شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

چگونه احتمال وقوع حملات اضطرابی را کاهش دهیم؟


چگونه احتمال وقوع حملات اضطرابی را کاهش دهیم؟

همه ما در مراحل و زمان های خاصی از زندگی خود اضطراب را تجربه می کنیم و طبیعی است که انسان ها در مواجهه با موقعیت های تنش زا، مضطرب می شوند اما احساس اضطراب شدید و مزمن بدون وجود …

همه ما در مراحل و زمان های خاصی از زندگی خود اضطراب را تجربه می کنیم و طبیعی است که انسان ها در مواجهه با موقعیت های تنش زا، مضطرب می شوند اما احساس اضطراب شدید و مزمن بدون وجود دلیل آشکار بیرونی عادی نبوده و بیماری یا اختلال روانی تلقی می شود. به گزارش ایسنا، اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است. به طور کلی اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند، همراه با دلواپسی است که با واکنش های جسمی مانند تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق یا سردرد بروز می کند. در برخی موارد ممکن است فرد بتواند با چند راه کار موثر این علائم را در کنترل درآورد اما در موارد شدیدتر که کنترل دشوار می شود مراجعه به روانپزشک ضروری است. کارشناسان بهداشت روانی در مرکز تخصصی مایوکلینیک در یک مقاله جدید که در سایت این مرکز به چاپ رسیده به چند اقدام موثر برای کاهش احتمال حملات اضطرابی توصیه کرده اند. در این مقاله آمده است:

-از خوردن کافئین خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیر قرار می دهد.

-سیگار نکشید زیرا نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکی می شود، همچنین سبب افزایش انقباض عروقی و افزایش کارکرد قلبی خواهد شد.

-انجام ورزش روزانه می تواند در کنترل اضطراب بسیار موثر باشد. حتی یک پیاده روی کوتاه اطراف آپارتمان می تواند شما را آرام نگه دارد.

-درمان های شناخت رفتاری نیز تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله های ترس موثر هستند.

-از تکنیکهای آرام سازی مثل مراقبه و رلکسیشن استفاده کنید.

-به اندازه کافی استراحت کنید و اگر برای خوابیدن مشکل دارید حتما با مراجعه به پزشک این مشکل را حل کنید.

-همیشه برای خود یک سرگرمی یا شغل مناسب داشته باشید. برای لذت بردن به بیرون بروید و در فعالیت هایی چون تماشای یک فیلم کمدی، پیاده روی و یا کوهنوردی شرکت کنید.

-برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد و یا بیکار بودن در طی روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.

-علائم خود را یادداشت کنید و گاهی با یک دوست صمیمی آنها را بازگو کنید. گاهی اوقات درد و دل کردن با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.

-در گروه های اجتماعی شرکت کرده و یا داوطلبانه به دیگران کمک کنید.