سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
قائم و قیام
شنیدم به پاخاستن ما هنگام برده شدن نام مبارک حضرت مهدی علیه السلام و دست بر سر گذاشتن، تبعیت از رفتار امام صادق علیه السلام میباشد؛ با توجه به اصل تقیه، امام صادق علیه السلام آن موقع چنین آدابی را چطور به مردمی که هرگز در زمان به دنیا آمدن حضرت مهدی علیه السلام حضور نداشتند، یاد میداد؟
● سروش پاد، فیزیک
۱) تقیه در جمع اصحاب و یاران ائمه علیهالسلام وجود نداشت و اگر بنا بود در درون جمعهای شاگردان ائمه علیهم السلام و محافل خصوصی آنان نیز تقیه باشد، هیچ حکمی برای شیعه باقی نمیماند.
۲) نام و صفات حضرت مهدی علیهالسلام و چگونگی قیام و اوصاف حکومت او و حتی نوع رفتار با وی، برای همه مسلمانان، جذاب و شنیدنی بود و بسیاری درباره این موضوع، جستوجوگران برجستهای بودند. این موضوع، ریشه در دوران رسالت دارد و از حضرت محمد صلی الله علیه و آله روایات بسیاری در این باره نقل شده است و شیعه و سنی، کتابهای مستقلی در این باره نگاشتهاند.
۳) به شهادت عالمان شیعه و سنی، امام زمان علیهالسلام خلیفه خدا در زمین است و در آینده، رهبری جهان و وراثت زمین را برعهده خواهد گرفت. بیتردید، رعایت ادب در برابر چنین خلیفهای، ضرورت دارد.
۴) این نوع احترام از دو امام معصوم نقل شده است؛
الف) از امام صادق علیهالسلام پرسیدند: چرا هنگام شنیدن نام امام زمان علیهالسلام از جای خود بر میخیزیم؟
حضرت فرمود: چون غیبت حضرت مهدی(عج) طولانی است و او به سبب شدت محبتی که به دوستانش دارد، هر گاه شخصی او را یاد میکند، به او مینگرد. از این رو، سزاوار است یاد کننده هنگامی که مولایش نگاه مهرآمیز بر وی میافکند، به جهت احترام و تعظیم، از جای خود برخیزد؛ پس از جای خود برخیزید و از خدای تبارک و تعالی بخواهید تا ظهورش را نزدیک سازد.۱
عالم فرزانه شیعی، میرزا حسین نوری مینویسد: بر اساس نقل برخی از دانشمندان، روزی در مجلس امام صادق علیهالسلام نام مبارک حضرت مهدی علیهالسلام برده شد و امام صادق علیهالسلام ، به جهت تعظیم و احترام، از جا برخاست.۲
ب) روزی دعبل خزاعی، شاعر معروف اهل بیت، خدمت امام رضا علیهالسلام رسید و اشعاری درباره معصومان قرائت کرد. وقتی به ابیات ویژه امام زمان علیهالسلام رسید، حضرت امام رضا علیهالسلام بیدرنگ دست بر سر نهاد و به احترام از جای برخاست و فرمود: ای خزاعی! بدان که روح القدس این ابیات را بر زبانت جاری ساخته است. بر اساس روایتی دیگر، آن حضرت به دعبل فرمود: خداوند، دیدنش را روزیات سازد و با او محشورت گرداند.۳
۵) بنابراین، قول و فعل این دو معصوم، نشان میدهد که شایسته است پیروان اهل بیت در برابر امام زمان علیهالسلام احترامی ویژه داشته باشند؛ دست بر سر نهند و در همان حال، برای فرج آن حضرت، دعا کنند و خویش را برای ظهور امام، آماده سازند.
۶) این احترام، موجب توجه خاص آن امام به قیام کننده میشود؛ ولی حکمت اجتماعی و اقدامی آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد. آمادگی افراد، در هر آن، برای «قیام»، مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت جهانی و حفظ حقوق انسانها، واجد اهمیتی بهسزاست. شیعه منتظر - بلکه هر مسلمان - در عصر غیبت، باید همواره دارای چنین هدفی باشد و در راه تحقق آن، به وسایل گوناگون بکوشد و تا آن جا این آمادگی را داشته باشد و ابراز دارد که هر گاه نام پیشوای قیام (قائم)، ذکر میشود، به پاخیزد و آمادگی همه جانبه خویش را نشان دهد و این آمادگی را همیشه به خود و دیگران تلقین و در خود و دیگران، استوار کند. آیه الله سید محمود طالقانی میگوید:
این دستور قیام، شاید برای احترام نباشد؛ والاّ باید برای خدا و رسول و اولیای مکرم دیگر هم به قیام احترام کرد؛ بلکه دستور آمادگی و فراهم کردن مقدمات نهضت جهانی و در صف ایستادن، برای پشتیبانی این حقیقت است. کوچکترین اثر بدبینی، بیرغبتی به خدمات اجتماعی و دلسردی از اقدام به کارهای عامالمنفعه و نیکوست. پس توجه دادن مردم به آینده درخشان و دولت حق و نوید دادن به اجرای کاملِ عدالت اجتماعی و تأسیس حکومت اسلام و ظهور یک شخصیتِ خداساخته و بارز که مؤسس و سرپرست آن حکومت و دولت است، از تعالیم مؤسسان ادیان است و در مکتب تشیع که مکتب حق اسلام و حافظ اصلی معنویات آن است، جزءِ عقیده قرار داده شده و پیروان خود را به انتظار چنین روزی، ترغیب نموده و حتی انتظار ظهور را از عبادات دانستهاند؛ تا مسلمانان حقپرست، در اثر ظلم و تعدی زمامداران خودپرست و تسلط دولتهای باطل و تحولات اجتماعی بزرگ و حکومت ملل مادهپرست - اعم از شرقی و غربی - خود را نبازند و دل قوی دارند و جمعیت را آماده کنند و همین عقیده است که هنوز مسلمانان را امیدوار و فعال نگاه داشته است. این همه فشار و مصیبت، از آغاز حکومت دودمان دنائت و رذالت اموی تا جنگهای صلیبی و حمله مغول و اختناق و تعدیهای دولتهای استعماری، بر سر هر ملتی وارد میآمد، خاکسترش هم به باد فنا رفته بود؛ ولی دینی که پیشوایان حق آن، دستور میدهند که چون اسم صریح «قائم»، مؤسس دولت حقه اسلام، برده میشود، به پا بایستید و آمادگی خود را برای انجام تمام دستورات اعلام کنید و خود را همیشه نیرومند و مقتدر نشان دهید، هیچ وقت نخواهد مرد.۴
پی نوشت:
۱. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۵۰۵.
۲. نوری، النجم الثاقب، ص ۴۴۴.
۳.منتخب الاثر، ص ۵۰۵.
۴.مجله «مجموعه حکمت»، شماره ۱ و ۲، سال ۳؛ ر. ک: حکیمی، خورشید مغرب، ص ۲۶۴.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان دولت حجاب مجلس یازدهم
تهران قوه قضاییه پلیس سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری سازمان هواشناسی قتل
خودرو بانک مرکزی ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا سایپا دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران سینما دفاع مقدس رسانه موسیقی تئاتر فیلم رسانه ملی کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر رئال مادرید فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی ناسا اپل تسلا تبلیغات فناوری پهپاد همراه اول گوگل آیفون
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری آلزایمر