دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
نگاهی به فیلم «خاطره» ساخته نادر طریقت
وقتی فیلمنامه نویس به مخاطب کلک میزند!
استفاده از نشانههای ژانری خیلی خوب است. جمع کردن ایدههای چند فیلم موفق برای بهینه سازی آن ایدهها هم خیلی خوب است اما... مسئله این است که متن و کارگردانی، چقدر ارزشهای پیشین را بدل به ارزشهای افزوده میکنند یا نمیکنند. فیلم «خاطره» به رغم پایان دوپهلویاش که بین پایانهای خوش و پایانهای سینمای وحشت در رفت و آمد است، فیلمی است که نمیتواند تکلیفاش را با مخاطب روشن کند و این ایراد، به گمان من نه متوجه فیلمبرداری خوب فیلم است که آن وابستگی ژانری موردنیاز مخاطب را تولید و ارائه میکند و نه متوجه کارگردانی در چارچوب ژانر طریقت است، فیلم مشکل فیلمنامه دارد. فیلمنامه، به روایت خودش، دارای دو نیمه است. نیمه نخست که مادر نویسنده درگیر رازهای مگو، دچار توهمات کودکی است و پسرش هم نمیتواند با ناپدریاش کنار بیاید و دائم قصه میبافد [پایان فیلم، این «حکم» را به مخاطب تحمیل میکند که پسربچه قصه باف بوده، وگرنه «نشانهها» چیز دیگری به ما میگویند] و نیمه دوم که فیلمنامه نویس به ما کلک میزند یعنی همه چیز را به ما نشان نمیدهد مرگ بچه را از ما مخفی میکند تا برگ برنده را برای غافلگیری پایانی نگه دارد؛ و موفقیت این کلک به این دلیل است که فیلمنامه نویس فاصله مرگ یک ماهه بچه را حذف کرده از متن؛ البته مشکل فقط نشان ندادن صحنه مرگ بچهای نیست که بعداً بدل به توهم زنی میشود که درگیر گذشتهای بوده که پر از لحظات آزار ناپدریاست. نویسنده، زمان را مخدوش کرده است و این خدشه دار شدن نمودار «زمان خطی» از آنجا تبدیل به یک نقص تمام عیار میشود که «نظرگاه» زن از او گرفته و به راوی دانای کل یا «مطلق» واگذار میشود. بنابراین اصلاً منطقی نیست که ما ستاره این فیلم را همچون «جانی دپ» بدانیم در «پنجره پنهانی» که دو شخصیتی شدنش از او «نویسنده – قاتل» ساخته است و صحنههای یادآوری واقعیتاش، با همان شگرد روایی در فیلم «خاطره» بازتولید شده؛ در آن فیلم، «نظرگاه» کاملاً مطلق به «دپ» است و چیزی برای پنهانکاری وجود ندارد چون مخاطب همه چیز را از دریچه چشمکسی میبیند که خود به واقعیت اشراف ندارد. فیلم «خاطره»، فیلم پر زرق و برقی هم هست که میخواهد لابه لای قصهای غیرمتعارف، سینمای «متعارف بدنه» را با همان بامزه بازیها و لحظات عامهپسندی که میتواند ستاره های فیلم را در قوالب متعارفشان معنا کند، به ما معرفی کند و گیشه را دوسویه به تصرف درآورد. با این همه باید دانست چنین تفکری، دههها قبل در سینمای ما شکست خورده! مطمئن باشید!
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد سقوط بالگرد شهادت شهادت ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم
هلال احمر تهران سردار رادان هواشناسی پلیس سانحه بالگرد رئیسی سیل سلامت آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
یارانه بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو مالیات قیمت سکه
سینما هنرمندان تلویزیون شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسیقی سینمای ایران لیلا حاتمی نمایشگاه کتاب زری خوشکام علی حاتمی کتاب
قرآن دانش بنیان تجهیزات پزشکی
روسیه رژیم صهیونیستی سوریه اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس چین
فوتبال پرسپولیس استقلال ابراهیم رییسی لیگ برتر انگلیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تراکتور بازی بارسلونا
سامسونگ هوش مصنوعی فناوری تبلیغات موبایل اپل اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
رژیم غذایی سرطان استرس آلزایمر سازمان غذا و دارو کاهش وزن افسردگی مغز انسان