چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
الگوی آرمان گرایی و واقع بینی در اندیشه و سیره حضرت علی ع
یکی از معضلات فکری ما در سیاست، چه داخلی و چه خارجی، به عنوان نظامی که بعد ایدئولوژیکی در آن مطرح بوده، این است که در اتخاذ سیاستها آیا باید صرفاً به «آرمانها» (Ideals) اندیشید یا اینکه صرفاً به منافع ملی توجه کرد و «واقعگرایی» (realism) را در پیش گرفت؟ جامعهٔ ما بعد از انقلاب اسلامی، همواره با این چالش روبرو بوده است؛ به طوری که دورهأی صرفاً در جهت گسترش اسلام و اهداف آرمانی قدم بر میداشته، و گاهی هم فقط بعد منافع مادی را در نظر داشته است. علاوه بر ۲ نظر فوق، نظر سومی نیز مطرح شده است، به تلفیق این دو دیدگاه معتقد است. البته، نظریات مختلفی در باب تلفیق آرمانگرایی واقعگرایی مطرح شده است که از جملهٔ آنها میتوان به نظریهٔ: امالقوی، نظریهٔ وسع و تدرج، نظریهٔ طولی، نظریهٔ بعد مشروعیت و مقبولیت، نظریهٔ سطح تحلیل منطقهأی و جهانی، و در نهایت به نظریهٔ آرمانگرایی واقعبینانه اشاره کرد. هر یک از این نظریات کوشیدهاند تا راهحلی، برای چالش مورد نظر ارائه کنند. در آرمانگرایی و واقعگرایی در اندیشه و سیرهٔ حضرت علی(ع)، به نظر میرسد که نظریات فوق خالی از اشکال نباشند و منظور حضرت علی(ع) را برآورده نسازند. بنابراین، برای یافتن منظور امام(ع)، به نظر میرسد که باید به اندیشه و سیرهٔ آن امام همام(ع) رجوع شود. از اینرو، ابتدا به بیان شاخصهای آرمانگرایی و واقعگرایی میپردازیم و سپس، نظر آن حضرت را دربارهٔنظریهٔ آرمانگرایی واقعبینانه[۱] بیان میداریم.
● کلیات مفهومی
۱) تعریف و شاخصهای واقعگرایی
واقعگرایی یا رئالیسم به معنای گرایش به تحلیل اجتماعی، مطالعه و تجسم زندگی انسان در جامعه، مطالعه و تجسم روابط اجتماعی، روابط میان فرد وجامعه و ساختمان خود جامعه است، به صورتی که وجود دارد و نه آن گونه که باید باشد.[۲] پیروان این مکتب، کسب نفع شخصی و تلاش برای کسب قدرت و ازدیاد آن را، واقعیات جهان سیاست میدانند. آنان معتقدند که همیشه، کشورها در صدد نفع خود و کسب و اعمال و افزایش قدرتند و منافع ملی خود را بالاتر از همهٔ ایدهها، اصول و اخلاق قرار دادهاند و خواهند داد.[۳]
شاخصهای واقعگرایی نیز عبارتند از:
۱) قدرت، مرکز ثقل و هستهٔ اصلی سیاست است. بیاعتقادی به قدرت در سیاست، مثل اعتقاد نداشتن به اصل جاذبه در علوم است.
۲) قدرت، فقط به وسیله قدرت قابل مقابله، کنترل و محدود شدن است.
۳) منافع ملی در صحنهٔ بینالمللی راهنما، انگیزه و معیار رفتار کشورهاست.
۴) بشر، طبعی نیکو نداشته است و ندارد. برعکس، افراد همیشه نفع طلب، قدرت طلب، ستیزهجو و خودخواه بودهاند و خواهند بود.
در یک کلمه میتوان گفت که واقعگرایی، مساوی با منافع و حرکت در جهت به دست آوردن منافع بدون در نظر گرفتن آرمانها و ایدههاست.
۲) تعریف و شاخصهای آرمانگرایی
در مقابل اندیشهٔ رئالیستی، اندیشهٔ آرمانگرایی یا ایدهآلیسم وجود دارد که بشر را ذاتاً خوب و خیرخواه فرض میکند، و این نظر را که همگان در تلاش برای کسب قدرتند، مردود میداند. ایدهآلیستها امور و روابط بینالملل را برمبنای اخلاق، عدالت، اعتماد و تعهد در نظر میگیرند. به اعتقاد آنان، سیاست باید مطابق آرمانها یا اصول متعالی عمل کند[۴] شاخصهای آرمانگرایی عبارتند از:
۱) قدرت فی نفسه محلی از اعراب ندارد، بلکه فقط در جهت خیر و نیکو از آن استفاده میشود.
۲) در این اندیشه، بیشتر به اعمال مسالمت آمیز تکیه میشود و راهحل اختلافات از طرق آشتیجویانه دنبال میگردد.
۳ ) آرمانها و اخلاق در صحنهٔ بینالمللی راهنما، انگیزه و معیار رفتار کشورهاست.
۴) این اندیشه، بشر را ذاتاً خوب و خیرخواه فرض میکند.
● آرمانگرایی در اندیشه و سیرهٔ حضرت علی(ع)
۱) دلایل آرمانگرایی حضرت علی(ع)
دلایلی را که میتوان برای آرمانگرا بودن حضرت علی (ع) ذکر کرد، عبارتند از:
الف) مکتبسازی
ب) سازگاری آرمانها و منافع براساس رویکرد عاقبتاندیش
ج) کلاننگری
الف) مکتبسازی
یکی از دلایل اصلی ـ و شاید مهترین دلیل ـ که میتوان با استفاده از آن آرمانگرایی حضرت علی(ع)را اثبات کرد، همین مکتبسازی است. اگر حضرت علی (ع) با علم و زیرکی خاص خودشان میخواستند مانند معاویه عمل کنند، به نیکویی میتوانستند از عهدهٔ آن برآیند، همچنانکه خود ایشان میفرمایند: «به خدا سوگند، معاویه زیرکتر از من نیست، لیکن او پیمانشکنی و گناهکاری میکند. اگر پیمانشکنی ناخوشایند نمینمود، زیرکتر از من کسی نبود.»[۵] همهٔ اینها، حاکی از آن است که ایشان به واقعیاتی که در جامعه به خود در آن زمان جریان داشت، کاملاً واقف بودند و شرایط را کاملاً درک میکردند. ایشان که میدیدند انسانها چطور خود را برای مسائل که اهمیت این دنیا فریفتهاند، نمیخواستند خودشان را همانند این مردمان آلوده کنند، و وجود آن دنیایی خود را به مظاهر این دنیا آلوده سازند. خداوند میخواست که به وسیلهٔ بهترین بندگان خود، جریان فکری و مکتبی ارائه دهد که از اول تا به آخر آن، همهاش چیزی جز حقیقت و راستی نیست. بالطبع، طلایه داران و مکتب سازانی چون مولی علی(ع) ـ که سلسله جنبان این حرکت به شمار میروند ـ باید آنچنان این معارف و اصول را به مرحله اجرا در آورند، که کوچکترین خللی در آن راه نیابد. اگر مولی علی (ع) هم مانند معاویه میخواست برای دو روز دنیا با استفاده از «قاعدهٔ اهم و مهم»، «قاعدهٔ تزاحم» و دیگر قواعد کاری بکنند، حرف دروغی بزنند، وعده وعید نامربوطی به کسی بدهند و بیوفایی کنند تا روز حکومت دنیا را صاحب شوند،دیگر با کسانی همچون معاویه فرقی نمیکردند و امروز شیعهٔ علی (ع) از شیعهٔ معاویه تشخیص داده، نمیشد. پس، علی(ع) باید این گونه رفتار کنند، تکتک اصول آرمانی را به مرحلهٔ اجرا در آورند و این مکتبی را که قرار است در دنیا برای ابد باقی بماند کامل کنند و به یادگار بگذارند تا راهروی تمامی عاشقان و شیفتگان به آن مکتب باشد و براحتی قابلیت شناسایی داشته باشد.[۶] بعد از ساخت این مکتب با ستونها بسیار محکم آن که دیگر از بین بردن آن از دست کسی ساخته نیست، میتوان از قواعدی همچون اهم و مهم، دربارهٔ ضرورتهای اجتماعی بهره برد. در واقع،اینها همانند استثنائاتی میمانند که بریک اصل زده میشوند تا به هنگام ضرورت از این امکانات برای حل مشکلات بهره برد. اما ـ همچنانکه گفته شد ـ کسی همچون علی(ع) ، نباید از این امکانات استفاده کند، زیرا به عنوان یک مکتبساز به اصل لطمه میزند.
ب) سازگاری آرمانها و منافع براساس رویکرد عاقبت اندیش:
دومین دلیلی که در اینجا میتوان ذکر کرد ـ که البته اهمیت آن کمتر از مورد اول نیست ـ در خود آرمانگرایی نهفته است. موقعی که از آرمانگرایی صحبت میشود، سریعاً به ذهن ما مفاهیمی ایدهآلی، دست نیافتنی و نشدنی متبادر میشود؛ مفاهیمی همچون: عدالت، وفای به عهد و جوانمردی که اینها فرای واقعیات زندگانی (منافع) ما تلقی میشوند یا عقل ما ساگاری ندارند. به عبارت دیگر، منفعتی از ملتزم بودن به اینها، حاصل نمیشود؛ چرا که آرمانگرایی را مقابل واقعگرایی میگیریم، واقعگرایی را همان طرفداری از منافع بر میشماریم. اگر ما بتوانیم ثابت کنیم که مفاهیمی همچون: عدالت، تعهد و وفای به عهد نیز منافعی را در بردارند، در این صورت به واقعگرایی میرسیم. شاید برای اینکه موضوع قریب به ذهن بشود، این طور بتوان گفت که این عقلی که منافع ما در هرکاری لحاظ میکند، خود این عقل دارای سلسله مراتبی است. مثلاً با عقل در مرحلهٔ اول، منافعی را از نظر زمانی بسیار نزدیک میباشند، به دست میآوریم. به طور مثال، در یک بار خرید و فروش یک جنس، سودی را به دست میآوریم و منفعت به دست آمده را احساس میکنیم.
[۱] این نظریه آرمانگرایی واقعبینانه، با نظریه آرمانگرایی واقعبینانهای که در بحث تلفیق آرمانگرایی و واقعگرایی مطرح شد، تفاوت دارد که در متن به طور فصل، تفاوت این دو بیان شده است.
[۲]علما آقای بخشی با همکاری مینو افشاریراد، فرهنگ علوم سیاسی، چاپ سوم (تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ۱۳۷۶)، ص۳۵۷
[۳] محمدرضا مجیدی، اصول روابط بینالملل، (حزوه درسی) (تهران: امام صادق(ع))، ۱۳۷۹
[۴] فرهنگ علوم سیاسی، ص۱۹۱
[۵] نهجالبلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ پنجم (تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۳)، خطبه ۲۰۰، ص۲۳۶
[۶] همین مطلب را علامه جعفری در کتاب نگاهی به علی(ع) از قول اوسوالد اشپنگلر،این گونه بیان میکند: «اولین مسئلهای که مستلزم سیاستمداران است، احراز شخصیت است. مسئله دومی که هر چند جلوه ندارد ولی مشکلتر است و تائید نهایی آن بیشتر میغباشد، ایجاد سنت و یک سلسله رسوم قابل دوام است. وی بایستی در دیگران به طوری نفوذ کند، که کارها و اقدامات او با همان شدت و همان روحیه که مخصوص خود او است، تعقیب شود. وی بایستی چنان جنبش و فعالیتی ایجاد کند، که برای ادامه و بقای آن به وجود شخص او احتیاج نباشد. در این مرحله، سیاستمدار به مقامی میرسد که در عصر کلاسیک، آن را موهبت الهی و فر ایزدی تعبیر مینمودند. در این مرحله، وی خلاق زندگانی نوین و بنای روحانی نژاد جدید میگردد. شخص او که بشری بیش نیست، پس از چند سالی از میان میرود؛ ولی یک عده معدودی که دست پرورده اویند، راه روش او را اتخاذ نموده و تا زمان غیرمحدودی ادامه خواهند داد. ایجاد این اثر جهانی (سنن باقیه) با این نیروی باطنی طبقه حاکم، فقط کار یک شخص تشخیص است که رسوم عالیهای به وجود آورده و برای جامعه خود به ارث گذارد، در سراسر تاریخ، چیز دیگری جز این اثرات پر دوام نداشته است. سیاستمدار بزرگ، وجود نادری است.»
[۷] شاید یکی از دلایلی که قرآن تأکید بر صبر میکند، به همین باشد که عبادات مانند معاملاتی که سود را فوری به دست میآوریم، نیستند. بلکه، با تأخیر سود آن را دریافت میکنیم بالتبع، برای رسیدن به این سود، باید صبور باشیم تا سود این معامله (انجام دادن عبادات) را به دست آوریم.
[۸] نهجالبلاغه، خطبه ۶
[۹] همان، خطبه ۳
[۱۰] همان، خطبه ۱۵
[۱۱] «آمدی، شرح غرر الحکم، ج۶، ص۱۱۶ (به نقل از مصطفی دلشاد تهرانی، دولت آفتاب» (تهران: خانه اندیشه جوان، ۱۳۷۷) ، ص؟)
[۱۲] همان، ج۱، ص۴۰
[۱۳] همان، ج۱، ص۳۷
[۱۴]
[۱۵] غررالحکم، ج۱، ص۸۸
[۱۶] نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[۱۷] همان، نامه ۵۳
[۱۸] همان، خطبه ۱۶
[۱۹] غررالحکم، ج۱، ص۵۳
[۲۰] نهجالبلاغه، خطبه ۱۷۵
[۲۱] تحف العقول، ص۱۵۲
[۲۲] نهجالبلاغه، نامه ۲۷
[۲۳] تحفالعقول، ص۱۲۲؛ طوسی، امالی، ج۱، ص۳۰
[۲۴] مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع) (قم: انتشارات صدرا، بیتا)،ص۲۲
[۲۵] نهجالبلاغه، کلمات قصار، شماره ۴۷
[۲۶] همان، کلمات قصار، شماره ۲۲۲
[۲۷] همان، کلمات قصار، شماره ۴۳۶
[۲۸] همان، خطبه ۵
[۲۹] علی محمدی، شرح تبصره علامه حلی(ره)، ج۱، چاپ اول (قم: انتشارات درالفکر، ۱۳۷۱)، ص۱۹۸
[۳۰] سماحت با تسامح فرق دارد. سماحت بیشتر ازموضع قدرت اعمال میشود در حالی که تسامح بیشتر از موضع ضعف صورت میپذیرد.
[۳۱] محمدتقی جعفری، نگاهی به علی(ع)، (تهران: انتشارات جهان آرا بیتا، صص ۲۷-۲۸
[۳۲] نهجالبلاغه، خطبه ۲۷
[۳۳] قصص / ۸۳
[۳۴] نهجالبلاغه، خطبه ۳
[۳۵] محمدرضا دهشیری، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (حزوه درسی)، (دانشگاه امام صادق(ع) تهران: ۱۳۷۹)
[۳۶] مؤمنون / ۶۲
[۳۷] محمدرضا دهشیری، «آرمانگرایی و واقعگرایی در سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (ره)»، مجله سیاست خارجی، سال سیزدهم، شماره ۲، تابستان ۱۳۷۸
[۳۸] نهجالبلاغه، خطبه ۵۷
[۳۹] همان، خطبه ۶۰
نوشتهٔ حسن شعبانلو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست