سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
زمان چیست
مساله چیستی زمان از زیباترین و درعین حال بغرنجترین مسائل فلسفی به شمار میرود. از دیرباز فلاسفه برای شكافتن این مبحث از طبیعیات مدد میجستند و در حال حاضر نیز بدون استمداد از یافتههای علم فیزیك امكان بحث جدی در این زمینه وجود ندارد. در این مقاله سعی شده استبطور بسیار فشرده گزیدهای از آراء گوناگونی كه در خصوص چیستی زمان در طول تاریخ مدون فلسفه ارائه شده است، مرور شود و با توجه به نتایج اخذ شده از نظریههای جدید فیزیكی، میزان معرفت ما به طبیعت زمان تا حدودی روشن گردد.همه ما در خلال تجربیات زندگی روزمره خود با سؤالاتی در خصوص زمان مواجه شدهایم، مانند اینكه: گذشته ما به كجا رفته است و آینده ما چگونه خواهد بود؟ پدیدههای پیشپا افتادهای مانند یادآوری آنچه كه اصطلاحا گفته میشود به گذشته تعلق دارد، یا خواب دیدن رویدادهایی كه در آینده اتفاق میافتند، هر انسانی را با این سؤال سهل و ممتنع رو در رو میسازد كه گذشته، حال و آینده چه نسبتی با یكدیگر دارند و اساسا نسبت وقایع با زمان چگونه نسبتی است؟ این گونه پرسشها، هر چند با اختلافاتی در صورت بندی آنها و مراتبی از سادگی و پیچیدگی، تقریبا برای هر كسی مطرح شده است. حاصل این اندیشه ورزیها در باب زمان به صورت اسطورهها، داستانها و باورهای مردمی گوناگون در فرهنگهای مختلف بشری ظاهر شده است. اساطیر یونانی، اعتقادات دینی ایرانیان باستان، قصهها و مثلها و افسانههای اقوام مختلف، همگی حكایت از تاثیر فراوان اندیشه زمان در ابعاد فكری و فرهنگی انسانها دارند. حتی كمتر رؤیای كودكانهای را میتوان یافت كه كاملا فارغ از تفننهای زمانی باشد. از آن جا كه به نظر میرسد پدیدههایی مانند: خواب دیدن یا یادآوری رویدادهای گذشته و نیز درك گونهگونی و تغییرات ظاهری جهان اطراف، از آغاز خلقت آدمی همزاد وی بوده است، این ادعا گزافه نخواهد بود كه: پرسش از زمان و مسائل پیرامون آن، به عنوان موضوعاتی كه بلافاصله از تحلیل این پدیدهها رخ مینمایند، از ابتدای پیدایش اندیشه بشر، در تفكر وی جای گرفته است. اگر تفكر فلسفی را كوششی ناب برای پی بردن به حقایق جهان آفرینش بدانیم، بیگمان تفكر در باب زمان از اصیلترین انواع تفكر فلسفی خواهد بود. جای بسی شگفتی است كه پرسشی این چنین كهن و دیرینه، اكنون نیز مانند یك سؤال بدیع و تازه در اذهان مردم جلوهگری میكند.علوم تجربی به میدان داری دانش فیزیك به عنوان اخلاف حكمت طبیعی، توصیف و تفسیر پدیدههای جهان را به عهده گرفتهاند. توصیفاتی كه فیزیك در خصوص جهان ارائه مینماید بر اساس مفاهیم و عواملی نظیر زمان، مكان و جرم بنا شدهاند. این عوامل به صورت موجوداتی ریاضی، بدون این كه از چند و چون آنها چندان سخنی به میان آید، در روابط ریاضی فیزیك وارد میشوند. به این ترتیب فیزیك، پدیدهها را با دقت ریاضی وصف میكند و در عین حال این توصیفات به جهت ابهام مفاهیم اساسیشان به كلی مبهم میباشند. رفع ابهام از این مفاهیم - و از جمله مفهوم زمان - باید در حوزهای خارج از حوزه فیزیك، یعنی در عرصه فلسفه علم صورت پذیرد. در این مختصر نگارنده میكوشد از یك سو مباحثی را كه در خصوص چیستی زمان طرح شدهاند، در حد امكان، در تاریخ فلسفه ردیابی كند و مهمترین نكاتی را كه در این باره مییابد، دستهبندی نموده و با روالی منطقی ارائه نماید، و از سوی دیگر به بررسی تغییر نگرش انسان به مساله زمان در سایه كشفیات جدید علم فیزیك و تبیین باورهای نوین ناشی از این كشفیات بپردازد.
فلاسفه یونان باستان
بحث از زمان به صورت مستقل برای فلاسفه یونان باستان مطرح نبوده است. پی بردن به چگونگی تشكیل جهان و شناسایی عناصر اولیه تشكیل دهنده آن و نیز واحد یا كثیر بودن پدیدهها و واقعیات موجود در عالم و امكان حركتیا سكون این پدیدهها موضوعات اساسیای بودند كه ذهن متفكران یونان باستان را به خود مشغول میكردند. مفهوم زمان به تبع سخن گفتن درباره چنین مسائلی مورد اشاره واقع شده است.فرهكودس (۶۰۰ ق.م) معتقد بوده است كه سه وجود یا سه ذات ازلی وجود دارد: «كرونوس» یا مبدا زمان، «زئوس» یا مبدا زندگی و «ختومیه» یا الهه زمین. سه عنصر آتش و دم هوا و آب از كرونوس پدید آمده و از آنها نسلهای متعدد خدایان پیدا شده است (۲) . همچنین بر اساس اسطورههای یونانی، اورانوس خدای آسمان و گایا خدای زمین وصلت كردند و فرزندانی از جمله كرونوس به دنیا آوردند. كرونوس اورانوس را قطعه قطعه ساخت و از ترس چنین سرنوشتی برای خود فرزندانش را میخورد. ریه همسر كرونوس هنگامی كه زئوس را در شكم داشت از وی گریخت و در غاری زئوس را به دنیا آورد و به دست دایهای سپرد.هنگامی كه زئوس بزرگ شد با كرونوس جنگید و او را در بند كرد و برای همیشه در تارتاروس واقع در اعماق زمین محبوس ساخت و خود خدای خدایان شد. (۳) هراكلیت (۵۰۰ ق.م) اعتقاد داشت كه ماده به طور دائم متحرك به حركت مكانی است. او ماده را موجودی زنده تلقی میكرد. بر اساس نظر وی ثباتی كه در اشیاء میبینیم نمودی بیش نیست. در حقیقت هر شییء در حال تغییر و تبدل است و اگر این تغییر و تبدل سبب نابودی شیء نمیشود، به این جهت است كه نقصانی كه به علت جدا شدن اجزاء مادی از آن به آن روی میآورد، از طریق افزوده شدن دائم اجزاء تازه جبران میشود. تمثیلی كه او برای نمایان ساختن این امر برمیگزیند تمثیل رودخانه است: «ما نمیتوانیم دوبار در یك رودخانه فرو برویم زیرا آب رودخانه هر دم آبی تازه است.» (۴) آراء پارمنیدس معاصر جوانتر هراكلیت، در تعارض با آراء وی قرار داشت. بنابر فلسفه پارمنیدس، وجود همواره بوده و هست و خواهد بود. تغیر و صیرورت در وجود راه ندارد. اگر چیزی بوجود آید، یا باید از وجود پدید آمده باشد یا از لاوجود. در صورت اول تحصیل حاصل است و در حالت دوم امری ناممكن، زیرا لاوجود نمیتواند هستی بخش و منشا وجود شود. بنابراین وجود هرگز به وجود نمیآید و از بین نمیرود، تغیر و حركت و شدن غیرممكناند. وی وجود را مادی و از نظر مكانی متناهی در نظر میگیرد، لیكن این وجود از نظر زمانی نامتناهی است، ابتدا و انتهایی ندارد. پارمنیدس برای نخستین بار به تمایز میان عقل و حس تاكید ورزید، گرچه این تمایز قبل از وی نیز تا حدودی شناخته شده بود. تغیر و حركت پدیدارهایی هستند كه بر حس نمودار میشوند. حس به ما میگوید كه تغیر هست لیكن حقیقت را نه در حس بلكه در عقل و فكر باید جستجو كرد. به این ترتیب وی تغیر و صیرورت را توهم میداند. (۵) از اظهارات پارمنیدس چنین برمیآید كه گویی او حتی در جریان زمان نیز تردید دارد. آن جا كه هیچ امری در زمان روی نمیدهد و واقعیت هر رویداد زمانی نفی میشود و حركت و صیرورت صرفا توهمی بیش نیست دیگر مفهوم زمان چه معنایی میتواند داشته باشد؟ نظریات پارمنیدس به جهت ناسازگاری آشكار آنها با دریافتهای حسی، سراسر یونان را در موجی از خنده و استهزاء فرو برده بود. این موج تمسخر زنون شاگرد جوان پارمنیدس را برانگیخت تا با طرح احتجاجهای هوشمندانه خود نشان دهد كه نه تنها نظریه پارمنیدس مضحك نیست، بلكه اعتقاد به كثرت و حركت منجر به تناقضات خنده آوری میشود. یكی از مشهورترین شبهات زنون، شبهه آخیل و لاك پشت است. میان آخیل - پهلوان اسطورهای یونان و نمونه سرعت در دوندگی - و لاك پشت مسابقه دویدن بر قرار میشود. فرض میكنیم كه آخیل مقداری دیرتر از لاك پشت و هنگامی كه وی یك متر راه را طی كرده است دویدن را آغاز میكند و سرعتش ده برابر سرعت لاك پشت است. وقتی كه آخیل این فاصله را طی میكند، لاك پشتیك دسی متر پیش رفته است. در مدت زمانی كه آخیل این دسی متر را میپیماید، لاك پشتباز یك سانتیمتر پیشتر میرود، و در مدتی كه آخیل به پایان این سانتی متر میرسد، لاك پشتباز یك میلیمتر پیشتر رفته است و به همین قیاس تا لایتناهی، میبینیم كه آن دو دائم به هم نزدیك میشوند ولی فاصله بسیار كوتاهی كه آن دو را از هم جدا میكند، هرگز صفر نمیشود. پس نتیجه این است كه آخیل هرگز به لاك پشت نخواهد رسید. برای حل این شبهه زنون به ترفتدی ریاضی متوسل میشویم. ملاحظه میكنیم هر بار لاك پشتبه ترتیب به میزان یك دهم و یك صدم و یك هزارم و... از آخیل پیشی میگیرد. مجموع این مقادیر سری همگرای زیر را تشكیل میدهد: ... + ۱۰۰۰۰/۱ + ۱۰۰۰/۱ + ۱۰۰/۱ + ۱۰/۱ میدانیم كه مجموعه فوق بیش از ۱۹ نیست. راه حل كلی مساله فوق را به این صورت بیان میكنیم: اگر نسبت دو سرعتبه یكدیگر مانند نسبت ۱ به n باشد، مجموعه فواصلی كه لاك پشت از آخیل پیشی میگیرد در سری نا متناهی زیر نهفته است: ۴ n /۱+۳ n /۲+۲ n /۱+ n /۱ لیكن حد این سری ۱- n /۱ میباشد، كه مقداری است متناهی. یك مقدار ممكن استبطور نامتناهی تقسیمپذیر باشد، ولی این امر سبب نمیشود كه آن مقدار متناهی نباشد. قسمت پذیری نامتناهی و مقدار نامتناهی دو مفهوم كاملا متفاوتند، هر چند به آسانی با یكدیگر مشتبه میگردند. آخیل این مقدار متناهی را در زمانی متناهی طی كرده و نهایتا از لاك پشت پیشی میگیرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست