یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

دوچرخه های فردا زین و پدال ندارند


دوچرخه های فردا زین و پدال ندارند

دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل سبز و پاک با تغییرات جدید کارآمدتر شده و مشتریان خاص و گسترده تری را پیدا خواهد کرد

دوچرخه‌سواری در مسیرهای پرفراز و نشیب، سراسر نشاط و هیجان است. این وسیله نقلیه که در گوشه‌گوشه جهان علاقه‌مندان زیادی دارد، قرار است بزودی با شکل و شمایل جدیدی به بازار عرضه شود.

اگرچه به نظر می‌رسد، ابتکار و نوآوری در ارائه مدل‌های جدید وسایل حمل و نقل شهری هیچ حد و مرزی ندارد و هر روز خبری تازه از ابداعی منحصر به فرد مردم جهان را متعجب می‌کند، اما بی‌شک طراحی‌های جدید کارآمدتر و حرفه‌ای‌تر هستند و براحتی و ایمنی سرنشینان توجه بیشتری می‌کنند.

در این خصوص، یکی از انواع مدل‌های جدید در ساخت وسایل حمل و نقل سبز، دوچرخه‌ای است که بدون زین و پدال طراحی شده است. برخی کارشناسان معتقدند شاید بهتر باشد نام دیگری برای این وسیله نقلیه بگذارند؛ چراکه این وسیله با داشتن قابی متفاوت و حذف برخی از اجزای دوچرخه کاملا از انواع دیگر خود متفاوت است. ناگفته نماند ایده ساخت اولین دوچرخه نیز به همین منوال شکل گرفت و آن طرح چیزی نبود جز یک دوچرخه بدون رکاب که با فشار دادن پا روی زمین هدایت می‌شد و حرکت می‌کرد.

بارون ون در سال ۱۸۱۷، ماشین پیاده‌روی عجیبی اختراع کرد که او را سریع‌تر از راه رفتن دور باغ سلطنتی می‌چرخاند. این وسیله که از چوب ساخته شده بود، دارای دو چرخ هم‌اندازه در جلو و عقب بود که با فشار دادن پا روی زمین حرکت می‌کرد؛ حرکتی مانند حرکت پا در استفاده از اسکیت. در آن زمان ماشین پیاده‌روی چرخ‌دار تنها یک وسیله سرگرمی به شمار می‌رفت.

اما این دوچرخه جدید که فلیز نام دارد، با طراحی عجیب و غریب خود کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. درواقع، در طراحی این دوچرخه به جای صندلی و پدال از یک تسمه یا کمربند استفاده شده که فرد باید از طریق آن، خود را محکم به دوچرخه متصل کند. در این طرح، فرد با حرکتی مانند دویدن و با کمک پاهای خود سرعت می‌گیرد و برای استراحت کردن، پاها را روی محور چرخ‌های عقبی قرار می‌دهد.

همچنین با وجود این‌که فرمان و ترمز در این مدل به شکلی معمولی هستند، اما در کل عملکرد قوس بزرگ این دوچرخه غیرعادی به نظر می‌رسد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای درک صحیح‌تر از عملکرد آن بهتر است برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

طراحان با توجه به چشم‌اندازهای آینده محیط‌زیست و دورنماهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل شهری در تلاش هستند سه مدل جدید از نسل دوچرخه های رویایی را برای آینده بسازند.

شرکت کانوندال، دوچرخه CERV را با طراحی ارگونومیک مسابقه‌ای برای حرکت سریع در شرایط سخت و متفاوت طراحی کرده است.

طراحان دوچرخه برای اطمینان از ثبات و امنیت کافی، شاسی بدنه را تغییر نداده‌اند، اما زین می‌تواند با قابلیت تنظیم ارتفاع از مرکز ثقل پایین‌تر یا بالاتر برود تا در شرایط مختلف توانایی و عملکرد متفاوتی داشته باشد.

برخلاف دیگر دوچرخه‌ها، در این مدل چرخ جلو باعث حرکت می‌شود و ترمز دیسکی در دو طرف چرخنده قرار دارد که برای کنترل سرعت و توقف در هر شرایطی سازگار شده و قابلیت دارند.

در طراحی مدلی دیگر، شرکت GT دوچرخه دیگری را برای حمل و نقل شهری و فرار از خیابان‌های شلوغ و پرتردد طراحی کرده است.

یکی از لذت‌های استفاده از این دوچرخه، طراحی خاص مخزنی جلوی بدنه برای قرار دادن وسیله است که به این ترتیب، این مدل را به یک وسیله الکتریکی کارآمد برای خرید تبدیل کرده است. این دوچرخه ظاهری شبیه به موتورسیکلت دارد و با حداکثر قدرت مانور و ایمنی در سرعت‌های بالا، توانایی تعویض دنده الکترونیکی و طراحی ترمز منحصر به فرد وسیله ایده‌آلی برای رفت‌وآمد شهری به شمار می‌رود.

در مدلی که شرکت Schwinn طراحی کرده است، دوچرخه با ظرافت‌های خاصی مدلی جمع و جور بوده و ظرف چند ثانیه تا می‌شود. این مدل با سیستم مدولار و برای نیازها و شرایط مختلف طراحی شده و با فرمانی بزرگتر از اندازه، حداکثر دید و سازگاری با شرایط مختلف را فراهم کرده است. این دوچرخه که قابلیت تغییر موقعیت و چرخش ۹۰ درجه‌ای دارد، امکان یک دوچرخه‌سواری آرام، ایمن و سرگرم‌کننده را فراهم می‌کند.

به این ترتیب، دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل سبز و پاک که عموما به عنوان جایگزین در سیستم‌های شهری مطرح می‌شود، با تغییرات جدید کارآمدتر شده و مشتریان خاص و گسترده‌تری را پیدا خواهد کرد.

Discovery

مترجم: حمیده‌سادات هاشمی