یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

موتور اتمی فورد


موتور اتمی فورد

این خودرو هیچ​وقت تولید نشد

در سال ۱۳۳۷ خورشیدی کمپانی فورد، ناکلئون (Nucleon) را به جهان معرفی کرد؛ خودرویی که از یک رآکتور اتمی نیرو می‌گرفت و با هر بار شارژ ماده رادیو اکتیو خود بیش از ۸ هزار کیلومتر حرکت می‌کرد.

البته این خودرو هیچ گاه تولید نشد و فقط یک ماکت از آن به نمایش درآمد. واقعیت این است که مدل نمایشی ناکلئون فاقد موتور اتمی ادعا شده بود و در نتیجه بدون کمک چند انسان حتی نمی توانست به حرکت درآید. این خودرو صرفا یک طرح مفهومی یا کانسپت بود.

خودروهای مفهومی را باید حاضران همیشگی نمایشگاه های جهانی خودرو به شمار آورد. با وجود این که کانسپت ها همیشه سر و صدای زیادی به پا می کنند و کلی خبرساز می شوند، معمولا بندرت به خودروهای تولیدی تبدیل شده و به بازار عرضه می شوند؛ چرا که هدف از ساخت آنها تبدیل به یک خودروی تولید انبوه نیست.

یک خودروی مفهومی دقیقا همان چیزی است که نامش گویای آن است: خودرویی که برای نمایش و اثبات یک مفهوم طراحی شده است.

کانسپت ها برای آزمایش امکان پذیری فناوری های جدید استفاده می شوند، یک خط کش یا حسگر اندازه گیری سودمند که می تواند میزان میل و رغبت عمومی درباره امکانات و ویژگی های جدید خودروها را سنجیده و سازندگان خودرو را برای برنامه ریزی آینده یاری کند.

علاوه بر اینها زمانی که برای اولین بار در نمایشگاه های جهانی خودرو و به تبع آن در صفحات مجلات و روزنامه های تخصصی خودرو ظاهر می شوند، تبلیغات مناسبی برای خودروساز به شمار می آید.

طراحان خودرو نیز در طراحی آنها آزادی عمل زیادی دارند و مجبور به محدود کردن خود در قفس تنگ اقتصادی بودن طرح، امکانپذیر بودن ایده یا مردم پسند بودن محصول نیستند.

این موضوع زمینه را برای ارائه طرح ها و ایده های جدیدی آماده می کند که ممکن است در آینده صنعت خودرو را متحول سازد.

خودروهای مفهومی معمولا عملیاتی نبوده و اصلا کار نمی کنند. بسیاری مواقع حتی در ابعاد اصلی نیز ساخته نمی شوند.

به همین علت است که معمولا در جایی به نمایش گذاشته می شوند که بازدیدکنندگان نمی توانند خیلی به آنها نزدیک شوند.

زمانی هم که در یک نمایشگاه خودرو، اتومبیل سازی قصد داشته باشد ماشین کانسپت خود را بیشتر از صرفا نمایش روی سکو به حضار معرفی کند معمولا از متعلقات مکانیکی و تامین نیروی یکی از خودروهای تولید انبوه خود برای این کار استفاده می کند.

مفهومی ها را باید DNA اولیه خودروهای تولیدی آینده خودروسازان به شمار آورد. بسیاری از ویژگی ها و امکانات خودروهای مدرن امروزی مثل سیستم تامین نیروی هیبریدی ـ الکتریکی برای اولین بار در خودروهای مفهومی و گاهی چند دهه پیش از آن که این امکانات راهی به بازار و حضور در خودروهای تولید انبوه پیدا کنند، معرفی شده اند.