سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
فنون تبدیل مشکل به مسئله
۱ ) طرح مسئله : پژوهش از مواجهه محقق با مشکل آغاز میشود،اما توقف در سطح مشکل و فراتر نرفتن از آن، فرآیند پژوهش را به انحراف میکشاند. مفهوم و اهمیت تمایز مشکل و مسئله را که غالبا مورد توجه قرار نمیگیرد را پیشتر بیان کردیم اینک از راهها و روشهای عبور از مشکل به مسئله میپرسیم. با چه فنونی میتوان مشکل را به مسئله دقیق، واضح و متمایز تبدیل کرد؟ با چه آزمونهایی میتوان نسبت به تشخیص درست مسئله اطمینان یافت؟ چگونه میتوان مهارت و توانایی تشخیص دقیق مسئله را به دست آورد؟
۲ ) فنون و فرآیند تشخیص مسئله : تشخیص مسئله فرآیندی است که آغاز آن مواجهه محقق با مشکل است و گام پایانی، صورتبندی دقیق مسئله میباشد. واسطه بین گام نخست و گام پایانی مرحله مهم اما غالبا مورد غفلتی است که آن را مرحله تبدیل مشکل به مسئله مینامیم. تبدیل مشکل به مسئله خود در واقع فرآیندی است مرکب از شش فرمان. هر فرمان در واقع فن یا فنونی را به میان میآورد. در بیان فنون،به آزمونهایی اشاره میکنیم که محقق به وسیله آنها پایبندی خود را به فرامین ارزیابی کند. مجموعه فرآیندها،فرامین،فنون و آزمونهای مربوط را دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله مینامیم.
۳ ) دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله:
فرمان نخست. تحلیل مشکل: مشکل مرکب از مسائل مختلفی است . وقتی مسائل مختلف در ظاهر واحدی ترکیب شوند محقق را به خطا میکشانند. این خطا در منطق سنتی به نام مغالطه “جمع مسائل بسیار در یک مسئله” )Complex question fallacy( خوانده میشود. (طوسی، اساس الاقتباس ،ص ۳۷۸) به عنوان مثال وقتی میپرسیم استاد مطهری چرا در عرصه پژوهش موفق بوده است ،این پرسش مرکب از دو سوال است: علل و عوامل موفقیت و دلیل و شواهد آن. یک پرسش به مقام استدلال و دیگری به مقام تبیین متعلق است و یا وقتی که از هدف امری میپرسیم، گاهی سوال از هدف فاعلی است وگاهی مسئله به هدف فعل مربوط است . مشکل مبهم است وجای حیرت “یا این یا آن” . نخستین فرمان در دستور نامه تبدیل مشکل به مسئله، تجزیه کردن مشکل به مسائل محتمل است . این فرمان را باید با گرایش حداکثری عمل کرد. یعنی تمام مسائل احتمالی را که دراین معضل میتوانند در میان باشند، باید به دقت استقصاء کرد. در نخستین فرمان، سعی میکنیم فهرستی از مسائل محتمل به دست آوریم. تاکید بر “محتمل” به دلیل گرایش حداکثری در تحلیل مشکل است . آزمون “من در اینجا با چه مسائل محتملی میتوانم روبرو باشم؟” در تجزیه مشکل به مسائل، کارایی دارد. به عنوان مثال، استاد مطهری وقتی با معضلهای به نام “علل انحطاط مسلمین “ مواجه میشود ابتدا با این آزمون سعی میکند به استقصای مسائل محتمل در این مشکل بپردازد و د رنهایت بیست و هفت مسئله را فهرست میکند (مطهری، مجموعه آثار ، ج ۱ ،ص ۳۵۷ - ۳۵۸) تجزیه مشکل به مسائل را میتوان به طریق بارش افکار و با استفاده از فنون مختلف انجام داد.
دکتر احد فرامرز قرا ملکی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی نیچروان بارزانی دولت اصفهان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم انتخابات شورای نگهبان حسین امیرعبداللهیان
شهرداری تهران تهران قتل حجاب قوه قضاییه زنان سیل آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت شهرداری سازمان هواشناسی
قیمت دلار سایپا قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت طلا ایران خودرو بانک مرکزی بورس دلار مسکن حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب وزارت آموزش و پرورش دفاع مقدس افعی تهران تلویزیون موسیقی تئاتر سینمای ایران سریال مسعود اسکویی سینما کتاب
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی زلزله ناسا سامسونگ اپل آیفون مایکروسافت باتری گوگل تلفن همراه اندروید فضاپیما
بیماران خاص روغن رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون