چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

بازار جدید صادرات


بازار جدید صادرات

در نمایشگاه خودروی «شیبائورا چوو» در توکیو, خودرو جمع و جور «نیسان مارچ» همه نشانه های کیفیت ژاپنی ها کم مصرف و خوش فرمان به غیر از این که در تایلند ساخته می شود نه در ژاپن را دارد

در نمایشگاه خودروی «شیبائورا چوو» در توکیو، خودرو جمع و جور «نیسان مارچ» همه نشانه‌های کیفیت ژاپنی‌ها - کم مصرف و خوش فرمان - به غیر از این که در تایلند ساخته می‌شود نه در ژاپن را دارد. «شیرو کاکینیموآ» فروشنده خودرو می‌گوید:

«مردم فروش خودروهایی که در خارج ساخته می‌شوند را به عنوان نشانه‌ای از جهانی شدن می‌دانند.» وی می‌افزاید: «وقتی مارچ جدید به اینجا آمد، برخی از مقالات منتشر شده این سوال را مطرح کردند که آیا کیفیت خودروی ساخته شده در یک کشور در حال توسعه خوب است؟ اما سئوال بیشتری نپرسیدند.

وقتی نیسان موتور صادرات وسایل نقلیه ساخت خارج را در سال ۲۰۱۰ کلید زد، مسیر صادرات برای بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپن مانند «شیسیدو» و «توشیبا» سازنده لوازم برقی هموار شد. «ماساتو ساسه» تحلیلگر صنعت خودرو در شرکت مشاور «دیلایته توماتسو» می‌گوید: «تصمیم نیسان تاریخی بود». «قبل از آن، این که خودروهایی که در ژاپن فروخته می‌شوند، باید در ژاپن ساخته شده باشند، یک فرضیه مسلم بود.»

بر‌اساس داده‌های دولتی، حمل خودرو از کارخانه‌های بین‌المللی به ژاپن طی یک دهه بیش از دو برابرافزایش یافته و با جهشی ۳۱ درصدی در سال ۲۰۱۱ به رقم ۸/۴ تریلیون ین (۱۰۷/۴ میلیارد دلار) رسیده است.ینِ قوی، نیروی کار کهنسال و افزایش مهارت‌های کارگران بین‌المللی به‌رنگ باختن این باور که ژاپنی‌ها تنها کالاهای ساخت ژاپن را می‌خرند، دامن زده است.

میتسوبیشی موتور بارگیری خودروهای کوچک خود را از ۳۱ آگوست از کارخانه مستقر در تایلند آغاز کرده است. «کوبوتو» بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراکتور فروش داخلی ماشین‌های کاشت برنج ساخته شده درکارخانه مستقر در چین و ماشین‌های چمن‌زنی ساخت آمریکا را از سال گذشته آغاز کرده است. ژاپن در حال طی کردن مسیری است که توسط شرکت‌های چند ملیتی غربی ترسیم شده است. شرکت‌های خودروسازی «دیترویت» در مکزیک برای بازار ایالات متحده سواری و کامیون تولید می‌کنند. شرکت‌های اروپای غربی به ویژه شرکت‌های آلمانی در اروپای شرقی فروشگاه تاسیس کرده‌اند تا کالاها را به اتحادیه اروپا بازگردانند. سال‌های سال است که چین البسه مورد نیاز خرده فروشان ژاپن را تولید و به این کشور ارسال می‌کنند. شهروندان ژاپن هنوز به سنت «مونوزوکوری» - ساخت چیزها – در این کشور در قیاس با همتایان غربی آن علاقه‌مند هستند.

پس از کسب یک سود ۴۵ درصدی در نرخ ین در مقابل نرخ دلار در پنج سال گذشته، بنگاه‌های اقتصادی این حرکت را در خارج از ژاپن و در کشورهایی که نیروی کار ماهر ارائه می‌کنند، تسریع کرده‌اند. «جسپر کول» رییس تحقیق دارایی در «جی.پی مورگان سکیوریتز» در توکیو می‌گوید: «کارخانه‌های آن سوی آب‌ها به طور میانگین سودی ۵/۲ تا ۳ برابر سود کارخانه‌های داخلی داشته‌اند». بر‌اساس گزارش یک موسسه کاریابی مستقر در توکیو، آخرین تغییر تولید ناشی از نوسان ین تا از دست رفتن ۴میلیون فرصت شغلی صنعتی و ساختمانی در این دهه مشارکت خواهد کرد.

این روند ممکن است انجام وظیفه بانک مرکزی در تسکین انقباض پولی را پیچیده کند، موضوعی که اقتصاد ژاپن را از دهه ۱۹۹۰ اذیت کرده است. «یوکینگ شینگ» از بانک توسعه آسیایی می‌گوید: «معکوس شدن ِ صادرات حتی تنزیل را بدتر می‌کند». «اگر به سمت تولید بین‌المللی حرکت کنید، امکان کاهش قیمت‌ها افزایش می‌یابد و آن نیز سطوح قیمت‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.»

«کاکینوما» فروشنده می‌گوید: فروش مارچ از زمان آغاز تولید در کارخانه تایلند افزایش یافته است، چرا که هزینه‌های تولید در این کارخانه کاهش یافته است. «روبرت فلدمن»، رییس پژوهش‌های اقتصادی ژاپن در «مورگان استنلی» در توکیو می‌گوید: «مصرف‌کنندگان نسبت به مکان تولید محصولات بسیار بی‌توجه هستند». «خودروی نیسان ساخته شده در تایلند هنوز هم نیسان است.»