد از شرایط ملت (اسلام ) دور می شود (و بی صبری پیشه می کند).
عبرت گیری (و حسنات آن ) را وصف می کند و (خود) عبرت نمی گیرد. با مبالغه پند می دهد و (خود) پند نمی پذیرد. در سخن گفتن سر است و در عمل کم کار.
در امور فانی (و دنیایی ) رقابت می کند و در امور (اخروی و) باقی مسامحه .
غنیمت (و طاعت خدا) را غرامت می شمارد و غرامت (و معصیت خدا) را غنیمت .
از مرگ می هراسد و (با این حال ) فوت شدن (فرصت ) را چاره نمی کند (و به توبه و عمل صالح روی نمی آورد).
معصیت دیگران را عظیم می شمارد. و بیش تر از آن را از سوی خود کم به حساب می آورد. طاعت خود را کثیر می شمارد و همان طاعت را از دیگران حقیر به حساب می آورد. بر مردم طعنه می زند (و سخت گیر است ) و برای خود سهل گیر.
لهو با توانگران برای او محبوب تر است از ذکر (خدا) با مستمندان .
علیه دیگران به نفع خود حکم می کند و هیچ گاه علیه خود به نفع دیگران حکم نمی کند.
(حقوق خود را) تمام می ستاند و (حق دیگران را) تمام نمی دهد.
درباره پروردگار از مردم می هراسد (و از اطاعت چشم می پوشد) و درباره مردم از پروردگار خوفی ندارد. (نهج البلاغه حکمت ۱۵۰ )
از کسانی مباش که :
به آخرت امید بسته است و به آرزوی دراز توبه را به عقب می اندازد.
نهی می کند و خود نهی نمی پذیرد امر می کند به کاری که خود انجام نمی دهد.
اگر مستغنی شود به نعمت مغرور می گردد و اگر فقیر ناامید و ضعیف می شود.
در امور فانی و دنیایی رقابت می کند و در امور باقی و اخروی مسامحه .
معصیت دیگران را عظیم می شمارد و بیش تر از آن را از سوی خود کم به حساب می آورد.
از مرگ می هراسد و با این حال از دست رفتن فرصت را چاره نمی کند (و به توبه و عمل صالح روی نمی آورد)
علیه دیگران به نفع خود حکم می کند و هیچ گاه علیه خود به نفع دیگران حکم نمی کند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان