یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
موتور اتمی فورد
در سال ۱۳۳۷ خورشیدی کمپانی فورد، ناکلئون (Nucleon) را به جهان معرفی کرد؛ خودرویی که از یک رآکتور اتمی نیرو میگرفت و با هر بار شارژ ماده رادیو اکتیو خود بیش از ۸ هزار کیلومتر حرکت میکرد.
البته این خودرو هیچ گاه تولید نشد و فقط یک ماکت از آن به نمایش درآمد. واقعیت این است که مدل نمایشی ناکلئون فاقد موتور اتمی ادعا شده بود و در نتیجه بدون کمک چند انسان حتی نمی توانست به حرکت درآید. این خودرو صرفا یک طرح مفهومی یا کانسپت بود.
خودروهای مفهومی را باید حاضران همیشگی نمایشگاه های جهانی خودرو به شمار آورد. با وجود این که کانسپت ها همیشه سر و صدای زیادی به پا می کنند و کلی خبرساز می شوند، معمولا بندرت به خودروهای تولیدی تبدیل شده و به بازار عرضه می شوند؛ چرا که هدف از ساخت آنها تبدیل به یک خودروی تولید انبوه نیست.
یک خودروی مفهومی دقیقا همان چیزی است که نامش گویای آن است: خودرویی که برای نمایش و اثبات یک مفهوم طراحی شده است.
کانسپت ها برای آزمایش امکان پذیری فناوری های جدید استفاده می شوند، یک خط کش یا حسگر اندازه گیری سودمند که می تواند میزان میل و رغبت عمومی درباره امکانات و ویژگی های جدید خودروها را سنجیده و سازندگان خودرو را برای برنامه ریزی آینده یاری کند.
علاوه بر اینها زمانی که برای اولین بار در نمایشگاه های جهانی خودرو و به تبع آن در صفحات مجلات و روزنامه های تخصصی خودرو ظاهر می شوند، تبلیغات مناسبی برای خودروساز به شمار می آید.
طراحان خودرو نیز در طراحی آنها آزادی عمل زیادی دارند و مجبور به محدود کردن خود در قفس تنگ اقتصادی بودن طرح، امکانپذیر بودن ایده یا مردم پسند بودن محصول نیستند.
این موضوع زمینه را برای ارائه طرح ها و ایده های جدیدی آماده می کند که ممکن است در آینده صنعت خودرو را متحول سازد.
خودروهای مفهومی معمولا عملیاتی نبوده و اصلا کار نمی کنند. بسیاری مواقع حتی در ابعاد اصلی نیز ساخته نمی شوند.
به همین علت است که معمولا در جایی به نمایش گذاشته می شوند که بازدیدکنندگان نمی توانند خیلی به آنها نزدیک شوند.
زمانی هم که در یک نمایشگاه خودرو، اتومبیل سازی قصد داشته باشد ماشین کانسپت خود را بیشتر از صرفا نمایش روی سکو به حضار معرفی کند معمولا از متعلقات مکانیکی و تامین نیروی یکی از خودروهای تولید انبوه خود برای این کار استفاده می کند.
مفهومی ها را باید DNA اولیه خودروهای تولیدی آینده خودروسازان به شمار آورد. بسیاری از ویژگی ها و امکانات خودروهای مدرن امروزی مثل سیستم تامین نیروی هیبریدی ـ الکتریکی برای اولین بار در خودروهای مفهومی و گاهی چند دهه پیش از آن که این امکانات راهی به بازار و حضور در خودروهای تولید انبوه پیدا کنند، معرفی شده اند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس صادق زیباکلام انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب
تهران قتل هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران سیل زلزله سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت آتش سوزی سلامت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو سایپا گاز حقوق بازنشستگان بورس نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری سینمای ایران تلویزیون نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما سریال کتابخانه
خورشید فناوری تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر هوادار باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی تراکتور
هوش مصنوعی همراه اول شفق قطبی دبی ناسا ایلان ماسک نوآوری اپل تبلیغات گوگل طوفان خورشیدی
سرطان درمان و آموزش پزشکی کاهش وزن رژیم غذایی زیبایی فشار خون بارداری توت فرنگی هندوانه