چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فرهنگ شهادت راه گشا و مقصدرسان
« عشق » به « شهادت » در راه « محبوب و معشوق ازلی و ابدی » زیباترین جلوه از فرهنگ ایثار و شهادت است و رفیع ترین قله کمال و اتصال به حضرت حق و حضور در محفل قرب و شهود انوار جمیل جمال اوست .
عشق به شهادت در راه خداوند یک حقیقت بزرگ و عظیم و جاودانه است که به صورت یک ملکه ثابت درونی و حالت شگفتی زا و عطش و نیاز در تمام تاروپود جان و روح ریشه می دواند و در همه زوایای وجود نفوذ می کند و آرام و قرار را از عاشق دلباخته می رباید.
درجات و مراتب عشق و شور نسبت به شهادت در راه خدا متفاوت است و با میزان « معرفت » استحکام « ایمان » رفعت مقام « تقوا و عرفان » و شدت شعله های آتش « محبت عاشق » پیوند و ارتباط پیدا می کند. طبیعی است که در میان انسان های دلباخته حق و جویای وصل و شیفته جان باختن برای یار جایگاه و مقام امامان معصوم (ع ) قابل مقایسه با هیچ کس نخواهد بود و حتی اولیا الله و عرفای کامل و واصل و مقربان درگاه الهی که سال های طولانی به جهاد با نفس پرداخته و به مراتب بالایی از عشق و عرفان دست یافته اند نمی توانند در عشق ورزی به حضرت معشوق و دوستداری شهادت در راه او به منزلت ائمه (ع ) نائل آیند.
حضرت امام حسین (ع ) همچون دیگر امامان معصوم (ع ) در آتش محبت به حضرت محبوب می سوخت و برای رسیدن به لقای الهی لحظه شماری می کرد و شهادت را نزدیک ترین راه برای نیل به این هدف و مقصد می دانست .
حضرت امام حسین (ع ) در روز عاشورا و درحالی که یاران و اصحاب فداکارش یکی پس از دیگری به خاک و خون کشیده می شدند این گونه با حضرت پروردگار به راز و نیاز عاشقانه می پردازد و عشق و محبت خود به محبوبش را نمایان می سازد و اشتیاق وصف ناپذیرش به شهادت در راه او را متجلی می نماید :
« الهی و سیدی وددت ان اقتل واحیی سبعین الف مره ج فی طاعتک و محبتک سیما اذا کان فی قتلی نصره دینک و احیا امرک و حفظ ناموس شرعک » .
« ای خدای من ای معبود بزرگ من دوست می دارم که در راه اطاعت و عشق و محبت تو هفتاد هزار بار کشته شوم و زنده گردم به خصوص آنگاه که کشته شدن من عامل نصرت دین و احیای امر و حفظ ناموس شریعت تو باشد . » (۱ )
در راز و نیاز امام حسین (ع ) با خداوند متعال این معارف و پیام ها نهفته است :
الف) اولین معرفت و پیام درباره عشق و محبت حضرت امام حسین (ع ) به معبود و محبوب خویش است . امام حسین (ع ) با خداوند اینگونه مناجات می کند که من در راه « طاعت » و « محبت » تو دوست دارم به شهادت برسم . « طاعت » به مجموعه اعمال و رفتار و عبادت ها در یک نگرش وسیع اطلاق می گردد به این ترتیب که هرگونه اندیشه و گفتار و کردار و سلوک و کنشی که به قصد قربت و برای جلب رضایت خداوند انجام گیرد « طاعت » محسوب می شود و همه موضوعات اعتقادی و فکری و عبادی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و نظامی را شامل می گردد که باید با انگیزه الهی و برای خدا و در راه او به ظهور و بروز در آیند.
« محبت » حاصل و ثمره طبیعی طاعت محض و خالصانه و زلال و صادقانه در همه ابعاد و جلوه ها و به طور کامل و جامع می باشد که هر کس در طاعت الهی بیشتر موفق گردد عشق و محبتش به حضرت پروردگار فزونی می یابد و اوج می گیرد.
امام حسین (ع ) در راه طاعت راستین و جامع و کامل به عشق و محبت نسبت به ذات مقدس حضرت حق رسیده است و شدت این سوز و گداز عاشقانه به حد و مرتبه ای رسیده که او را مشتاقانه به ایثار جان راغب ساخته است .
ب) معرفت و پیام دوم این است که امام (ع ) اعلام می کند که دوست دارد در راه خدا هفتاد هزار بار کشته شود و زنده گردد. یعنی پی در پی به شهادت برسد و دیگر بار زنده شود و دوباره به شهادت برسد و این عمل هفتاد هزار بار تداوم یابد.
این سخن نشان می دهد که عشق امام حسین (ع ) به شهادت در راه خدا بسیار بالا و دارای شدت و در آخرین درجه و مرتبه است و نیز « شهادت » مقام رفیعی است که مشتاق و دلباخته ای چون امام (ع ) حاضر است این عمل با تمام سختی ها و رنج هایش هفتاد هزار بار استمرار یابد.
