چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
هلاک عقل
حلاج: الالسنه مستنطقات تحت نطقها مستهلکات
یعنی: کسی که سخن می گوید در سخنِ خویش میمیرد. شاید یدالله رویایی ازین باب گفته است: هلاک عقل به وقت اندیشیدن. نزدیک به این جمله از شمس تبریز است که: سخن گفتن جان کندن است و شنیدن جان پروریدن. و همو که میگوید: سخن را چون نمینویسم در من میماند، و هر لحظه مرا روی دگر میدهد. پس این چه حکمتیست که با این همه سخن میگویند و بر دار میروند؟ و اگر لب به سخن نمیگشودند چه میشد؟ چرا شمس به هلاک خویش دست میزند و از پروریدن روی میگرداند؟ در فرهنگ عرفانی ما اشارت بیش از سخن مورد توجه است. امروزه این حکایت بر رفتار و هنجارهای ما رسوخ دارد و زبان فقط به اشارت باز میشود و بازار نکته سنجان داغ. این بیشک نه پروریدن است نه جان کندن. هر کس بر سخن خویش میزید. آن بر تناقضاش چیره میشود و این بر تناقضاش بیخبر میماند. هر دو از دردسرهای منطق رها میشوند. و هر کس بر سخن خویش هلاک میشود.
شمس میگوید: «کلام صفت است، چون در کلام میآید خود را محجوب میکند، تا سخن به خلق برسد. تا در حجاب نه آید، کی تواند سخن به خلق رسانیدن که در حجاباند؟» او از حجاب سخن، سخن میگوید. از سویی سخن حجاب است و از سویی همو باید خودش را بازگشاید. در جایی باز میگوید: «این که میگفت عرصهی سخن بس فراخ است، خواستم جواباش گفتن که بل که عرصهی معنی بس فراخ است، عرصهی سخن بس تنگ است.» این تنگنا از آن جا برخاست که سخن هم باید خود را روشن کند و هم گوینده را. توانی که بر سخن گذاشته شده بس محدود و متناقضنماست. نیچه در غروب بتها میگوید: «زبان را برای چیزهای میانه، نیمه کاره، و بازگفتنی ساختهاند و بس. گوینده همین که زبان باز کرد خود را عامی کرده است. – اندرزی برای کر و لالان و دیگر فیلسوفان». آگاه شدن بر این تنگناها همان تناقضیست که گفته شد: از یک سو زبان مهلک است و از سوی دیگر برملا کنندهی راز. آیا کسی که آگاه به این حرکت حلزونی سخن است خاموش باشد بهتر نیست؟ ولی نتیجهی این آگاهی این نیست. آن که به خاموش ماندن تن میسپارد جهان صوفیست. او از هر چیز اشارتی میفهمد و خود را بر امواج آن مینشاند. و خاموش ماندن او را بر این امر یاری میدهد. اتفاقا کسانی که بر این تناقض آگاه بودهاند توانستهاند فراتر از آن بنشینند. کسانی که سخن را بر انسان چیره داشتهاند و هستی را بر آن استوار ساختهاند کمر خود را شکستهاند.
تنگنای سخن آدمی را ورزیده میسازد چون جان کندنی به وقت گفتن. سخن پروردن به اشارتهای صوفیانه میماند که جهان را بر درون خود باز میتابانند. هلاکت از واژههای جهان صوفی نیست. او خود را بر مدار تنگنا نمیگذارد. وقتی بر عرصهی سخن تنگ میشوی، ذره ذرهی وجودت را آب میکنی. و این تناقض هنوز بر جاست که، جان بر چیزی مینهیم که نیمه کاره است. چون انحنای حلزونی بر خود میپیچد.
خلیل غلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حجاب رهبر انقلاب انتخابات انتخابات مجلس
قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی پلیس بارش باران آموزش و پرورش وزارت بهداشت سلامت شهرداری سازمان هواشناسی
قیمت طلا خودرو نمایشگاه نفت مالیات حقوق بازنشستگان گاز مسکن قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس موسیقی تئاتر سینما فیلم
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه رفح حماس آمریکا روسیه چین حمله به رفح ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران رئال مادرید
تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت گوگل سامسونگ ناسا نوآوری آیفون آب مایکروسافت
سرطان قلب آسم کمردرد اعتیاد ناباروری بیماران خاص بیمه سبزیجات