این اشتیاق و علاقه وافر ووصف ناپذیر در زندگی ائمه اطهار(ع ) و از جمله در سیره و روش امام حسین (ع ) یک « حقیقت » است و باید در آن اندیشید و به آنچه که این پیشوای الهی را به این مقام رفیع رسانده است تدبر و تفکر روا داشت . (۲ )
ج) سومین معرفت و پیام در این راز و نیاز آثار ارزشمند شهادت در راه خدا می باشد. امام حسین (ع ) این آثار را « نصرت دین » « احیای اوامر الهی » و « حفظ ناموس شریعت » می نامد.
« نصرت دین » دارای ابعاد مختلف است و با روش های گوناگون تحقق می یابد. همه تلاش های فکری و علمی که در مسیر اسلام صورت می گیرد جلوه هایی از نصرت و یاری دین خدا محسوب می شوند. و نیز تمام فعالیت های عینی و عملی که برای صیانت از دین حق به منصه ظهور می رسد ابعاد و جلوه های دیگری از نصرت و یاری دین به شمار می روند.
تردیدی وجود ندارد که « جهاد » در راه خدا از مهم ترین نوع فعالیت های عینی و عملی برای نصرت دین الهی می باشد و این عمل در شرایطی که موجودیت اسلام با خطر اضمحلال و نابودی مواجه است اهمیت حیاتی می یابد امام حسین (ع ) در اوج ایثار و فداکاری جان خویش را برای نصرت دین حق به قربانگاه برد و عاشقانه و خالصانه فدا نمود.
« احیای اوامر الهی » در موقعیت های خاصی ارزش و اهمیت خود را نمایان می سازد که بدعت ها و تحریف ها از جانب نظام های حکومتی فاسد همچون بنی امیه و عنصری چون یزید بن معاویه حقانیت دین خدا را به شدت تهدید می نماید و مردم جامعه را از اصل اسلام دور می دارد و فرامین و اوامر الهی را واژگونه می سازد و انحراف فکری و اعتقادی را به اوج خود می رساند.
در چنین هنگامه ای است که هر امام و پیشوای الهی در برابر تحریفات و بدعت ها و انحراف های ایجاد شده در دین خدا به شدت احساس مسئولیت می نماید و شهادت در راه خدا را برای زدودن آرایه های تحریف و بدعت از اسلام با آغوش باز می پذیرد و در دل مرگ می رود تا اوامر و فرامین الهی را زنده و احیا نماید.
« حفظ ناموس شریعت » تصریحی است به ضرورت پاسداری و نگهبانی از احکام و قوانین قرآن کریم و دین مبین اسلام . زیرا « ناموس الهی » هم به « وحی » اطلاق می شود و هم به احکام و قوانین و ضوابط دین حق که هر دو دارای مفهوم و حقیقت واحد می باشند. یعنی « وحی » همان مجموعه احکام و قوانین نازل شده از جانب خداوند متعال است و در نقطه مقابل قوانین و ضوابط قرآن همه وحی الهی می باشند . (۳ )
حفاظت و صیانت از ناموس شریعت که در پرتو شهادت امام حسین (ع ) تامین گردید یکی دیگر از آثار و ثمرات بزرگ مرگ سرخ در راه حضرت معبود می باشد.
و این چنین است که فرهنگ غنی و ارزشمند « شهادت » در بستر زمان از دیروز تا امروز حاضر و راهگشا و مقصدرسان است و از امروز تا فردای تاریخ ناظر و تحول زا و حرکت آفرین خواهد بود.
پاورقی :
۱ ـ فرهنگ سخنان امام حسین (ع ) به کوشش محمد دشتی انتشارات مشهور ص ۴۷۰
۲ ـ حقیقت شهادت از جنبه های گوناگون باید به تفکر و تعمق درآید . از جمله آن که شهادت به دلیل گذشتن از « جان » که عزیزترین و دوستدارترین موجودی انسان است تحقق می یابد و این امر سهل و آسانی نیست و از هر کس بر نمی آید. همچنین در میان نیکی ها و ارزش ها ـ همان گونه که در متون روایی اسلام تصریح شده است ـ بالاتر و برتر از شهادت وجود ندارد. و سوم این که حقیقت شهادت در اثر مجاهدات درونی و تمهید زمینه ها و شایستگی های لازم روحی و معنوی به تجلی در می آید.
۳ ـ مفهوم دیگر ناموس الهی « اسرار الهی » می باشد و این معنی درباره « عرفان ناب و اصیل اسلامی » استعمال می شود و مقصود این است که عرفان اسلامی مجموعه ای از معارف خاص و متعالی است که اسرار الهی به شمار می رود و هر کس را توان راهیابی به آن نیست و سیر و سلوک و مراقبات و مجاهدات ویژه ای می طلبد و « مرد راه » می خواهد.
عشق به شهادت در راه خدا حقیقت جاودانه ای است که به صورت یک ملکه ثابت درونی و حالت شگفتی زا و عطش و نیاز در تمام تار و پود جان و روح ریشه می دواند و در همه زوایای وجود نفوذ می کند و آرام و قرار را از عاشقان دلباخته می رباید
درجات و مراتب عشق و شور نسبت به شهادت در راه خدا متفاوت است و با میزان « معرفت » استحکام « ایمان » رفعت مقام « تقوا و عرفان » و شدت شعله های آتش « محبت عاشق » پیوند و ارتباط پیدا می کند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست